Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Emne slettet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Otto, TC skrev:
niklasthedolphi skrev:
Gør man sig, ved HiFi investeringer, nogle overvejelser om der i produktionslinien af en HiFi komponent har været benyttet børneslaver, underbetalte arbejdere, helbredstruende arbejdsmiljø eller andre inhumane vilkår?

Yderst sjældent.

Det synes jeg er sørgeligt.

....lige præcis HER er det at jeg får dårlig samvittighed på mine lidelses-fællers vegne. Det her er simpelthen vigtigt. Alene den her er grund må være nok til at overbevise ikke-hifi familie og venner om hvorfor de skal købe en mærkevare DVD til kr.800,- istedet for en kinamodel til kr.250,- Og endnu en grund til ikke at købe tungt kina-hifi til små penge. I øvrigt findes der  miljøregler (Rohs, ISO, blyfrit loddetin) som de store mærker gør sig lidt i, og som alle elektronikproducenter BURDE overholde.

God pointe niko...niklasti... whatever

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

" præcis HER er det at jeg får dårlig samvittighed på mine lidelses-fællers vegne"

håber da ikke du er et underbetalt barn - men prøv at forstå at hvis ingen køber ting der muligvis er fremstillet af børn - hvilken skæbne tror du så de får?

anyways glemte jeg at sige "breaking silence" med janis ian er meget afvekslende musik skabt af dygtige musikere der både tør og gør en indsats for at få de ofte svære arrangementer til at svinge - og derfor burde stå ustøvet på alle musikelskeres hylder!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Dolph skrev:

Langt de fleste anlæg......også top-super-hamrendedyre-super veltrimmede anlæg........lyder oftest bare gennemsnitligt rimeligt fordi pladen eller CD'en bare ikke er bedre. På det plan kan selv MP3 og andre komprimerede formater stort set leve op til niveauet."

My point exactly. Det er alt for ofte den dårlige indspilning, som ødelægger hifi oplevelsen. Derfor mener jeg, at den øvre "smertegrænse" prismæssigt på et setup nås forholdsvis hurtigt....

Det giver ganske enkelt ikke mening at investere 100k+, når programmaterialet ikke holder et særligt højt gennemsnit

Kunsten i vores hobby er at finde gode indspilninger (teknisk som musikalsk) og sammensætte et anlæg der giver værdi for pengene. Og det gør "high-end" udstyr ikke automatisk!! Basta.

mvh

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

copman skrev:
Det er alt for ofte den dårlige indspilning, som ødelægger hifi oplevelsen.

Det kan simpelthen drive mig til vanvid. Man hører en god sang i radioen, køber den på CD og så lyder den bare ikke godt på anlægget derhjemme.

I min drømmeverden håber jeg på, at man med tiden kan down-loade sit musik-materiale i forskellige kvaliteter:

• lav = til bærbare medier o.lign. hvor kvaliteten ikke er afgørende
  • medium = CD-kvalitet
  • høj = 24 bit 96 Khz

Min frygt er for

• lav = meget ulideligt
  • medium = ulidelig
  • høj = mp3

...sagt med et glimt i øjet, men med en lille dråbe koldsved på panden.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

@ LB

Jeg er ikke fortaler for komprimerede formater, hvis du skulle tro det og det er Dolph heller ikke.

Der er i CD formatet (og SACD) for store udsving i den indpilningsmæssige kvalitet og det er sku' trist i 2006.

mvh

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

copman skrev:
Det er alt for ofte den dårlige indspilning, som ødelægger hifi oplevelsen.

Det kan simpelthen drive mig til vanvid. Man hører en god sang i radioen, køber den på CD og så lyder den bare ikke godt på anlægget derhjemme.

I min drømmeverden håber jeg på, at man med tiden kan down-loade sit musik-materiale i forskellige kvaliteter:

• lav = til bærbare medier o.lign. hvor kvaliteten ikke er afgørende
  • medium = CD-kvalitet
  • høj = 24 bit 96 Khz

Min frygt er for

• lav = meget ulideligt
  • medium = ulidelig
  • høj = mp3

...sagt med et glimt i øjet, men med en lille dråbe koldsved på panden.

Det er sgu' godt man har lp'erne. Der er millioner og atter millioner af titler 'derude' i verden. En stor del af den nye musik er alligevel noget crap, så skaden er nok ikke så stor...

Og alligevel har jeg dog ikke fantasi til at forestille mig at et pladeselskab som f.eks ECM vil forfalde til en ulækker leflen for de 13 - 19-årige...

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Der findes mennesker der i højere grad, og ganske bevidste om det, stræber efter så buldrene en bas som muligt. De mennesker får, i mine ører, ikke et vellydende anlæg.

Netop - i _dine_ ører. Hvorfor er dét et problem? Måske går de efter de mest buldrene højttalere, fordi dét de vil have ER "Brian-igen-igen", og ikke "den bedste lyd". Jeg kender flere, der ganske enkelt ikke ville blive glade for et "hifi-anlæg".

Problemet opstår først når man køber de buldrende højttalere, og _tror_ at man har fået en hifi-højttaler der bare spiller dybere end andre (når det modsatte faktisk var tilfældet). Jeg tror ikke på at der er særligt mange Cerwin Vega ejere der sidder og lytter til klassisk musik i forventning om at sådan skal klassisk musik lyde.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

@ LB

Jeg er ikke fortaler for komprimerede formater, hvis du skulle tro det og det er Dolph heller ikke.

Der er i CD formatet (og SACD) for store udsving i den indpilningsmæssige kvalitet og det er sku' trist i 2006.

mvh

Det er strenge tider. Den kvalitetsbevidste forbruger er i et sørgelig mindretal. Det er ufatteligt hvad folk lader sig byde i dag.

De store selskaber lefler på den mest frastødende måde for de HELT unge, som ikke aner en sk*d om den kvalitet man kunne få. Og hvis de gjorde, kunne de såmænd ikke få glæde af det, da deres ører allerede er smadret af  de 'earplugs' som de har haft monteret i direkte kontakt med trommehinderne!

På den anden side, må man jo også tænke på aktionærerne i de store pladeselskaber. Afkastet skal jo gerne stige for hvert år, ellers er det jo en dårlig investering...

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

@ LB

mvh

Jeg er helt med på den. I Stereophile, TAS mv. er der for tiden også interessante artikler omkring hvordan man får de yngre generationer med på ideen om god lyd, som virkelig er en udfordring.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hørt, hørt!!

Vi må jo prøve at holde den kvalitetsmæssige fane højt ved kun at købe kvalitetsindspilninger (CD som LP) og give langemand til MP3

På udstyrssiden er der heldigvis en tendens til at kvaliteten stiger. Men der vil altid være nogen som er tilfredse med "BILKA" anlægget, og dem om det.

mvh

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Otto, TC skrev:
niklasthedolphi skrev:
Hvorfor sidder nogle lyttere med åben mund når de nyder musikken?

Formentligt af samme grund som at nogle mener anlægget spiller bedre hvis de vipper med foden mens de lytter.

Nej. Fordi.....og det er videnskabeligt påvist............at du forbedrer din høremæssige opfattelsesevne ved at have åben mund. Øret kan nemlig også opfatte lyde på indersiden af trommehinden gennem det eustakiske rør.

Det er jeg udmærket klar over, og det er faktisk også dét jeg mente. Lad mig forklare:

Det er fint nok at man hører bedre med munden åben end med munden lukket - men det åbner jo spørgsmålet: Hvad er det vi lytter efter - og _hvorfor_ er det vi lytter? Hvis vi sidder med åben mund fordi det lyder bedre, så er det blot én af de faktorer der kan fjerne vores fokus fra selve musikken. At åbne munden fordi det lyder bedre, er at flytte fokus fra musikken over på lydkvaliteten. Dette er der i sig selv heller ikke noget galt i - at købe et dyrt anlæg i stedet for at købe 1000 CD'er mere er også at flytte fokus fra musik til lydkvalitet - man skal bare være klar over hvad det er man har gang i. Jeg sammenligner med at vippe med foden, fordi det er lidt det samme princip, men med "musikalitet" som drivkraft i stedet for detaljering: Ved at vippe med foden i takt med musikken, lægger man mere mærke til rytme og timing i musikken. Jeg synes bare personligt at det er tåbeligt at vippe med foden med det  formål at få musikken til at blive bedre - når det burde være omvendt, når musikken er god ender det med at man sidder og vipper med foden. På samme måde synes jeg det er tåbeligt _bevidst_ at åbne munden for at få en bedre oplevelse af musikken - for den gode oplevelse af musikken kommer jo (eller hvad?) af at man rammer illusionen af at være til stede. Åbner du så også munden når du er til koncert, for at det skal lyde bedre? Det er du jo nødt til, hvis oplevelsen skal være den samme?

I det hele taget synes jeg at den form for bevidst, aktiv lytning (som mange hifi-entusiaster inklusive jeg selv ret tit forfalder til) er den forkerte vej at gå. JEG mener hifi-interessen bør gå ud på at finde frem til dét anlæg der, når man er _færdig_ med den aktive lytning, giver én den bedste oplevelse af musikken, når man bare sætter sig i stolen og vil høre en plade. Jeg vil ikke have et godt anlæg for at jeg kan glæde mig over lydkvaliteten når jeg hører musik - jeg vil have et godt anlæg for at være _fri_ for at tænke over lydkvaliteten når jeg hører musik. Dette kræver i meget høj grad at man er bevidst om hvad det er man i udvælgelsesprocessen skal lytte efter, for at dette mål er opnået. Hvis man har brug for at sætte sig i sweet-spot, slukke lyset, hive halvdelen af bøgerne ud af reolen osv osv, for at nyde musikken - så mener jeg at man fokuserer på noget forkert. Det er spændende at "lytte til hifi", men "hifi-lytning" bør efter min mening have til formål at opnå en bedre oplevelse ved "musik-lytning" - "hifi-lytning" bør principielt set ikke være målet i sig selv. Det er naturligvis bare sådan JEG ser på det, hvis éns ejerglæde består i hver dag at sidde og lægge mærke til om man kan høre om sangerinden har børstet tænder, så er det selvfølgelig helt fint, så skal man vælge sit anlæg og måde at lytte på ud fra dét.

En af de meget væsentlige ting at forstå omkring hifi-interessen er, at glæden over lydkvalitet i langt mindre grad består af kvaliteten i sig selv, som af forandring. Man vænner sig hurtigt til forandringen, og så leder man efter en ny forandring man kan glæde sig over. Dét i sig selv er en ret dyr hobby, for uanset hvor godt anlægget er, vil man vænne sig til det på et tidspunkt. Hvis målet derimod er musikglæde og ikke lydkvaliteten i sig selv, så kan du hver eneste dag glæde dig over at du har et anlæg der giver dig en stor glæde ved at høre musik. Det kræver højst at du køber en ny CD ind imellem. Problemet er at så længe man jagter forskellene i en mere eller mindre fejlagtig tro om at enhver forskel er til det bedre, så ender du netop med et system der i højere grad viser detaljer, end giver dig musikglæde.

P.S. For øvrigt tak for de rosende ord fra I andre, selvom jeg ikke helt ved hvorfor lige præcis dette indlæg var særligt fantastisk, så glæder det mig da at folk får noget ud af det jeg skriver.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Skal vi sammenfatte lidt.

Der er i og for sig ikke så stor uenighed mellem os. Målet for de fleste af os er at musikken skal skabe oplevelser og glæde.

Til det formål skal man bruge: 1, et godt og fornuftigt sammensat anlæg, der ikke NØDVENDIGVIS behøver koste som en nyere personbil. Dertil 2, Ordentlige indspilninger uanset om det er LP, CD, SACD.

Med dette in mente må man huske på, at det er meget svært (hvis ikke umuligt) at bruge en fælles reference (særligt mht. anlæg) når vi køber ind og debatterer, da meget afhænger af smag, ører og lytterum.

Det er vel egentligt det, som gør at trådene herinde indimellem går i hårdknude, netop fordi vi ikke har den 100% fælles reference.

mvh

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Se se....nu kommer vi hen til noget af det rigtige....oplevelsen af musikken...ikke nødvendigvis oplevelsen af et superanlæg.....men det er rigtig som Otto TC skriver.....man skal hen til ikke at være slave af om nu også ens anlæg sætter begrænsningerne....væk fra tanken....det forstyrre nemlig musikken. Jeg er meget enig med ham. Vi ville kunne tale godt sammen.

Selvom jeg selv ejer et superanlæg (synes jeg selv) sidder jeg vel kun halvdelen af tiden i sweetspot, resten af tiden går med andre gøremål, mens musikken kører og det lyder stadig dødgodt, selv ude fra køkkenet. Det er så nakkehårene rejser sig når Dire Straits kommer på grammofonen

Musik er smukt....det skal også lyde smukt.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Ja Hr. Doktor, det ene udelukker ikke det andet! Lækkert anlæg.

mvh.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Det er den søgen efter det teoretisk bedste eller "forandringen" jeg tror der er skyld i, at folk engang imellem løber sur i det og sælger hele møllen. En sund holdning til begge dele (læs: musik og hifi) er det der driver hjulene hos mig.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

@ Dolph

I din indledning stillede du en lang række spørgsmål. Måske flere end man kan holde styr på i én tråd.

Men mht. det "etisk" korrekte i at købe grej fra Kina og andre lande, hvor arbejderbeskyttelse er en by i (Kina??), så er jeg enig. Jeg vil foretrække at købe eks dansk, når det er muligt.

Problemet er blot, at mange brands (japanske som US, GB mfl.) aht. konkurrencen eller profitten NETOP får deres produkter fremstillet i Kina. Det hedder vist globalisering, eller så'n....

Det er svært at gardere sig i mod.

mvh

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
....lige præcis HER er det at jeg får dårlig samvittighed på mine lidelses-fællers vegne. Det her er simpelthen vigtigt. Alene den her er grund må være nok til at overbevise ikke-hifi familie og venner om hvorfor de skal købe en mærkevare DVD til kr.800,- istedet for en kinamodel til kr.250,-

Mærkevare-DVD'en til 800,- er så også produceret i Kina, men det kan jo tænkes at de netop stiller lidt større krav til arbejdsforholdene trods alt. 800,- er ikke nok til at købe dig en afspiller produceret under vestlige forhold (hvilket egentligt blot gør 250,-s afspillerne dét mere skræmmende)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Dog vil jeg sige at min mund åbner sig automatisk når jeg slapper af og det er jeg helt ubevidst om. Det er jo fint nok.................når jeg hører musik vel at mærke.

Hvorfor får jeg et billede af Homer siddende i sofaen med savl ud af mundvigen for mit indre blik?  

MMMMmmm, hifi, raaarhhhhrhhrharrrh....

Seriøst: Jeg tror vi er meget enige når det kommer til stykket.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror lidt vi lytter forskellig som det Tyske Audio blad var inde på forleden,der var i øvrigt en demo skive med til at prøve det af,fik dog desværre ikke fat i den.

Der skal nok være noget om snakken at nogle fokuserer mest på de lave toner og andre mest de høje toner.Det syntes mærkelig at vi kan være så forskellige umiddelbart.

Musik mæssigt kender jeg en han nærmest keder sig ved stille og følesesladet musik,selv om jeg feks. syntes det er rigtig dejligt indspillet og flot lavet.

Så derfor findes der ikke en rigtig løsning sådan bare umiddelbart.

Man kunne sagtens finde et anlæg også til relativ få penge som kunne lave en masse dynamik/tju bang til rock og lign. musik.Men det kan ikke også gengive det mere fine hvis man kan sige det sådan,med de små fine detaljer hvis ikke kabler/udstyr er af en temmelig høj kvalitet.Og så bliver det lidt som at spise en billig burger,det smager da af lidt men så er det også det. 

Fantastisk faktisk hvor lidt interesse der er for god lyd,se bare på hvor mange der har mere realitet på biler,rejser,faldskærme o.s.v.Dog er der ved at komme mere fokus på hjemmebio men det er vel mere lydeffekter man går efter.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum