Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Emne slettet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej ..

Jeg har da bygget højttalere og modifiseret i flere år nu. Dynamik er for mig noget som kommer bagefter. Beregning af kabinet osv. er betinget af enheden data (vægt/magnetkraft osv), og filter kan få skidtet til at spille sammen. Det tætteste man kommer på dynamik og velsagtens højttalerens drifteffekt. Det siger da noget, men ikke noget om højttalerens formidling af dynamik. Det er for mig at se en mere subjektiv oplevelse. For mig vil dynamik stadig være spændingsfeltet imellem det stille og voldsomme. For mig vil det oftest være forbundet med en god poweramp som styrer højttaleren, næsten uanset hvor slaskede magneter den måtte have. Der skal være masser af "headroom".....og den positiv synegi vil ingen ende tag når parringen er en god forstærker og et par nuftige højttalere med en fornuftig fordeling af kabinet/filter/design......er alt andet iorden, så vil det "dynamiske" aspekt som regel også være intakt.

/pb

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

jeg har bygget en del højtalere..og mht bedrevidende er det dels noget jeg er beskyldt for at være - dels er jeg vel bedrevidende end en der giver udtryk for - og indtryk af - at vide mindre!

selvfølgelig kan "man" bruge udtrykket transient i forbindelse med højtalere - deres opgave er at gengive opstart og udklingning så overbevisende som muligt - musik er andet end sinuskurver -volumen er kvantitet,hvilket ikke nødvendigvis er en kvalitet!

slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
På et VHS bånd optages der på en normal optager et billedspor og et lydspor (stereo) på hver sin del af båndets bredde. Billedsporet fylder mest.

Kun i en mono-video. Stereo-sporet ligger "under" video-sporet, og fylder det samme. Dette er system-betinget, dvs. enhver VHS der optager stereo-lyd, optager lydsporet på samme område af båndet som billedet, men "dybere". Vi kan sagtens blive enige om at de gamle, solide VHS maskiner kunne nogle ting på lydsiden, og som nyere VHS-videoer ikke kan, men det er et simpelt spørgsmål om kvalitet, ikke om at systemet fungerer anderledes.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Hvad er så forskellen på en HiFi video og en video der ikke var i HiFi?

Jeg har set VHS videoer som var i stereo men ikke var HiFi video.

Så er det bare et spørgsmål om ordbruget i markedsføringen. Der er kun to grundlæggende typer af VHS (i denne sammenhæng): Mono-video'er, og stereo-videoer. Hifi=stereo, i denne sammenhæng. Så nej, i den gængse definition af "hifi video", så er alle stereo video'er "hifi video'er". Bortset fra det, så var der som sagt for nogle år siden nogle VHS-optagere fra især Panasonic, der havde aldeles fremragende lydkvalitet, og som havde nogle praktiske fordele i forhold til lyd-optagelse, f.eks. regulering af lydstyrke. Men grundprincippet i optagelsen er den samme.

Kort fortalt: Billedet på en VHS optages som skrå linier på tværs af båndet. I den ene side af båndet optages mono-lyd som et spor på langs af båndet. Stereo-optagelse er en videreudvikling af VHS-systemet, hvor man optager lyden i samme skrå, tværgående spor som billedet, men dybere nede i båndet. Stereo-lyden og billedet ligger altså ovenpå hinanden, så at sige.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jeg har bygget en del højtalere..og mht bedrevidende er det dels noget jeg er beskyldt for at være - dels er jeg vel bedrevidende end en der giver udtryk for - og indtryk af - at vide mindre!

selvfølgelig kan "man" bruge udtrykket transient i forbindelse med højtalere - deres opgave er at gengive opstart og udklingning så overbevisende som muligt - musik er andet end sinuskurver -volumen er kvantitet,hvilket ikke nødvendigvis er en kvalitet!

slowon

Ok, det glæder mig at du har gjort dig nogle positive erfaringer slowon. Men jeg tror ikke jeg forstod resten af det du skrev, men du tabte mig i svinget omkring beretningen om kvantitet og kvalitet...og en volume ?

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

jeg kan konkludere at alle i tråden mener "dynamik" er forskellen på de forskellige højtaleres maksimale lydtryk..

mit spørgsmål er så: betyder det så at 86db/w er udynamisk?eller er den bare i skabet med en 2kilowatts forstærker?? tanken går også lidt på mine gamle stax og quad`s der vist gav op omkring 100 db - er de så ikke udynamiske ? (lød ialtfald sådan .. - og er et sæt horn med 103db/w så superdynamiske?

hvad med påstanden om at visse forstærkere er mere dynamiske end andre? er det bare evnen til at levere kilowattwatt?

mvh/slowon

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jeg kan konkludere at alle i tråden mener "dynamik" er forskellen på de forskellige højtaleres maksimale lydtryk..

Så har du ikke forstået hvad vi siger. Dynamik er skellet mellem to forskellige lydtryk.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Aaaaargh, SlowBoat, tag på ferie og slap af. Du trænger vist til det, istedet for at kløve ord hele tiden.
Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

"tag på ferie og slap af. Du trænger vist til det, istedet for at kløve ord hele tiden."

i modsætning til dig holder jeg mig til emnet - prøv det istedet for at spamme

"Dynamik er skellet mellem to forskellige lydtryk."

den er feset ind - jeg refererer til afstanden mellem det svageste og det max opnåelige! prøv nu at svare på spørgsmålene..

mvh/slowon

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:
"Dynamik er skellet mellem to forskellige lydtryk."

den er feset ind - jeg refererer til afstanden mellem det svageste og det max opnåelige!

Du omskrev dynamik til at være et spørgsmål om hvad det max opnåelige er, uden hensyn til det svageste. Det er ikke dét vi/jeg mener med dynamik - dynamik drejer sig, som du siger nu, om afstanden mellem svagest og kraftigst. Da lydtryk er en logaritmisk størrelse, kan afstanden mellem svagest og kraftigst sagtens være stor, selv om lydtrykket er lavt. Men _oplevelsen_ af dynamik kan være meget forskellig, alt efter hvordan dynamikken leveres. Om det er "mikro-dynamik", dvs. evnen til at adskille fine detaljer og levere "attack" ved lave lydtryk - som f.eks. en elektrostat-højttaler er i stand til - eller om det er den kraftfulde dynamik, evnen til at levere kraftige energi-udladninger hurtigt og præcist (og det er vel her begreber som flankestejlhed træder ind i ligningen) som i et PA-system, dét er jo ret væsentligt at få fastlagt, inden vi diskuterer hvad der skal til at levere dynamik.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

svagest og kraftigst"

da højtalere er passive,vil det svageste lydtryk være støjgulvet i elektronikken der er spændt for..flankestejlhed er flankestejlhed uanset signalets størrelse,micro eller macro,elektrostat eller pasystem -

mvh/slowon

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

svagest og kraftigst"

da højtalere er passive,vil det svageste lydtryk være støjgulvet i elektronikken der er spændt for..

Dét er jo spørgsmålet - for hvis dét er rigtigt, hvad er så problemet i dét tab der ligger i højttalerens elektronik, og som skulle være grundlaget for at en højttaler med lav følsomhed ikke kan levere dynamik? Du beskrev det jo selv udmærket, med at en højttaler med tung membran og lille magnet skal bruge relativt mere strøm for at "gå i gang". Hvis dette ikke begrænser højttalerens evne til at adskille forskellige, svage lydtryk, så kan jeg stadig ikke se problemet i at kompensere for højttalerens lave følsomhed, ved at tilføre tilsvarende mere effekt.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

"så kan jeg stadig ikke se problemet i at kompensere for højttalerens lave følsomhed, ved at tilføre tilsvarende mere effekt."

sorry otto - jeg giver op! men du mangler stadig at svare på hvorvidt en forstærker kan opfattes mere eller mindre dynamisk - samt om det hænger sammen med antal watt den formår at afsætte!

mvh/slowon

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"så kan jeg stadig ikke se problemet i at kompensere for højttalerens lave følsomhed, ved at tilføre tilsvarende mere effekt."

sorry otto - jeg giver op! men du mangler stadig at svare på hvorvidt en forstærker kan opfattes mere eller mindre dynamisk - samt om det hænger sammen med antal watt den formår at afsætte!

Arh, hold nu op - jeg mangler ikke at svare på andet end jeg har lyst til at svare på. Ellers kan jeg godt nok finde mange spørgsmål du mangler at svare på... Hvorfor kan vi ikke tage én ting ad gangen? Du flytter hele tiden fokus, så snart vi begynder at nærme os noget konkret.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

jeg gider ganske enkelt ikke gentage mig selv - ej heller er det min opgave at skære naturlove og ohms ditto ud i pap,hverken for dig eller nogen anden!

konkret flytter jeg fokus her fra tråden - men inden så se her U = I gange R - og lovene om inerti (der i den grad gælder for højtalere) kan du google dig frem til!

slowon

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jeg gider ganske enkelt ikke gentage mig selv - ej heller er det min opgave at skære naturlove og ohms ditto ud i pap,hverken for dig eller nogen anden!

Men du kan godt udtale dig om hvad JEG skylder at give svar på?

slowon skrev:
konkret flytter jeg fokus her fra tråden

Ja, det er jo typisk nemmere end at uddybe de postulater man kommer med.

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Dynamik kan ikke koges ned til et spørgsmål om følsomhed på højtaleren (86 eller 92 dB) versus få eller mange watt/ampere fra forstærkeren. Materialet enhederne er lavet af betyder også noget her. Men det er en del af forklaringen.

Og lad så være med at mundhugges, men prøv at få de forskellige opfattelser frem - det er jo det man bliver klogere af. Man skulle tro i var politikere ! !  

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Dynamikken i en forstærker må jo i og for sig ligge i elektrolytterne.......jo mere de er tilpasset den enkelte forstærker angående størrelse og samlet giver store effekt reserver.....

Min personlige mening omkring dynamikken i højttalere synes jeg den bliver svagere jo flere db de er på.......men de kan også få for få db, mine ejne er på 88db med henholdsvis 12", 8", 3/4"...synes selv de spiller fremragende UANSET PRIS!

Kun dumme mennesker praler med at de er mest korrekt, så kan I lære det kan I.....

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes