Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Skærmet netkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 December 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hvis man har mulighed for jordforbindelse, er det så et MUST? Jeg har nemlig mulighed for jord i min nye lejlighed. Godt nok skal jeg pille lidt ved min strømskinne, før det kan lade sig gøre. Men inden jeg går i gang, vil jeg da lige høre om jord, er det "ultimative"?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

til AM-E

det er der for og imod.. nogen mener det kan lave en Ground-loop - men bare det at delene er bundet sammen..

jeg mener selv at alle dele ska forbindes til jord..
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Ulrik.

Min viden omkring jord- og elektriske forbindelser generelt er på "novice" niveau. Hvad er Ground-loop? Noget med fase drejning?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Fase drejning er når det  bliver brugt ting med  mange spoler eller kondensatore i - de to trækker i hver sin retning.

ground-loop er vist nok (uden at være 100% sikker) at jorden trækker en støj men ved ikke helt om den holder..

jord er også med til at beskytte det tilkoblede anlæg mod fejlstrømme - det gør at HPFI relæet slår fra i tide...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Bestefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 29 December 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Ground-loop er for eksempel hvis det går lekkstrøm fra din ujordede CD-spiller til din jordede forsterker, dette skjer da uheldigvis gjennom signalkabelen... Dette kan høres som brum, 50Hz. Grunden til at f.eks en CD-spiller skulle ha høyere/lavere spennings-potensiale enn jord er for meg uvisst, men jeg har en teori om at det kan ha noe med at trafoens - Eller 0 er koblet til jord.

Fase dreining er frekvensforsyvninger på tidsaksen, og måles i grader.

Er det noen som har erfaring med å jorde ujordede Hi-Fi komponenter? Jeg har ofte målt opp til 50V i chassis. Jeg har ikke sett noen grunn til å jorde dem det da jeg har ground-lift på mine forsterkere, og heller ikke problemer med brum.

Man kan kjøpe en skilletrafo som man setter "foran" alle ens Hi-Fi komponenter og glemme jord (har jeg hørt), men det skal jeg gå dypere i da jeg planlegger et killer nettfilter. Videre er det kjent at skilletrafoer hemmer dynamikken til forsterkere utenom de i Kl.A. Trafoen vil også dempe støy på linjen med noe sånn som 50dB mener jeg å huske.

Til slutt vil jeg komme med en ide; hvis man verken har jordede Hi-Fi komponenter eller jordede stikk, kunne man kanskje bruke en coax som strømkabel. Da har man jo skjerm og kan glemme jord.
NB! Jeg vil ikke tro at dette på noen måte er godkjent som strømkabel, men i teorien ville det jo ikke være noe problem, kanskje dobbeltisolere for sikkerhets skyld...
Noen som har prøvd?

Sony CDP-XA20ES, Sony DVP-S7700, Sony TA-E9000ES, Vincent SP-T100 x2, Vincent SP-996, Dynaudio Contour 1.8 Mkll, Dynaudio BM6 (Center)
Til top Vis Bestefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bestefar

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes