Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: højtaler kabel snobberi eller fornuft???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

jeg vil nu også påstå at der er stor forskel på højtalerkabler  - et dyrt er ikke altid bedre , men ofte, og smag er en helt anden snak.... men forskellen er der....  det ku' selv min kæreste høre sidste gang... .og hun vidste ikke de var skiftet..........

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 05 April 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Noget jeg finder en smule besynderligt med de her kabler, er at de monteres i begge ender, på forgyldte messingklodser (også kaldet terminaler) ??

Jeg husker at have grint lidt af de højttalere, hvor kablet stikker direkte ud af højttaleren, men rent lydmæssigt er det jo faktisk den optimale løsning.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 05 April 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

i teorien har du ret... men sikke et besvær når de blev for korte

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

i teorien har du ret... men sikke et besvær når de blev for korte

Ja, det er jo faktisk fy fy at sige 'samlemuffe' i hifi-sammenhænge, men hvorfor skulle sådan én ikke kunne laves lige så godt som de store messingklodser man bruger i stedet ? (bedre faktisk)

Jeg tror ikke det er til gavn at frådse med materialet på terminalerne.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 05 April 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hurtig; forhandlerne foreslår at man bruger 10-20% på kabler. De tvinger ingen!

(Hvis man ofrer ca. 10% på kabler, så er det hverken over- eller underkill, sårn cirka!)

Gedigent vrøvl! Der findes intet, der bekræfter denne tommelfingerregel - men den er god til at sikre avancen i butikkerne....

F.Christians skrev:

Har du forslag til et signalkabel til 200 kroner og kan jeg lide lyden, så køber jeg da det. Det er da soleklart! (Og det behøver ikke være fra Nordost!)

Lærer Andersen? Ingen har vist påstået, at de har set ham på altanen, kun iført bar r*v og bindeslips! Nej vel! (Hamrende dårlig lignelse!)

Hvis du læste sammenhængen, ville du se, at jeg skriver, at bare fordi nogle - eller endda "mange" mener at have set eller hørt noget, er det ikke givet, at de har ret....

Det gælder også i denne sammenhæng - "audiphiler" fortæller hinanden, at der er forskel på kabler - og pludselig kan alle høre den. Hvem sagde "Kejserens nye klæder"?

F.Christians skrev:

Næ; Os med udmærket hørelse, skal selvfølgelig skydes i skoene, at vi ikke kan høre et dyt forskel og at det hele er indbildning! Så er alle også lige og den dummestes teorier derfor det eneste sagliggørende! (Jeg kan ikke, så kan I andre heller ikke!)  

Bare giv mig tørt på!

Tjah - det er godt, at du er hellig - trist at din overtro overgår din hørelse....
(Du bad vist om det....)

Den dag du kan fremvise en reel samling af videnskabelig korrekte blindtests, udført med anlæg i prisklassen under 250.000kr., vil jeg tage dig seriøst - indtil da vil dine tåbelige bemærkninger være spildt!

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 April 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Lige en bemærkning med på vejen.

Jeg har i denne uge lyttet på cdafspillere for at finde ud af hvilken prisklasse jeg skulle op i før jeg blev tilfreds.

Jeg frygtede det værste da kabler jo efter min mening ikke i det store hele ville være det der rykkede lydoplevelsen.

Jeg lyttede mig frem til en cdafspiller til ca. 60.000 kr. Som havde den lyd jeg kunne lide.

Bagefter lyttede jeg til en cdafspiller til 7.500 kr. Der var meget forskel, men afspilleren havde samme klang og man fornemmede også en dybde og åbenhed i billedet selvom der manglede meget før niveauet var det samme. Efter 30 minutter og 25.000 kr. dyrerer signal og strømkabeler var kommet på forforstærker og cdafspiller så var lyden så tæt på den dyrerer cdafspiller at jeg ikke kunne høre forskel og var derfor ikke i tvivl om hvad jeg skulle købe.

Jeg er blevet overbevist. Kabler kan gøre en forskel. Spørgsmålet er bare at finde nogle der har forstand på disse.

Det er de nemmeste penge man kan tjene + oplevelsen er en gevinst i sig selv.

Det hele blev selvfølgelig testet på samme anlæg som jeg selv har, bare ude ved forhandleren.

Jeg siger ikke at den dyre cdafspiller ikke kunne lyde bedre, men da jeg ikke vil betale endnumere for de kabler der vil passer til en 60.000 kr. cdafspiller og måske ikke vil kunne høre den helt store forskel, så er det da et kup.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 April 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev: "gå ind på Nordost.com" Been there. So what? Jeg har også hørt Nordost hjemme på eget anlæg. Det var anderledes, men ikke bedre end mit 2x4mm2 noname.

Måske er mit 50kkr anlæg for simpelt til at afsløre kabelforskellene. Men så kan det osse være ligemeget. Jeg kunne enormt godt høre, at jeg skiftede til min nuværende SCD-555ES, og den nye pickup slog ligeledes meget klart positivt igennem på lydbilledet. Så det vil da være mit råd til folk til enhver tid: køb en god programkilde, køb gode højttalere, sørg for kraft og dæmpningsfaktor til dem, og se så, om der er penge tilovers! Jeg læste i dette forum om en, der solgte sin pladespiller for at købe højttalerkabler til 6kkr. Til grin eller til grin?

Og jeg fik ikke svar før, men måske F.Christians kan hjælpe: vi switcher mellem Nordost og lampeledning. Jeg vil være tilbøjelig til at tro, at vi begge kan høre forskel til Nordosts fordel, hvis det er 2 x 10 m kabel. Så prøver vi 2 x 1m (vi kører monoblokke) og lytter igen. Hmmm...tilsidst 2 x 5 cm kabel. Ved en eller anden længde bliver det svært, mon ikke?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Maurice
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 April 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

"Næ; Os med udmærket hørelse, skal selvfølgelig skydes i skoene, at vi ikke kan høre et dyt forskel og at det hele er indbildning! Så er alle også lige og den dummestes teorier derfor det eneste sagliggørende! (Jeg kan ikke, så kan I andre heller ikke!)  "

Det var dagens kommentar

Jeg ser ikke nogen grund til at fortsætte i diskussionen. Go'  debat til jer andre.

PS. Der er også rigtig meget at hente på gode netkabler, en rigtig jordforbindelse og en kvalitets-stikdåse / power generator.

Til top Vis Maurice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maurice

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 April 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

F.Christians skrev: "gå ind på Nordost.com" Been there. So what? Jeg har også hørt Nordost hjemme på eget anlæg. Det var anderledes, men ikke bedre. end mit 2x4mm2 noname.

Ahhhh, så der er en forskel?? Du er nok løbet ind i lidt det samme jeg oplevede med MIT kontra Transparent. To kabler i prismæssigt samme klasse, men med forskellig klangfilosofi. Den ene er muligvis mere korrekt, men den anden falder mere i ens smag.

Og selvfølgelig, foretrækker man det billige kabel, skal man ikke ofre merprisen.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Lampejoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 April 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

tak for alle response, vi har, gud skal ha tak for det ,alle vore mening ,forskellig opfattelse af hvad der lyder godt, nogen selfølgelig har samme opfattelse som for eks. mig og mine øre.(2stk) et i hver side JA kabler er en faktor højtalerkabler ,signalkabler, og jeg inrømmer de dyreste er dem  giver det største hul til højtaleren, men smagen er stadig individual kan du li chilly,eller farven lilla ??, jeg er 48 år var ung i 70serne ,jeg elsker den lyd fra den gang det er det jeg går efter,og har fundet det til en rimelig pris (har stadig jbl højtaler fra den gang recoatet ) reset jimmi hendrix stones frank zappa..osv

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 April 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Lad nu kabelsnobberne ha' deres hobby i fred! Det faktum, at mange af dem har en ormegård til langt over prisen på et fint gennemsnits-setup ligner i mangt og meget historien om "prullerne" i byen, der partout må eje den mest bidske og bestialske Rottwieler nord for alperne. Det stiver af og aftvinger respekt; akkurat som ormegården gør, når man nu har belånt huset til op over skorstenen for at høre ikke-levende musik hjemme i divaneseren.

PeC

Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

Lampejoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

ja ja det er nu ik det jeg mener men din betraktning er taget til efteratning(jysk)??,kabler ja de er vigtige, jeg har en tommelfingerregel.:køb ikke for mere end du har råd til

come on baby light fire

Lampejoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

av der er en mark levison .....

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jeg gad godt vide, om de der mener at der ikke er forskel på signalkabler, eller højttalerkabler, ikke kan se forskel på kvaliteten af antennekabel til deres TV, og om de bruger det billigste kabel til deres parabol ?

Mener de mon også at det billigste netværkskabel til computere er på højde med det dyreste ?
Her skal man passe lidt på, idet der kan måles på det med software.  (Det kan altså påvises i % hvor stor en evt. forskel er)

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Lampejoe skrev:
 jeg har en tommelfingerregel.:køb ikke for mere end du har råd til

Mon ikke tommelfingerregler som regel er lavet af dem der har mange tommelfingre ?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 06 April 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Kan huske en historie, den gang der var noget det hedder BRISTOL Stereo center i Købenavn, der for det meste handelet med HIGH-END anlæg, havde en samtale med dem om kabler, de syndes ikke at det var det vigtiges for først man er oppe i HIGH-END, er der så meget kontrol tingen, og der er ikke sparet på noget, at det dyret kable ikke gøre den store forskel, dyre kabler kan nok gøre noget for et noget der slet koster så meget, måske.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 06 April 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Kan huske en historie, den gang der var noget det hedder BRISTOL Stereo center i Købenavn, der for det meste handelet med HIGH-END anlæg, havde en samtale med dem om kabler, de syndes ikke at det var det vigtiges for først man er oppe i HIGH-END, er der så meget kontrol tingen, og der er ikke sparet på noget, at det dyret kable ikke gøre den store forskel, dyre kabler kan nok gøre noget for et noget der slet koster så meget, måske.

Det er godt vi er nogen der blevet klogere med tiden.Nu er er du jo helt tilbage i 70-80 erne mand, der fandtes slet ikke alle de kabel mærker der  gør i dag. Det kan godt være at der ikke blev sparet i high -end udstryret den gang, men det gør der i dag og mange high -end apperater i dag burde ikke koste det de gør eller overhovedet  blive kaldt for higih-end. Men iøvrigt har det intet at gøre med om der forskel på kabler eller ej.

Hvad med at lytte fremfor at sidde og diskutere , hvad er det dem der mener at der ikke er forskel på kabler vil her?. Lyt og lær i stedet for at være påståelige og kan man ikke høre forskel så er det jo en ærlig sag, det kræver nemlig nogengange et trænet øre.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 06 April 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Er det ikke også at være påståelig, hvis man fastholder, at man kan høre en forskel, som (måske) ikke er der?

Er det ikke rimeligt, at man forlanger dokumentation for påstande?

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 06 April 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Er det ikke også at være påståelig, hvis man fastholder, at man kan høre en forskel, som (måske) ikke er der?

Er det ikke rimeligt, at man forlanger dokumentation for påstande?

Hvis jeg kan høre forskel som jeg snildt kan,  hvad skal du så med en dokumentation ?. Man skulle tro du var læge, de kræver også hele tiden dokumentation for at lægemidler hjælper patienter som måske er blevet raske af et lægemiddel som de siger ikke virker fordi det ikke er dokumanteret at det virker.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem der faktisk har brugt en slat penge på kabler.

I sin tid blindtestedede jeg Audioquest, Kimber og Argento m.fl. og endte med faktisk at bruge penge på det. Om det var indbildning i min blindtest eller hvad det var er for mig ligegyldigt. Jeg er overbevist om at jeg har brugt mine penge rigtigt, men hvis man fuldt og fast mener at en rulle NKT fra Silvan er lige så godt... så fred være med det, men lad venligst være med at kalde alle andre døve snobber... Vi prioriterer forskelligt

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum