| Forfatter |
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Spændende tråd. Det eneste jeg får ud af det....hifi handler om alt andet end hifi, Otto er nogle af gutternes farvorit, måske fordi de ikke selv kan skrive noget. Filosoffen er stået af og kan ikke rigtig se det holistisk i tråden som er blevet husmandsvidenskabligt......vi taler om pærer og bananer efter min mening.
Cheers og go´ weekend.....husk at forvarme jeres forstærker og få brændt nogle watt igennem hifi-stablen. Det er snart som sommer, så pakker jeg hifi´en væk og hiver cyklen op af kælderen.
Bradford __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt indlælg som altid Bradford
Du får lige en hånd 
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
også en hånd herfra - primært for det konstruktive islæt,samt overskuddet til at rubricere tråden som husmandsvidenskabelig - hvilket viser sig at være et niveau over hifisælgerens fatteevne!
spændene er det også at se bradford høste frugterne,her pærer og bananer - inden han starter sin cykel og kører sommeren imøde,efterladende os andre i frustration over at være i marts måned!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ellers andre konstruktive kritikere - eller bedre endnu - sjove konstruktive kritikere??
mvh/slowon - kritisk konstruktør
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi er vel egentlig bare en fritidsbeskæftigelse for mange(aka som hvis man havde en gammel MG B at restaurere på), og det er vel derfor den tekniske side af sagen fylder så meget.
Det er en "legal" måde at bruge sin tid på, og så kan nørden så sidde og lodde, save og skrabe sammen i den tro han kan gøre det bedre end de professionelle.
Vellyd, tja det er og bliver en individuel størrelse, men for mig er det noget der behager øret (CD som LP) uden skinger og skrig, men gerne med god fast, veldefineret bas. Detaljerne mht. om altsaxen er blevet pudset inden optagelsen siger mig ikke en dyt.
Det er drivet, oplevelsen/indlevelsen, lysten til at høre mere, der betyder noget. Uanset pris, princip, analog eller digital.
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
"i høj grad kan stiftes tvivl om vederhæftigheden af samme"
istedet for at komme med det patetiske hint,så forsøg at vise dig som en med ulige cprnummer - uunderbyggede postulater om fortræffeligheden af et princip frem for et andet er ganske enkelt barnligt og ikke sitet her værdigt - så hvis du forsøger at miskreditere min vederhæftighed må der altså noget substans bag ordene.
slowon
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
slowon skrev:
| de 86 db er ca driftseffekt på sonus faber modellerne - når en puls kommer fra forstærkeren stejl og stolt,er det da nedslående at miste fx 10 volt inden membranen bevæger sig pga bropengene som delefilteret forlanger for passage |
|
|
Punkt 1: Lav driftseffekt behøver da ikke skyldes tab i delefilteret? Punkt 2: Mener du at en lav driftseffekt nødvendigvis "klipper" de svageste detaljer væk? Kan højttaleren ikke sagtens stadig spille dem, blot 10 dB lavere?
Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad du mener med at højttaleren smider 10 volt væk. Den spiller signalet 10 dB lavere end en højttaler med 96 dB/W følsomhed, ja - men det i sig selv betyder vel ikke at de laveste signaler mistes?
|
|
|
Jeg tror godt man kan få dynamik med lav følsomhed. En lille let 4" fuldtone enhed, med kraftigt magnetsystem,vilnok kunne spille dynamisk. Denne vil alene få lav følsomhed pga det ringe membranareal.Smæk den i et gigantisk bagladethorn, så skulle den være der (bassen).
MVH
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Det er lidt sørgeligt at se at selv om enkelte evner at debattere data og tekniske principper, omend der i høj grad kan stiftes tvivl om vederhæftigheden af samme, så er det kun ganske få der udviser evner til at debatere vellyd på et følelsesmæssigt og generelt intellektuelt velfungerende plan.
Er der simpelthen så få der er i stand til at tænke på deres lyd-oplevelser på en måde så de kan genfortælle den med værdibegreber og uden teknisk omsvøb.......................................?
Hvordan forklarer i Jeres koner og svigermødre hvad det er I godt kan lide ved at sidde foran højttalerne med en 35 år gammel LP?
Velkommen til holdningsløse.
Jeg mener at det indirekte påviser hvor lidt teknik og teknisk indsigt har berettigelse ved valg og sammensætning af god lyd.
"dolph"
|
|
|
Hej Niklasthedolphi
Du efterlyser mindre teknik og mere følelser?
"Lyden fra min højttalere er som en flod hvor alle elementerne smelter sammen, men alligevel er de der og kan høre i deres enkelhed, højttalerne er usynlige og rummet er fyldt med.....".
Er det den slags svøberi du ønsker? Når man kaster et blik på dit anlæg, så har du da brugt en masse penge på noget meget teknisk grej.....det er vel pga. lyden? Du har endda forsøgt at dele det med os andre. Billeder af hifi udstyr, døde maskiner, det er vel ikke det intektiske tilsnit du selv argumenter for? Billederne er måske ikke pral....men hvad pokker er meningen med det? Skulle det vække følelser at se billederne, jeg undre mig over HVAD din dagsorden er.
Beskriv lyden fra dit anlæg med din egne beskivelser. Du kan altså benytte chancen for at inddrage andre i din verden istedet for at beskrive andres manglende egne til citat "...at debatere vellyd på et følelsesmæssigt og generelt intellektuelt velfungerende plan."
Personligt....(nu åbner jeg hjertet) er musik for mig det vigtigeste. Jeg VED at mit anlæg aldrig bliver godt nok. Jeg kan tude til et lækkert stykke musik, ofte fordi det er noget jeg forbindelser med tideligere oplevelser. Et afsnit Startrek kan også gøre det samme. Musik kan være til hifi...eller fornøjelse....eller begge dele. Personligt hører jeg ikke de samme fem plader, men veksler noget. Der er masser af god lyd i noget gammelt tråd og det er vel udtryk for musikken ER vigtigere end teknikken. Jeg tager faktisk lidt afstand til "hifi-nørder" som kun ser livet udfra de tekniske fortræffeligheder og sidste nye tekniske bedrifter. Men hvis er hvad de magter, så skal jeg vel ikke dømme dem.....men undgå dem! Let´s face it, hifi er nørdet.....mere nu end i 70/80erne. Men det er da hyggeligt, og i mit hifi eventyr har jeg mødt rigtige mange fede mennesker. Snakken kan være glæden over nyt hifi, glæden over gammelt hifi, eller bare glæden ved at snakke sammen fordi man er venner. Det er da smukt...og det betyder mere for mig end ML´s sidste bedrifter. Hifi er mangfoldigt, du kan lave en hjemeside for "at debatere vellyd på et følelsesmæssigt og generelt intellektuelt velfungerende plan" hvis du ikke synes pøblen her spiller din melodi.
God weekend til dig, håber vi er kommet et skridt nærmere hinanden.
