Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: wuffer bygger rørforstærkere.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

så blev der indkøbt et par småting..

noble 100k potmeter til bastarden

2 sæt netkabler fra http://www.oxboll.dk/hga/catalog/ til effekterne så jeg slipper for det lakridskabel jeg bruger nu i forskellige str

blir spændende at se om der er forskel i lyden når de forskellige ting blir sat til

har overvejet at lade effekterne og forforstærkeren blive sat til stikkontakten der sidder på sin egen sikring.. det kræver bare lidt huller her og der

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

noble potmeteret dukkede op idag efter en tur på posthuset..

det blev monteret og nu når jeg skruer op og ned følger kanalerne ad og jeg ka skrue helt ned så der ik er musik  det er jo skønt...

desvære er det potmeter lavet til at ku sidde i en metalplade i et par mm og min front er 18mm så indtil videre kører jeg med en skruetrækker istedet for en knap.. men det funger og det er det vigtigste..

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Jep, Noble er bare lækkert!  Samme gode sporing ville du næppe have fået med et ALPS.
Du må igang med at finde en akselforlænger eller fræse en fordybning ud det lækre potentiometer kan sidde i

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Wuffer; hvilket af kablerne fra Oxboll/So-fi Audio valgte du?

Hvor skaffede du Noble potmeteret fra?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Wuffer; hvilket af kablerne fra Oxboll/So-fi Audio valgte du?

Hvor skaffede du Noble potmeteret fra?

noble potmeteret fik jeg skaffet af en herinde fra.. det gik lidt stærkt men sådan er det jo

kablet blev 7*0.75 kvt skærmet kabel og så bare 2 styks schuko og 2 styks hunstik.. det sku gerne lande en gang i den her uge

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

McAllan Og Wuffer; det af Elfa betegnede RK18 ALPS er vel ikke det værste "øf" i universet, når man tager prisen på 100 kroner i betragtning?

(Tolerance +/- 20%, tracking error max 3 dB! )

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

RK18 er ganske hæderlig til prisen og meget bedre end de billige der oftest er monteret i alt muligt. Bruger selv RK18 et par steder.
10 K Nogle kan du få hos Aage Nielsen. Andre værdier må du vist have fra udlandet.
RK27 kan du få hos dantimax. RK27 er dog IMO hverken ringere eller bedre en RK18, største forskel er vel indpakningen. Noble er derimod noget helt andet, men også noget dyrere

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

grunden til at jeg valgte noble potmeteret var at jeg for ca 100kr ekstra af hva jeg sku gi for den hos elfa så var valget slet ik så svært...

desvære kan den ikke bruges i den kommende preamp men der går lang tid inden den blir lavet da jeg ska ha lavet et horn først

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

så røg støvet væk og det hele blev sat på plads

så mangler jeg kun at få sat kabler til og få fat i en forlænger til noble potmeteret så jeg ka få sat mine messing knapper på..

i må meget gerne komme med forslag til højtaler kabel.. lige pt bruger jeg sådan et fladt fra en jantzen spole og er egentlig godt tilfreds men det fylder bare så meget og det ska gå forbi en dør åbning

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du er glad for dit højttalerkabel/Jantzen-spole, så behold det dog!

Dørtrinnets fejeliste kan nok lirkes lidt op, og så lidt ind under med kablet. Så holder det da lidt på det!

Gaffa-tape?

Nah; mine Flatline står/ligger på korkslibeklodser, jeg skal ikke komme med designmæssige indretningsideer!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

@ wuffer

De er dælme blevet flotte de rørdampere!  Tillykke med dem!
Men ud over den åbenlyse knap, mangler der så ikke lige noget over den ene trafo(eller drossel?)? Der sidder vel ikke højspænding frit tilgængelig? Ellers må du vist lige have noget over den VRT har vist også "potter", så det var da en idé. Så kunne du jo spraye den hvid som de andre eller sølv som udgangen

Én ting undrer mig dog. Står det øverste udgangstrin ikke lidt varmt? Det får jo varmen fra det nederste samtidig med den mangler plads til selv at komme af med varmen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Kanon flotte forstærkere !

Jeg har lige et teknisk spørgsmål, som nogen herinde fra, måske kender svaret på:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40510

Ikke fordi jeg føler mig meget rig, men nysgerrig er man da.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

mange tak alle

for lige at svare på det hele så tager vi det fra en ende af

lavede lidt et par flade kabler igår.. ca 3,5meter til den ene og 2.5 meter til den anden, mangler kun at få en flet strømpe over... syns bare det er et stort kabel at ha liggende foran en dør åbning..

det er en skilletrafo på 220/220v 0,98A hvilket ik passer helt.. men jo der ska noget henover på et tidspunkt

det ka godt være det går hen og blir for varmt håber dte går indtil der evt kommer nyt rack i huset. men har ingen planer om det lige foreløbigt..

kablerne fra Oxboll/So-fi Audio er ankommet til byen men ka først hente dem efter kl 16

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

må desvære indrømme at McAllan har haft ret med hensyn til luft over den ene rør effekt og nu er der ik mere plads i racket  så må igang med at lave et nyt senere.. har lige et horn projekt der ska laves først

Lilliya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hei Wuffer

Dine rørprosjekter har inspirert meg til å ta opp igjen et prosjekt som har ligget  og støvet i mange år. Er ivrig selvbygger, men har meget liten erfaring med rørbygg. Har en rekke spørsmål til deg som jeg håper du (eller andre)  kan være behjelpelig med å besvare. Det gjelder utgangsforsterkeren fra Ny Elektronik nr. 6/87. Det er problemer med passende trafo til de spenninger som anbefales i bladet som er den egentlige årsaken til at det hele har blitt liggende.

Inspirert av diagrammet fra Vellmans rørforsterker som også benytter 4xEL 34 (og ellers har noen likhetspunkter) og dine "skriverier", har jeg gått til innkjøp av en Hammond trafo med følgende data:

275-0-275/200 mA/5Vct@3A/6,3Vct@6A (180 VA)

• De to 275 viklingene bør ved hjelp av diverse fallmostander kunne levere henholdsvis  310 V til EL 34 og de "optimale" (N.E.) 230 V på fasesplitteren.Størrelsene på motstandene må jeg regne litt på. Er jeg på rett vei??
  • Jeg ser at du har valgt å gløde EL 34  i  parallell og ikke i serie. Kjører du som N.E anbefaler DC glød? Vil det bli et like bra resultat om jeg ønsker å bruke 6,3 V AC (Vellman har valgt denne løsningen) Jeg registrerer at det finnes to ulike "skoler" om hva som gir det beste resultatet av AC eller DC glød.
  • Til fasesplitteren sier N.E.  12,6 V DC. På trafoen har jeg en vikling på 5 V. Etter ensretting skal jeg i teorien ha ca. 7 V( minus et tap i ensretterbroen). Vil 6,3 V DC på  ECC 82 være ok, eller må det være 12,6 V ?. En  liten 12 V trafo vil jo være relativt enkelt å fremskaffe dersom det siste alternativet er en nødvendighet.

Mvh.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Lilliya,   jeg vil anbefale at lave en tråd ang. dit specielle problem, så får du måske bedre svar

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2006 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Lilliya skrev:

Hei Wuffer

Dine rørprosjekter har inspirert meg til å ta opp igjen et prosjekt som har ligget  og støvet i mange år. Er ivrig selvbygger, men har meget liten erfaring med rørbygg. Har en rekke spørsmål til deg som jeg håper du (eller andre)  kan være behjelpelig med å besvare. Det gjelder utgangsforsterkeren fra Ny Elektronik nr. 6/87. Det er problemer med passende trafo til de spenninger som anbefales i bladet som er den egentlige årsaken til at det hele har blitt liggende.

Inspirert av diagrammet fra Vellmans rørforsterker som også benytter 4xEL 34 (og ellers har noen likhetspunkter) og dine "skriverier", har jeg gått til innkjøp av en Hammond trafo med følgende data:

275-0-275/200 mA/5Vct@3A/6,3Vct@6A (180 VA)

• De to 275 viklingene bør ved hjelp av diverse fallmostander kunne levere henholdsvis  310 V til EL 34 og de "optimale" (N.E.) 230 V på fasesplitteren.Størrelsene på motstandene må jeg regne litt på. Er jeg på rett vei??
  • Jeg ser at du har valgt å gløde EL 34  i  parallell og ikke i serie. Kjører du som N.E anbefaler DC glød? Vil det bli et like bra resultat om jeg ønsker å bruke 6,3 V AC (Vellman har valgt denne løsningen) Jeg registrerer at det finnes to ulike "skoler" om hva som gir det beste resultatet av AC eller DC glød.
  • Til fasesplitteren sier N.E.  12,6 V DC. På trafoen har jeg en vikling på 5 V. Etter ensretting skal jeg i teorien ha ca. 7 V( minus et tap i ensretterbroen). Vil 6,3 V DC på  ECC 82 være ok, eller må det være 12,6 V ?. En  liten 12 V trafo vil jo være relativt enkelt å fremskaffe dersom det siste alternativet er en nødvendighet.

Mvh.

vil prøve at svare så god jeg kan

ja det burde kunne lade sig gøre med den trafo. el34'erne ka godt klare mere end 310 volt.. Jeg kører selv 250v på fasesplitteren...

jeg har valgt at køre med ac glød i parallel til el34 for at være sikker på at de får sammespænding hele tiden og efter hva jeg har fået at vide ville de ik gøre det med serie koblet glød.. ac fordi det var nemmest

jeg kører selv med 6.3 volt på glød til fasesplitteren så det burde vel ik hvære noget problem.

held og lykke med dit projekt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke "rørmand", men iflg. datablad skulle  ECC 82  kunne køre med både 6,3V og 12,6V - men ved 12,6V dog så kun den halve strøm - ved ikke om det afhænger af fabrikat

Men en 12Volt trafo kan du vel så kun bruge hvis det er til DC glød?

Om man kan bruge AC eller DC glød afhænger i nogen grad af rør typen - AC glød til visse typer rør, hvor det vel altid går an med DC glød 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

6,3 volt med parallel-glød og den dobbelte spænding, men kun den halve strøm, med seriel-glød!

(Så meget har jeg da lært! Allerede!?)

12VAC er cirka 17VDC efter en (diode)brokobling! 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tog det for givet at DC glød var reguleret

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave