| Forfatter |
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Dynamikken i en forstærker må jo i og for sig ligge i elektrolytterne"
det er filosofien bag "the monster" på 8 watt - og det er nok de færreste der vil påstå den mangler dynamik..derimod har jeg fx hørt aragon på 200watt lyde fuldstændigt flad og livløs,på et sæt normale højtalere der nok kunne levere dynamik med en exposure på 2 gange 70watt!!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
jeg kan konkludere at alle i tråden mener "dynamik" er forskellen på de forskellige højtaleres maksimale lydtryk..
mit spørgsmål er så: betyder det så at 86db/w er udynamisk?eller er den bare i skabet med en 2kilowatts forstærker?? tanken går også lidt på mine gamle stax og quad`s der vist gav op omkring 100 db - er de så ikke udynamiske ? (lød ialtfald sådan .. - og er et sæt horn med 103db/w så superdynamiske?
hvad med påstanden om at visse forstærkere er mere dynamiske end andre? er det bare evnen til at levere kilowattwatt?
mvh/slowon
|
|
|
Læs lige din egen tekst ovenfor (hér fremhævet med fed skrift) og læs så mit tidligere indlæg i denne tråd.
Mit indlæg er hér:
Det har tidligere været en meget lang tråd der handlede om begrebet "dynamik". Og det viste sig at der var endog meget divergerende opfattelser af dette begreb...
Og så vil da lige indskyde at man skam udmærket kan tale om dynamik selv i en ganske svag passage i et stykke musik. Et enkelt strøg med buen på en violin kan skam være præget at stor dynamik. Og så må anlægget kunne 'følge med'. Dynamik er ikke nødvendigvis lig med stor "tju-bang-effekt"!
Dynamikken er, efter min mening, mest vigtig at have styr på, når der spilles meget lavt på anlægget... Hvis man kan opnå fuld 'musiknydelse' ved lavt niveau er man på rette spor...
Så din "konklusion" (bemærk anførelsestegnene) er baseret på et forkert grundlag.
Prøv igen. Øvelse gør mester.
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg overså dig - beklager mester!!
slowon
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke helt om "slowon" mener at dynamikken ligger i transistorene, men jeg mener selv at disse har en vis indflydelse......de er jo "kontakten" og jo sløvere de er jo mere "lige ud" og tynd skulle lyden jo egentlig blive, altså dynamikken bliver svær at få på plads......
Hvor mange watt strømforsyningen end er på bliver lyden ikke bedre end det der skaber selve lyden.....men "skaberen" har jo selv brug for energi, så alt hænger sammen....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
som du giver udtryk for,har ovennævnte besøgsartikel ikke ændret noget for din opfattelse af begrebet dynamik! det tager jeg som udtryk for at du har forstået hvad jeg mener.
det kunne du jo passende have givet udtryk for tidligere 
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
OT, Men dynamik kan også være..... at man går i sine egne tanker.....og pludselig springer Valby gasværk i luften, dynamik'en var ok, og luft blev flyttet..... Blot min egen oplevelse af dynamik!!!!!!! Findes der lovlige alternativer?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Du kan selv gå tilbage i tråden og læse min definition/opfattelse af begrebet dynamik."
??? du er så vag og udynamisk i din definition at jeg stadig ikke ved hvad du mener med dynamik!
slowon
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
"Du kan selv gå tilbage i tråden og læse min definition/opfattelse af begrebet dynamik."
??? du er så vag og udynamisk i din definition at jeg stadig ikke ved hvad du mener med dynamik!
slowon |
|
|
Troede ellers jeg udtrykte mig rimeligt klart, har desværre ikke læst alle indlæg i tråden, - beklager.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ergo er højtalere med højere spl pr din definition mere dynamiske end højtalere med lavere max spl!
rart at du kan tage gardinet fra munden
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt set kan hurtighed fortolkes som slewrate, altså tiden et signal bruger fra 0 til et givent maks. niveau. Et eksempel: 0-100 Volt pr. microsekund er 100 gange hurtigere end 0-1 Volt pr. microsekund. Men der vil altid være en øvre begrænsning: nemlig der hvor der ikke er mere at give af (køb ny amp, højttalere eller ring til Nesa's hotline).
Bæ'r over med mig, det er weekend nu 
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
først stærkt indlæg fra MIK 112 
dernæst syntes jeg du delfinfætter skal forsøge at anskueliggøre din faktuelle viden om dynamik uanset videnskabelig indsigt - det er ok at mene man har hørt flydende ophæng gøre noget bedre end faste - også at man har hørt reolhøjtalere gengive noget der minder om dynamik..men at søge til ekstremer som at benytte udtryk som "idiot",når jeg tilsyneladende misforstår din mening er langt længere ude end whatever jeg måtte have givet udtryk for her på hifi4all.
diskussionen om dynamik her i "din"tråd er såmænd en udløber af min personlige mening om involverende lyd - holismen mangler ligesom sin egentlige form ifald jeg skal lytte på tændstikmænd der spiller og synger via ineffektive elektrostater (som jeg har haft flere af end du)eller små 2vejs 84-86db/watt skotøjsæsker uanset vægt.
pt sidder jeg og nyder en 2 gange 10 watt forstærker som har LANGT mere dynamik plus en masse andre værdier end 99% kommercielle forstærkere - den dynamik kan stort set ingen ineffektive højtalere forløse - at jeg taler for døve øren i "din" tråd,handler ikke om resten af hifi4all - og tager jeg fejl er det ok med mig da jeg ikke agter at lege orakel,eller skulle løfte alt for mange over tærsklen til real hifi.
finder du glæde ved din flydende ophængte grammo,og hva du ellers benytter på vejen - er det ok med mig,men spild venligst ikke min tid med flere floromvundne fraser om whatever -
slowon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 04:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Generelt set kan hurtighed fortolkes som slewrate, altså tiden et signal bruger fra 0 til et givent maks. niveau. Et eksempel: 0-100 Volt pr. microsekund er 100 gange hurtigere end 0-1 Volt pr. microsekund. Men der vil altid være en øvre begrænsning: nemlig der hvor der ikke er mere at give af (køb ny amp, højttalere eller ring til Nesa's hotline)."
hvis vi som udgangspunkt antager forstærkeren er af højvoltagetypen,vil de 100 volt pr microsekund bevæge sig med samme hastighed som 1 volt,nemlig med 300.000km/sek - men forskellen er spændingssvinget 100v/1v hvilket medfører forskellig evne til at passere diverse forhindringer..såsom almindelige modstande osv - når en transient skal forstærkes i volttage vil den afsatte efffekt iflg ohms lov være afhængig af den nødvendige strøm - dvs at skal et trin se ind i en lav ohmsk belastning vil en lav voltage fordre flere ampere for at opnå den øskede effekt
! modsætningsvis vil en høj voltage kræve lavere strøm,og da det giver et lavere spændingstab vil samme signal nå i land med et mindre spændingstab til følge - ethvert trin i kæden bør være fornøjet med sit job,hvilket nemt aflæses i belastning...nogle for ikke at sige alle transistorfans mener man kan kompensere for spændingstab ved blot kan øge ampere - men de glemmer bare at jo flere ampere,jo mere betydning vil de enkelte deles ohmske værdi få som tabsgivende!
når de 10 volt som fx quad els63 fordrer,er en realitet ved hjælp af samtlige nødvendige ampere for at opnå samme wattage - bør man huske hvorfor visse frekvenser dykker i db pga ohms lov der fordrer mange ampere for at imødegå kravet om samme wattage - at samme højtaler evner at skille forskellige instrumenter i mikrodynamik er på ingen måde enestående,spørg bare alle andre højtalerejere!
slowon
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 04:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slowon
Det er vel selve begrebet dynamik der er diskussionen her og man kan ikke have en "opfattelse" af begrebet, hvis man skal kunne have et fælles udgangspunkt for en diskussion. Dynamik er ikke transientvillighed, selvom en sådan kan afstedkomme en fornemmelse af dynamik. Ingen af dine teser eller artikeluddrag understøtter påstanden om dynamik = transienvillighed. Dit eksempel med Quad elektrostaterne, hvor du forsøger at dokumentere din påstand om at lav følsomhed automatisk medfører manglende dynamik, holder ikke. Den ikke helt uvæsentlige detalje du glemmer er jo, at Quad`erne heller ikke kan TÅLE ret megen effekt, hvorfor de, i kombination med lav følsomhed, selvfølgelig vil være udynamiske. Men hvordan havde deres dynamiske formåen nu været, hvis de havde kunne tåle 10.000 watt og man spændte dem efter sådanne 10.000 watt ?
Med hensyn til sproget og tone, så holder du et usædvanligt lavt niveau, er nedladende, bedrevidende og direkte uforskammet, det behøver du ikke at være, ingen går til stålet som du, så det kan ikke engang forsvares med "svar på tiltale" Dolph kalder dig ikke idiot, han beder dig om at lade være med at antage HAM for idiot og det er vel ikke for meget forlangt.
venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nok om det, videre til holisme;-) sakset direkte fra Google (ku' ik la' vær')
" En filosofisk/videnskabsteoretisk opfattelse af, at helhederne og ikke delkomponenterne er afgørende"
Er ovenstående så noget der kan bruges i praksis....tja.. og ja..og bummelum. Hvorfor skal det være så svært, og hvorfor alt det filosofiske og videnskabsteoretiske, når de fleste mennesker er født med 2 ører (og hvorfor nu det, - skabte Gud Adam og Eva ud fra den betragtning, at deres efterkommere skulle lytte til stereo eller SS, og hvorfor fik vi så ikke 5 eller 7.1 ører?) som informerer os om noget lyder godt eller omvendt - helt automatisk, og uden langvarig uddannelse...hmmm
Nu sætter jeg altså en morgen plade på.....gammel Stones i mono forstås! Om de så er en helhed ved jeg ikke.
PS. Endelig blev det vår, en herlig liflig luftig april morgen med ægte dufte venter på os, lige udenfor, findes der noget bedre?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|