| Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
duck64 skrev:
|
Jeg har prøvet Marklevinson - ML390S vs. Linn - CD12.
Marklavinson viser klart flere forskelle og ikke mindst detaljer, og spiller klart mest rent og velopløst samt derfor rigtigt, den er også meget mere musikalsk, end Linn maskinen der farver for meget og tilligger mere selv end der skal være.
Sorry Jonas.
Såden ER! det bare.
vh.
Morten.
|
|
|
Jaaaa denne ML model vil jeg også gerne teste. Når jeg har diskuteret meget med f.eks. Mike-j syntes jeg noget kan tyde på at og i (undskyld for jeg skære jer over samme kam) fortæller jo selv at i vælger usstyr som spiller som i husker det skal lyde og i siger at i har HIFI. Men da alle jeres anlæg lyder forskelligt så må nogle af dem ikke være HIFI da de jo netop lyder forskelligt.
Derfor er jeg bange for at du har vurderet ud fra en tilfældig smag og jeg gætter på at i er mere HIFI-lyttere end musik lyttere som Densen har skrevet om på min hjemme sidet og så er jeg da også sikker på at denne ML-Cdafspilelr fremelsker og tilækker musikken noget som du kan lide.
Så jeg tror dig gerne.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Du er så ringe at høre på at jeg knap kan tage dig seriøst længere, der var ellers en gang! Jeg mente sgu negative ting om lyden, men det er selvfølgelig utopi at nævne!
|
|
|
Hmmmm
Jeg har testet meget lige som du gør og jeg har mine mål. Et af dem er at få så store forskelle på mine plader og da jeg netop har fundet det udstyr som til pengene giver mig de største forskelle som er muligt så er det da svært at sige noget negativt. Jeg vil GERNE have større forskelle ingen tvivl om det, men det komme så til at koste flere penge. Jeg har jo lavet en tråd hvor jeg spørger om nogle kender udstyr som viser større forskelle og nogle få stykker som har været meget ersiøse har jeg været ude ved men indtil nu har jeg ikke fundet noget.
For hvis nogle kunne finde noget som viser større forskelle for samme eller mindre penge så vil jeg ligepludselig ikke være tilfreds med mit system, lad ingen tvivl hærske her.
Men mon ikke jeg får skrabet nogle flere penge sammen og købt noget som viser endnu flere forskelle på mine plader i den nærmeste fremtid 
Jeg er tilfreds med mit system ja jeg kan sige jeg er SUPER tilfreds også selvom jeg må sidde i en gammel Sofa og i 2 år gammelt tøj. Jeg kan være bange for at nogle som ikke selv er så tilfredse er dem som reagere negativt på mine indlæg og ser det som en personlig kritik blot fordi jeg ikke syntes at deres valg er så "HIFI'ske" men det er jo derfor at vi diskutere her inde så vi kan lære noget.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Derfor har det gjort mig pisse iriteret før i tiden når du på en og anden måde nedgør det grej man har og på det grundlag sætter spørgsmål ved hvad man udtaler sig om! og de premisser man deltager i debatten her på!..
Mellem linierne lyder det ofte fra din side ( eller har lydt) når du har Lc grej så har du ikke noget der er musikalsk eller godt eller rigtigt og mit er meget mere rigtigt og musikalsk og bedre!!.. og så kan du ikke høre forskelle eller noget!!...
|
|
|
Mike-J jeg vil altså ikke have at du tager det personligt for sådanne er det ikke ment. Jeg har sagt at jeg har hørt LC-cdafspiller mange forskellige stedder og jeg har haft venner som er Elektronikingeniører som har selvbygget og nogle af dem har bygget DC og forstærkere fra LC-audio.
CD-afspilleren er syg det er min mening og også dem jeg kender der har haft den og nu skilt sig af med den. Når den endelig dur spiller den alligevel helt umusikalsk og meget farvet det er de alle og jeg enige om derfor er det svært at forstå at du som også går op i ufarvethed godt kan bruge Grej fra LC, det er jo derfor jeg er MEGET i tvivl om LC overhovdet kan spille musikalsk og neutralt. Lyt blot deres kabler og der kan du høre hvad jeg mener for magen til lyst pjat skal men lede længe efter.
Selv LC's forskærkere er ikke til at få til at fungere.
MEN MEN jeg har jo ikke lyttet dit system det kan jo være du er en REN tryllekunster og jeg håber da derfor at vi snart kan mødes for jeg skal da også snart til at have nye højtalere og så vil jeg også undersøge noget seriøst selvbyg og her er du øverst på min ønske seddel sammen med Duelund.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zapplayer er en "syg" maskine, drevet fungere ikke ordentligt.
Da drev har ganske ENORM!!! indflydelse på det samlede resultat der kommer ud fra DAC. delen i sidste ende, så bliver lyden aldrig bedre end drevet tillader det.
Anvendes Zapplayer som ren DAC. med et godt digitalkabel samt et drev næsten til samme pris som Zapplayer, så viser den en helt anden side af sig selv!
Her spiller den fremragende, meget ufarvet og ganske musikalsk, men her har digitalkablet og drevet indflydelse, men med en Denon DCD3560 ( som nok har det bedste drev nogensinde lavet) og et Furukawa digital kabel, opnås en symbiose der frembringer noget helt andet end den "rå" Zapplayer!..
Det er bare synd at der skal så meget til at få den til at fungere og det kan jo ikke være meningen! da den jo er solgt ikke som DAC. men som komplet integreret cd. afspiller.
Hvad angår Lc`s forstærkere er de et glimrende "rå" produkt! der med lidt tweak og modifikation kan komme til at remtrylle en ydelse på højde med det bedste!..
Men husk deres produkter er DIY. orienterede og efter min mening kun et fundament at bygge vidre på!..
Der skal udbygninger i strømforsyninger, andre ladelytter, HELT! andre signal kondensatore samt kabelføring.. med lidt fingerfærdighed og nøje udvalgte stumper de rette steder! og du har noget der spiller både rigtigt, neutralt og musikalsk!! og frem for alt RENT! og dynamisk!!
Deres kabler fungere ikke i highend sammenhæng!.. deres teflar & Stripline er ganske fornuftigt til prisen! og skal ses i lyset her af!.. du kan ikke sammenligne det med ting i den pris / kvalitets klasse du har intersse i.
Noget du sommetider glemmer Jonas!..
Du har eks. sammenlignet Electrocompaniet`s EMC1 og deres DAC. med din cd12 og hævder at det ikke er nær så musikalsk og ikke kan spille og vise samme forskelle!..
UNDERLIGT!!?? hva!!??... din cd12 koster 150000 kr, en EMC1 koster lige under 29000 kr. og deres DAC. 9500 kr!!...
Det er sgu da som at sammenligne en Oplel Kadet med en Porche!!
for de der ikke har råd til en Porche kan en Opel jo vre et fint og passende køretøj der opfylder deres krav og ønsker på glimrende vis!!
På samme måde kan De omtalte maskiner være både rigtig gode, musikalske og vise masser af fine forskelle til prisen!! og for de der "kun" har råd til disse!..
Det er sommetider lidt som du glemmer at der findes mennesker og endda hifi entusiaster mm. her i lander ( verden) der IKKE! har råd til at ofre 150000 kr. på en cd. afspiller!.. og som måske selv om de måske havde ikke kunne drømme om det! da det er for meget "overkill"
Jeg er sikker på at cd12 er bedre og viser mere end jeg overhoved kan høre!?... og sådan er der mange der har det!!..
Jeg har også hørt sammenligningen Morten kom med cd12 vs. Ml390S ( har selv lånt ML maskinen af krly. og han har jo også Linn cd12. Morten kunne bedst lide ML. da denne efter hans mening spillede mere som han opfatter at musikken skal lyde med han viden og musik baggrund.
Jeg kunde godt høre forskelle på de to maskiner! MEN!! jeg er på ingen måde istand til at afgøre hvilken er mest "rigtig"eller bedst!.. for mig er forskellene så små at det er evigt ligegyldigt hvilken jeg skulle have stående havde jeg råd!..
Jeg havde nok valgt Linn fordi den er mere lækker!
snakker vi om forskelle mellem eks. en SAT samt EMC1 og de12 er forskellen jo ret tydelig! SAT & EMC1 kan man sammenligen men IKKE! de to med cd12. der er ingen sammenligning!.. der er jo så klart og tydeligt at cd12 gør jobbet meget beder det gør ML390 også!! MEN KAN IKKE SAMMENLIGNE DISSE!!
SAT. vs. EMC1 er noget helt andet!.. de er mere jævnbyrdige, og forskellene mindre, ( kvalitets & ydelsels mæssigt) klang mæssigt er der klar forskel men det er igen et subjektivt valg.
Jeg ville vælge SAT. da dennes gengivelse stemmer mest overens med min opfattelse af hvordan det "skal" lyde for at være rigtigt og musikalsk, men giv mig en EMC1. og jeg vil leve lykkeligt med denne for støre er forskellene trods alt ikke!!..
Men springet til cd12 & ML390 er merkant på ALLE!! områder!.. så her er det jo tydeligt at skulle valget være mellem SAT & EMC1 eller dc12 & eller ML390 er der jo ingen tvivl!!..
Men at vælge mellem ML & Linn??... et fedt for mig!!.. kvalitets mæssigt og hvad der viser flest forskelle og detaljer mm, kan jeg slet ikke høre forskel på!.. kun at de spiller en smule forskelligt men begge fremragende og med så mange detaljer og forskelle og ikke mindst musikalitet jeg overhoved ku ønske mig!!..
Morten menes selv at kunne bedømme hvilken der spiller mest korekt i forhold til hans IRL. opfattelse mm. alt dette aner jeg ikke så meget om som han gør!.. jeg er IKKE! musiker og har kun lytte erfaring som tilskuer ( tilhøre) men jeg har dog aligevel en opfattelse af hvornår noget lyder som jeg opfatter at det skal være for at være rigtigt..
Men med to maskiner i denne klasse.. må jeg personligt mælde pas!!.. jeg har ingen ide om hviken der er mest rigtig!.. de er lige gode men på hver sin måde!..
Begge kan overbevise mig og virker troværdige for mig, og ingen mere end den anden!!
Med SAT og EMC. og maskiner nede i denne priskalsse er det lidt nemmere!!.. ( men ikke altdi!.. ) det er meget nemmere at høre klare kvalitets forskelle på maskiner fra hver sit pris leje!!.. men i samme "klasse" er det mere et spørgsmål om smag eller opfattelse af hvad der virker mest rigtigt udfra de begrensede referancer man nu har!..
Du har en tendens Jonas, til at sammenligne alt med DIN! standard der er en 150000 kr. Linn maskine!.. og det kan man ikke seriøst!.. det hænger jo ikke sammen!..
FINT!! DU!! har verdens bedste cd!! og tillykke med det!!...
Men det kan vi alle jo desverre ikke have!..
mvh.
Mike.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
QUOTE=Jonas bojer
Jeg har testet meget lige som du gør og jeg har mine mål. Et af dem er at få så store forskelle på mine plader og da jeg netop har fundet det udstyr som til pengene giver mig de største forskelle som er muligt så er det da svært at sige noget negativt.
Fint for dig, det er så din mening ( opfattelse / smag)
Jeg vil GERNE have større forskelle ingen tvivl om det, men det komme så til at koste flere penge.
Nej, ML390S koster mindre end CD12
Jeg har jo lavet en tråd hvor jeg spørger om nogle kender udstyr som viser større forskelle og nogle få stykker som har været meget ersiøse har jeg været ude ved men indtil nu har jeg ikke fundet noget.
ML390 viser støre forskelle end CD12, hvis DU ikke kan høre det er det din hørelse der er noget galt med.
For hvis nogle kunne finde noget som viser større forskelle for samme eller mindre penge så vil jeg ligepludselig ikke være tilfreds med mit system, lad ingen tvivl hærske her.
Til mindre penge er det en utopisk tanke, til samme penge eller der omkring, ( cd12 er alt for dyr, der er slet ikke basis for en pris højre end lige omkring eller under de 100000 kr.)
Som sagt ML390S er mere korekt og mere musikalsk samt viser langt støre forskelle, det gør dCS maskiner iøvrigt også, eks. dCS Verdi & Elgar + som nok ER VERDENS BEDSTE MASKINER, her vil din cd12 få så meget tæsk at du bliver helt grøn i røven.
Men mon ikke jeg får skrabet nogle flere penge sammen og købt noget som viser endnu flere forskelle på mine plader i den nærmeste fremtid 
IGEN! Prøv ML390S. den spiller RIGTIG MUSIK SOM DET SKAL SPILLES det gør cd12 ikke, den spiller sin egen tolkning.
Det gør min egen cd maskine iøvrigt også, og den koster som ny heller ikke nær det samme som CD12.
Jeg er tilfreds med mit system ja jeg kan sige jeg er SUPER tilfreds også selvom jeg må sidde i en gammel Sofa og i 2 år gammelt tøj.
Godt for dig.
Jeg kan være bange for at nogle som ikke selv er så tilfredse er dem som reagere negativt på mine indlæg og ser det som en personlig kritik blot fordi jeg ikke syntes at deres valg er så "HIFI'ske" men det er jo derfor at vi diskutere her inde så vi kan lære noget.
Diskutere ikke her og med dig af utilfredshed, ( andet end med din selvfede holdning som kræver lidt "modvægt")
vh.
Morten. __________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
duck64 skrev:
|
IGEN! Prøv ML390S. den spiller RIGTIG MUSIK SOM DET SKAL SPILLES det gør cd12 ikke, den spiller sin egen tolkning.
Fint sig endelig til når en kommer forbi med den så skal jeg nok afsætte tid i min tavle kalender. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tråden er drejet...
Fandt dette i et datasheet af en Dynavector HX-1.2 effektforstærker:
..."Like all the other Dynavector Amplifier products, the design emphasis is on providing outstanding musical performance with very low noise, wide dynamic range and very low distortion of the musical signal. A great deal of design effort has gone into retaining the intrinsic 3-dimensional nature of real instruments and real music. We use live natural music as our reference and spend a great deal of time attending concerts and evaluating our amplifiers’ performance against this experience. This is the standard against which our amplifiers should be judged.
*Distortion. Special Note:
Our definition of distortion involves any alteration of the original listening experience. That is all the conventional "harmonic distortion, intermodulation distortion" technical measurements as well as any change to the original listening experience which includes the instruments’ inherent 3-dimensional spatial aspects, instrument placement, ambience, timbre and dynamics. Most aspects of distortion cannot be measured or even accurately quantified however the human ear can easily "hear" them. We believe that Dynavector Amplifiers’ offer extremely low "distortion" and invite you to judge for yourself.
Finally it is worth noting that there is only one reference for an audio system and that is real, live, acoustic music. This is our reference and we continually strive to get closer and closer to the real thing."...
Er de helt galt på den (Jonas)??... ..
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer sgu ikke forbi med den, jeg har ikke den maskine selv, jeg har noget endnu bedre.
Find selv en at sammenlign med.
Og når du er igeng så prøv lige : dCS Verdi & Elgar + ( som nok ER VERDENS BEDSTE MASKINER ) her vil din cd12 få så meget tæsk at du bliver helt grøn i røven.
vh.
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |
Deaster Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten må vi så ikke lige høre hvad det er for en cd afspiller du har?
__________________ Mvh
Deaster
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddaw da!
Der er vist ingen grund til, at jeg skulle dreje denne tråd bort fra emnet det er da såmænd klaret helt pænt uden ret meget hjæp fra min side. Nå men det der undrer mig noget er, at der hele tiden bliver lavet en masse prissammenligninger på udstyr, at denne prisklasse op mod denne prisklasse og apparat X koster mindre end apparat Y, derfor kan man godt konstatere en vis forskel o.s.v. Det synes jeg er noget ude i skoven. Hvis du fra begyndelsen af f.eks. konstruktionen af en CD maskine vælger f.eks. et Phillips CDM PRO II løbeværk eller et fra Sony, digital signal behandling fra Crystal semiconductors, analog devices, Burr Brown Yamaha, AKM el. lign og konvertering fra Burr Brown, Sony, Analog Devices, AKM, Crystal el. lign, Analog forstærkning fra AD, BB, Crystal, Phillips eller hvad der nu er, så har du sådan set købt alle de dyre stumper på nær en strømforsyning.
Strømforsyningen kan du jo så se i dobbelte udgaver med enten EI kerne trafo eller ringkernetrafo eller C kernetrafo eller noget helt andet. Hertil lidt lytter og en ensretter bro.
Når vi så er nået så langt, og vi har besluttet os for, at lave en rigtig god CD maskine, så må vi jo hellere købe os de komponenter med de snævreste tolerancer.
Om man så vælger Sony, BB, AD, Crystal eller noget helt andet i en anden rækkefølge af komponenter, det får simpelthen 0,00 indflydelse på prisen. Men det betyder stort set alt for lyden.
Regner man lidt baglæns på tingene og tænker lidt på moms og avancer, så bør der ingen forskel ligge i komponenterne, når maskinerne blot koster omkring 18-20.000 kr. Man kan faktisk kun putte flere komponenter i for at øge prisen.
Det er med andre ord finish, service og avance du betaler mere for og ikke andet.
Der er ikke komponenter, der reelt ikke er råd til at hælde i en maskine til rundt regnet en 20ér - og lad det for min skyld gerne være en 30ér.
Resten er pis og papir og nisserier.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt indlæg, Dr. Kubik. Men husk lige diverse timeløninger til udregning af printet, og diverse ændringer i maskinen for at få den til at leve op til diverse idealer of forestillinger omkring hvad lyd den skal levere, samt ikke mindst timevis af prøvelytninger! Og sidst men ikke mindst skal der jo konstrueres en god kasse til apparatet, så det er ordentligt afskærmet og solidt plantet til racket, så ikke bliver påvirket så meget af vibrationer og uvedkommende forstyrrelser!
Bortset fra rammer du rimeligt godt! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men til at vende tilbage til indlægget.
Når jeg priotere vil jeg gerne have følgende ting.
1) jeg vil gerne have en musikalsk oplevelse der er let forståelig hvor tingene faktisk spiller musik. Dette vil jeg gerne have da det som ofte er gode musikere som laver plader og de vil fordmidle en eller anden historie, så jo mere musik jeg får jo bedre.
2) forskelle jeg vil have så store forskelle på mine plader som muligt og det er ikke KUN det samme som monitor egenskaber det handler meget om musikalsk indlevelse og forskelle i udtryksformerne musik stilene imellem og internt.
A) De ting der kommer i anden rækker er perspektiv og andre "hifi" termer da jeg aldrig har været med til plade indspildningerne og ikke ved hvordan og hvor meget der ligger af disse parameter i musikken, så det følger blot med og jeg kan ikke få mig til at sige at guitaren står et forkert sted for det bliver kun gæt fra min side.
PS det er korrekt at komponenterne til f.eks. cdafspiller ikke koster meget men Udvikling og test og gen udvikling og prototyper er ting som koster tid og penge.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Bojer
KAN DET TÆNKES:
at de impulser der når din amp. ikke bliver håndteret hurtigt og kontrolleret nok?
at amp.ens signal, der sendes gennem " op ad bakke"-linnkablet, og gennem interne kabler og filtre og relativt langsomme "Espek"-enheder, resulterer i et mat og stemningsreduceret udtryk?????
AT DU TAGER FEJL!!!!!!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Kære Bojer
KAN DET TÆNKES:
at de impulser der når din amp. ikke bliver håndteret hurtigt og kontrolleret nok?
at amp.ens signal, der sendes gennem " op ad bakke"-linnkablet, og gennem interne kabler og filtre og relativt langsomme "Espek"-enheder, resulterer i et mat og stemningsreduceret udtryk?????
AT DU TAGER FEJL!!!!!!
|
|
|
Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener men jeg læser følgende sætning.
resulterer i et mat og stemningsreduceret udtryk?????
Hertil kan jeg svarre at jeg har 1 plade som er meget mat og kedelig og meget stemningsreduceret og den er faktisk fra Linn records hihi vand på Kurts mølle og denne plader bruger jeg tit til test f.eks. testen af Vitus preamp som du kan læse om på min hjemme side. Men men dette gør ikke så meget for når jeg smækker en anden plade på f.eks. den nye fra Dido så er det en helt ande stemning der kommer på og igen med nanug en kvinde stemme lige op i fjæset og meget nærværende.
Jo hvis det er samme lyd der komme ud så er det et problem men even til at skifte stil og vise stemningsudtryk er netop en af de kvaliteter jeg mener er høj.
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i mit ydmyge hjem, skal anlægget skabe en stemning og give lyst til at fundere lidt over teksterne (Hvis disse er egnede dertil.)
__________________ Mvh. Essoxfly.
Det er oplevelsen der tæller.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
FINT!! at se tråden tilbage til begyndelsen!!! 
Alt det andet er diskuteret andetsteds utallige gange!!
[QUOTE=Jonas bojer] : Men til at vende tilbage til indlægget.
1) jeg vil gerne have en musikalsk oplevelse der er let forståelig hvor tingene faktisk spiller musik.
Det vil vi jo alle!!.... og mener vel nok at vi hver især opnår med tilrådig værende midler.
Dette vil jeg gerne have da det som ofte er gode musikere som laver plader og de vil fordmidle en eller anden historie, så jo mere musik jeg får jo bedre.
Helt enig!!
2) forskelle jeg vil have så store forskelle på mine plader som muligt og det er ikke KUN det samme som monitor egenskaber det handler meget om musikalsk indlevelse og forskelle i udtryksformerne musik stilene imellem og internt.
Enig!.. Hvis der spilles ufarvet og så liniært som muligt fra højtalerne og med minimalt tab og forvrængning og der af farvning, opnås dette også!! ( farvning er som regel forårsaget af uliniaritet og tab )
A) De ting der kommer i anden rækker er perspektiv
Uenig!! uden korekt og realistisk perspektiv ( bemærk REALISTISK!! skriver jeg!! da vi ikke kender det korekte perspektiv! må vi gå efter hvad der opleves mest overbevisende og troværdigt ) bliver gengivelsen IKKE! troværdig og overbevisende og så falder musikken til jorden!! uanset hvor godt og rigtigt alt andet er!!
Dette er sådan som jeg ser på det!!
ligemeget hvor rigtigt og musikalsk og hvor store forskelle der vises, så hvis perspektivet IKKE! er overbevisende og troværdigt DUER DET IKKE!! for mig!!..
Derfor prioritere jeg dette højst!!
For at give et eks : Uanset hvor gode dine Espek højtalere er til at vise forskelle og musikalitet ( og det er de da helt sikkert sikkert ) vil de ALDRIG!! kunne danne et for mig overbevisende lydbillede og perspektiv!.. det magter de ganske enkelt ikke!! de har ganske enkelt ikke ydeevnen & størelsen!.. det er for dem en fysisk umulighed!.. og så kan for mig alt andet være ligemeget, det fanger mig IKKE!!
Men det andet er når perspektiv og soundstage er i orden og troværdigt! selvfølgeligt også ufatteligt vigtigt! det kan vi ikke blive uenige om!!.. dette vægter jeg da også i mine højtalere! lad ingen tvivl stå om dette!..
og andre "hifi" termer da jeg aldrig har været med til plade indspildningerne og ikke ved hvordan og hvor meget der ligger af disse parameter i musikken, så det følger blot med og jeg kan ikke få mig til at sige at guitaren står et forkert sted for det bliver kun gæt fra min side.
Helt rigtigt!! vi ved det ikke!!... vi ved ikke hvordan det egentlig skal lyde!!..
Dog skal der en fornæmmelse til at man får det hele med!.. og den skal gerne stemme overens med hvordan man opfatter at noget der gengives skal lyde!.. vi danner trods alt et og andet billede og bud på hvordan noget skal lyde for at være troværdigt, baseret på tidligere erfaringer og viden mm. altså klang balance samt rum mm.
Det skal som sagt virke overbevisende og troværdigt!! det er dog noget subjektivt!!....... ( det kan aldrig blive andet med mindre man ved hvad der er på pladerne!!)
For mig er detaljering & opløsning lig med at der vises de forskelle der skal vises, og i det omfang de skal vises! ( at der vises det der skal og ikke mere eller mindre afgør en ret frekvensgang samt lavt tab og forvrængning! ) vanskligere er det ikke!!... vi snakker somme tider om samme ting med forskellige terminologier!!..
Timing og rytme afgøres af homogenitet og samspil, dette mellem apparaterne og højtalerens enheder mm.
Alt det du omtaler som vigtigt er blot div. hifi parametre som du kalder det der skal falde på plads og summere rigtigt! så er det du vægter også på plads!!..
Eneste forskel mellem os er at jeg vægter selve perspektivet og evnen til at skabe en soundstage samt dynamik der er troværdig og overbevisende efter mine normer!! hvis ikke dette med det samme opfattes som i orden og overbevisende på mig, er jeg allerede stået af!!
Der efter går jeg efter nøjagtigt det samme som dig!! ( det gør nok de fleste!!?)
Dog er hvad og hvor meget der skal til før det opleves rigtigt, troværdigt og musikalsk og alt det der vi her snakker om, både perspektiv, forskelle, ganske individuelt!..
Derfor INGEN! enighed om hvilket udstyr der gør netop alt dette!!..
Du mener at dit udstyr gør det! fint og det gør det jo også ganske sikkert fint og sikkert også bedre end mit da der er næsten ca. 100000 kr forskel på din cd. og hele mit anlægs pris!!!...
Men andre med lige så dyre anlæg her inde vil bestride dig at du skulle have det bedste og mest musikalske og eller forskels visende!! dette vil i heller aldrig opnå enighed om!!.......
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Men til at vende tilbage til indlægget.
1) jeg vil gerne have en musikalsk oplevelse der er let forståelig hvor tingene faktisk spiller musik. Dette vil jeg gerne have da det som ofte er gode musikere som laver plader og de vil fordmidle en eller anden historie, så jo mere musik jeg får jo bedre. Her har du misforstået det meste Jonas. Musikken du køber på de fleste skiver, er et kludetæppe af enkeltinstrumenter, der kan være optaget på forskellige tidspunkter i helt forskellige dele af verden. Til sidst er det lappet sammen af en producer, som sidder og lytter det endelige resultat igennem på et par Auratone nærfelts monitors. Det skal absolut ikke give en musikalsk oplevelse på et high end system, her skal det lyde som ca. 36 adskilte delinstrumenteringer optaget elektrisk eller vha. bevidst uliniære mikrofoner placeret ganske få centimeter fra lydkilden. Enkelte af instrumenterne kan have fået tilføjet lidt rum og evt. lidt kompander. Det samlede resultat har også lige fået en omgang rum og kompressor, evt. er det inde om harddisken på en computer der lige justerer tidsunøjagtigheder i beatet eller andet. Som sådan skal det lyde, og hvis der er musik tilbage i det efter den hårdhændede behandling, så er det det du skal høre. Hører du en let forståelig musikalsk gengivelse af ret meget andet end det simpleste, så er du ude på den tynde is.
2) forskelle jeg vil have så store forskelle på mine plader som muligt og det er ikke KUN det samme som monitor egenskaber det handler meget om musikalsk indlevelse og forskelle i udtryksformerne musik stilene imellem og internt. Hmmm! Tjah så siger vi det.
A) De ting der kommer i anden rækker er perspektiv og andre "hifi" termer da jeg aldrig har været med til plade indspildningerne og ikke ved hvordan og hvor meget der ligger af disse parameter i musikken, så det følger blot med og jeg kan ikke få mig til at sige at guitaren står et forkert sted for det bliver kun gæt fra min side. Sådan er multimiking og tilsjasket musik.
PS det er korrekt at komponenterne til f.eks. cdafspiller ikke koster meget men Udvikling og test og gen udvikling og prototyper er ting som koster tid og penge. Næh ikke særligt meget, men man skal helst have store serier, eller i hvert tilfælde forvente at have store serier, før det kan forsvares at udvikle på egen hånd. Derfor ser du standard komponenter hos stort set alle producenter. Meget få magter andet og det behøver ikke af netop den grund at være meget bedre. Se f.eks. Sony SACD 1 og så hør den bagefter. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Deaster]Morten må vi så ikke lige høre hvad det er for en cd afspiller du har?[/QUOTE]
Sorry! men det holder jeg for mig selv.
Men min Referance er helt klart : dCS Verdi & Elgar + ( har dog ikke lige råd til lige netop denne kombi så`n lige her og nu, ØV!)
Mike : Men andre med lige så dyre anlæg her inde vil bestride dig at du skulle have det bedste og mest musikalske og eller forskels visende!! dette vil i heller aldrig opnå enighed om!!.......
Enig i at her opnås bestemt ikke enighed, Jonas har langt fra noget der spiller musik! han har en gang farvelade har han, cd12 kan ikke spille musik.
vh.
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
Du nedprioritere hifi-parameter som: dynamik - åbenhed - perspektiv etc.(jvf. indlæg)
Jeg er ikke sikker på at du ka` bedømme musikkens variationsbredde og stemningsudtryk, hvis der ikke er tjek på ovenstående parameter.
Hvis man ikke kan høre trommeskind og ramme arbejde , hvis man ikke kan høre stemmenuancering osv, hvor er så forskellene? Hvis lyden ikke leveres åben,kontrolleret og pågående, falder mange "beskeder" til jorden, uanset om vi taler klassisk musik eller andet.
Hvis Jennifer Warnes lyder som en overvægtig skoletøs på skrump, eller Bjørn Berge fremtræder som en velpolstret spejderdreng ved juletid, så kan man være nok så musikalsk opstemt, men der mangler en væsentlig del i musikken:
Dynamik - Åbenhed - Perspektiv 
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Hej Jonas
Du nedprioritere hifi-parameter som: dynamik - åbenhed - perspektiv etc.(jvf. indlæg)
Jeg er ikke sikker på at du ka` bedømme musikkens variationsbredde og stemningsudtryk, hvis der ikke er tjek på ovenstående parameter.
MEN betyder dette ikke omvendt at hvis musikkens variationsbredde er hørbar stor og der vises store forskelle så er parameterne dynamik - åbenhed - perspektiv etc. som du nævner i orden ?
Hvis man ikke kan høre trommeskind og ramme arbejde , hvis man ikke kan høre stemmenuancering osv, hvor er så forskellene?
Enig for det viser sig jo større forskelle jo mere kommer der med, men jeg kan blot ikke bruge det som en rette snor alene da jeg ikke ved hvad der er på pladen derfor så mange forskelle som muligt er en af mine mål.
Hvis lyden ikke leveres åben,kontrolleret og pågående, falder mange "beskeder" til jorden, uanset om vi taler klassisk musik eller andet.
Åbne plader skal spilles åben og andre plader er mere lukkede i udtryksformen.
Hvis Jennifer Warnes lyder som en overvægtig skoletøs på skrump, eller Bjørn Berge fremtræder som en velpolstret spejderdreng ved juletid, så kan man være nok så musikalsk opstemt, men der mangler en væsentlig del i musikken:
Hvordan liger det på pladen ? sådanne skal anlægget spille det.
Dynamik - Åbenhed - Perspektiv 
Jaaa det er sjovt men et fasit har jeg ikke blot der vises forskelle i Dynamik - Åbenhed - Perspektiv så er jeg mere sikker på at anlægget ikke farver.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |