Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Værste koncertoplevelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musica
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

calimero skrev:
Hvad er jeres værste koncert oplevelse?

Her i går havde jeg lige den værste koncert oplevelse nogensinde. Var til koncert med MEW, efter 5 numre blev det for meget, lydmanden var rablende vanvittig, mange udvandrede pga alt for mange dB. Vi valgte også at gå, havde det meget mærkeligt bagefter, har ellers været til mange koncerter med mange dB, sågar stået ved landingsbaner med lettende jetfly lige ved siden af, men det her stikker alt! Men da imponerende at det kunne spille så højt. (det gik så bare ud over at man ikke kunne høre noget vocal overhovedet, kun trommer guitar og bas).

Lige nøjagtig samme oplevelse med Mew til koncerten i Odense om torsdagen!!!

Det var forfærdeligt!

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Kjeldsen skrev:

Dårlige oplevelser er når der spilles for lavt. En live-koncert skal sgu være højt. Der findes glimrende ørepropper til dem der ikke kan tåle højt musik. Stortromme og den dybe bas, skal kunne føles. Deciderede dårlige oplevelse oplever jeg egentlig kun lokaler eller stadions der ikke er beregnet på koncerter.

Betonhaller og parken må være nogle af de værste.

Af mere konkrete oplevelser var et norsk punk band, der var så fulde og skæve at de absolut intet kunne. Trommeslageren brækkede sig efter 3 numre, og lagde sig til at sove ved siden af scenen. Efter yderligere et par numre, vågnede han dog igen, og satte sig om bag trommesættet.

Jeg har intet imod en hård bas der sparker som en hest... men skrigende diskanter der er ved at rykke ørene ud af hovedet på én, det er fandme ikke sjovt længere så!

Præcis!....det er sjældent det er bassen eller trommerne der er for voldsomme....det er mere de flænsende døds-diskanter fra helvede
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Kjeldsen skrev:

Dårlige oplevelser er når der spilles for lavt. En live-koncert skal sgu være højt. Der findes glimrende ørepropper til dem der ikke kan tåle højt musik. Stortromme og den dybe bas, skal kunne føles. Deciderede dårlige oplevelse oplever jeg egentlig kun lokaler eller stadions der ikke er beregnet på koncerter.

Betonhaller og parken må være nogle af de værste.

Af mere konkrete oplevelser var et norsk punk band, der var så fulde og skæve at de absolut intet kunne. Trommeslageren brækkede sig efter 3 numre, og lagde sig til at sove ved siden af scenen. Efter yderligere et par numre, vågnede han dog igen, og satte sig om bag trommesættet.

Jeg har intet imod en hård bas der sparker som en hest... men skrigende diskanter der er ved at rykke ørene ud af hovedet på én, det er fandme ikke sjovt længere så!

Det har du ret i. Jeg er også selv lydmand, så kan da prøve at komme med en forklaring på hvad der går galt.

Standard mic preamps i mixeren lyder ikke godt, og kan ofte lyde hårde. Med en god rør preamp kan man både lave klar vokal, uden skrigende diskanter.

En presset forstærker lyder heller ikke godt. Mange lydmænd tager dog ikke højde for dette.

En dårlig SM58 (Den mest anvendte vokal mic), der har været tabt lidt for mange gange, bliver hurtig lidt død i sværen. Hvis den anvendes alligevel, skrues der blot lidt mere op for toppen, og deraf følgende skrigende diskanter.

Hårde lokaler er næsten umulige uanset udstyret. Her må koncertarrangørerne sgu tage sig selv i nakken, og finde egnede lokaler. 

Mao. det er sjældent diskanter der skriger, men et af de foregående led.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
hmm, glemte lige Slipnot som opvarmning til Metallica i Parken. Mage til usammenhængende støj skal man lede længe efter (og jeg er ellers ikke sart)

Den glemte jeg også ret hurtigt, den opvatmningskoncert.... uga, det lød ringe. Jeg mindes det endnu fra hvor jeg stod midt på plænen: Det lød fuldstændigt som om én havde placeret en mindre ghettoblaster midt på scenen, havde skruet helt op for den og glemt at sætte "bass boost" funktionen til, hæ

Det kunne ikke engang kaldes lyd.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hvad det lige er de unge ser i Slipknot har jeg aldrig rigtig fattet. For mig er de bare et boyband i grimme masker! Men Slipknot har selvfølgelig den kvalitet som 80ernes heavy metal havde for mig da jeg var teenager: Det var musik som mine forældre hadede. Jeg er sikker på at der også har været forældre i 40erne der har ment at Frank Sinatra stod i ledtog med djævelen....

-Og nu lyder jeg så selv som en gnaven gammel mand!

Jeg så dem i Valbyhallen, da de varmede op for Slayer. Valbyhallen byder altid på rædselsfuld lyd, men den aften var den særlig slem. Desværre var jeg sent på den den aften, så jeg gik glip af det første band på plakaten: Geniale Mastodon.
Da de var erstatning for David Bowie på MudderFest 2004 (aka Roskilde festival) nægtede jeg simpelthen at se dem, fordi jeg var så skuffet over Bowies aflysning.

mvh Klaus.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Min absolut værste koncertoplevelse, fandt sted i 70erne i Holstebro-Hallen. CV Jørgensen og Delta Cross Band. Der blev spillet så højt, at vi var nødt til at stoppe papirslommetørklæder i ørerne (vi sad ca. 30m fra scenen). Efter 2.5 timers koncert følte vi os smådøve i et par døgn efter. Hvis bare der var flere bands, der ville give kvalitet frem for kvantitet.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

andefeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
Roskilde '04.....en af dagene spillede der nogle hardcore/dræber/flænse/døds-norskblackmetal bands midt på dagen....fint nok....det kan være sjovt en gang imellem.......men det var nærmest livsfarligt at være inden for 200 m's afstand fra Orange scene området........jeg fik det seriøst dårligt, hvis jeg ikke havde ørepropper i .....tror det var et stunt, for at får solgt 60.000 ørepropper....

Du mener da vel ikke Morbid Angel? Det var da en klassekoncert Vi var dog et par stykker der stod og snakkede om, at de da gerne måtte skrue lidt op og spille noget heavy i stedet

Nå, min værste koncertoplevelse må være Ace of Base tilbage i tidernes morgen . Ellers har der også været en de dårlige koncerter på Roskilde Festivalen, hvor lyden absolut blev glemt komplet af lydmændende (de var sikkert skæve).

Anders
Til top Vis andefeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andefeldt

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg ved egentlig ikke om jeg kan tillade mig at kalde det en egentlig koncertoplevelse, men på Roskilde for 3 år siden, stillede jeg godtroende op og ventede på Alex Empire.

Det var nok een af det værste oplevelse jeg længe har været udsat for, rent "musikalsk".
Magen til støvinferno og tungdøvhed skal man lede længe efter.

Oplevelsen varede ca. 5 min., så var det for meget. Ikke kun for undertegnede, men også for en stor del af det fremmødte publikum - det var ringe med STOR R!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

andefeldt skrev:
prse skrev:
Roskilde '04.....en af dagene spillede der nogle hardcore/dræber/flænse/døds-norskblackmetal bands midt på dagen....fint nok....det kan være sjovt en gang imellem.......men det var nærmest livsfarligt at være inden for 200 m's afstand fra Orange scene området........jeg fik det seriøst dårligt, hvis jeg ikke havde ørepropper i .....tror det var et stunt, for at får solgt 60.000 ørepropper....

Du mener da vel ikke Morbid Angel? Det var da en klassekoncert Vi var dog et par stykker der stod og snakkede om, at de da gerne måtte skrue lidt op og spille noget heavy i stedet ...

he he, kan ikke huske navnet, men Morbid Angel.....hmmmm...det kunne godt lyde sådan på navnet
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Nu må i fandeme styre jer!!!!! Morbid Angel på Roskilde'04 var sgudda en fed koncert! Morbid Angel er et af de bands der definerede dødsmetal i start90erne, men de har ikke den appel til masserne der kan retfærdiggøre pladsen på Orange. Et nicheband som Morbid angel ville have gjort sig klart bedre på Grøn. 
I det hele taget var MudderFestival 2004 kendetegnet ved en katastrofal mangel på bands der kunne spille Orange scene op. Undtaget måske Iggy & the Stooges der så til gengæld blev smadret af monsunregnen.

Iøvrigt stiller jeg mig noget uforstående overfor al det brok med at "det er alt for højt". Rockmusik, og i særdelehed den hårde rock skal da blæses ud ved et lydtryk hvor det kan mærkes i kroppen! Altså en lydstyrke der kræver brug af ørepropper. Tænk på at lydmanden også har høreværn eller ørepropper på. Hvis lydniveauet var indenfor arbejdstilsynets grænseværdier ville det jo være ligesom at høre musik derhjemme.
Undskyld provokationen, men: IF IT'S TOO LOUD, YOU'RE TOO OLD!!!!!!

mvh Klaus

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

ha ha...tag det roligt inden du får et slagtilfælde! .....jeg har ingen anelse om det var morbid angel....nævnte bare at navnet lød derhen af....kender slet ikke morbid angel, og har aldrig hørt om dem før....iøvrigt er jeg da enig....rock skal sgu mærkes! jeg var helt oppe foran til Korns koncert samme år...en af mine bedste koncert oplevelser!

Edit: Men høj musik kan da både være godt og skidt....der er jo mange led i kæden der gør sig gældende

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Opvarmningsbandet (eller det første af dem) til Bloodhound Gang her i vega for ikke så lang tid siden..

De hed vidst Leon og kom fra England, og lyden var ekstremt ringe, og musikken var heller ikke meget bedre.. Bassen var skruet op så man ikke hørte andet... Tror det var tæt på at jeg fik mig en ny hjerterytme af at være der... Det var der jeg priste min ørepropper meget højt
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

lidt off topic...

Nu da vi har nævnt ørepropper mange gange, kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er nogen der har gode erfaringer med bestemte modeller/mærker?...synes ikke dem jeg købte på roskilde i 2004 var noget at råbe hurra for...men de er skam fine nok, når der skal læses til eksamen...

Kunne forestille mig, at det var et billigt tweak til at sikre bedre koncertoplevelser, at være udrustet med kvalli-ørepropper...

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Jeg gik også tilfældigvis forbi Orange til Morbid Angel, det var fremragende. Da jeg snakkede med en kammerat der også havde været forbi, sagde han også at det havde været vildt højt?? Så døv er jeg sku heller ikke  jeg må have stået i et hul i lyden

Vi har også været til koncert et par gange på Loppen, Christiania. Der så vi f.eks. Bleeder og Düreforsög, det var SINDSSYGT HØJT. jeg var døv i to dage efter og havde tinnitis resten af ugen..

Min værste koncert var sjovt nok også på loppen, men det var hverken musikken eller lyden. Red Warszawa var igang med det tredje nummer og jeg stod foran scenen, en medkombatant sender min balance andetsteds, jeg træder et skridt baglæns, der sidder så en lille mand i kørestol!!! dennes højde er tilfældigvis den samme som min knæhases hvilket resulterer i jeg vælter hen over ham... Da jeg så kommer på benene igen er min sok våd?? bukseben op og kigge og til min store overraskelse er den fyldt med blod og jeg har et stort hul i benet lige til højre for knæskallen... og for at gøre resten af historien kortere.. jeg får en ambulance til Sundby hospital, jeg bliver lappet og udskrevet. Jeg har ingen penge ingen strøm på min telefon og bankautomaterne er lukkede...

Jeg vælger så at GÅ ind til rådhuspladsen hvor jeg mødes med mine venner og får penge til taxa hjem igen, hvor jeg tilbringer to uger på langs..

Jeg har så mødt Lækre Jens  (forsangeren) efterfølgende i Enghaveparken og udvekslet krigshistorier..

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
lidt off topic...

Nu da vi har nævnt ørepropper mange gange, kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er nogen der har gode erfaringer med bestemte modeller/mærker?...synes ikke dem jeg købte på roskilde i 2004 var noget at råbe hurra for...men de er skam fine nok, når der skal læses til eksamen...

Kunne forestille mig, at det var et billigt tweak til at sikre bedre koncertoplevelser, at være udrustet med kvalli-ørepropper...

altså udover alm ørepropper, er "juletræer" for det meste lidt bedre da de lukker mere musik igennem, og fjerne (prøver) de skadelige toner, hvor alm. som dæmper alt, hvor bassen så gerne bliver dominerende eftersom den også lettere komemr til vores øre, af andre veje end gennem øret...

Det optimale er dog formstøbte ørepropper, men de er vist ret dyre bare at gå ud og investere i, men kan selvf være en fordel hvis man går til mange koncerter..

Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes