Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 08:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB - er det noget dèr virker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Iøvrigt bruger mange lokalradioer (og, gud forbyde at man skulle ramme den frekvens: The Voice) komprimerede filer fra en PC. For disse stationer vil det formentligt være en ubetinget fordel at bruge DAB frem for FM. Om lydkvaliteten af en kanal der per definition lyder dårligt så er relevant, det er så en anden diskussion.

Jeg forstår hvad du mener, og jeg gider ikke mere at høre FM radio af samme årsag.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Iznogood skrev:

Har tænkt mig at investere i den billige MAXIMUM + de har i Kvickly. Men først ville jeg gerne lige høre, om folk er tilfredse med DAB ?

Er man mange steder nødsaget til at investerer i en 30 mtr. gittermast med DAB antenne, eller er signalet de fleste steder okay med en stueantenne ? ( bor i Nyk.F. )

Nå Iznogood, det gav debat, men mener du at du har fået svar på dit spørgsmål ??



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

hehe... ja der blev godtnok luftet en del forskellige synspunkter... Men alt sammen i en god tone... Så det er jo helt fint

Jeg bor selv i København og har ingen problemer med at få fuld niveau på modtagelsen med en stump ledning. Hvordan det forholder sig i Nyk. F. ved jeg ikke... Der er et dækningskort inde på DR hjemme side men om det holder 100% stik ved jeg heller ikke... Jeg er godtnok ikke til meget hjælp



__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Nå Iznogood, det gav debat, men mener du at du har fået svar på dit spørgsmål ??

Hehe, jeg tror faktisk at "tilfredse med DAB" hentydede mere til om det virker, end om hvordan det lyder, så debatten har nok været lidt skæv...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Hehe, jeg tror faktisk at "tilfredse med DAB" hentydede mere til om det virker, end om hvordan det lyder, så debatten har nok været lidt skæv...

Ja den havde jeg ikke lige tænkt over, men du har nok ret igen. 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Problemet at finde den rigtig DAB tuner, havde i tankerne at købe en brugt Tandberg 3001A FM tuner, med den fremtid der er for FM ville den havde en kort levetid.

Så hvad skal man vælge i samme lyd klasse som den omtalte Tandberg tuner (det findes, eller gør det ?), eller skal man købe en bilige udgave og en god DAC ?.

Og håbe på at de i fremtide kan finde udsende i en godt kvaltets, har i meget lang tid, ikke hørt radio på grund af den konstand i falde kvalitet fra dette medie.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret ville heller ikke tro på at DAB ville komme op på samme niveau, selv om Otto slår lidt på det at den kan .

Man bliver helt forviret , hvad skal man vælge ????
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
Iznogood
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Iznogood skrev:

Har tænkt mig at investere i den billige MAXIMUM + de har i Kvickly. Men først ville jeg gerne lige høre, om folk er tilfredse med DAB ?

Er man mange steder nødsaget til at investerer i en 30 mtr. gittermast med DAB antenne, eller er signalet de fleste steder okay med en stueantenne ? ( bor i Nyk.F. )

Nå Iznogood, det gav debat, men mener du at du har fået svar på dit spørgsmål ??

 

Hehe......ja det har været en sand informations-"storm". Lækkert. Ja jeg var lidt klar over fra start, at lydkvaliteten ikke var noget at råbe hurra for, så spørgsmålet gik vel specifikt på, om man kunne regne med at det var noget der virkede......også med f.eks en stueantenne visse steder.

Men jeg takker for AL den gode snak i denne tråd. Og bliv da endelig ved

Til top Vis Iznogood's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iznogood
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Man må sige at DAB IKKE VIRKER .

Hold dog fast på FM, se det skulle virker, der er meget letter at få noget fint udstyre i en meget højer klassse end det udvalg der findes af DAB.

Det er vel her i lille Danmark at vi ikke har opdaget det i nu.

Må nok kalde DAB for LowFi sammen med Mp3 eller som det lyder, en DAMP radio, tilbage til den dag hvor radione var ny, og stereo ikke var opfundet i nu. Det er hvad jeg kalder fremskrit.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Man må sige at DAB IKKE VIRKER .

Hold dog fast på FM, se det skulle virker, der er meget letter at få noget fint udstyre i en meget højer klassse end det udvalg der findes af DAB.

Det er vel her i lille Danmark at vi ikke har opdaget det i nu.

Må nok kalde DAB for LowFi sammen med Mp3 eller som det lyder, en DAMP radio, tilbage til den dag hvor radione var ny, og stereo ikke var opfundet i nu. Det er hvad jeg kalder fremskrit.

Er det her et indlæg du laver for ligesom at få det sidste ord i diskussionen? Det skulle man ihvertfald tro da det ikke indeholder andet end usaglige postulater.
Jeg synes ellers vi i denne tråd nåede at komme et godt stykke vej i at klarlægge fordelene og ulemperne ved de to radio typer. Nu er det som om du prøver at bombe tråden helt tilbage til starten og ned på et usagligt niveau med uholdbare postulater. Det gider jeg ikke beskæftige mig med... Slut her fra...

Til slut skal jeg måske lige sige at DAB skam virker upåklageligt her hos mig... Hvorfor det ikke virker hos janwa skal jeg ikke kunne udtale mig om.



__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Det var lige som at sætte det lidt på spisen, og ikke får at bombe tilbage, viller eller gerne købe en DAB tuner men kan stadig ikke finde ud hvilken model der er best, der er vel nogle der jo er glad for deres DAB men hvilken model bruger i, kunne måske være en rød tråd om hvilken mærke der virker, det kan ikke være mange modeler, da som denne tråd siger er der ikke mange af tuner type.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Det var lige som at sætte det lidt på spisen, og ikke får at bombe tilbage, viller eller gerne købe en DAB tuner men kan stadig ikke finde ud hvilken model der er best, der er vel nogle der jo er glad for deres DAB men hvilken model bruger i, kunne måske være en rød tråd om hvilken mærke der virker, det kan ikke være mange modeler, da som denne tråd siger er der ikke mange af tuner type.

OK så
Jeg bruger, som skrevet tidligere, en ren DAB tuner fra AVI (www.avihifi.co.uk)... Denne har hverken FM/AM kun DAB... Jeg er super glad for den og mener sagtens den kan hamle op med gode FM tunere, især, når man som jeg, bor i lejlighed og ikke har mulighed for at sætte sin egen antenne op...

Modtageforholdene på DAB er tip top i København. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig i resten af landet!



__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Tak, har læst det, så det var en type (prøver stadig at finde den røde tråd om tuner model, prøver at finde DAB udgaven af Tandberg 3001A tuner som der ikke er nogle diskusson om er en af de beste FM tuner der er lavet) men det var en fra AVI .

Hvad koster en sådan en fætter ?
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Ved godt at Tandberg ikke laver tuner mere og aldrig har lavet DAB tuner .

Men det var få at få et samlings grundlag i pris kontra kvalittets, prøver faktisk i dette link at finde en DAB tuner og som ikker er en Bilka udgave .
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes