| Forfatter |
|
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi er fedt og som Nilau skriver "om vi overhovedet vil helbredes".....måske ikke....og hvis...hvad er der så tilbage......? Det er nu rart med noget at tage sig til  ...og det hjælper altid at tale med nogle lige så sindsforstyrrede....  .....men man skal passe på ikke at tage fokus væk fra musikken.....ja....jeg ved sgu ikke.....det er måske også bare mig der tænker lidt......man må nok bare acceptere sig selv.....det er jo også fedt at eje et lækkert anlæg.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr Lyd mfl.
Indrømmet, jeg lider også af den uhelbredelige virus "Hifinitis". Jeg er bare blevet lidt ældre og har fået andre (økonomiske) prioriteter. 
Jeg kan eller vil heller ikke helbredes. Og jeg kan sagtens glædes over alle de feeede anlæg herinde på forum.
Mit ærinde i denne tråd er blot at prøve på at sætte tingene lidt i perspektiv. Ligesom "dolph", vel.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Rizzo Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Lyd skrev:
|
...men hvad gør os "høje" ved hobbyen.....er det musikken, den gode lyd, det fede anlæg, ejerglæden, forventningens glæde, det at skabe noget eller....?
|
|
|
Her ramte du virkelig sømmet på hovedet - i hvert fald for mig. Jeg har været lidt afmattet, og træt af hobbyen hifi i løbet af de sidste par måneder. Vil gerne tænke på hobbyen på den måde, at jeg er glad for musik, og at hifi blot er en måde at få større musikalske oplevelser på - men let's be honest - hvor mange nyder ikke det at købe noget nyt, lækkert, eksotisk og DYRT elektronik, og følelsen af bare at skulle hjem - det kan kun gå for langsomt - for at lytte til hifi.
Min løsning blev indkøbet af et sæt nye højttalere på den grimme side af 15k - mange penge for en studerende. Men glæden ved at lytte til musik / detaljer er der helt sikkert - lige nu. Nu frygter jeg kun dagen, hvor disse højttalere bliver utilstrækkelige og jeg igen vil begynde at kedes, for dernæst at tømme tegnedrengen på nyt legetøj...
__________________ AV M3 Avantgarde
Densen B-100 mKv + B-400 Black
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Lyd skrev:
Hifi er fedt og som Nilau skriver "om vi overhovedet vil helbredes".....måske ikke....og hvis...hvad er der så tilbage......? Det er nu rart med noget at tage sig til ...og det hjælper altid at tale med nogle lige så sindsforstyrrede.... .....men man skal passe på ikke at tage fokus væk fra musikken.....ja....jeg ved sgu ikke.....det er måske også bare mig der tænker lidt......man må nok bare acceptere sig selv.....det er jo også fedt at eje et lækkert anlæg. |
|
|
Hej...
Hvis bare man husker at svinge fokus frem og tilbage mellem 'hifilytning' og 'musiklytning' går det næppe helt galt. Men det kan være svært at løsrive sig fra at lytte efter hifiparametre, hvis der er et relativt nyt apparat i anlægget.
Jeg glemmer sent, at jeg på et tidspunkt skulle vælge et digitalkabel til at forbinde drev og konverter med; Seks forskellige kabler blev 'gennemlyttet' over et par måneder. Og der blev lyttet intenst til mange slags musik og fokus var på de mange forskellige detaljer i musikken, som i øvrigt blev præsenteret meget forskelligt af alle de seks kabler! Så gik det pludselig op for mig, at jeg minsandten helt glemte at nyde musikken og kun lyttede efter kvaliteten i specifikke discipliner inden for gengivelsen. Heldigvis var jeg nået frem til den (efter min mening) bedste kabel-kandidat inden jeg besindede mig og atter overgav mig til de 'emotioner' som god musik kan/bør fremkalde.
Det er dog også muligt at komme ud for det næsten diametralt modsatte! Da jeg havde anskaffet min Audio Note-konverter måtte jeg virkelig anstrenge mig for at foretage 'hifilytning'. Når der blev spillet god musik blev man draget direkte ind i den...ja...direkte til 'kernen' og 'meningen' med den [musikken]. En helt idéel tilstand af nydelse. Sådan burde det være hver gang man anskaffer sig et nyt stykke 'legetøj'!
Med venlig hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Rizzo Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hvis bare man husker at svinge fokus frem og tilbage mellem 'hifilytning' og 'musiklytning' går det næppe helt galt. Men det kan være svært at løsrive sig fra at lytte efter hifiparametre, hvis der er et relativt nyt apparat i anlægget.
Jeg glemmer sent, at jeg på et tidspunkt skulle vælge et digitalkabel til at forbinde drev og konverter med; Seks forskellige kabler blev 'gennemlyttet' over et par måneder. Og der blev lyttet intenst til mange slags musik og fokus var på de mange forskellige detaljer i musikken, som i øvrigt blev præsenteret meget forskelligt af alle de seks kabler! Så gik det pludselig op for mig, at jeg minsandten helt glemte at nyde musikken og kun lyttede efter kvaliteten i specifikke discipliner inden for gengivelsen. Heldigvis var jeg nået frem til den (efter min mening) bedste kabel-kandidat inden jeg besindede mig og atter overgav mig til de 'emotioner' som god musik kan/bør fremkalde.
Det er dog også muligt at komme ud for det næsten diametralt modsatte! Da jeg havde anskaffet min Audio Note-konverter måtte jeg virkelig anstrenge mig for at foretage 'hifilytning'. Når der blev spillet god musik blev man draget direkte ind i den...ja...direkte til 'kernen' og 'meningen' med den [musikken]. En helt idéel tilstand af nydelse. Sådan burde det være hver gang man anskaffer sig et nyt stykke 'legetøj'!
Med venlig hilsen
Nilau
|
|
|
Også det kan jeg relatere mig til Og det er vel også sådan, det skal være. Når et nyt stykke legetøj er hjemme, skal det selfølgelig testes, så man ikke køber katten i sækken. Faren er naturligvis, at man ikke formår at læne sig tilbage og nyde det, man har. Jeg havde jo heller ikke dårlige højttalere før; jeg følte bare, at der var mere at hente.
Nu kommer der en sten fra mit hjerte: 
Havde jeg været et komplet menneske, i harmoni med mig selv, og alt det der, havde jeg ikke brug for et sæt dyre højttalere. Hifi og shopping generelt kan også fungere som substitut for noget andet. Tidsfordriv - men her vælger jeg at tænke, at hifi er af den bedre af slagsen  __________________ AV M3 Avantgarde
Densen B-100 mKv + B-400 Black
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja..tænk hvis al ondskab, krig, uenighed, religionskrig, ulykkelig kærlighed og dårlig hørelse kunne kanalisers ud i penge til musik og hifi....hvilket paradis.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Ja..tænk hvis al ondskab, krig, uenighed, religionskrig, ulykkelig kærlighed og dårlig hørelse kunne kanalisers ud i penge til musik og hifi....hvilket paradis."
jeg har handlet en del brugt og diy via den blå avis førhen,og kan berette om at 99% af de mennesker jeg kom i kontakt med var (og sikkert er..) rigtig søde gode mennesker - noget min ellers lidt fremmedsky x måtte medgive - at det samme måske nok kunne være tilfældet ifald objektet for mit handleri havde været dele til harley davidson,skal jeg undlade at gætte om *GG*
salig jørgen ry udtalte engang at "folk uden humor burde tilkendes en invalidepension" en lille,men væsentlig omskrivning kunne være,at folk uden musisk sans burde tilkendes en invalidepension.
en af mine bekendte byggede noget gennemført kloning af wilson puppy,med de bedste tilgængelige stumper,og hjælp fra skåning..de lød rigtig meget korrekt og "hifi" men absolut no swingfaktor - så nu står der istedet et sæt gamle jblèr med footstompingfaktor..er det ikke hvad musik handler om?
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Dolph og andre.
Hvad med den her: Er der i virkeligheden ikke større forskel i lydkvaliteten på LP, CD mv. end der typisk er mellem anlæg i den bedre ende? Altså, programmateriale vs. hardware.
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Slowon
Jo!!!!!!
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at sige for meget, så er det sku en underlig tråd. Jeg har ikke noget kendskab til der er brugt børneslaver til at producerer mit hifi, og hvis det var tilfældet ? Folk har sku også travlt med at rakke alt ting ned og snak om holisme og børnearbejde - som om holisme ikke er det størreste "juhu-ord" som alle ynder at bruge. Måske er det fedt at blive betragtet som intelektuel eller en eller anden holdning om man skal tænkte på sultne i afrika osv. Det er en hifi-hjemmeside...ikke rekrutering til kirkenskorshær. Det er ok at undres over den verden man lever i, men man skal vel heller ikke spille total idiot.
BTW: I nogle perioder hører jeg meget "hifi" fordi det lyder godt, andre gange spiller jeg kassettebånd eller minidisc, lyden sutter - men tracksene er fede. Jeg ligger ikke meget vægt på om jeg i perioder hører meget det ene eller det andet....det er en hobby, ikke en spændetrøje. Jeg gør præsist som jeg har lyst !
Mvh
Peter Bradford
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
| en af mine bekendte byggede noget gennemført kloning af
wilson puppy,med de bedste tilgængelige stumper,og hjælp fra
skåning..de lød rigtig meget korrekt og "hifi" men absolut no
swingfaktor - så nu står der istedet et sæt gamle jblèr med
footstompingfaktor..er det ikke hvad musik handler om?
mvh/slowon |
|
|
Du har så uendeligt ret! Hvorfor skal ens anlæg være hifi-rigtigt hvis
man bedre kan lide lyden af noget andet som måske ikke er så
hifi-rigtigt? Det er vel også derfor så mange folk vælger
rørforstærkere. Og jeg indså det måske også lidt i dag, da jeg tog min
forstærker med rør i pre-delen ind i setuppet igen.
Men det er vel også lige præcis det argument som folk der køber bilka-anlæg istedet for dyre anlæg bruger..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det er vel også derfor så mange folk vælger rørforstærkere."
det er sikkert en god del af "sandheden" - min personlige opfattelse af den revival rørene har fået de sidste mange år er nu nærmere,at mange håber at kunne bløde op på den hårde lyd de fleste cdmaskiner leverer pga den manglende opløsning - når det er sagt,finder en del også den ofte mere homogene lyd fra rørene tiltalende - hvad skal man bruge 200 watt til hvis den første lyder af l**t,uanset specs?
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Du har så uendeligt ret! Hvorfor skal ens anlæg være hifi-rigtigt hvis man bedre kan lide lyden af noget andet som måske ikke er så hifi-rigtigt? Det er vel også derfor så mange folk vælger rørforstærkere. [/QUOTE]
Uhada! Jeg bruger personligt ikke særligt meget rørgrej for tiden, men jeg kan nu ikke helt genkende dét du skriver ovenfor... (Bruger pt. rør i min DAC og hovedtelefonforstærker (Stax)).
Jeg mener nu altså at 'rør' er ganske hifi-rigtigt. Det er muligt at de kolde målinger ikke ser så gode ud, men det har vel ikke noget med hifirigtighed at gøre..?
Og jeg køber ikke den dér med at det er den store (ørevenlige) forvrængning der gør at nogle (mange) godt kan li' rørlyden.
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg tror i særdeleshed at den største forskel i lyd er fra indspilningskvalitet til indspilningskvalitet uanset om det så er LP eller CD"
nu har du jo grammofon - så prøv fx "breaking silence" med janis ian (prøv den alle derude) indspilningen er foretaget via rør og kondensatmikrofoner,skåret med rør på matricen - og sammenlign lpèn med cd - hvis din pickup/arm konstellation er ok,kan selv du med flydende ophæng sikkert høre forskel!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|