| Forfatter |
|
Clemmensen Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samsung-fan skrev:
| er den nye hd selector ude nu? hvornår kommer den i aabenraa tdc butik? |
|
|
Den blev vidst frigivet i går, men hvornår den kommer til Aabenraa kan du nok kun få at vide i butikken.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaizers skrev:
@jdg1 Fik du billede på? Mener at QAM 64 passer, men den skal vist søge på 6875 kan det ikke passe?
|
|
|
Er 6875 netværksnummeret?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samsung-fan skrev:
|
|
Ja, den er ude. Aner dog ikke meget om Åbenrå...
|
| Til top |
|
| |
Clemmensen Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Kaizers skrev:
@jdg1 Fik du billede på? Mener at QAM 64 passer, men den skal vist søge på 6875 kan det ikke passe?
|
|
|
Er 6875 netværksnummeret? |
|
|
Nej, det er symbolraten.
|
| Til top |
|
| |
Thunder Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samsung-fan skrev:
|
|
Der ankom 500 digital modtagere idag og de blev tildelt butikkerne direkte fra lufthavnen. Nogen af de små butikker opnåede kun at få 5 maskiner. De blev dog ikke revet væk, så det skulle være muligt at erhverve sig en, plus flere self. er på vej.
Har haft fri idag (weeee), men sidder og leger med en af boksene nu .. eller gjorde .. nu ser jeg bare tv
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemmensen skrev:
jdg1 skrev:
Kaizers skrev:
|
|
|
Er 6875 netværksnummeret? |
|
|
Nej, det er symbolraten.
|
|
|
Nemlig
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 597
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvar er bedre på den nye lige nu så???
hvordan ser alm tv prorammer ud igennem HDMI på den nye boks, iforhold til scart på sagem 60???
__________________ Setup
MartinLogan Vantage, Motif, Fresco i, encore TF
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
pulse83net skrev:
jdg1 skrev:
| Kan sagtens skifte format med component. Problemet er dog, at boksen udsender et 4:3 signal med mindre der er tale om et specifikt flaget 16:9 signalet. |
|
|
Hvorfor er det et problem? Der er da ikke noget værre end at se et 4:3 billede strukket ud i 16:9.
|
|
|
Jeg kan sagtens følge dig mht. 4:3
Problemet er bare, at det er meget sjældent at tv-stationerne udstyrer deres 16:9 udsendelser med et 16:9 flag. Med den nye selector bliver et ikke-flaget 16:9 signal (og de dominerer klart 16:9 flagede udsendelser) presset sammen i et 4:3 signal. |
|
|
For at være lidt pertentlig så er vel alle udsendelser i 4:3 men nogle af dem er så anamorphic. Så det er vel snare at den ikke trække dem ud som du vil have end at den presser dem sammen.
Hvad har tilsluttet selectoren og giver det ved ikke opskaleret HDMI tilslutning et bedre billed?
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| For at være lidt pertentlig så er vel alle udsendelser i 4:3 men nogle af dem er så anamorphic. |
|
|
Nej. Hvis signalet er anamorf, så er det 16:9
Både 4:3 og 16:9 har samme opløsning (digitalt er det 720x576 eller 704x576) men et anamorf signal set på et 4:3 display vil se forkert ud (for højt i forhold til bredden).

Billede fra FAQ'en på recordere.dk
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Jeg ved bare, dels fra det TDC og andre har fortalt, og fra mine egne erfaringer med HDMI på DVD og projektor, at det er et ret fastlåst format. Lige så snart jeg vælger HDMI på projektoren, så disables næsten alle de funktioner der ellers er til at ændre billedformat.
/Lars |
|
|
Det er vel ikke noget der som sådan ligger i at det er digitalt. På min projector (Z3) er der ingen forskel på "digital" og "analog" zoom muligheder. Men hvis jeg sender et 720 signal så er der selvfølge forskel i zoom options kontra 576 signal.
En tilsluttet DVD afspiller viser anamorphic og ikke anamorphic rigtigt uden at jeg skal stille på zoom. Men ved en selector (den gamle og tilsyndeladende også den nye) skal jeg selv zoome. Så der må da være en forskel på hvad selectoren gør i forhold til en DVD afspiller?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Bluesky skrev:
| For at være lidt pertentlig så er vel alle udsendelser i 4:3 men nogle af dem er så anamorphic. |
|
|
Nej. Hvis signalet er anamorf, så er det 16:9
Både 4:3 og 16:9 har samme opløsning (digitalt er det 720x576 eller 704x576) men et anamorf signal set på et 4:3 display vil se forkert ud (for højt i forhold til bredden).
/Lars |
|
|
Jo men hvis opløsningen er 720x576 så er det da ikke 16/9 eller er der noget jeg helt har misforstået? Anamorphic er da vel stadig 4:3 men udnytter så den fulde højde i et 4:3 så den kun skal skalere på et led for at fylde et 16:9 display? 576 i ægte 16:9 skal det så ikke være 979x576?
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| Jo men hvis opløsningen er 720x576 så er det da ikke 16/9 eller er der noget jeg helt har misforstået? |
|
|
Ja, det har du misforstået.
Som video er et 4:3 og et 16:9 signal præcis samme opløsning (720x576). Det er bare selve billede-formatet der er anderledes, så når 16:9 signalet strækkes ud i bredden bliver formatet rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du misforstår mig. Nu snarker jeg jo ikke om hvordan signalet ender med at blive vist. Og du skriver jo også selv at 16:9 signalet strækkes. Så et ubehandlet 720x576 vil vel blive vist som 4:3, signalet skal så zoomes, ellers strækkes om du vil, før det blive 16:9, ikke?
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| Jeg tror du misforstår mig. Nu snarker jeg jo ikke om hvordan signalet ender med at blive vist. Og du skriver jo også selv at 16:9 signalet strækkes. Så et ubehandlet 720x576 vil vel blive vist som 4:3, signalet skal så zoomes, ellers strækkes om du vil, før det blive 16:9, ikke? |
|
|
Rent video mæssigt er der ingen forskel på 4:3 og 16:9 signaler.
Det er netop hvordan det skal vises - der afgør hvilket type det er.
Anamorf er 16:9 - altid.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Bluesky skrev:
| Jeg tror du misforstår mig. Nu snarker jeg jo ikke om hvordan signalet ender med at blive vist. Og du skriver jo også selv at 16:9 signalet strækkes. Så et ubehandlet 720x576 vil vel blive vist som 4:3, signalet skal så zoomes, ellers strækkes om du vil, før det blive 16:9, ikke? |
|
|
Rent video mæssigt er der ingen forskel på 4:3 og 16:9 signaler.
Det er netop hvordan det skal vises - der afgør hvilket type det er.
Anamorf er 16:9 - altid.
/Lars |
|
|
Nu forvirer du mig.
Min oprindelige påstand var at når hans 16:9 udsendelser vises forkert så er det ikke fordi hans nye selector masser billedet, men min påstand er så at de sendes fra TDC mast og at hans nye selectror ikke strækker dem ud. Og det siger du så er forkert fordi de har den samme opløsning hvad enten det er 4:3 eller 16:9, men det er jo precist også det jeg siger.
Ja anamorphic er altid 16:9 efter det bliver behandlet. Nå jeg modtager 16:9 (anamorphic) via selector på min Z3 som ikke har automatisk zoom, så vises det jo i 4:3. Nu siger jeg jo ikke at det ser rigtigt ud for selvfølgelig gør det ikke det før jeg zoomer på min Z3. Hvorvor jeg så ikke skal zoome når jeg ser en DVD kan jeg så ikke gennemskue, så noget har jeg nok misforstået.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
|
|
Der tror jeg mere man skal se på, at HDMI er et data signal.
576i = 720x576 = 4:3 720p = 1280x720 = 16:9 1920x1080i = 16:9
Så sendes et 4:3 billede via 720p eller 1080i, så vil det være et billede med sorte bjælker i siderne.
Modtager Selector istedet et 16:9 signal, vil det fylde hele billedet ud på 720p og 1080i - mens det vil være konverteret til 4:3 letterbox på 576i
Altså som det vil se ud - før man evt. zoomer eller omskalerer via funktionerne i skærm eller projektor.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, men selectoren behandler vel så signalet. Men det den modtager fra TDC er vel som jeg skriver et "4:3" signal i 720x576 uanset om det er anamorphic eller ej. Hvis det så er anamorphic er forholdene forkerte og billedet behandles af selectoren så det bliver til 16:9.
Hvad outputter så selectoren via SCART? Den opskallere vel ikke til 1280x720, så er det 979x576? altså den gamle selector i første omgang. Den nye kan så via HDMI outputte 1280*720?
Jeg troede godt nok at selectoren outputtede et Anamorphic signal og at det var displayet der stræk billedet. Det gør den i hvertfald til min projector som dog er forbundet med s-video til selectoren.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| Hvad outputter så selectoren via SCART? Den opskallere vel ikke til 1280x720, så er det 979x576? altså den gamle selector i første omgang. Den nye kan så via HDMI outputte 1280*720? |
|
|
Via SCART er det altid analog. Og altid standard TV opløsning.
Man kan ikke snakke om opløsning som sådan på analog. Men original signalet indeni Selector er 576i - 720x576 - uanset billedformat.
Bluesky skrev:
| Jeg troede godt nok at selectoren outputtede et Anamorphic signal og at det var displayet der stræk billedet. Det gør den i hvertfald til min projector som dog er forbundet med s-video til selectoren. |
|
|
Sådan er det også på analog SCART.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg vil nu stadig mene at et 720x576 anamorphic ikke egentlig er i 16:9.
Når vi nu får VM i HD på den nye selector så er signalet vel 720p eller 1280x720. Det vil jeg så til gænggæld kalde for ægte 16:9, her skal signalet ikke behandles eller strækkes før det er 16:9 i modsætning til anamorphic.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2006 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| Ok, jeg vil nu stadig mene at et 720x576 anamorphic ikke egentlig er i 16:9. |
|
|
Det kan du godt mene - men der findes ikke andet i den analoge verden for standard TV.
Det er jo også sådan DVD-afspillerne virker. Det ER 16:9.
Bluesky skrev:
| Når vi nu får VM i HD på den nye selector så er signalet vel 720p eller 1280x720. Det vil jeg så til gænggæld kalde for ægte 16:9, her skal signalet ikke behandles eller strækkes før det er 16:9 i modsætning til anamorphic. |
|
|
Du misforstår nu det med billedformater. Grunden til at du opfatter det som 4:3, er fordi du ser det på et forkert display. Du tænker på hvordan et 16:9 billede ser ud vist på et 4:3 display, og du tænker for meget i computer-pixels der altid er kvadratiske.
Indenfor video kan "pixels" have alle mulige rektangulære former.
Et 16:9 billede strækkes ikke. Det vises bare som det er - via et 16:9 display.
Modtageren skal selvfølgelig vide at det er 16:9, men det er forkert at tænke på det som at det er et 4:3 billede der strækkes - for det er det ikke. Det er et 16:9 billede med opløsningen 720x576.
Det er ikke anderledes end en VHS video der måske har 250x576 "punkters" opløsning. Det er aligevel 4:3 format. Eller en SVHS med 400x576 "punkters" opløsning. Det er også 4:3. Og de strækkes ikke ud af TV'et.
En linies video kan være opløst i x-antal "punkter". I den analoge video verden er det faktisk slet ikke punkter, men den øvre frekvens (eller video båndbredden).
I den digitale verden vil det være faktiske punkter. Men det er ikke antallet af punkter der bestemmer billedformatet, det er alene formatet på original-optagelsen der gør det.
/Lars
__________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |