| Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto
Helt ærligt foretrækker jeg også at min musik ligger på CD eller vinyl.
At høre DAB eller Netradio er ok hvis jeg bare skal have musik i
baggrunden, men ikke hvis jeg har en af de dage hvor jeg har lyst til
at lytte til musik.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Hej Otto
Helt ærligt foretrækker jeg også at min musik ligger på CD eller vinyl.
At høre DAB eller Netradio er ok hvis jeg bare skal have musik i
baggrunden, men ikke hvis jeg har en af de dage hvor jeg har lyst til
at lytte til musik.
|
|
|
Her er jeg enig... DAB, Netradio og FM vil i min bog aldrig blive betragtet som hifi formater. Alene det at man ikke kan vælge præcis hvad man vil høre når man vil høre det gør at div. radio typer aldrig vil blive brugt til andet end sekundære lydkilder....
Men til alle jer DAB skeptikere... Har i nogensinde hørt en ordentlig dab radio, eller danner i jeses meninger ud fra lyt til billige skrammel kasser???
Den med at der er flere billige dab radioer på markedet end der er kvalitets maskiner og at dab dermed er dårligt/useriøst holder jo ikke... Og hvis det gør så holder cd, dvd og mange medier jo heller ikke. Her er nemlig også langt flere skrammel maskiner end gode på markedet... __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Helt ærligt foretrækker jeg også at min musik ligger på CD eller vinyl. |
|
|
CD'en er nøjagtigt lige så "smadret" som en wave-fil - min pointe var netop at et digitalt signal i sig selv er en form for komprimering af signalet - jeg mener at det er hyklerisk at afskrive digital komprimering som brugbar til hifi, men definere CD som god nok. Jeg kunne eksempelvis sagtens forestille mig at et komprimeret 24 bit signal kunne være bedre end et ukomprimeret 16-bit signal. Men den mulige forbedring afskriver man jo hvis man af princip frasiger sig tabsgivende komprimering.
Hvis vi sammenligner med billed-teknik, så er dette jo ekstremt udtalt - hvis du skulle lagre et billede ved 10 mbps uden tabsgivende komprimering, så ville du få en latterligt lav opløsning. Det er klart bedre at tage et bedre udgangspunkt og så foretage komprimeringen på en intelligent måde. Problemet med komprimeret lyd er at udgangspunktet i forvejen er på grænsen af det acceptable. Med et bedre udgangspunkt er det slet ikke umuligt at der ville kunne komprimeres rimeligt kraftigt, og stadig få en bedre eller lige så god lyd som CD. Det bør i hvert fald ikke bare afvises af principielle årsager.
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt nok at den information der er komprimeret væk på dab udsendelser ikke kan genskabes selv med dyre dab radioer... Ligesom man ved at købe en dyr FM tuner heller ikke kan genskabe den information der ligger mellem 15Khz og 20Khz. den er også tabt for evigt...
Det er så op til den enkelte at vurdere om man helst vil leve uden mindre betydende information og så få fuld båndbredde eller leve med et format der over en kam skærer al diskant information væk...
Jeg ved godt hvad jeg vælger... __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er det nu også rigtigt at DAB leverer musik i hele det "normale" frekvensområde?
Er der nogen herinde som har optaget en stump musik og lavet en "spectrum analyse" i et lydbehandlingsprogram (f.eks. Cooledit), for at se om det passer?
Det vil ikke undre mig hvis DAB's max-frekvens ikke overstiger FM's.
Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Peter Pan skrev:
|
Helt ærligt foretrækker jeg også at min musik ligger på CD eller vinyl. |
|
|
CD'en er nøjagtigt lige så "smadret" som en wave-fil - min pointe var netop at et digitalt signal i sig selv er en form for komprimering af signalet - jeg mener at det er hyklerisk at afskrive digital komprimering som brugbar til hifi, men definere CD som god nok. Jeg kunne eksempelvis sagtens forestille mig at et komprimeret 24 bit signal kunne være bedre end et ukomprimeret 16-bit signal. Men den mulige forbedring afskriver man jo hvis man af princip frasiger sig tabsgivende komprimering.
Hvis vi sammenligner med billed-teknik, så er dette jo ekstremt udtalt - hvis du skulle lagre et billede ved 10 mbps uden tabsgivende komprimering, så ville du få en latterligt lav opløsning. Det er klart bedre at tage et bedre udgangspunkt og så foretage komprimeringen på en intelligent måde. Problemet med komprimeret lyd er at udgangspunktet i forvejen er på grænsen af det acceptable. Med et bedre udgangspunkt er det slet ikke umuligt at der ville kunne komprimeres rimeligt kraftigt, og stadig få en bedre eller lige så god lyd som CD. Det bør i hvert fald ikke bare afvises af principielle årsager.
|
|
|
100% enig  __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Hej
Er det nu også rigtigt at DAB leverer musik i hele det "normale" frekvensområde?
Er der nogen herinde som har optaget en stump musik og lavet en "spectrum analyse" i et lydbehandlingsprogram (f.eks. Cooledit), for at se om det passer?
Det vil ikke undre mig hvis DAB's max-frekvens ikke overstiger FM's.
Mvh Flemming
|
|
|
Teknologien understøtter ihvertfald 'fuldt' frekvensområde ved de højere sample rates. Klart at tale udsendelser i 80kbit ikke har dette. Man kan så kun håbe på at FM bliver droppet så der bliver plads til flere DAB kanaler og bedre kvalitet end vi har nu...
Men det kunne være sjov at analyseren en optagelse. P.t. er det 100FM der sender med højeste bitrate af de stationer der p.t. er tilgængelige på DAB. Hvorfor det så lige er den kanal der er højest bitrate på er mig uforståeligt. De spiller jo kun dunke-dunke-pop som i forvejen er dynamisk komprimeret i en sådan grad at man er ude af stand til at høre den bedre bitrate...
Men skriv hvis nogen foretager 'analysen' __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, du bliver sku for teknisk.
Jeg forholder mig til hvad jeg kan høre. En CD hvor musikken er seriøst indspillet,
afspillet på min Cayin 257 CD, fylder mit musikrum op med vellyd, det er ikke det
samme med mp3, jeg høre musikken men det er ikke den samme oplevelse, og
jeg vil ikke smide penge efter MÅSKE at opnå det. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Jeg lover dig at jeg har nogle spolebåndoptagelser af nogle FM udsendelser som sparker benene væk under samtlige dine og mine LP'er og CD'er.
FM sender ind imellem guldkorn. Det er ikke på frekvensspektret de gør sig men alle andre parametre er suveræne. Problemet er at man skal søge og udvælge udsendelserne for hvis man bare tænder radioen tilfældigt så er der 99% chance for at det der vælter ud er komprimeret og teknisk nedprioriteret udsendelse af en dårligt produceret CD.
"dolph" [/QUOTE]
Meget muligt... Men mit liv er altså for kort til at gå og holde øje med hvornår DR har bestemt sig for at sende 'gode' transmissioner og derefter sidde paret ved en spole båndoptager og trykke record... Med al ære og respekt for din FM radio og spolebåndoptager så mener jeg altså stadig det er en niche ting du beskæftiger dig med.
I en idéel verden ville jeg helst bare kunne tænde min radio(FM/DAB what ever) når jeg har lyst og så opleve god lyd. Sådan forholder det sig desværre ikke og jeg tror faktisk, som du også selv er inde på, at det sjældent er det om der sendes på FM eller DAB der er udslagsgivende for den kvalitet man oplever, det er nok nærmere dårligt producerede cd'ere og dynamisk kompression fra DR's side der bestemmer den endelige lydkvalitet... Som desværre mere ofte end sjældent er dårlig..
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Otto, du bliver sku for teknisk.
Jeg forholder mig til hvad jeg kan høre. En CD hvor musikken er seriøst indspillet,
afspillet på min Cayin 257 CD, fylder mit musikrum op med vellyd, det er ikke det
samme med mp3, jeg høre musikken men det er ikke den samme oplevelse, og
jeg vil ikke smide penge efter MÅSKE at opnå det.
|
|
|
Men du har da en DVD afspiller og ikke en Laser Disc, har jeg ret???? __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. jeep skriver: Men du har da en DVD afspiller og ikke en Laser Disc, har jeg ret????
Ja til musik og film i surround.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor har du ikke en Laser Disc? Det er jo ukomprimeret og dermed bedre i din verden...
Det Otto mener er ikke at man skal sammenligne CD og mp3'ere lavet ud fra cd'ere.. Så får mp3'en jo både dårligdommene fra cd'en og fra mp3.
Han skriver netop at man skal starte med bedst muligt grundlag, det vil sige ukomprimeret master bånd/harddisc recording, og så overføre denne optagelse til både cd og mp3 uden at formaterne på noget tidspunkt har været krydsede. Her tror jeg, og det er en påstand da jeg aldrig har haft mulighed for at prøve det, at en mp3 i eksemblevis 384kbit er cd'en lang overlegen... Det kunne være sjovt at få mulighed for at teste dette...
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ukomprimeret master bånd/harddisc recording er ikke noget jeg går og falder over, men en test vil være spændende.__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dr. jeep skrev:
| Her er jeg enig... DAB, Netradio og FM vil i min bog aldrig blive betragtet som hifi formater. Alene det at man ikke kan vælge præcis hvad man vil høre når man vil høre det gør at div. radio typer aldrig vil blive brugt til andet end sekundære lydkilder.... |
|
|
Hvad så om 5 år når "netradio" er et tabsfrit komprimeret PCM-signal (yeah right...), hvor du selv sammensætter programfladen (ala podcasting)? Min pointe er at man bør have et åbent sind overfor nye formater, og ikke kategorisk afvise et princip, blot fordi udførelsen i dag ikke er god nok - så risikerer man at gå glip af eventuelle forbedringer der måtte opstå hen ad vejen. Igen kan jeg sammenligne med billed-verdenen: Hvis man kategorisk afviser at en PC kan levere et godt billede, blot fordi man har set en DVD afspillet via tv-out engang, så går man glip af en masse muligheder - HDTV f.eks. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Hvad så om 5 år når "netradio" er et tabsfrit komprimeret PCM-signal (yeah right...), hvor du selv sammensætter programfladen (ala podcasting)? Min pointe er at man bør have et åbent sind overfor nye formater, og ikke kategorisk afvise et princip, blot fordi udførelsen i dag ikke er god nok - så risikerer man at gå glip af eventuelle forbedringer der måtte opstå hen ad vejen. Igen kan jeg sammenligne med billed-verdenen: Hvis man kategorisk afviser at en PC kan levere et godt billede, blot fordi man har set en DVD afspillet via tv-out engang, så går man glip af en masse muligheder - HDTV f.eks.
|
|
|
hehe... Ja det kunne være fedt... så er jeg selvfølgelig villig til at tage min holdning op til overvejelse Og helt generelt så er jeg enig i det du skriver... __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
| Ukomprimeret master bånd/harddisc recording er ikke noget jeg går og falder over, men en test vil være spændende. |
|
|
Ja.. det kunne være en super spændende test... Det jeg mener er bare at man ikke skal afvise komprimerede formater bare fordi de er komprimerede... Jeg tror sagtens det kan gøres rigtigt godt... __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj!
Så blander jeg mig lige med et spørgsmål: Hvis man (som jeg) har en god dac, skal man vælge en dyr/god DAB radio eller kan man nøjes med den billige?? Hvis dimsen bare skal modtage signalet og sende det videre til min dac, så er det vel ikke nødvendigt med den dyres formodentlig bedre analog del?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Otto, du bliver sku for teknisk.
Jeg forholder mig til hvad jeg kan høre. En CD hvor musikken er seriøst indspillet,
afspillet på min Cayin 257 CD, fylder mit musikrum op med vellyd, det er ikke det
samme med mp3, jeg høre musikken men det er ikke den samme oplevelse, og
jeg vil ikke smide penge efter MÅSKE at opnå det.
|
|
|
Klart nok, en MP3 version af CD'en vil i sagens natur være ringere, det siger sig selv. Jeg er _absolut_ heller ikke fortaler for at man skal konvertere sin musik til MP3, det må du endelig ikke misforstå. Men som Dolph siger, så er det ikke umuligt at en MP3-version af en bedre kilde (f.eks. med mindre dynamik-komprimering) vil resultere i bedre lyd end CD'en. Jeg ved godt det er teoretisk fnadder, humlen er at det ikke er særligt relevant om DAB eller FM er bedre eller ringere end CD, for det er ikke det samme det skal bruges til. Det relevante er om DAB eller FM er bedst - og det er groft sagt umuligt at svare på, fordi der er tale om forskellige fordele og ulemper.
Iøvrigt bruger mange lokalradioer (og, gud forbyde at man skulle ramme den frekvens: The Voice) komprimerede filer fra en PC. For disse stationer vil det formentligt være en ubetinget fordel at bruge DAB frem for FM. Om lydkvaliteten af en kanal der per definition lyder dårligt så er relevant, det er så en anden diskussion. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |