Forfatter |
|
pmoren Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Roky !!
Det er da fint og bruge sine konfirmations penge på noget fornuftig, som jo kan gå hen
og blive en hobby som måske holder hele livet. Og da jeg jo selv startet da jeg blev konfirmand
var der jo ikke noget der hed hifiklubben, men dengang hed det jo Audioscan og der startet
jeg med og købe det først hifi, så¨man skal jo begynde et sted. Men dengang bygget man også
selv sine højtaller, og det er der for lidt af idag og det syndes jeg er lidt trist, for der kan bygges
meget godt til få penge også kunne de penge jo bruges til bedre effekt og pre og den slags,
min mening.
Hilsen PMoren
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg så lige haft nogle flere dage til at overveje turen, hvilet ørene og høre lidt på mit eget.
Nu har jeg indtryk at at anlæggets lyd i høj grad bliver bestemt af højttaleren. Forstået på den måde at højttalerens personlighed og placering i lytterummet, fra model til model er større end forskelle på forstærkere etc.
Og der må jeg så efter en uge sige at jeg savner lyden fra de store højttalere endnu mere, deres præcision, lethed og kraftfulde overskud er åbenbart hurtigt vanedannende. Det er jo stadig ikke fordi jeg ikke kan lide lyden fra mit eget. Man kan sammenligne lidt med en stærk fyr der skal løfte 100 kg. Kan man løfte 110 kg som max. kan man naturligvis sagtens løfte de 100 kg. Men det ser lettere og meget overskudsagtigt ud, når det er en der kan løfte 200 kg der løfter de 100. Og det vil også være lettere for den stærke fyr, at placere vægten præcist og forsigtigt på det rette sted, end det vil være for den mindre stærke. På samme måde kan man sige, at når jeg lytter herhjemme på mine Saba Cello, jeg så kan jeg hører de arbejder hårdt for at levere den vellyd de nu kan klare, mens dine gamle Tannoys egentlig ikke lyder som om det er noget særligt at præstere den bedre vellyd de nu kan. Jeg går ud fra det er noget af det overskud som bl.a. mangler i de nyere enheder fra Tannoy?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er "farligt" at lytte til udstyr der er meget bedre end ens eget. Så er ens eget setup som før var alt tilstrækkeligt pludselig ikke helt tilfredsstillende længere. Det koster... Så hellere leve i tosseglad uvidenhed.
Det mener jeg selvfølgelig ikke (helt). Så længe at man kan finde sig til rette og er rimelig tilfreds når man kommer hjem igen (Mellemhjulet?).
Der findes jo altid noget der er bedre end det man har. Med mindre at ens initialer er P. M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Det er "farligt" at lytte til udstyr der er meget bedre end ens eget. Så er ens eget setup som før var alt tilstrækkeligt pludselig ikke helt tilfredsstillende længere. Det koster... Så hellere leve i tosseglad uvidenhed.
Det mener jeg selvfølgelig ikke (helt). Så længe at man kan finde sig til rette og er rimelig tilfreds når man kommer hjem igen (Mellemhjulet?).
Der findes jo altid noget der er bedre end det man har. Med mindre at ens initialer er P. M.  |
|
|
"Farligt" synes jeg nu ikke det er. Jeg har jo ikke ambitioner om at mit skal lyde enten som den ene eller anden Pouls, men mere at få noget inspiration til hvor jeg skal dreje mit eget hen. Og her er det jo så præsentationen via de store Tannoys jeg faldt for. Nu må jeg jo på et tidspunkt få de 12" alnico basser jeg har i gang også. Giver det ikke nok i den rigtige retning, må jeg jo nok til lommerne til et sæt Tannoy. Og ellers er en del af min interesse jo også at prøve at lave noget selv, og selvom en SME 20 sikkert lyder klart bedre end noget jeg selv vil kunne lave, vil jeg sikkert synes det er langt sjovere at stå og give mit Lenco monster de 50 gange Urushi overfladefinish vi engang talte om  , end bare at købe en god grammofon. Og så længe jeg lytter mere til musikken på mit anlæg end end bekymre mig om anlæggets mangler, må det vel være godt nok til mine ører.
|
Til top |
|
|
pmoren Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mellemhjulet !!!
Det er måske nok rigtigt af mine HPDer ikke lyder som om de arbejder ret hårdt men
det gør de nu heller ikke , de får jo ikke ret mange watt i sig, jeg tror der i Lørdags
at det var max 5 watt de fik lov og arbejde eller der omkring.
Og det med overskud ,og de nyere enhedder fra Tannoy kan da godt være med ,man skal
bare lige sikre sig at de er perfekt i ophænget og korekt centreret så er de da gode nok.
Og til Krenzler !!!
Så har jeg da hørt noget der er og var noget bedre en det " gamle " jeg spiller på men så
er prisen også noget helt andet og det vil jeg nu ikke give, men det er jo ikke forbudt og have
drømme, hvis man nu lige skulle vinde lidt i lotto på Lørdag eller en anden dag.
Hilsen Poul Moren
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
og selvom en SME 20 sikkert lyder klart bedre end noget jeg selv vil kunne lave, vil jeg sikkert synes det er langt sjovere at stå og give mit Lenco monster de 50 gange Urushi overfladefinish vi engang talte om , end bare at købe en god grammofon. |
|
|
Ifølge Poul Mathiasen er springet fra SME Model 20/30 -> Garrard 301 ikke særligt stort. Som rent værk altså - der skal bare en god arm på begge. Jeg tror ikke at der er nogen betydelig forskel på en "monster-Lenco" & en Garrard ditto(?). Lenco'ens svaghed (toppladen) er ikke længere en svaghed når den kobles korrekt til plinten.
Men du skal jo ikke engang bakse med den originale topplade.  Kobl din Peter Reinders Special til en 30-40kg. Xfinér/MDF plint & tilføj en SME 309 (+ 312 til det andet hul?  ). Så er der ikke et øje (eller øre) tørt.
Det er sagt før: Grønt er godt for øjnene(?):
Og hej Poul M. Jeg skal nok lade være med at rode din setup tråd til med alt for mange irrelevante billeder!
Mvh.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ PMoren: Det er jo svært at forklare lyd med ord, og det var ikke hvor højt vi spiller jeg mente. Men selv ved lave lydniveauer synes jeg Tannoy lyder meget mere ubesværet end mine. Så det har mere med hvordan det spiller også ved lave niveauer. @Krenzler: Tja, det må pmoren også kunne udtale sig om, han havde en Garrard 401 før hans SME. Og springet er måske ikke så stort, men det er der nok. Hvis Ladegaard armen skal på Lenco toppladen er der nu kun plads til en arm  Det er ellers en styg farve
|
Til top |
|
|
pmoren Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mellemhjulet og Krenzler !!
Det var godtnok noget af en flot plint til din Lenco L70 (75) og til 2 arme så er der jo lidt
og vælge imellem og vejer den plint der på fotos de 30-40 kg ?? og den løse top plade, var
det sådan en Mellemhjulet købte her før jul ???.
Og Mellemhjulet jeg er godt klar over det ikke var hvor mange Watt vi spillet, men hvor
ubesværet mine spillet også ved de lave lydniverauer , så derfor skrev jeg sådan som jeg gjore
så undskyld .
Hilsen Poul Moren
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Poul M.
Godt nok er toppladen grøn lige som ham "Hulk" i mit avatar men det er desværre ikke min plint. Jeg er nu heller ikke sikker på at jeg ville have sådan et kæmpe monstrum stående..... jo det ville jeg nok gerne.
Det er en gut ovre hos Lenco-Lovers der hedder Peter Reinders der har valgt at hans topplade skal være skrigende grøn. Det er ham der har stået for at få speciallavet disse topplader & jo, det er netop sådan en som Mellemhjulet også har købt (bare ikke grøn!)
Måske jeg selv vælger at bestille én næste gang der sættes en produktion i gang (forhåbentlig) men jeg håber bare at der også så laves en mindre topplade med plads til kun én 9" arm.
Mvh. Kim.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pmoren
Ja, ja det er sådan en topplade jeg har købt, den er bare ikke malet endnu, og den bliver bestemt ikke den der grønne farve. Den er 45 x 45 cm, så det viste grønne monster må være i nærheden af 70 x 50 cm. Pænt stort.
Men jeg synes nu godt du kan være tilfreds med din SME 20. Jeg var da imponeret over lyd og opbygning.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Poul!
Tak fordi at vi måtte kigge forbi og lytte til dit lille anglofile setup.
Så fik jeg endelig mulighed for at beskue en SME pladespiller up-close og lytte til nogle vintage Tannoy højttalere.
Det første jeg bed mærke i er hvor ren og ufarvet lyden forekommer + at mikrodynamikken (er det ikke dét det hedder?) er overordentlig god. Højttalerne er virkelig gode til at spille lavt og stadig bevare detaljerne, dynamikken og klangbalancen synes jeg. Så musikken forbliver stadig dragende og interessant ved ganske moderate niveauer (hvis indholdet og teknikken da leverer varen).
Det var meget nemt at komme til at spille højere end man egentlig var klar over hvilket man først blev bevidst om når man forsøgte at konversere. Hér skal man nok bare lære at udøve selvjustits og ikke skrue så højt op - det er slet ikke nødvendigt. Lidt a la rigtigt gode hovedtelefoner.
Jeg blev dog en smule overrasket over hvordan nogle indspilninger som jeg tidligere har oplevet som nogle med "gods" i pludseligt - takket være fraværet af forvrængning og farvninger ("falsk dynamik") - kunne lyde en smule tamme og glatte.
Men med en kompetent plade eller CD (forhåbentlig musisk såvel som teknisk) var der intet at komme efter - på den gode måde. Så lød det bare "helt rigtigt". Du kalder selv mellemtonen "tør" og det er nok en meget god måde at sige det på.  Det lyder som indspilningen dikterer - der bliver ikke lagt til eller trukket fra i nævneværdig grad - ingen store kortsigtede armbevægelser eller imponatoreffekter hér. Det skal man ikke forvente og sådan skal det også være.
Så må man gøre op med sig selv om man ønsker dette eller ej. Om man ønsker at høre hvad der er på skiven (på godt og ondt) eller om man ønsker at de knapt så heldige optagelser får lidt "hjælp" i form at et tilskud varme eller hvad det måtte være.  Som du siger vænner man sig til at høre igennem de knapt så begunstigede optagelser og det tror jeg gerne. Med grej som dit ved man trods alt hvor de eventuelle mislyde stammer fra - nemlig softwaren.
Desværre var vores tid knap og vi fik hverken lyttet eller snakket så meget som man kunne ønske men de må vi så bare råde bod på næste gang.
Mvh. Kim.
|
Til top |
|
|
pmoren Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krenzler !!!
Tak for de fine ord , men jeg syndes nu bare det spiller rimmeligt, men jeg har jo også lyttet til det i nogle år , så man vender sig jo til den lyd , men det er jo altid meget rart lige og have besøg af nogle folk der også leger lidt med hifi, især når man jo lige er sygemeldt. Og det du jo skriver at "der jo ikke blev lagt til eller trukket fra i nævneværdig grad" . Men er det ikke også det hifi skal gøre bare spille det der ligger på enten CDen eller Vinylen ?????. Men så er det næste du vel skal have et sæt Tannoy enten 12" eller et sæt 15" til din stue ???
Hilsen PMoren.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Poul.
Jo, hi-fi går vel ud på reproducere indspilningen så akkurat som muligt hjemme i det lille hjem men derfor kan jeg nu sagtens forstå at nogle vælger at foretrække en euforisk farvning af lyden f.eks. - Så længe at det bare er et bevidst valg som de så står véd. Det er fint nok. At hårdnakket påstå at en Linn LP12 spiller mere "korrekt" end en SME 20 f.eks. giver ikke megen mening. Men at nogle til enhver tid ville foretrække LP12'eren kan jeg da egentlig sagtens leve mig ind i. Personligt vil jeg helst have en SME 20 - og det er endda uden at have hørt en LP12'er.
Jooo.... Et sæt 12" Gold ville da ikke være af vejen men jeg skal jo lige spare op først ikke?  Nu starter jeg lige med det lille diy projekt du så yderst venligt har serveret på et sølvfad foran mig og så tager jeg den derfra.
Mvh.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man synes tannoy lyder for neutralt kan man jo altid smide dem i et par duelundhorn - men så ryger hi-fi begrebet hvist også fløjten
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|