Jeg har oplevet at der kom grønne skygger på tv'es ene side da jeg engang havde en højtaler stående 20 cm. fra det.. (kunne dog ikke spore noget hørbart ved højtaleren) reducerede det en hel del (men ikke helt) med en kobber plade på indersiden af højtaleren lige omkring enhedernes magneter.
Da jeg flyttede fra det sted jeg boede der, og fik mere rum bredte så de nu ku stå 50 cm. fra forsvant det igen totalt.. (har siden målt på højtalerne / enhederne, er er stadig relativ ens. (så ens man nu kan forvente med de tollerancer der nu er)
Nu hvor der for det førte er godt en halv meter til højtelerens sider og en hel meter til fronten (tv'et står 1m. bag højtalerne og en halv meter til siden..) er der ingen påvirkning på nogen måde, dette selv om magneterne i mine nye højtalere er noget kraftigere..
Jeg vil dog ikke fornægte at pladsere man højtaleren KLODS! op af Tv'et eller decideret tv'et ovenpå højtaleren eller omvendr!? at det kan negativt og måske endda høtbart påvirke lyden, og måske endda skade både Tv og enheder??
Men så'n normal opsætning hvor der er mindst en halv meter fra tv til højtaler og tv'et gerne lidt bag højtalerne, så vil jeg mene at der reelt ikke er noget problem..
Dette ses også i rigtig mange tilfælde og hos rigtig mange (også folk med ganske seriøst grej og hifi interesse og praktisktaget alle Suround indehavere)
Det er dog en ting der er tænkt på fra højtaler producenter og enhedes producenters side efterhånden, da der nu ofte ses skærmede versioner af deres forskellige enheder, så lidt kan der jo nok være om det, og har folk knæben med plads så kan det reelt udgøre et problem, især hvis det decideret negativt påvirker lyden eller kan skade grejet.
Men jeg vil dog tro at det kun sjældent opleves som noget reelt problem...
Men ok.. jeg vil da give mig så langt at selv om jeg mener at problemet nok ikke er SÅ! stort igen, så skal man da vise lidt omtanke hvordan man pladsere tingene i forhold til hinanden!.. det gælder alt udstyr...
Jeg vil også vove at påstå at problemet nok er størst med billigere mindre godt afskærmet grej, dette både højtalere, TV. og apperater af anden art... det mere seriøse grej udviser nok ik de store problemer med mindre man decideret provokere det ved ekstrem tæt pladsering..
En hver kan gå ind og se hvordan jeg har mit stående og hvor store højtalere det er mm. og det giver ingen som helst hørbere problemer ej hellere problemer med Tv'et af nogen art.. har endda prøvet at måle på højtaleren med og uden tændt tv i nærheden.. og her ses ingen udsving eller afvigelser af nogen art..
Jeg vil dog ikke afvise at der er målbare stråling af en og anden art og i en og anden grad, men denne er nok så lille eller uanset hvad så har den ingen reel indflydelse..
Der er jo iøvrigt en masse anden stråling omkring os.. lige fra mobil telefoner, kosmisk stråling, radio stråling, jord stråling og gud vide hvad??...
Måske man skulle få sit hus eller lytterum flettet ind i kobber næt??? 
mvh.