| Forfatter |
|
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius, et lille tips. Dæmpningen skal være på 220 gram, som fordeles jævnt i to tredjedele af kabintet, fra den lukkede ende, så den sidste del er helt åben.
220 g = 3 Biltema måtter, som hver måler 60x40 cm.
Hvor meget har du puttet i kabinettet ?
Hej fra Bjørn
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil tro at jeg har Ca. 0,75 matter totalt inne i kabinettetene.. hvis det skal 3 av de store matter så bliver det relativt kompakt.. (les. veldig kompakt) men det skal prøves når jeg en gang kommer mig hjemm.
Edit.. Tror det er vel Totalt 1 matte fordelt på de to kabinetter.
__________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nå oppgitt å få "GoLyd" ut i fra de små ht. Selv om Alle bjorns tips hjalp en hel del så er vel så godt som umulig å få et godt resultat. så skal nå forsøke meg på en Cyburgs-Needle. ( http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=47403) Er det nogle der tør komme med et bud på om det er mulig å benytte den enhet jeg har i steden for den som er benyttet i den overstående link? __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Havoc Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjorn. Det var da et overordentlig flot stykke, veldokumenteret arbejde du der har lavet.
Hvilken tykkelse MDF vil du tro er tyk nok? 19mm?
Er der nogen der har et økonomisk valg til terminaler? Monacor eller?
V.h.
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Havoc, min er bygget med 12 mm MDF og det er helt OK.
Hje fra Bjørn
|
| Til top |
|
| |
Havoc Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det muligt at lave dem aktive uden en masse bøvl? Tænkte om nogen havde en let byggelig mini effektforstærker, f.eks. 12 eller 20watt?
V.h.
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havoc skrev:
|
Er det muligt at lave dem aktive uden en masse bøvl? Tænkte om nogen havde en let byggelig mini effektforstærker, f.eks. 12 eller 20watt?
V.h.
|
|
|
Til det spørgsmål har jeg kun et svar: Gainclone
http://www.chipamp.com/lm3886.shtml
Det kan ikke være nemmere. Masser af effekt (til prisen), og jeg er lidt forbløffet over lyden. Det er lige før man tror at udtrykket "en ledning med forstærkning" kommer herfra.
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
Havoc Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da spændende ud ebbe44 :)
Pga. min manglende kompetence må du lige forklare nogen ting. Kan ikke finde ud af hvad effekten er på sådan en størrelse og hvad er dens fysiske størrelse?
Hvis man ser på http://www.chipamp.com/images/lm3886amp-assembly.jpg er den noget af det powersupply så vidt jeg kan tyde og noget af det power amp. Er det de 2 små der er forstærker delene? Og viser de til 2 højtalere på billedet?
Overvejer om man kunne bygge det i et seprarat kammer i bunden af bjørn kabinet, men hvad med ventilation?
V.h.
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der er bygget over LM3886, er den mest "taknemmelige" mht. belastning, sådan at forstå, at den kan klare impedanser, som ikke ligefrem ligner noget der er tegnet med en lineal. Og den afgiver op til 68 watt kontinuerligt i 4 ohm, alt efter strømforsyning. Hvis du regner 50W, så bli'r du ikke skuffet. Sådan et par stykker har faktisk pustet i et par Infinity'er her, og gjort det godt, på trods af at Infinity'erne er ret "tunge".
Vedhæftede foto's er ikke ret gode, og bemærk lige, at det er ikke et stykke færdigt arbejde, blot en prøveopstilling. Køling er faktisk blot siderne, som er i 10mm alu, og efter et par timer med rock i synagogen her, er de bare håndlune.
mvh Ebbe

Edit: Det ka' man ikke se meget af, men "kassen" er 30cm bred og 15 dyb, så er det nemmere at forholde sig til. Og jo, den link, som du sendte med var to forstærkere og en strømforsyning.
Edit igen-igen: Forstærker-print 75x30mm, psu-print 75x65mm, så huskede jeg vist det hele 
|
| Til top |
|
| |
Havoc Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe tak ebbe 
Er det ikke muligt at bygge forstærkerne ind i bunden af højtalerne og så have psu delen (som jeg går ud fra den ringkerne ting hører til) separat?
Hvad ligger sådan en projekt i rent økonomisk?
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har faktisk en "Gainclone Clone" til at trække mine små DIY, og kan da kun sige at den gøre det godt. For et styk tid siden var det nogle små speaker til salgs i Fakta fra Acoustic Lab der var det også med en lille forsterker som viste sig at være en Clone af Clonen. Har også testet den på mine Gulvhøyttalere, og det kan trekke dem uden nogle problemer. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36720&K W=Marius&TPN=3__________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havoc skrev:
|
Hehe tak ebbe 
Er det ikke muligt at bygge forstærkerne ind i bunden af højtalerne og så have psu delen (som jeg går ud fra den ringkerne ting hører til) separat?
Hvad ligger sådan en projekt i rent økonomisk?
|
|
|
Jo, det er faktisk oplagt at smide sådan en fætter i hver højttaler. Det kræver to trafoer og to psu-print, men trafoerne behøver så ikke være på 300va, som min er. 2x150va er rigeligt.
Som køling bruger man bare to aflagte køleprofiler fra en Pentium4 eller lignende, det er rigeligt. Det behøv's såmænd ikke fylde så meget.
Et rimeligt realistisk bud på byggepris alt inclusive vil nok ligge lige i underkanten af en tusse. Min står vel i ca. det halve pga. venlige mennesker, som havde lidt liggende hist og pist, som jeg har fået til rimelige priser 
( hvis du selv har mulighed for at lave print, så har jeg udlæg. En ret stor besparelse.)
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
Havoc Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Det kan godt være du bliver nød til at forklare hvad trafoerne er på billedet? Og hvad med den der ringkerne sag... kan man nøjes med 2 små (en til hver) ?
V.h.
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trafoer = transformatorer = ringkerner 
Ja, en i hver højttaler, og som sagt omkring 150va er rigeligt. Så er der overskud til at naboerne også kan lytte med.
Du skal dog lige være opmærksom på, at du kan ikke lukke forstærkerne helt inde. Der skal være mulighed for at komme af med varmen. Selvom de ikke er de rene kogeplader, så er der grænser.
mvh Ebbe
ps. det slår mig pludseligt, at vi har hi-jacked Marius' tråd... fy-føj 
|
| Til top |
|
| |
Havoc Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg læst lidt links igennem og kan se der også bliver nævnt en zeta forstærker som en mener lyder bedre. Er den lige så "let" at lave og omtrentlig lige så billig?
Mht. varmen have jeg luret på om man kunne sætte heatsinken på bagsiden og på ydersiden af kabinettet som det kendes fra nogen subs og så klistrer LM3886 chippen fast med termisk lim på indersiden af heatsinken. Er chippen ikke den primære varmekilde eller?
Jeg så i et af de andre links at en engelsk gut havde bygget sådan en mini amp ud af gamle dele fra en gammel forstærker. Er det en dum idé (skal siges at jeg kan lodde og forhåbentlig vende tingene rigtigt, men ikke andet)? Skal man selv til at modificere en masse så?
Hi-jacking?? Får du noget ud af det også Marius, for ellers laver jeg da bare min egen tråd 
Tænkte bare at de kunne være nogen fede små "rejse-højtalere" hvis de kunne gøre aktive og så de bare kunne kobles til en disc-man f.eks.
V.h.
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havoc skrev:
|
Nu har jeg læst lidt links igennem og kan se der også bliver nævnt en zeta forstærker som en mener lyder bedre. Er den lige så "let" at lave og omtrentlig lige så billig?
Der må jeg melde pas
Mht. varmen have jeg luret på om man kunne sætte heatsinken på bagsiden og på ydersiden af kabinettet som det kendes fra nogen subs og så klistrer LM3886 chippen fast med termisk lim på indersiden af heatsinken. Er chippen ikke den primære varmekilde eller?
Jo, det sku' være helt fint
Jeg så i et af de andre links at en engelsk gut havde bygget sådan en mini amp ud af gamle dele fra en gammel forstærker. Er det en dum idé (skal siges at jeg kan lodde og forhåbentlig vende tingene rigtigt, men ikke andet)? Skal man selv til at modificere en masse så?
Hvis komponenterne har den rigtige værdi, og ikke er defekte, så er det helt ok
Hi-jacking?? Får du noget ud af det også Marius, for ellers laver jeg da bare min egen tråd 
Tænkte bare at de kunne være nogen fede små "rejse-højtalere" hvis de kunne gøre aktive og så de bare kunne kobles til en disc-man f.eks.
Det kræver selvfølgelig en stikkontakt, men cool tanke 
V.h. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havoc skrev:
| Nu har jeg læst lidt links igennem og kan se der også bliver nævnt en zeta forstærker som en mener lyder bedre. Er den lige så "let" at lave og omtrentlig lige så billig? |
|
|
prøv at send en PB til Spencer... han har rodet en del med GainClonen
Havoc skrev:
|
Hi-jacking?? Får du noget ud af det også Marius, for ellers laver jeg da bare min egen tråd  |
|
|
noProblemo __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9418
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|