Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 17:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dårligt at have rack/TV mellem højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Forleden havde jeg besøg at en entusiast og han sagde at man tit ser ting stå mellem højtalerene,og det var ikke hesigtsmæssigt.Han anbefalede mig at prøve at fjerne mit TV.Har godt før tidligere hørt at et tv var noget skidt at have stående rent lydmæssigt.

Det har jeg dog ikke gjort bare flyttet det noget tilbage til bagvæggen og da højtalerene står over en meter fra bagvæggen er tv'et rykket så der er mere rum mellem højtalerene.Det har ikke været en dårlig løsning,det rummelige i lyden er øget syntes jeg.Den ny indkøbte cd maskine viser nu bedre sin kunnen,dejligt når man rykker op i et nyt stadie.

Man ser jo ganske rigtig ofte tv'et stå midt i det hele eller en masse hylder og lign. med udstyr på billeder fremvist herinde.I praksis er det ofte ikke så nemt tingene skal jo være et sted og boligen skal også fungere.Men måske skulle vi tænke lidt mere over det....også set i lyset af de indvesteringer vi nu engang gør i udstyr.

Der er en anden tråd der går på at få bedre lyd mest via. forbedringer på strømtrækket og debat på dette område,så kunne denne tråd måske fint suplere den anden tråd.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

hvad ligger til grunde for denne holdningen? er det simpelthen fordi tv apperatets kabinet spiller med eller hvad? MHT strøm osv, har jeg ikke meget tiltro til dette emne..

Infinity Intermezzo 5,2 setup
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Prøv at smide et tæppe over TV'et, det virker også fint som absorber...
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Nok mest med basrefleks speakere...

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Tja. praktisk erfaring i mit tilfælde viser at det virker.Mine højtalere er trykkammer.Jeg har også hørt om det at dække tv'et til med en tæppe ved seriøs musiklytning har dog ikke selv prøvet det i praksis.Lyden kan jo ikke spredes naturlig mellem højtalerne de bremses af ting.Skal ikke kunne sige om det også er mere tydelig i mit tilfælde pga. der sidder en båndenhed som spiller bagud så bruges bagvægen jo nok mere.

Kunne sagtens forstille mig glasset og kabinettet de indbyggede højtalere.....lave unoder pga. resonanser i tv'et.

Nogle er vel også under pres fra den der WAF så det kan gå i retning af potteplanter på højtalere og andre unoder.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Kunne sagtens forstille mig glasset og kabinettet de indbyggede højtalere.....lave unoder pga. resonanser i tv'et.

Det kunne jeg også. Løsningen er vist lige om hjørnet med fladskærme og endnu bedre et læred som rulles væk når det ikke bruges.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

JRGW skrev:

Det kunne jeg også. Løsningen er vist lige om hjørnet med fladskærme og endnu bedre et læred som rulles væk når det ikke bruges.

Yep, jeg vil også sige at en fladskærm må være løsningen på det problem

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
L.B. skrev:

JRGW skrev:

Jeg ved ikke rigtig om fladskærm kan hjælpe på problemet, da jeg ikke har fladskærm. (Jeg tvivler stærk på at en fladskærm vil have nogen som helst indflydelse på lyden)

Men jeg ved at tæpper har en positiv indflydelse på lyd gengivelsen fra anlægget.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Acer skrev:
L.B. skrev:

JRGW skrev:

Jeg ved ikke rigtig om fladskærm kan hjælpe på problemet, da jeg ikke har fladskærm. (Jeg tvivler stærk på at en fladskærm vil have nogen som helst indflydelse på lyden)

Men jeg ved at tæpper har en positiv indflydelse på lyd gengivelsen fra anlægget.

Det var ment som et alternativ til at kyle et tæppe over kassen - så er det da noget federe at kyle den gamle kasse ud og hænge en fladskærm op istedet , alternativt et lærred som L.B. siger. En fladskærm har jo praktisk talt ikke noget kabinet og burde derfor ikke "snakke med", men forbedre lyden gør en fladskærm nok ikke  

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hvad med en projektor....

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
keyvan skrev:
Acer skrev:
L.B. skrev:

JRGW skrev:

Det var ment som et alternativ til at kyle et tæppe over kassen - så er det da noget federe at kyle den gamle kasse ud og hænge en fladskærm op istedet , alternativt et lærred som L.B. siger. En fladskærm har jo praktisk talt ikke noget kabinet og burde derfor ikke "snakke med", men forbedre lyden gør en fladskærm nok ikke  Netop, derfor bør man ikke udskifte sin kasse ud med en fladskærm i forhåbning om bedre lyd.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Det som måske kunne være en fordel er at den ikke rager ret langt ud hvis den monteres på vægen,der er dog stadigvæk glasfladen som nok ikke er så god.Jeg kan nu godt vente mht. fladskærm det haster nu ikke så meget. 

R2D2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 03:41 | IP-adresse registreret  

Grunden til at det ikke lyder godt med et billederørs fjernsyn mellem højttalerne er ikke at det "spiller med"...

Det er fordi det jo nærmest er en lille væg der er rykket frem, hviket svarer til at højttalerne er rykket tæt på bagvæggen.. Den lyd der bliver spredt bag ud, bliver reflekteret af TV'et, hvilket i sær ødelægger dybde perspektivet... 

Til top Vis R2D2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R2D2

kibe
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 05:52 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis kibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibe

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Kan også høre at mit billedrør spiller med... Vil prøve det med tæppet...
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Dem af jer, som påstår at CRT-TV spiller med har jeg en ting at sige. I tager fejl.

Jeg vil enda vove at påstår at det har en positiv indflydelse på lyden (akustikken).

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

keyvan, hvordan skulle det dog have en positiv indvirkning? du må forklare nærmere.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

kibe skrev:
R2D2 skrev:

Grunden til at det ikke lyder godt med et billederørs fjernsyn mellem højttalerne er ikke at det "spiller med"...

Det er fordi det jo nærmest er en lille væg der er rykket frem, hviket svarer til at højttalerne er rykket tæt på bagvæggen.. Den lyd der bliver spredt bag ud, bliver reflekteret af TV'et, hvilket i sær ødelægger dybde perspektivet... 

ja det hjælper meget på dybde perspektivet,at fjerne tvet eller alt muligt andet skrummel der står mellem højttalerne,skal selv have købt mig en fladskærm pga det.

Hold da op... Vokser der penge på træerne der hvor du bor?

Skulle man da tro sådan som du øser afsted med high-end ustyr og nu også fladskærm fordi det gamle CRT fylder.

Ja, det er jo nok lettere end at flyte CRT-monsteret.

Nosferatu

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
keyvan, hvordan skulle det dog have en positiv indvirkning? du må forklare nærmere.

Først og fremmest min egen personlige eksperimenter med møbler (Jeg betragter et CRT TV som møbel), tæpper, kunst malerier på væggen og lyddæmpende materiale.

Desuden kan du, hvis du ikke har tid prøve selv ved linket nedenunder og taste nogen parameter ind i CARA Computer Aidede Room Acustic.

http://www.cara.de/ENU/index.php?load=quick.html

Når du har siden på din skærm, kilkker du på Lounch CARA quick in new window. Derefter skal du taste forskellige værdier ind for Cabin, Shelves parameteret i den nye window. Samtidigt hold øje med diagrammet til venstre. (prøv med 8 og 0 kvadrat meter)

Jeg gentager igen, Jeg betragter CRT TV som en møbel.

R2D2 og kibe: Jeg skal nok kommentere jeres indlæg senere på dagen når jeg har bedre tid.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Tjaa, hvis det virker for dig er det jo fedt ... syntes bare der sker utroligt meget positivt ved at smide et tæppe over ... ohwell, god søndag 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes