| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 18 Maj 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trafo i udgangen: Ja det bruger McIntosh stadigvæk - med succes.
NE5534 har en dejlig musikalsk 'sound' som mange mener er helt unik og derfor ikke kan erstattes.
Men de moderne hittere er OPA2134, OPA2604 eller - hvis man har råd: AD797. Og der er sikkert mange der kan komme med flere gode bud.
De nævnte typer er dog mere neutrale på godt og ondt.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Samler lige en gammel tråd op ! 
Hvis vi forestiller os et simpelt effekttrin, som denne "af mig" parterede Moscode, er der så nogen herinde der har et eller flere bud, på et uhyre simpelt og strømstærkt drivertrin dertil, som samtidig er i den gode lyds tjeneste ? Se illustrationen herunder.
OBS: ikke en rørdriver.
PS: Jeg undrer mig over de modstande hvor der både står 6,8 K og 39K ...er der nogen der kender den rigtige værdi ?
Mod'et ver.

Link til org. ver.
http://johnkramme.homepage.dk/hifi/moscode.gif |
|
|
Tjae jeg har da lavet Moscode på et tidspunkt. Skal på ferie i morgen så det kan først blive derefter jeg undersøger hvordan det nu var. Mener dog at huske 6,8 er den rigtige værdi-
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
6,8 K må være den rigtige værdi ellers ville potmeteret til justering af tomgangstrømmen ikke kunne virke tilstrækkeligt.
Jeg har ikke tid til at finde diagrammerne frem da jeg er midt i en storoprydning til en fest næste fredag. Vil søge det næste weekend. Da jeg har såvel Moscode orginale samt Brincks version skulle sagen være simpel.
By the way så står den moscode jeg har lavet hos Frederik Carsøe " chef for DCA ".
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
6,8 K må være den rigtige værdi ellers ville potmeteret til justering af tomgangstrømmen ikke kunne virke tilstrækkeligt.
Jeg har ikke tid til at finde diagrammerne frem da jeg er midt i en storoprydning til en fest næste fredag. Vil søge det næste weekend. Da jeg har såvel Moscode orginale samt Brincks version skulle sagen være simpel.
By the way så står den moscode jeg har lavet hos Frederik Carsøe " chef for DCA ". |
|
|
Tak for info og din venlighed Diamagnetic, glæder mig til at se mere senere. 
NriK skrev:
NE5534 har en dejlig musikalsk 'sound' som mange mener er helt unik og derfor ikke kan erstattes.
Men de moderne hittere er OPA2134, OPA2604 eller - hvis man har råd: AD797. Og der er sikkert mange der kan komme med flere gode bud.
De nævnte typer er dog mere neutrale på godt og ondt.
|
|
|
Jeg har købt nogle OPA134 på Ebay, formålet med dem er at bruge dem i Head-fi amp. som jeg er igang med, at de så også kan bruges som driver til Mos-Fet'erne gør kun livet lettere.
Tak for dit svar Nrik 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder lige lovligt simpelt i mine ører. Der skal mere til at trække de mosfets.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Lyder lige lovligt simpelt i mine ører. Der skal mere til at trække de mosfets. |
|
|
Hvis Mos-Fet'erne skal køre med en relativ høj spænding +/- 68 VDC, så er det vel.
Hvis de derimod var fikset op i eks. en +/- 15 VDC, ville det nok bedre lade sig gøre at bruge OPA'erne som driver. Lyder det rigtigt ? Så snakker vi om en forstærker med begrænset udgangseffekt, hvilket ikke ville gøre noget ( simpel lille kl. A trin ).
Illustrationen længere oppe må jeg hellere lige redigere = min skyld ( kan se at der står +/- 68 V ), det er ikke nødvendigt. En lavere spænding, så OPAMP's kan bruges som driver, vil være fint nok, det er mest PP funktionen jeg er ude efter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder lige med en forstærker i hånden nogenlunde baseret på det efterlyste. Den blev bragt i Hifi Elektronik for ca 18 år siden. Den lød ret godt kan jeg huske. Langt mere åben end hvad jeg ellers fuskede med. Består af Ca 3140 som indgangskreds, Bc 547 og 557 som drivere og RFP 10N12 og 10P12 som udgangsfets. Den kører på 25 Vac trafoer og reguleres ned til 15 Vdc til indgangstrin blot ved hjælp af zenerdioder. Den store kraft i bunden besad den dog ikke.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Sidder lige med en forstærker i hånden nogenlunde baseret på det efterlyste. Den blev bragt i Hifi Elektronik for ca 18 år siden. Den lød ret godt kan jeg huske. Langt mere åben end hvad jeg ellers fuskede med. Består af Ca 3140 som indgangskreds, Bc 547 og 557 som drivere og RFP 10N12 og 10P12 som udgangsfets. Den kører på 25 Vac trafoer og reguleres ned til 15 Vdc til indgangstrin blot ved hjælp af zenerdioder. Den store kraft i bunden besad den dog ikke. |
|
|
Se der er måske noget og 3140 kan uden videre erstattes af OPA134, for bedre lyd. Hvis 10P12/10N12 også kan erstattes af SK135/SJ50, så er det måske noget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror næppe du kan lave om på det så nemt. Jeg prøvede i sin tid med opa 2604 og det fungerede slet ikke. Desuden kræver de 135 noget helt andet foran sig efter min bedste overbevisnig. Der var ingen regulatorer i kun zenerdioder og modstande. Den kreds jeg synes bedst om er med fets i indgangen : Ad 8610. Det bliver sin sag at udvikle på det og der er sjældent kvalificeret hjælp i forummet når det kommer til stykket. Du skal nok ud på nogle af de udenlandske forums og præsentere sagen. Diy er en død fisk i Danmark.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 31 August 2008 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
LAST skrev:
|
Hej KrammeA
Indgangstrinet er PRR-Sol amp'n. R5 og R6 skal bare beregnes så de passer til den nye arbejdsspænding (40V i stedet for 45V) og så er det nok også en god idé at sænke strømmen igennem IRF'n lidt. I tråden på Headwize beskriver PRR hvordan han har beregnet amp'n.
R7 og P1 (trimmer) leverer gennem R8 biasspænding til udgangen.
"Fejlen" i moscode diagrammet er at der mangler forbindelse, fra zenerdioden og 1M modstanden til forbindelsen mellem indgangskondensatoren og de to gate-modstande.
+/- 20V giver selvfølgelig ikke meget udgangseffekt, men det kunne da være sjovt prøve.
Hilsen LAST
|
|
|
Ouch, jeg er nok desværre ikke kyndig nok til at kaste mig ud i noget, som ikke har været testet før, jeg skal jo så til at beregne mig frem til komponentværdier. Vil nødig brænde noget af.
|
|
|
High Fidelity havde i sin tid Erno Borbely's Servo 100 som selvbyggerprojekt (Hitachi sk135/j50) og med tanke på den omhyggelige gennmgang på dansk var det måske stedet at starte. Det var engang i firserne og en eller anden må vel ligge inde med bladene.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 31 August 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|