Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: højtaler kabel snobberi eller fornuft???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Det er sjovt som folk er enige om, at dyrt ikke nødvendigvis er bedre..... Gad vide hvorfor man sjældent ser folk opgradere til et billigere kabel??? Er der en smule snop-effekt???

Se, dét er en interessant betragtning, som nok var værd at hæfte sig lidt ved.... For det ser man vitterligt næsten aldrig herinde.

Selv har jeg eksperimenteret en del med VdH-interconnects; her var der forbedringer efterhånden som jeg bevægede mig lidt opad prislisten (jeg har dog til gode at høre 501-kablerne, som de vist nok hedder, hvilke ikke er så dyre, men meget roste)

Ht-kabler har jeg opgraderet én gang, hvor jeg skiftede til mine nuværende fra nogle rimelige Taralabs (Prime, hed de vist nok); Her var forbedringen utroligt stor og MEGET umiddelbar, især på parametre som dynamik og 3D

- men jeg gad da egentlig godt at høre et dobbelttræk Clearwater, eks., op imod mine lidt dyrere slanger. Skulle de lyde bedre, må man jo "snobbe" nedad

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

vi kan variere impedans, induktion, kapacitet og samlekvalitet. Sjovt nok oplyses de tre første parametre aldrig, og slet ikke fra de dyre fabrikanter.

Interessant forsøg - er det gjort?: hvor kort skal afstanden mellem din monoblok og højttaler være, før du ikke længere kan høre forskel på VdH og elledning? 1m? 1cm? 1µm? Ved en eller anden længde skal det jo blive lige...

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Mon ikke de fleste kabelproducenter og forstærkerkonstruktører bruger 3m længder som udgangspunkt ?

Der var vist én her på forum der havde testet et setup med kun 1m kabel på sine monoblokke, og syntes at bassen blev for overkontrolleret.

Tingene skal jo også passe nogenlunde til den lyd der er trimmet efter.

Ellers afsløres det jo blot at en højttalerenhed har en forkert Q-værdi til at virke med en 'perfekt' forstærker.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 05 April 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Hvis man kan høre forskel er der forskel!

Har du nogensinde hørt om "Placebo effekt"?

Du vil høre forskel - ergo hører du forskel!

Mercury skrev:

Hvis man ikke kan høre forskel er det enten fordi der ikke er forskel eller man lytter til den forkerte flaskehals.

Hvis man skulle forstå alt intellektuelt for at man kan opleve noget sanseligt så var udvikling og forskning stoppet ved Ohm!!!

Typisk vil halvstuderede mennesker sige eller spørge hvorfor der skulle være noget om snakken og hvis man enten ikke overhovedet kan eller inden for personens forståelseshorisont, kan give et bud, ja så resulterer det i et overbærende smil på læben.

Klap ham på skulderen og sig, "ved du hvad du gamle... der er sgu nok løvet lidt vand i åen siden du sidst tog fodbad...!

Åh-hvor er det underholdende at høre en overbevist VooDoo-præst prædike.

Drop bare det overlegne - og overvej, om naturlovene måske alligevel også gælder for HiFi - ellers vil du fortsat være et let offer for snedige handelsmænd, der udnytter godtroende entusiaster, der bevidstløs lader sig lokke af placebo-effekten....

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 05 April 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

- er helt enig I at alle kabler nok bare ødelægger lyden mere eller mindre, men er alligvel af den overbevisning at gode højtalerkabler kan formindske den degradering lyden udsættes for..... jeg har selv prøvet et utal af kabler I alle prisklasser (alle brugte - da kabler notorisk er for dyre fra ny) og oplever ret betydelige forskelle....

når det så er sagt, så skal tingene følges ad  - det kan ikke svare sig at bruge masse penge på kabler hvis man ikke har et tilsvarende godt anlæg.

- signalkabler er der i min verden mindre forskel på....

fo2graf1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 April 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Spencer har forklaringen og hans betragtninger angående Monster-kabler kan jeg kun bifalde!

Fo2graf1 har lige akkurat den ironi/sarkasme som gør, at man kan skille skidt fra kanel i dette mareridt af innovation og marketing!

(I 1864-krigen brugte man altså ikke signalkabler, men signaleringsapparater, eksempelvis horn, fløjter og signalflag. Det bruger man kun sjældent i hifi-sammenhæng!) 

P]

Hej F.Christians

Det er ikke helt historisk korrekt. Der var indtil flere, som havde bundet en snor/wire (måske mere korrekt et signalkabel ) omkring storetåen, så de blev advaret når fjenden nærmede sig. Resultatet af den dårlige kvalitetskontrol kender vi jo alle De købte simpelthen ikke dyrt nok ind.
(Det forsøger forsvaret til stadighed, at gøre noget ved. Tænker på spionfly som ikke kan lette, Hercules fly som MÅSKE engang kommer til, at kunne flyve....endda med last, og nyrenoverede ubåde som skal skrottes eller foræres væk, til en eller anden ørken-stat)

Iøvrigt bliver der altså brugt både horn og forskellige fløjter i musikken i dag. Og med det HELT rigtige kabel, kan man sku se farven på signalflaget . Farven bliver mere og mere kontrastrig og farvemættet, jo mere kablet har kostet

MVH
Til top Vis fo2graf1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fo2graf1

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 05 April 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det er et emne der ofte kommer op... Ofte giver folk ret i, at sådan er der nogen der har det.... Men lige nøjagtig dem selv... nej nej nej. e er selv en af de få der gør det rigtigt....

Ikke for at være fræk Hurtig, men tør man spørge om du mon selv er en af de få der gør det rigtigt

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Maurice
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Sendt: 05 April 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Man burde hellere begynde at lære elektriker-lærlingene om kablers indvirkning på lyden.

Det er jo forfejlet videnskab at konstatere at "det jeg med min viden om naturlovene ikke kan forstå, eksisterer ikke". Hvis man med sine sanser ved gentagende eksperimenter - i positivistisk ånd -kan betragte et empirisk fænomen som reelt forkommende, kan det jo ikke nytte noget at man reducerer den del af virkeligheden bort, blot fordi man ikke kan forklare den teoretisk. Der begynder tek-nat drengene pludselig at interessere sig for kognitivt bedrag, underliggendce psykologiske mekanismer, og langhårdede placebo-teorier. Meget underfundigt...

Til top Vis Maurice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maurice

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Maurice skrev:

Man burde hellere begynde at lære elektriker-lærlingene om kablers indvirkning på lyden.

Det er jo forfejlet videnskab at konstatere at "det jeg med min viden om naturlovene ikke kan forstå, eksisterer ikke". Hvis man med sine sanser ved gentagende eksperimenter - i positivistisk ånd -kan betragte et empirisk fænomen som reelt forkommende, kan det jo ikke nytte noget at man reducerer den del af virkeligheden bort, blot fordi man ikke kan forklare den teoretisk. Der begynder tek-nat drengene pludselig at interessere sig for kognitivt bedrag, underliggendce psykologiske mekanismer, og langhårdede placebo-teorier. Meget underfundigt...

Problemet er, at sanser lader sig narre - det gør naturlovene ikke!

Prøv for sjov at kaste et blik på denne: http://www.chessbase.com/puzzle/puzz10b.htm

Og fortæl mig så ærligt, om man altid skal tro på sine sanser.....

Selvfølgelig er der områder, som videnskaben endnu ikke har forklaret - det er ikke ensbetydende med at det ikke kan forklares. Men tænk lige over et teoretisk eksempel:

• A har lige købt et kabel til 5.000kr.
  • A monterer kablet for at høre, om det lyder bedre
  • Vil A mon helst høre:
    1. Kablet lyder bedre - og 5.000kr. er givet godt ud  eller
    2. Der er ingen forskel - 5.000kr. spildt?

Der er mange, der gerne vil tro på forskellen - og så hører de - med deres bedste sanser (som jo styres af hjernen), at der er en forskel. Det kaldes placebo - og er et meget udbredt fænomen i alle former for "emperisk test". Du tror at du kan abstrahere fra fænomenet, men al lærdom viser, at det kan du ikke. Du må tro, hvad du vil  - så vil vi andre nøjes med vores viden...

(og jeg vil til enhver tid fastholde, at man med "hæderlige" kabler er bedre stillet ved at bruge de ekstra tusindvis af kr. på bedre apparater end på dyrere kabler)

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 05 April 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Fo2graf1; du har da ret i, at der også blev brugt forsignalerings-kabler!

Men om vi ville have vundet "1864-krigen" med 9 nines sølv på kobber, det tror jeg nu ikke!

At moderne svinedyrt militærisenkram ikke virker, trods prisen, kan ikke komme bag på nogen!

Man kan bare lade være med at betale i forvejen for noget, som end ikke er færdigudviklet!

Hvad Hurtig og dem han kender ikke kan høre forskel på, det springer vi let hen over! Alle med et habilt hifi kan høre forskel på kabler, især forskellen på stranded, helixsnoet og flade solidcore, samt rent kobber, forsølvet kobber eller rent sølv. Ligeledes om isoleringen er af PVC, PE eller Teflon, dog i mindre grad!

Hvad man kan høre af forskelle i hifi-anlæg, man aldrig har hørt før, kan være ligemeget; det er jo ikke ens eget anlæg og man har således intet at bruge det til! Intet!

Prøv det hjemme og tag så selv stilling!

Jazzman; gå ind på Nordost.com og se at du tager fejl!

Kaso; synes du at 500-1000kr er for meget at ofre på en forbindelse imellem en 5000 kroners CD-afspiller og en 5000 kroners forstærker? Hvor megen ekstra vellyd får man så, hvis man ofrer en 1000 kroneseddel ekstra på en bedre forstærker? Nej vel?

Kabler til rimelige penge er en gave til hifi-folket, intet mindre!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har det forhold til højttalerkabel, at det ikke behøver at være dyrt for at være godt!

Jeg har anlæg til pænt over 550K, men mit biwire-kabel koster knap 450 kr. Det lyder i mine øre bedst. Jo, jeg har prøvet Nordost, Kimber, Tara, Vdh, og mange flere. Men det er faktisk ikke pengene værd. JEG ER IKKE KABELSNOBBER!!!!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hvem er Maurice? Antisilver? Neuro-logic? (På grund af sprogbruget, intet andet!)
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 April 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Må også indrømme jeg også bare kører med billige HT kabler. 4 mm2 noname kabel er fint til de længder jeg skal bruge.

Derimod mener jeg godt det kan betale sig at ofre lidt på signalkablerne (men altså ikke nogen krig). Og i særdeleshed mellem for- og effektforstærker - og forskellen bliver endnu større hvis forforstærkeren er passiv eller med rør, hvilket betyder den har høj udgangsimpedans. Men der er nu ingen grund til at købe noget eksotisk. Vælg noget med god skærm og pæn afstand mellem lederne så kapacitansen bliver så lille som muligt. Det er kapacitansen der er den virkelige dræber i signalkabler (og specielt ved høje udgangsimpedanser som i passiv og rør-pre).

Ud over dette mener jeg kabler kun er for folk der ikke kan/tør tweake inden i apparaterne. Uanset om det er et dyrt eller billigt apparat kan du altid proppe bedre komponenter i (uden nødvendigvis at fortage diagrammæsige ændringer) og man vil få en forskel der er væsenligt større end hvad alle verdens eksotiske kabler kan gøre.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Kaso; synes du at 500-1000kr er for meget at ofre på en forbindelse imellem en 5000 kroners CD-afspiller og en 5000 kroners forstærker? Hvor megen ekstra vellyd får man så, hvis man ofrer en 1000 kroneseddel ekstra på en bedre forstærker? Nej vel?

Kabler til rimelige penge er en gave til hifi-folket, intet mindre!

Jo - jeg er ikke i tvivl om at de 1.000kr. er bedre givet ud på en bedre forstærker end på kablerne - men jeg er heller ikke nem at narre med "HiFi-Voodoo"

Personligt foretrækker jeg en - relativt - billig (vi taler dog ikke "Denver"-standard) afspiller forbundet digitalt med en god forstærker med gode D/A-convertere etc. Så kan pengene bruges fornuftigt på en bedre forstærker - og indvirkningen af kabler i en digital signalvej er minimal. Det er et spørgsmål om at bruge pengene der, hvor de gør mest gavn (og det bliver ikke kablerne).

Kabler til godtroende Hifi-nørder er en gave til producenterne, der tjener formuer på overtro.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Du får nu ikke en stort bedre forstærker for den ekstra 1000 krone, efter min mening!

Nordost Valhalla hopper jeg nu ikke på, men mindre kan også gøre et eller andet, måske!?

Mit anlæg er relativt billigt, høj ydelse pr krone, ægte folke-hifi!

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 05 April 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Jeg har det forhold til højttalerkabel, at det ikke behøver at være dyrt for at være godt!

Jeg har anlæg til pænt over 550K, men mit biwire-kabel koster knap 450 kr. Det lyder i mine øre bedst. Jo, jeg har prøvet Nordost, Kimber, Tara, Vdh, og mange flere. Men det er faktisk ikke pengene værd. JEG ER IKKE KABELSNOBBER!!!!

mvh

Det lyder da spændende .... hoppede du på audiomagickablerne i stedet for Kimber (undskld hvis jeg husker forkert ,o)

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 05 April 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 05 April 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Det er sjovt som folk er enige om, at dyrt ikke nødvendigvis er bedre..... Gad vide hvorfor man sjældent ser folk opgradere til et billigere kabel??? Er der en smule snop-effekt???

Jeg har opgraderet fra et dyere, til et billigere  Glæden ved det hele stiger også, når man kan spare penge, og oven i købet, for bedre lyd. Jeg gider ikke at nævne kablernes navner her, men mit gamle kabel kostede ca. 500,- meteren, og mit nye, og i mine øre bedre kabel, koster ca. 50,- meteren.... KANON MAND!!

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 05 April 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jeg fik bedre lyd ved at gå fra et kr.100/meter Tara Labs til et kr.50/meter Vdh.
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes