Emne: PLASMA vs. LCD ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
kaso skrev:
|
Jeg tror, at du glemte at læse, hvem der havde bestilt undersøgelsen.....
|
|
|
Jeg tror jeg allerede har læst det, og så tvivler jeg på, at så stort et analysefirma ville påtage sig en opgave, hvor de fik resultatet at vide på forhånd.
|
|
|
Kender du da analysefirmaet? Jeg gør ikke....
Husker du den "uafhængige" undersøgelse om sukker fra "Institut for Human ernæring" (Landbohøjskolen) med selveste professor Arne Astrup i spidsen? Den viste, at sukker hverken var fedende eller usundt - og det vakte stor interesse - lige indtil det kom frem, at undersøgelsen var financieret af - De Danske Sukkerfabrikker. Så jeg ser klart paralleller - og det er meget naivt at tro, at sådanne betalte undersøgelser ikke er skruet sammen med et bestemt formål for øje....
Det er blot et spørgsmål om at formulere opgaven og testbetingelserne på en måde, så resultatet er givet. Analyseinstituttet giver så blåstemplingen af resultatet - og ofte har de ikke selv tilstrækkelig teknisk ekspertise til at indse, at de bliver "misbrugt" - og selv om de evt. skulle indse (eller mistænke) det, kan økonomiske interesser veje tungere. Pioneer og Panasonic er jo rare kunder at have - både økonomisk og som referencer.....
Jeg ville til enhver tid kunne stable en tilsvarende test på benene, der viste det modsatte. Sørg blot for at vælge en dårlig, forkert justeret plasmaskærm placeret med godt med reflektioner i et meget lyst lokale. Sæt den overfor en optimalt justeret LCD-skærm af de bedste - og resultatet vil givetvis være, at de fleste foretrækker LCD. Resultatet vil være ubrugeligt - men det gælder imø. også ovenstående....
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med den slags undersøgelser er at selvom man vil lave dem objektive, (og det vil man som Kaso påpeger ikke altid....) så kan det være uhyggeligt svært. Er TV'ene f.eks. begge optimalt kalibreret? Fabriksindstillingerne på nogle LCD'er især er nogle gange skræmmende, især fordi det er muligt at skrue så meget mere op for brightness. Hvor blev de fremvist? Hvilken slags materiale blev vist? Hvor lang tid kiggede folk? Hvor mange forskellige TV'er så de, og hvilke mærker? Du kan let finde et ufatteligt dårligt LCD, ligesom du kan finde et virkeligt ringe plasma. L.
__________________ visit wireframed
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skrev:
Er TV'ene f.eks. begge optimalt kalibreret?
Fabriksindstillingerne på nogle LCD'er især er nogle gange skræmmende,
især fordi det er muligt at skrue så meget mere op for brightness.
|
|
|
De er skam ofte ligeså skræmmende på plasma TV, forskellen er bare at du starter med et bedre resultat og
opnår et langt bedre resultat ved bare at skrue lidt på plasma TV
I øvrigt har der højst sandsynligt været tale om mere end to TV i denne test.
Citér:
Du kan let finde et ufatteligt dårligt LCD, ligesom du kan finde et virkeligt ringe plasma.
|
|
|
Hvem har nogensinde påstået andet!?
Hvis man ikke er tilfreds med resultatet i en test/analyse som denne kan man
stille spørgsmål som de her stillede ind i helvede. Jeg har som sagt
læst om flere af denne type undersøgelser, og de ender alle med at
60-70% eller mere foretrækker plasma. Hvor mange skal der til?
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
De er skam ofte ligeså skræmmende på plasma TV, forskellen er bare at du starter med et bedre resultat og
opnår et langt bedre resultat ved bare at skrue lidt på plasma TV 
I øvrigt har der højst sandsynligt været tale om mere end to TV i denne test.
|
|
|
Mange af de LCD'er jeg har set har haft f.eks. backlightet stillet for højt, og så er der blæst op for kontrast og brightness, hvilket gør at 1) de får elendige black levels, og 2) at de mister detaljer i deres blacklevels fordi de har mindre dynamic range. Ikke dermed sagt at blacklevels og crushing ville være bedre på et LCD end et plasma, men SÅ stor er forskellen heller ikke som den nogen gange bliver gjort til. L. __________________ visit wireframed
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man taler om dårlige sortniveauer på LCD TV er det selvfølgelig
ikke baseret på dårligt indstillede LCD TV. Du kan indstille det bedre
end fra fabrikken, men det får det aldrig til at blive 'godt'.
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan er der jo fordele og ulemper ved begge techs. Man kunne tilsvarende sige at man kan gøre hvad man vil, men man kan altid risikere burn-in på et plasma. *shrug* I øvrigt kan blacklevels på de gode LCD'er bliver rigtigt gode IMO, men detaljegraden i de mørke områder halter stadig bagefter, omend det helt klart er til at leve med synes jeg. L.
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skrev:
Man kunne tilsvarende sige at man kan gøre hvad man vil, men man kan altid risikere burn-in på et plasma. *shrug*
|
|
|
Nej, hvis du behandler et nyt plasma TV ordentligt får du ikke burn-in. Det sker ikke bare. Der skal en eller anden dårlig behandling af TV'et til, om det så er med vanilje eller ej.
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det havde jeg hørt. Og så læste jeg et par sider på avforums.com i Pioneer tråden hvor flere havde kørt 200 timers run-in med reduceret kontrast og alligevel var kommet ud for retention fordi konen havde set 3-4 timers NBC. Det var 3 forskellige på 5 sider der sagde at de havde været ude for det. Den ene fik det meste væk med et 24 timers wipe, men stadig - det var et fjernsyn der var stillet til ca. 50% brightness og contrast, hvilket er anbefalingen i Plasma forummet, og der var kørt run-in osv. Måske er det uheldig behandling at se den samme kanal så længe, men det SKER altså også selvom personen har gjort hvad han mente var rigtigt. Og hvis det er en større videnskab at køre et fjernsyn ind og der skal laves den helt rigtige run-in i 500 timer, så er teknologien måske lidt for skrøbelig? L.
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du kan jo bare lade din frygt for noget langt de færreste kommer ud
for styre dit valg af TV. Har du nogen idé om, hvor mange på
AVSForums.com der har Pioneer? Så var der lige 3 ud af de mange der har
været uheldige... 3-4 timers logo ville jeg ikke have på med 50%
kontrast og lys; den slags indstillinger er til film på DVD, uden
logoer... 3-4 timers statisk hvad som helst, om det er web-browser, logo
eller pauset DVD-optager ville jeg i øvrigt aldrig udsætte mit TV for.
Jeg ville kalde det dårlig brug, også selvom det har kørt i 1000 timer.
Så indbrændingen/retentionen er altså ikke bare sket, når der har været 3-4 timers logo på.
Det der med at lade den frygt styre valget af TV forstår jeg ikke. Ja,
man kan være uheldig, men det kan man med så mange ting. Det er meget
få, der oplever burn-in, af slagsen der rent faktisk bliver der
permanent, og ikke kan fjernes igen. Det er også kun de indvandrere der
laver ballade man hører om i TV, og Dansk Folkeparti så laver en masse
larm om...
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke huske om det er præcis 50%, det er det der hedder 25 på Pioneers contrast, det er ca. 50% af fabriks indstillingen. L.
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
O'Brian Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der skræmmer MIG mest ved plasma-skærmene, er genskin..
Så bold hos nogen af gutterne i sommer, og nogle var mere følsomme end andre. Stuerne måtte mørklægges...
Jeg er bare en glad amatør, og glæder mig over mit 37" 9830. Kan sgu ikke finde nogen fejl på det..
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var ligeså meget genskin på de CRT TV vi alle har haft i årtier.
Hvorfor er genskin lige pludselig det værste nogensinde, når LCD TV
kommer på banen, med elendig billedkvalitet  , men matte skærme?
|
| Til top |
|
| |
O'Brian Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
Der var ligeså meget genskin på de CRT TV vi alle har haft i årtier. Hvorfor er genskin lige pludselig det værste nogensinde, når LCD TV kommer på banen, med elendig billedkvalitet , men matte skærme? |
|
|
Slap dog a.. Der blir snakket plasma mod LCD, og jeg nævner bare at det er trals med genskin... Det er sgu også voldsomt hårdt at kalde mit LCD elendigt... .
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
| Ja, du kan jo bare lade din frygt for noget langt de færreste kommer ud for styre dit valg af TV. Har du nogen idé om, hvor mange på AVSForums.com der har Pioneer? Så var der lige 3 ud af de mange der har været uheldige... 3-4 timers logo ville jeg ikke have på med 50% kontrast og lys; den slags indstillinger er til film på DVD, uden logoer... 3-4 statisk hvad som helst, som det er web-browser, logo eller pauset DVD-optager ville jeg i øvrigt aldrig udsætte mit TV for. Jeg ville kalde det dårlig brug, også selvom det har kørt i 1000 timer. Så indbrændingen/retentionen er altså ikke bare sket, når der har været 3-4 timers logo på. [quote]
Pioneer vil ikke give nogen garanti hvis det sker - hvis det er noget der sker så sjældent, hvorfor er de så ikke mere imødekommende? Hvis jeg vidste jeg kunne sende mit TV tilbage og få et nyt skulle uheldet være ude ville jeg tage et Pioneer 427XA (som er med i mine overvejelser) mere alvorligt.
Anyway, det var 3 mennesker på 4 sider, derudover har jeg søgt og fundet en 5-6 andre historier bare som jeg kunne se. Det er nok til at det ikke virker som noget der sker ufatteligt sjældent. Og de 3 kørte som sagt med de indstillinger som man på AVSforums er kommet frem til er optimale til run-in, dvs. med contrast på 25, kan ikke lige huske hvad brightness var. Det skulle være så lavt man kan sætte det og stadig få et acceptabelt billede.
Og har du nogen ide om hvor underligt det lyder i mine ører at du siger at det er et herregodt fjernsyn, bare man ikke ser TV2 mere end 3 timer ad gangen? Dude, hvis man skal sætte æggeuret hver gang man sætter sig foran fjernsynet, så ville jeg nok hellere undgå den ekstra bekymring og have et LCD - jeg har sgu' nok stress i min dagligdag som det er uden at skulle bekymre mig om hvor meget jeg har set TV og om mine 17.000 er ude af vinduet.
[quote]Det der med at lade den frygt styre valget af TV forstår jeg ikke. Ja, man kan være uheldig, men det kan man med så mange ting. Det er meget få, der oplever burn-in, af slagsen der rent faktisk bliver der permanent, og ikke kan fjernes igen. Det er også kun de indvandrere der laver ballade man hører om i TV, og Dansk Folkeparti så laver en masse larm om...
|
|
|
Nåe, det var godt, så man skal bare sætte det til at vise sne et par dage om måneden så er det fint? 
Afslutningsvis: Pioneer 427XA er ikke definitivt ude af mine overvejelser, men jeg er ekstremt tøvende over for at investere i en teknologi som nogle forsvarer så mistænkeligt hårdnakket (mens de samtidig disser den anden teknologi som ellers af andre betragtes som ganske udemærket, dog med andre styrker), og andre rapporterer om problemer med.
Jeg synes ikke du giver et særligt ligevægtigt billede og måden du f.eks. kalder O'Brians LCD TV for elendigt øger ikke din troværdighed i mine øjne - det virker som om du har en agenda, enten fordi du vil forsvare en investering som du måske er bange for du ikke helt er tilfreds med eller fordi du af andre grunde ikke ønsker at nogen skulle overveje LCD fremfor Plasma.
L. __________________ visit wireframed
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
O'Brian skrev:
|
Slap dog a.. Der blir snakket plasma mod LCD, og jeg nævner bare at
det er trals med genskin... Det er sgu også voldsomt hårdt at kalde
mit LCD elendigt... .
|
|
|
Rolig nu. Jeg pointerer bare, at det er sjovt at genskin lige pludselig
er farligt, efter LCD TV har været fremme i et par år. 'Elendig
billedkvalitet' var møntet på LCD generelt, og djævlesmileyen var
inkluderet for at kommentaren skulle tages mindre seriøst, selvom jeg
nu engang er af den holdning at intet LCD TV har acceptabel
billedkvalitet...
|
| Til top |
|
| |
O'Brian Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare rolig, jeg kan heller ikke tage det seriøst... niveuet er ikke ret højt... sørgeligt!
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes du overdriver. Ka' du ikk' ta' en lille vittighed? Jeg svinede ikke dig til, og heller ikke dit
TV mere end så mange andre LCD TV. Det var for sjov, men resten af
kommentaren omkring genskin og LCD/plasma/CRT holder. Det ér, for mig,
lidt underligt
at genskin lige pludselig er den store fjende. Man kunne godt leve med
det før i tiden. At LCD TV har mat skærm gør ikke så meget for mig, når
jeg endnu har til gode at se et hvor jeg ville være tilfreds med
billedkvaliteten. Jeg ska' ha' noget der er pænere (og større) end mit
'gamle' CRT TV, hvis jeg skal smide penge efter et nyt TV. (det fik jeg
så  )
Lestat: Jeg kan ikke hitte ud af din citat-boks, så jeg svarer i første omgang på hvad jeg er sikker på er dit.
Lestat skrev:
| Jeg synes ikke du giver et særligt ligevægtigt billede og
måden du f.eks. kalder O'Brians LCD TV for elendigt øger ikke din
troværdighed i mine øjne - det virker som om du har en agenda, enten
fordi du vil forsvare en investering som du måske er bange for du ikke
helt er tilfreds med eller fordi du af andre grunde ikke ønsker at
nogen skulle overveje LCD fremfor Plasma. |
|
|
Som sagt kalder jeg ikke hans TV elendigt.
Jeg har ikke anden agenda end at jeg gerne vil have folk til at
overveje plasma, først og fremmest fordi det giver de bedste billeder,
og på trods af at nogen er bange for indbrændings-spøgelset. Det er
ikke et problem man bør skide i bukserne over, for der er ufatteligt
mange plasma TV-ejere derude der helt er sluppet for indbrænding. Jeg
forsøger bestemt ikke at forsvare en 'investering' (jeg har ikke købt
mit TV for at tjene penge på det...); jeg har talt for plasma i
månedsvis, mens jeg fra dags dato kun har haft mit eget i to uger.
Indtil videre er jeg tilfreds. 10" mere end før er jo genialt
Én ting er jeg helt sikker på, og det er at jeg ville være ufatteligt
træt af at være brændt inde med et eller andet LCD TV (ja, også et der
var bedre end det jeg heldigvis slap af med igen). Selv Sonys nye 40"
1080p model (til 40.000 dask!  )
havde et væsentligt ringere billede, end Pioneer og Panasonic lige ved
siden af, da jeg kiggede inde hos Tape Connection i dag, som jeg var
forbi for at benytte mig af prisgarantien på mit TV
|
| Til top |
|
| |
Lestat Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der meget få der har oplevet indbrænding, eller lægger mange plasma ejere bare ikke mærke til det, det er spørgsmålet. Og problemet med dette er at den eneste måde man kan få syn for sagen er basically ved at eje et, og så er det jo træls hvis det viser sig at være et problem. Især fordi når man så kommer her, kan man vel forvente at få at vide at man bare har behandlet det forkert, fordi ellers ville der helt sikkert ikke være problemer... 
Plasma er ikke helt ude af mine overvejelser, men på den anden side er jeg fristet af ideen om et fjernsyn som jeg ikke skal bekymre mig om hvorvidt jeg har passet godt nok på, lavet lang nok run-in ved de rigtige indstillinger og hvorvidt en tøs man har på besøg glemmer at man kun må se TV2 i 3-4 timer.
Jeg ved ikke hvad det var for et Sony du kiggede på (40X2000? Det kan fås til under 25k), men da jeg var nede i TC og kigge på et 40V2000 vs. et 427XA var Plasma billedet bedre, men var det godt nok til at opveje et eventuelt burn-in? Det er jeg ikke sikker på.
Problemet ligger måske også i at LCD ejere siger at deres billede er suverænt, og især 40V2000 ejerne er ekstremt begejstrede for billedet. Gode skygge detaljer, gode sortniveau og suveræn skarphed. Plasma ejerne siger at deres er langt bedre og LCD'er er noget l**t. Så hvem lyver?
L. __________________ visit wireframed
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
O'Brian Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jo være ligemeget hvem der lyver . Du har jo styr på fordele og ulemper... Dit øje lyver jo ikke !
Der er frit valg på alle hylder!
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skrev:
Er der meget få der har oplevet indbrænding, eller lægger mange plasma ejere bare ikke mærke til det, det er spørgsmålet.
|
|
|
Der er sikkert mindst ligeså mange LCD TV ejere med pixelfejl der aldrig har opdaget dem. *shrugs*

Citér:
Især fordi når man så kommer her, kan man vel forvente at få at vide at
man bare har behandlet det forkert, fordi ellers ville der helt sikkert
ikke være problemer...
|
|
|
Som sagt vil jeg mene at 3-4 timers NBC logo er dårlig behandling, især
hvis det var fra time nummer 201 eller hvornår konen nu skulle se NBC i
3-4 timer  Det er også svært at
forholde sig til problemet når man ikke ved om det er 5., 6. eller 7.
generation, eller om det var 50% af 100% eller 50% af
fabriksindstillingerne. Det gør jo en væsentligt forskel. Jeg prøver
ikke at kritisere dig eller de informationer du kommer med, men 3-4
timers logo sammen med ældre modeller og/eller dårlige indstillinger er
helt sikkert uforsvarlig brug, IMO.
Pludselig indbrænding, af den slags der aldrig forsvinder igen, man
f.eks. får ved at ha' Zulu logo på i fem minutter, eller noget, med 0%
kontrast og lys (det kørte jeg med på parabolen i starten, og alligevel
var billedet sammenligneligt med det gamle CRT monster  ),
dét er noget jeg ville kalde 'forunderligt' og temmelig uforklarligt.
Men den slags har jeg altså aldrig hørt om. Det har altid været logoer
i mindst to timer (f.eks. Oprah og så Dr. Phil bagefter  ),
som har sat sig fast i et stykke tid. Men i det eksempel jeg tænker på,
så forsvandt det altså igen. Det var også en Pioneer fra 7. generation.
Men, som sagt, det var kun retention, og indstillingerne var, så vidt
jeg husker, ikke helt optimale.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|