Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dominator subs.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Hvor højt du spiller ved -20db afhenger af dine højtalere, din forstærker og dit rum. men jeg vil gette på 80-85db, og under ingen omstendigheder mere end 90db. 10db er det der normalt opfattes som en fordobling af lydstyrken, men det varierer med frekvens, og i basområdet er det 6db.
- dette forstår jeg godt

Forvrængning målt som THD (Total Harmonic Distortion) er et udtryk hvor meget af den målte lyden er det oprinnelige signalet, og hvor meget der er egenlyd. 10% tilsvarer -20db, dvs at summen af alle andre lyder med undtag af det oprinnelige signalet er 20db lavere end det oprinnelige signalet.
- altså det der med 10%, vil det sige at lyden bliver forvrænget 10%? Forstår ikke helt det med de 20dB

Er det fremdeles uklart spør du bare en gang til

Er du uddannet ingeniør eller noget med elektronik/data? - det lyder som om at du har godt styr på det ihvertfald

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er IT kandidat, dog lærte vi fint lidt om lyd der. Jeg har så arbejdet ved en koncert/teaterscene, men der lærte jeg kun at høj lyd er vondt i ørene, og at der skal drikkes efter en premiere.

Grunden for at jeg ved lidt omkring temaet er fordi jeg for 2 år siden blev træt af dårlige subwoofere, og bestemte mig for at finde ud af hvordan en sub fungerer så jeg ikke ville blive lige nemt luret vær eneste gang jeg købte en ny sub.

La mig se om jeg kan forklare 10%. La os sige at subben afspiller en sinustone, feks 25hz ved 100db. Den vil i tillegg selv lave lyder ved andre frekvenser og om summen af disse er 80db, altså -20db sammenlignet med det tilførte signalet, da er summen af harmonisk forvrængning (Total Harmonic Distortion) 10%

Der er en del uenighed om hvornår forvrængning kan detekteres. Der er dog enighed om at det det vil variere fra person til person, og at tolerancen er mindre ved højere frekvenser.

Det amerikanske forbrugervesen har nettop vedtaget en teststandard for subs. Der varierer grænsen for forvrængning fra -10db, til -40db (31%<->1%) alt efter hvor i frekvensspekteret forvrængningen opstår.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg er IT kandidat, dog lærte vi fint lidt om lyd der. Jeg har så arbejdet ved en koncert/teaterscene, men der lærte jeg kun at høj lyd er vondt i ørene, og at der skal drikkes efter en premiere.

Grunden for at jeg ved lidt omkring temaet er fordi jeg for 2 år siden blev træt af dårlige subwoofere, og bestemte mig for at finde ud af hvordan en sub fungerer så jeg ikke ville blive lige nemt luret vær eneste gang jeg købte en ny sub.

La mig se om jeg kan forklare 10%. La os sige at subben afspiller en sinustone, feks 25hz ved 100db. Den vil i tillegg selv lave lyder ved andre frekvenser og om summen af disse er 80db, altså -20db sammenlignet med det tilførte signalet, da er summen af harmonisk forvrængning (Total Harmonic Distortion) 10%
- er dette gramatisk korrekt stavet eller er det blot udtryk jeg ikke forstår? Jeg synes ikke det giver noget mening når jeg læser det "Den vil i tillegg selv lave lyder"?  Håber ikke jeg støder dig, for vil virkelig gerne forstå det

Der er en del uenighed om hvornår forvrængning kan detekteres. Der er dog enighed om at det det vil variere fra person til person, og at tolerancen er mindre ved højere frekvenser.

Det amerikanske forbrugervesen har nettop vedtaget en teststandard for subs. Der varierer grænsen for forvrængning fra -10db, til -40db (31%<->1%) alt efter hvor i frekvensspekteret forvrængningen opstår.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er i tilæg nordmand, så dansk gramatik er ikke min stærke side.

Men et billede siger mere end 1000 ord

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Der ser du det 25hz signalet og harmonisk forvrængning ved 50, 75, 100, 125hz osv. Summen af alle disse er 9.65% af 25hz signalet.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Altså det vil sige at man tager dB ved 50Hz og adderer med antal dB ved 75Hz, 100Hz, 125Hz osv de steder hvor der er harmonisk forvrængning? Og så finder med ud af hvor mange procent de dB der er ved 25Hz af summen for dB ved de andre harmoniske forvrængninger?

Som i dette tilfælde er 9.65004% af summen? dvs summen må være 1042,59dB?

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

interessant tråd, da jeg selv overvejer en sunfire true sub 10" samt et par små reolhøjtalere som en samlet stereoløsning. De skal erstatte min 1Cervin Vega 1215'ere, som jeg ikke må have stående længere - de fylder. Men nu har jeg vænnet mig til at kunne lave lyd på den gode side af 110 dB, så jeg har brug for noget der virkelig sparker røv. Tror sunfire opfylder mine frav, mit problem er bare at finde et par passende reolhøjtalere. Nok om mig...

I min søgen på info om sunfire har jeg fået oplyst følgende:

"Dominator serien er lavet under Bob Carvers navn, men vil senere blive ændret til Sunfire navnet. http://www.woofersbybobcarver.com . Junior modellen står ikke på vores hjemmeside eftersom den kun laves i 120v og ikke 230v. Kun 10" og 12" modeller leveres med 2700w og ingen gamle modeller har EQ eller den nye flotte finish. Sunfire's hjemmeside er generelt ikke opdateret da de ikke priotere den særligt højt."

Til top Vis MartinMoth2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMoth2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes