| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
Bluesky skrev:
Nej lyden degraderes ikke når det allerede er i DTS/DD.
Spil f.eks. er jo ikke i DTS så når lyden fra f.eks. spil laves om til DTS så skal det komprimeres ellers kan flere end 2 kanaler ikke sendes via en ledning.
|
|
|
Øhhh den forstår jeg ikke helt?D.v.s. at man så ikke overfører et digitalt signal til sin forstærker, men overfører det analog? Ellers kan man da godt føre mere end 2 kanaler på en ledning. |
|
|
Med mindre lyden allerede er encoded som DTS eller AC3, kan den ikke sendes digitalt i mere end 2 kanaler. 2 kanals musik og lydspor fra film går derfor fint igennem en digital forbindelse, men det gør multikanalslyd fra spil og softwaredecodere ikke. Derfor tilbyder HDA kortene at encode i hhv. Dolby Digital eller DTS, så man kan nøje med kun at tilslutte sit udstyr med ét enkelt kabel i stedet for både et digitalt og en masse analoge kabler. Som jeg tidligere har nævnt er dette ikke nødvendigvis nogen helt fantastisk idé, da realtime encoding kræver en god del regnekraft for at blive udført ordentligt, og mine erfaringer med udgaven, der kan encode i DD er at lyd fra spil bliver fladere og mindre dynamisk samtidig med at musikken taber kvalitet. Som sagt er det totalt ligegyldigt så længe man kun ser film og hører musik, men så er de ekstra penge man har brugt på HDA kortet også spildte, da man jo så ikke bruger DD eller DTS encoding til noget. Som tidligere sagt vil jeg anbefale et andet kort. Eksempelvis Audiotrak Prodigy lt. har bedre specifikationer og gengiver musik bedre end HDA kortene, og du kan jo altid købe 3 minijack -> Phono og opnå 5.1 lyd i spil, der er noget bedre end hvad HDA kortet formår. For lige at gentage mig selv igen igen... Til filmbrug er det lige meget hvilket kort du køber! Så længe det kan sende lyden digitalt og uden tab er det udelukkende din reciever, der potentielt kan være et svagt led i lydbehandlingen.
|