Med venlig hilsen
Peter Bradford
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
| også en hånd herfra - primært for det konstruktive islæt,samt overskuddet til at rubricere tråden som husmandsvidenskabelig - hvilket viser sig at være et niveau over hifisælgerens fatteevne! |
|
|
Synes du selv du er konstruktiv lige nu? Jeg stiller et spørgsmål, om noget så netop for at forsøge at forstå hvad det er du siger. Det drejer sig i mindre grad om hvad jeg ved og ikke ved, end om at du formulerer dig på en måde jeg ganske enkelt har svært ved at forholde mig til. Jeg forsøger at vise en interesse for hvad din pointe er. Jeg ved godt hvad forskellen på driftseffekt og følsomhed er, og jeg mener også at vide hvordan det forholder sig til dynamik. Dét hænger så ikke sammen med den holdning du har, det synes jeg er interessant, og jeg vil gerne forsøge at forstå hvad det er du mener. Hvorfor min status som sælger skal blandes ind i dét, det forstår jeg ikke helt, og hvis dine kommentarer går ud på at påvise at jeg ikke ved alt, så kan du roligt spare dig - jeg er udmærket klar over at jeg ikke ved alt, og jeg har aldrig påstået at jeg gør det. Slet ikke på hifi-området, det er ikke mit speciale, så skulle der være et hul i min viden på dette område, så overlever jeg nok det. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
| Jeg vil allernådigst, som den ydmyge stifter af denne tråd, appellere til at videreføre den spændende debat i en ånd, der afspejler Jeres største anstrengelser for at disse værdifulde holdninger kommer til udtryk på en så lidet teknisk vis som Jeres formuleringsevner muliggør dette! |
|
|
Jeg beklager, men jeg føler altså at jeg er nødt til at forsvare mig lidt overfor de spydigheder jeg bliver udsat for lige nu.
slowon skrev:
| lav driftseffekt er det samme som høj følsomhed!! |
|
|
Det ved jeg godt - tastefejl fra min side.
slowon skrev:
| jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om detaljer - men transienter mister mere og mere af flankestejlheden ved tiltagende ineffektivitet. |
|
|
Jeg vil ikke påstå at du tager fejl, men jeg vil gerne forstå hvad det er du forsøger at sige. Kan du ikke forklare mig hvad forskellen er på at sætte en højttaler med en følsomhed på 86 dB til en 50 watts forstærker, og på at sætte en højttaler med en følsomhed på 93 dB på en 250 watts forstærker? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
| Er der simpelthen så få der er i stand til at tænke på deres lyd-oplevelser på en måde så de kan genfortælle den med værdibegreber og uden teknisk omsvøb.......................................? |
|
|
Ja.
niklasthedolphi skrev:
| Hvordan forklarer i Jeres koner og svigermødre hvad det er I godt kan lide ved at sidde foran højttalerne med en 35 år gammel LP? |
|
|
Det gør folk tydeligvis ikke (godt nok), for de (familien) fatter det sjældent.
niklasthedolphi skrev:
| Jeg mener at det indirekte påviser hvor lidt teknik og teknisk indsigt har berettigelse ved valg og sammensætning af god lyd. |
|
|
Og jeg er rørende enig. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
"i høj grad kan stiftes tvivl om vederhæftigheden af samme"
istedet for at komme med det patetiske hint,så forsøg at vise dig som en med ulige cprnummer - uunderbyggede postulater om fortræffeligheden af et princip frem for et andet er ganske enkelt barnligt og ikke sitet her værdigt - så hvis du forsøger at miskreditere min vederhæftighed må der altså noget substans bag ordene. |
|
|
slowon skrev:
| hvilket viser sig at være et niveau over hifisælgerens fatteevne! |
|
|
Undskyld, men hvori består forskellen? Patetisk hint, uunderbyggede postulater - jo, det passer meget godt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
| jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om detaljer - men transienter mister mere og mere af flankestejlheden ved tiltagende ineffektivitet. |
|
|
Kan du forresten ikke lige definere hvad du mener med dynamik - for jeg forstår ikke hvad flankestejlhed har med begrænset dynamik at gøre. Den gængse definition af dynamik er forskellen på kraftige og svage signaler. Vil du påstå at denne forskel påvirkes direkte af højttalerens følsomhed/driftseffekt? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg vil ikke påstå at du tager fejl, men jeg vil gerne forstå hvad det er du forsøger at sige. Kan du ikke forklare mig hvad forskellen er på at sætte en højttaler med en følsomhed på 86 dB til en 50 watts forstærker, og på at sætte en højttaler med en følsomhed på 93 dB på en 250 watts forstærker?"
det niveau får du mig ikke ned på!jeg har forsøgt at skære tingene ud i neonfarvet pap - at nogen her mener det er husmandsflid er vel et udtryk for at have forstået? - at du otto ikke har forstået det,skal jeg vel ikke lastes for!
slowon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
| jeg har forsøgt at skære tingene ud i neonfarvet pap - at nogen her mener det er husmandsflid er vel et udtryk for at have forstået? - at du otto ikke har forstået det,skal jeg vel ikke lastes for! |
|
|
Nøh, men du kunne jo vælge at udvise det storsind at uddybe eller omformulere dine påstande, så interesserede rent faktisk ville få noget ud af det du skriver. Men hvis du hellere vil nøjes med at kommunikere med personer der bevæger sig på dit niveau, end besvære dig med at hjælpe andre til at nå dit niveau (hvadenten det betyder at de skal bevæge sig op eller ned), så er det da helt fint med mig, så stopper vi bare diskussionen her. Jeg forsøgte sådan set bare at udvise en interesse for den pointe du kom med, fordi det kunne være jeg ville blive klogere hvis jeg forstod hvad du forsøger at sige. At det skal udlægges som om at jeg er en inkompetent sælger, det synes jeg helt ærligt siger en del mere om dig end om mig. Men du må meget gerne forklare mig hvordan en sælger skulle kunne blive "ekspert", som du mener man skal være, uden at udvise en nysgerrighed overfor ting man ikke lige forstår eller er enig i? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
"Jeg vil ikke påstå at du tager fejl, men jeg vil gerne forstå hvad det er du forsøger at sige. Kan du ikke forklare mig hvad forskellen er på at sætte en højttaler med en følsomhed på 86 dB til en 50 watts forstærker, og på at sætte en højttaler med en følsomhed på 93 dB på en 250 watts forstærker?"
det niveau får du mig ikke ned på!jeg har forsøgt at skære tingene ud i neonfarvet pap - at nogen her mener det er husmandsflid er vel et udtryk for at have forstået? - at du otto ikke har forstået det,skal jeg vel ikke lastes for!
slowon
|
|
|
Lidt bedre 'citatteknik' kunne være ønskeligt. Det kan være svært at gennemskue hvem der skrev hvad...
Det er f.eks vanskeligt at se, at det er Otto der er forfatter til de tre første linier. (Se ovenfor).
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
slowon skrev:
| jeg har forsøgt at skære tingene ud i neonfarvet pap - at nogen her mener det er husmandsflid er vel et udtryk for at have forstået? - at du otto ikke har forstået det,skal jeg vel ikke lastes for! |
|
|
Nøh, men du kunne jo vælge at udvise det storsind at uddybe eller omformulere dine påstande, så interesserede rent faktisk ville få noget ud af det du skriver. Men hvis du hellere vil nøjes med at kommunikere med personer der bevæger sig på dit niveau, end besvære dig med at hjælpe andre til at nå dit niveau (hvadenten det betyder at de skal bevæge sig op eller ned), så er det da helt fint med mig, så stopper vi bare diskussionen her. Jeg forsøgte sådan set bare at udvise en interesse for den pointe du kom med, fordi det kunne være jeg ville blive klogere hvis jeg forstod hvad du forsøger at sige. At det skal udlægges som om at jeg er en inkompetent sælger, det synes jeg helt ærligt siger en del mere om dig end om mig. Men du må meget gerne forklare mig hvordan en sælger skulle kunne blive "ekspert", som du mener man skal være, uden at udvise en nysgerrighed overfor ting man ikke lige forstår eller er enig i?
|
|
|
Godt sagt, Otto! 
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu Slowon ikke vil bevæge sig ned på mit tydeligvis inferiøre niveau og forklare hvad det egentlig er han siger, er der så ikke andre der kan oversætte udtalelserne omkring dynamik og følsomhed til et forståeligt dansk - for jeg synes faktisk det er en meget interessant pointe, som hvis den er korrekt vil være temmeligt interessant for en del mennesker, også selv om de ikke kan recitere Ohm's lov i søvne. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |