| Forfatter |
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mister du ikke 'kun' halvdelen af signalet? Altså du bruger kun plus og stel.
Det vil jo kun give en reduktion på 3 dB.
Du har jo forresten prøvet nogen lignde så vidt jeg husker, med en balanceret hovedtelefon forstærker, der fik et ubalnanceret signal ind fra din forstærker (eller var det CD). Denne konvertering blev også lavet med et kabel. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|

KBAndersen skrev:
Kan ikke helt forstå du ikke har problemer med at bruge signalet fra de balanceret input og "kovertere" dem til ikke balanceret. Der plejer jo at ske det, at signalet bliver dæmpet ned til -40dB.. hmmm. Balanceret signal er jo en plus og en minus plus stel. |
|
|
Der er ingen reduktion, men forklaring søges ?  __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er info fra en kollega, der er godt inde i sagerne og han skriver:
Det er desværre mere end 3 db du mister, for et ubalanceret signal er -10 db og et balanceret er +4 db svarende til 0,25 V p2p mod 2,0 V p2p, desuden er der noget med impedans forskelle som heller ikke er for godt. Dette svarer meget godt til det jeg oplever, altså at min mixers balancerede inputs forventer et meget kraftigere signal for at udnytte dynamik området (jeg får næsten ikke noget udslag på VU metrene med ubalanceret udstyr, mens jeg med balanceret grej let kan udstyre den til 0 db.

__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Balancerede outputs fra HiFi apparater ligger nogenlunde på det dobbelte af Ubalanceret, altså 4 volt RMS mod 2 volt for ubalanceret. Og en forøgelse på 3 dB? Så jeg forstår ikke rigtig hvor de 10 dB kommer fra. Desuden så skulle impedansen ikke gerne ændre dette forhold særlig meget på normalt udstyr.
Alt dette er selvfølgelig taget ud fra HiFI verdenen, og jeg skal ikke forsværge at der eksisterer andre forhold idenfor musiker verdenen, men se evt. data på denne Primare, som er det nærmeste jeg kunne komme min egen CD:
http://www.primaresystems.com/00002/00007/00011/00018/00060/ default.asp __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
feedback fra kollega : 
Ja, jeg vil ikke afvise nedenstående, det er nok rigtigt at der er forskel på musikgrej og HiFi grej. Musik grejet med ubalancerede outputs så som el-guitarer og lign har et rimeligt svagt signal omkring de 0,25 V, og nu jeg tænker efter, er det jo heller ikke nok til at drive en linie indgang (aux eller tuner etc.) i en alm. HiFi forstærker, så det kan godt passe.
Omvendt synes jeg at 4 V lyder af meget, men igen jeg kender det kun fra musikgrej, hvor et balanceret input bør ligge omkring 2 V for at udstyre til 0 db (i hvert fald i min gamle A&H System8 mixer). Det er ikke værdier jeg har fra specs eller lign., det er simpelthen hvad jeg måler med mit scop J
Anyway, så har jeg (glad amatør) lavet nogle simple ubal <-> bal konvertere med Texas Inst. Burr-Brown DRV134 linedriver chips, og så får jeg fuld smæk på og nul støj. Se evt.
http://www.fivefish.net/diy/balanced2/default.htm
__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal sammenlignes med det samme signal, blanceret såvel som ubalanceret og ikke om signalet kommer fra ubalanceret guitar eller balanceret preamp. Her er tale om to helt forskellige signaltyper, såvel som impedansforhold.
Når signalet kommer fra et lydkort balanceret mistes der kun 3 dB ved ubalanceret drift. Der er i princippet heller ikke tale om et plus minus signal, men det samme signal i modfase. Denne modfase vendes i modtager apparatet og evt. ekstern tilføjet støj kommer dermed i modfase og kan ikke høres.
Kommer støjen inde fra lydkortet er der ingen gevinst ved balanceringen. Med de korte kabeltræk der findes i hifi verdenen, vil der næppe være hørbar støj ved den ubalancerede løsning.
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok... Vi bliver kolgere hele tiden... men jeg kunne bare godt tænke mig at se "beviser" for påstande, gætterier og "sådan er det" versioner..
->Kjeldsen.. Tak for indput'et.. Det belyser lidt. Jeg er dog ikke helt overbevist ... Der må findes beskrivelse af emnet et sted.. Måske jeg skal grave lidt i mine tekniske lærebøger fra den gang... Ved dog ikke om der står noget konkret om det.
under alle omstændigher, så findes der flere kort der kan bruges. Se her: http://www.thomann.de/thoiw12_index.html
Der er masser. Og det er billigere der end i DK. __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find "Praktisk elektroakustik" af Eddi Bøegh Bixen (sådan ca- tror jeg han hedder)
|
| Til top |
|
| |