Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Nye Rock ikoner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

cph-r er meget enige med dig.

holder selv meget af nickelback, og syntes virkelig de er værd at huske på... forsangerens stemme er så fed, har du ik det nye/nyeste album så køb det! (all the right reasons)

green day: deres energi er bare så fed og se er os lidt provo, dog er nogle sange lidt "monotone" men virkelig fedt musik! deres live album er også værdt at købe (bullet in a bible)

the white stripes er også bare så fede, blue orchid, seven nation army.... jaja der er mange kan ikke lige huske hvilket album blue orchid er på, men køb elephant! den er bare fed . (smag og behag....)

rammstein: det er så fedt med alt den energi og ja bare musikken er så fed! track 3 på cden mutter (mener den hedder sonne) er bare så fed! det er noget der får dig til at rock!

kashmir og DAD er også meget fedt! men hører det af en eller anden grund ikke ret meget.. syntes dog også der er mange fede "ukendte" danske bands; furious funk, vapour trail og sådan nogle

og ja, man kunne blive ved med de store men her er der da nogle af dem

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Rizzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hvad med folk som Red Hot Chili Peppers, Audioslave (og dermed også Rage against the machine), Bloodhound Gang?

Men ja - jeg ved det ikke. Man må virkelig sige, at den overfladiske, letspiste pop har vundet sit indtog i radioen og betyder på gadeniveau, at mange ikke hører andet...

Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
Til top Vis Rizzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rizzo

Jeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Rizzo skrev:

Hvad med folk som Red Hot Chili Peppers, Audioslave (og dermed også Rage against the machine), Bloodhound Gang?

Men ja - jeg ved det ikke. Man må virkelig sige, at den overfladiske, letspiste pop har vundet sit indtog i radioen og betyder på gadeniveau, at mange ikke hører andet...

Er vi ikke tilbage i 90´rne her?

Rammstein er et godt bud

Til top Vis Jeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeps

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så let at skulle nominere nye navne til den liste af navne, som trådens ophavsmand selv lægger ud med ( i øvrigt er jeg rygende uenig i nogle af de navne, der nævnes som fyldestgørende eksponenter for et årtis rockmusik, men lad det ligge).

Problemet er til dels, at vi ikke er på afstand af musikkens indflydelse og indvirkning på tidsånden til at kunne se den; vi sidder midt i den i 2006.

Hvis man da overhovedet kan tale om, at nutidens populærkunstnere spiller en større samfundsmæssig, fælleskulturel rolle overhovedet? I mine ører er stort set al populærmusik overeksponeret til en grad, så det ikke længere handler om, at man som individ tager musikken til sig; i stedet væltes den ind over vi forbrugere fra alle vegne og fronter.

I radioen, i det offentlige rum, på TV, i reklamer begge nævnte steder, i biografen o.s.v.. Populærmusikken er i dén grad blevet gjort til den vare, den egentlig altid har været. Forskellen på i dag og tidligere er blot dén, at AL populærmusik promoveres gennem disse kanaler. ALT! Der er derfor heller ikke længere så meget tale om, at man identificerer sig med denne eller hin kunstner; jo, i det omfang "the flavour of the month" appelerer til denne eller hin selvfølelse eller selvopfattelse, måske.

Jeg mener også mange tidligere skarpt definerede genrer er blevet fornyet til ukendelighed. "Fornyelse" er så diplomatisk et ord, men der er så meget neo-punk, neo-heavy, nu-metal musik derude, som måske nok skylder deres muikalske forlæg et og andet, men som musikalske udtryk alle som én står i populærmusikkens midte og nyder en popularitet, som punken, heavyen og metal´en IKKE havde i sit arketypiske udtryk.

Green Day, Linkin Park og Nickelback m.fl. har alle stor succes - men de definerer, repræsenterer eller udvikler ikke en musikalsk bønne! Dog kan de da godt ende med at blive de navne, der tegner det nye årtusindes rock på sigt. I al fald hvis vi insisterer på, at det skal være de store navne (= stort pladesalg), der skal gøre det.

Jeg tror ikke vi skal vente for længe på, at "Metallica, vs. II" graver sig gennem den fedtede hinde af nødvendig markedsføring, træder de segmenterede, polerede og stylede navne under fode, plaffer MTV´s play list ned og definerer hvad rock skal lyde som i det nye årtusinde.

- men musikken er der, alle vegne, alle andre steder end i radio, tv og reklamer. Den drukner bare i den mur af propaganda, vi bliver kørt over af, hvis vi ikke vælger den til.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

DennisDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hmm den er godt nok svær. Er ikke specielt mange nye rockbands der som tidligere nævnt har "det".
Tror dog at Ryan Adams vil være en man vil huske fremover - når den rigtig kommercielle plade kommer fra hans side men det er nok tvivlsomt om det overhovedet er det han stræber efter.
Og så lad os allesammen holde i hånd og bede til at Arctic Monkeys forsvinder lige så hurtigt som de kom frem. Et mere overvurdet og hypet band skal man godt nok lede mange, mange år efter.

Til top Vis DennisDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisDK

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

jeg er uenig med dejen!

jeg syntes at nickelback er kommet for at blive, jeg ved godt at punk såsom linkin park og green day (syntes jeg!) er kortvarigt! altså holder ikke i længden, men nickelback er meget! andserledes slags musik en linkin park, det holder i længden! og JA der er kommet for meget pop, pop musik lyder godt de første 5 gange, men holder IKKE i længden... rammstein er (syntes jeg) lidt en blanding, med en ret provo tekst og videoer... nickelback er kommet for at blive! franz ferdinand kunne også blive godt, men artic monkeys skal UD i kulden!

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Det er så sandelig mange gode bud på kommende legender indenfor Rock. Der findes dog stadig også et par bands som har holdt skansen helt tilbage fra 70'erne og til Nu.. Blandt disse tænker jeg på bands som The Who og Rolling stones. Et andet band der stammer fra 70'erne og som stadig har stor succes er Aerosmith som tidligere nævnt. Det lader umiddelbart til, at folk ikke rigtig kender bandet, eller også sætter de dem ikke ret højt. Det er bare synd, for de har lavet en hel del Rock Hits som mange nok kender hvis de tænker sig om en ekstra gang. Blandt disse kan jeg nævne.

Sweet emotion

Walk this way

I don't want to miss at thing

Toy's in the Attic

Come together

om mange mange flere................

For folk som er Rock fans, syntes jeg virkelig man finder en oplevelse i dette band, og Steven Tyler er en genial Preformer....

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Lige lidt lommefilosofi...

Faktum er vel, at der i dag findes mange flere (og velsagtens også mange flere gode) bands end der har gjort på noget andet tidspunkt i historien. Dette skyldes efter min bedste overbevisning massemediernes indtog i vores hverdag. Musikere har simpelthen langt større mulighed for at sælge sig selv i dag, sammenlignet med tidligere tider. Vi hør og kender flere bands end nogensinde før.
Denne superhurtige fremgang for mange bands har dog en grim bagside. Vi hør dem og glemmer derefter alt om dem igen, hvis der ikke straks bliver fulgt op med endnu et hit. Af samme grund tror jeg også det bliver meget svært at skulle udpege nogle få gode bands fra vor tid om fx 10-15 år.
Ligeledes synes jeg, at man kan fornemme at mange mennesker i dag, (og ikke mindst unge) bruger musikken til at udskille sig fra mængden på. Dette medfører jo, at det i dag er utroligt svært for de såkaldte "kæmpehypes" at opstå - som man fx så det med The Beatles.
Nu er jeg ikke så gammel, men jeg synes ikke det er noget man har set i så stor grad som i dag.

Derfor tror jeg ikke helt på, at man i fremtiden kan kigge tilbage på 00'erne og hive 2-3 bands ud der decideret kendetegner perioden. Enten synes jeg man skal man hive en ordentlig bunke talenter frem, eller også skal man helt lade være

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

hej CPH-R og andre,
det er da et kongfedt spørgsmål....
Jeg sidder her en tirsdag aften sammen med fruen og efterrationaliserer - hver bliver de kommende rcokikoner i dette årti?

Jeg bliver svar skyldig for pt synes jeg ikke at der er nogen der har klassen ala GNR eller Metallica, bevares Fanz Ferdinand eller Audioslave er nogle konkrete fede bands, men i kaliber, berømmelse og langtidshålbarhed med førnævnte orkestre er de for mig at se ikke...
Det er stadig levnene fra 90érne der trækker læsset så som U2 eller igen Metallia.

Hmmm, godt spørgsmål, igen

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er heldigvis ikke færdig med at udforske 70'ernes og 80'ernes musik og bli'r det nok aldrig.
Heldigvis siger jeg, for med den kvalitet ny musik har, eller måske rettere den musik som bliver eksponeret i dette årti, føler jeg ikke jeg går glip af så meget.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Oh, hvilket indlæg du fik tastet dig til der Dejen - jeg er helt på linie med dig her. Og indlægget fra Krede :) viser også vejen flot.

Jeg er nemlig enig i, at populærmusikken fylder meget i dagens lydtapet. Musik med substans og tyngde - eller noget andet holdbart, der netop skal bære musikken længere end en døgnflue kan nå i sit korte liv - har en begrænset fanskare i forhold til hvad der var gældende "i de gode gamle dage". Jeg har svært ved at tro der opstår noget nyt Led Zeppelin, Pink Floyd, Bob Dylan, David Bowie osv. i dette årti eller de kommende.

Udbudet er nu så kraftigt, at kvalitet har trange kår. Kvalitetsmusik som tråden efterspørger, overspilles simpelthen i en kombination af intens markedsføring og et indarbejdet hit-baseret forbrugsmønster blandt de unge: De tænker ikke nødvendigvis i langtidsholdbar musik, for det er ganske enkelt forsvundet i den kæmpemæssige markedsmekanisme. Man skal selv opsøge det, hvis man ikke er tilfreds med det umiddelbare - døgnfluerne. 

For sagen er jo, at "alt" var nyt i 60´erne, 70´erne og til en vis grad også 80´erne og vi var nysgerrige, risikovillige og søgende ... eksperimenterende. Samtidig var det banebrydende musik vi kunne forholde os til - protestsange, konceptalbums, rock-operaer, fusion - og oplevelsen ved koncerterne gjorde, at der opstod en slags symbiose med bandet. Dertil var der mærkesager (krig, politik, samfundskritik) - lad os kalde det musik med budskaber - en slags musik, der ikke har en chance i dag andet end hos de få "frelste".

Musik med kvaliteter, der skaber legendariske bands er nok passé, desværre. Men der ER selvfølgelig bands i dette årti der hylder kvalitet - bl.a. har vi jo Porcupine Tree, vi har Mew i vores egen andedam og der kan sikkert nævnes flere. Men jeg tror ikke de kan vokse sig til et niveau, der ligefrem udnævner dem til årtiets band i stil med det, tråden lægger op til. Og banebrydende er det næppe - i Porcupine Tree vedgår vi jo at kunne høre ekkoet fra 70´ernes store navne indenfor progressiv rock. Mew udtaler også, at de har set lidt i bakspejlet ...

Tråden om "Top 100" illustrerer det jo også ganske godt - det ER de etablerede navne fra vores ungdom der fylder - bands fra 90´erne er ringe repræsenteret og jeg har svært ved at se, hvilket band fra dette årti der kan presse sig ind blandt de 100. Men der er heldigvis 4 år tilbage, så hvem véd ...?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd! ...jeg har selv svært ved at få det gyldne overblik over det nuværende årti...

Jeg håber at den grad af negativitet over nutidens musikere bunder i en del subjektivitet, fra personer som voksede op i eks. 70'erne og 80'erne, hermed en god portion nostalgi... Men jeg frygter, at hrmand og dejen er inde på det rette spor...

Jeg synes verden iøjeblikket godt kunne bruge nogle markante musikere...
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

DaHui
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke rigtig at der er nogle bands som kendetegner dette årti..
Der findes rigtig mange fede bands, men bare ikke som man om 10 måske 20 år ville kigge tilbage på, og sige at de virkelig gjorde noget for rock musikken og kendetegner år 2000 - 2010

Personligt synes jeg at dette årti er alt for dominerende af intetsigende hiphop og pop, som alle alligevel har glemt om nogle få år ....
Til top Vis DaHui's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DaHui Besøg DaHui's Websted

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er der en del nostalgi indblandet, når jeg siger at jeg holder mig til 70'erne og 80'erne, men der er også en del seriøsitet. Musikken var sgu mere smuk og glad.
Det som jeg syntes adskiller datidens musik med nutidens er al den vrede der er i nutidens tekster. Det virker som om man skal være vred bare for at være vred.
En anden faktor er sproget som virker plat og nedladende - tag bare hip hop og deres luder-sprog.
En tredje faktor er tidens trend med at det næsten er vigtigere at blive kendt end hvad man bliver kendt for.

Jeg har intet mod at blive kaldt nostalgiker, men det er nu sjovt at se hvordan mange af de gamle sange stadig virker på de unge mennesker som måske slet ikke var født da sangene blev skrevet - se bare vores egne Gasolin'.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes