|
Jeg er IT kandidat, dog lærte vi fint lidt om lyd der. Jeg har så arbejdet ved en koncert/teaterscene, men der lærte jeg kun at høj lyd er vondt i ørene, og at der skal drikkes efter en premiere.
Grunden for at jeg ved lidt omkring temaet er fordi jeg for 2 år siden blev træt af dårlige subwoofere, og bestemte mig for at finde ud af hvordan en sub fungerer så jeg ikke ville blive lige nemt luret vær eneste gang jeg købte en ny sub.
La mig se om jeg kan forklare 10%. La os sige at subben afspiller en sinustone, feks 25hz ved 100db. Den vil i tillegg selv lave lyder ved andre frekvenser og om summen af disse er 80db, altså -20db sammenlignet med det tilførte signalet, da er summen af harmonisk forvrængning (Total Harmonic Distortion) 10% - er dette gramatisk korrekt stavet eller er det blot udtryk jeg ikke forstår? Jeg synes ikke det giver noget mening når jeg læser det "Den vil i tillegg selv lave lyder"? Håber ikke jeg støder dig, for vil virkelig gerne forstå det  
Der er en del uenighed om hvornår forvrængning kan detekteres. Der er dog enighed om at det det vil variere fra person til person, og at tolerancen er mindre ved højere frekvenser.
Det amerikanske forbrugervesen har nettop vedtaget en teststandard for subs. Der varierer grænsen for forvrængning fra -10db, til -40db (31%<->1%) alt efter hvor i frekvensspekteret forvrængningen opstår. |