Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: højtaler kabel snobberi eller fornuft???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

hvad der glemmes i denne diskussion er at der vitterligt er målbare elektriske forskelle på kabler. Min påstand er bare, at de hørbare forskelle alene baserer sig på disse målbare forskelle. Så køb da et godt kabel med lav impedans og selvinduktion, og isolation uden alt for megen dielektrisk/kapacitiv påvirkning. Men hvorfor i alverden skal det koste så meget?

Komiske påstande om "retningsbestemthed" viser bare, at hvis ens viden om folkeskolefysik er =0, så kan man bildes hvadsomhelst ind.

"læge, de kræver også hele tiden dokumentation for at lægemidler hjælper patienter som måske er blevet raske af et lægemiddel som de siger ikke virker fordi det ikke er dokumanteret at det virker"
Folk bliver ofte, heldigvis, raske af sig selv. Hvis det sker  2 timer efter at de har spist et virkningsløst lægemiddel, vil de da tro at det skyldtes denne uduelige pille, ikke? Så derfor er dokumentation en god ide...

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Det er godt vi er nogen der blevet klogere med tiden.Nu er er du jo helt tilbage i 70-80 erne mand, der fandtes slet ikke alle de kabel mærker der  gør i dag.

Her har vi fat i noget interessant.

Det er korrekt, at der findes mange kabelmærker i dag. Rigtig mange endda! Nogle er store andre er små.
Og lad mig så høre: Hvor mange af disse små ekslusive kabelfirmaer tror du selv råder over en kabelproduktionslinje??? Jeg tror IKKE der er ret mange der gør!
Langt de fleste af disse "kabel-producenter", producerer intet selv. De køber færdige kabler hos store kabelfirmaer, som eks NKT. Og det er ikke noget problem. Hvis man tager nogle kilometer, kan man sagtens få skrevet sit eget navn på. Og det er præcis hvad rigtig mange "kabel-producenter" gør.

Sagen er bare, at NKT og andre lign firmaer ikke laver særlig woodoo HIFI kabel til tusindvis af kroner pr meter. Derfor er de såkaldte HiFi Specialkabler man køber til hidsige priser, ofte blot et ganske almindeligt industrielt kabel, der kunne købes med et andet logo til 1/50 pris. Men det er tilsyneladende fy fy at nævne. For det rykker jo tæppet væk under de folk, der har givet guldet for disse kabler. Derfor vil de altid dreje snakken over på noget andet.

I øvrigt.... Snakkem om OFC-kobber og eight nines osv.... altså 99.999999% rent kobber, hvilket skulle være ih og oh så godt, og tilfældigvis ret dyrt... Det er helt korrekt... Sagen er bare, at selv almindelig forlængerledning fra NKT er lige så rent. Det fortæller "HiFi-Kabel-Producenterne" bare ikke!! De hjernevasker godtroende forbrugere til at tro det er noget særligt, og scorer så guldet på det!

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 06 April 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Interessant emne. Man får jo helt sved på panden, når man tænker på alle de penge, man har brugt på kabler.

Men tillad mig lige at spørge: Er der nogen, der kan fortælle mig noget om dette kabel udfra disse tal/elektriske egenskaber? Hvad viser disse tal?

PS. Navnet på kablet har jeg bevidst udeholdt.

ELECTRICAL CHARACTERISTICS

• Nom. Capacitance - 18.1 pF/ft

• Nom. Conductor DC Resistance - 18.5 Ω/1000 ft

• Nom. Inductance - 0.13 µH/ft

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
kaso skrev:

Er det ikke også at være påståelig, hvis man fastholder, at man kan høre en forskel, som (måske) ikke er der?

Er det ikke rimeligt, at man forlanger dokumentation for påstande?

Hvis jeg kan høre forskel som jeg snildt kan,  hvad skal du så med en dokumentation ?. Man skulle tro du var læge, de kræver også hele tiden dokumentation for at lægemidler hjælper patienter som måske er blevet raske af et lægemiddel som de siger ikke virker fordi det ikke er dokumanteret at det virker.

Det hedder altså "Placebo-effekten"....

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 06 April 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Interessant emne. Man får jo helt sved på panden, når man tænker på alle de penge, man har brugt på kabler.

Men tillad mig lige at spørge: Er der nogen, der kan fortælle mig noget om dette kabel udfra disse tal/elektriske egenskaber? Hvad viser disse tal?

Tjaaee... hvad kan man sige?? Om lyden vel ikke det helt store.

Det kunne være et billigt standard kabel til 20 kroner, men også et "HiFi-kanel" til 1000 kroner. Og ja... disse 2 kunne sagtens være det samme kabel, bare med forskellig navn på isoleringen.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
AM-E skrev:

Tjaaee... hvad kan man sige?? Om lyden vel ikke det helt store.

Det kunne være et billigt standard kabel til 20 kroner, men også et "HiFi-kanel" til 1000 kroner. Og ja... disse 2 kunne sagtens være det samme kabel, bare med forskellig navn på isoleringen.

Hej Hurtig

Men kan man bruge disse tal til at matche ens øvrige system med? Hvis ja, hvordan?

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

http://signalcable.com/silverresolutionspeaker.html

I øvrigt anmeldt i denne spændende artikel, som kommer ind på mange sjove ting om kabler:

http://www.camerahobby.com/Misc_SignalCable.htm

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 06 April 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
kaso skrev:

Er det ikke også at være påståelig, hvis man fastholder, at man kan høre en forskel, som (måske) ikke er der?

Hvis jeg kan høre forskel som jeg snildt kan,  hvad skal du så med en dokumentation ?. Man skulle tro du var læge, de kræver også hele tiden dokumentation for at lægemidler hjælper patienter som måske er blevet raske af et lægemiddel som de siger ikke virker fordi det ikke er dokumanteret at det virker.

Jeps - og du havde også helt styr på farverne i det link, jeg sendte højere oppe, ikke?

Du tror du hører en forskel fordi du vil høre en forskel. Det samme gælder for lægemidler - mange er blevet hjulpet af kalktabletter - også kaldet "placebo". Derfor er dine observationer uden værdi - og derfor er vi nogle, der ønsker en reel dokumentation.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Det samme gælder for lægemidler - mange er blevet hjulpet af kalktabletter - også kaldet "placebo". Derfor er dine observationer uden værdi - og derfor er vi nogle, der ønsker en reel dokumentation.

Jeg har lige taget kalktabletter i en kortere periode for at læge et træthedsbrud hurtigere. Jeg vil sværge på, at de har hjulpet

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jazzman; det er da klart, at lyden af korte kabler er lig nul, så begynder stikkene at spille ind!

Normalt sammenligner man vel højttalerkabler i 3 meters længde og signalkabler i 1 meters længde, ikk?

Som skrevet; der er lydmæssig forskel på kabler, men ikke som nat og dag! Om kablerne er multicore, solidcore, flettet, snoet og om isoleringen er af PVC, PE eller Teflon, har indflydelse på lyden! Det kan også måles rent videnskabeligt, og de er heller ikke nået i mål endnu!

Desuden har apparaternes udgangs- og indgangsimpedans også noget at sige!

En logisk videnskabelig A-Å test foregår derhjemme på ens eget anlæg, med mange helt gratis lånekabler. Så vælger man i ro og fred det bedste, kigger på prisen og vælger det næstbedste!

I 70-80´erne havde man også "guldkabler", men der var ikke så mange fabrikater at vælge imellem! Jeg har da haft masser af Monster-kabler og sågar et Powerline3 timecoherent og det sparker r*v og bruges stadig af en glad mand!

Hurtig; hvad hedder det signalkabel til 200kr som jeg bør prøve?

Nå-ja; kabelproducenterne foreslår en "spilleretning". Det er vist den samme vej som kablet er ekstruderet, men det står da én frit for at vende kablet den anden vej!

(Ja, strømmen løber både ud og hjem, men hvem leverer og hvem forbruger?)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
AM-E skrev:

http://signalcable.com/silverresolutionspeaker.html

I øvrigt anmeldt i denne spændende artikel, som kommer ind på mange sjove ting om kabler:

http://www.camerahobby.com/Misc_SignalCable.htm

Hehe Golfdane. Godt gået! Hvordan kunne du vide det?

Ang. selve kablet, så købte jeg det, uden at prøve det først. Jeg havde simpelthen ikke tålmodighed til at låne 17 forskellige kabler og sammenligne dem efter flere timers lytte-tests - så jeg tog bare springet, og bestilte kablet fra et forholdvis ukendt/knap så kendt producent.

Har du hørt kablet?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 06 April 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
kaso skrev:

Jeps - og du havde også helt styr på farverne i det link, jeg sendte højere oppe, ikke?

Du tror du hører en forskel fordi du vil høre en forskel. Det samme gælder for lægemidler - mange er blevet hjulpet af kalktabletter - også kaldet "placebo". Derfor er dine observationer uden værdi - og derfor er vi nogle, der ønsker en reel dokumentation.

Nej, jeg TROR ikke noger som helst, jeg har været hifi entusist og musiker i snart 30 år,jeg KAN faktisk godt bruge mine øre , så stop det nonsens.Jeg er tilfældigvis også astma patient og ret sikker på at kalktabletter ingen virkning vil have på det. Jeg forstår godt hvor du vil hen,men man skal bare passe på med at skære alle over een kam, nogen høre sikkert noget som ikke er der, jeg kan også sidde og ryste på hovedet over noget udstyr folk har købt i dyre dommer som i mine øre ikke lyder godt. Spørsmålet er så, er det mig eller dem der bliver narret?.

Hvad er det iøvrigt for en dokimentation du gerne vil have på at jeg kan høre forskel på kabler?.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 06 April 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Jeg er en af dem der faktisk har brugt en slat penge på kabler.

I sin tid blindtestedede jeg Audioquest, Kimber og Argento m.fl. og endte med faktisk at bruge penge på det. Om det var indbildning i min blindtest eller hvad det var er for mig ligegyldigt. Jeg er overbevist om at jeg har brugt mine penge rigtigt, men hvis man fuldt og fast mener at en rulle NKT fra Silvan er lige så godt... så fred være med det, men lad venligst være med at kalde alle andre døve snobber... Vi prioriterer forskelligt

Jamen - så synes jeg da at "kabeltroende" skal undlade at påstå at andre ikke kan høre - og de skal undlade at bilde "uskyldige" spørgere ind, at der er forskel indtil de er istand til at dokumentere forskellene. Start evt. med:

• Hvorfor påstå, at der er forskel på kobberet - når det nu er det samme (99,9999% rent, OFC) som i ethvert andet NKT-kabel?
  • Hvorfor ikke acceptere fænomenet "placebo", når det nu er accepteret af videnskaben alle andre steder?
  • Hvorfor ikke gennemføre reelle, videnskabelige tests?

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Har du hørt kablet?

Google is your friend  

Nej, jeg har ikke hørt kablet. Kunne godt tænke mig muligheden for WBT stik derpå, men det er jo ikke en option her (WBT spaderne giver ektremt solid kontakt IMHO). Min Holfi har WBT, og ikke engang MIT's store spade, passer helt perfekt.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

"Jazzman; det er da klart, at lyden af korte kabler er lig nul, så begynder stikkene at spille ind!"
godt. Så vil jeg bare for hvert kabelmærke have angivet den afstand, hvor 50% af lyttepanelet ikke længere kan høre forskel på testkablet og reference-noname-kablet, tak. Så kunne vi få syn for sagn.

Ja, strømmen løber både ud og hjem, men hvem leverer og hvem forbruger?"
leverandøren er ansvarlig for begge strømretninger, og dermed for energitransporten. Der foregår ingen nettotransport af elektroner i kablet, de kravler bare få nanometer frem og tilbage hele tiden!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

AM-E skrev:

Har du hørt kablet?

Google is your friend  

Nej, jeg har ikke hørt kablet. Kunne godt tænke mig muligheden for WBT stik derpå, men det er jo ikke en option her (WBT spaderne giver ektremt solid kontakt IMHO). Min Holfi har WBT, og ikke engang MIT's store spade, passer helt perfekt.

Hvorfor ikke bruge deres BFA bananrør? De sikrer også god kontakt. Jeg har i hvert fald ingen problemer med mine kabler/højttalere...

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 06 April 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Videnskaben dur slet ikke her.

Hvorfor ikke? Kunne man ikke lave et forsøg der påviser, at kabler har en indvirkning på lyden?

F.eks. forstærke differencen (hvis den da findes) i signalet der er på forstærkerudgang og højttalerindgang?

Såfremt det fremkomne signal er i det hørbare område, må man da også forvente en hørbar forskel. Right?

Så kommer så den religiøse diskussion. Hvad er så bedst? Kablet der farver lidt, eller kablet der har en minimal indflydelse på lyden? Rør eller transistor??

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 06 April 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
golfdane skrev:
niklasthedolphi skrev:

Videnskaben dur slet ikke her.

Hvorfor ikke? Kunne man ikke lave et forsøg der påviser, at kabler har en indvirkning på lyden?

F.eks. forstærke differencen (hvis den da findes) i signalet der er på forstærkerudgang og højttalerindgang?

Såfremt det fremkomne signal er i det hørbare område, må man da også forvente en hørbar forskel. Right?

Så kommer så den religiøse diskussion. Hvad er så bedst? Kablet der farver lidt, eller kablet der har en minimal indflydelse på lyden? Rør eller transistor??

Du kan benytte videnskaben til at dokumentere at der ER forskelle men du kan ikke bruge videnskaben til at finde det bedste kabel af flere.

"dolph"

Sandt nok, for så havner vi i en lignende religiøs diskussion som rør kontra transistor diskussionen. På papiret outperformer den billigste fra Bilka jo ofte flertallet af high-end rør forstærkerne, men KUN på papiret. Tal er nu engang taknemmelige. Vi er ude i subjektive vurderinger og personlige preferencer.

Med mindre man så siger: Det kabel med MINDST indflydelse (i et givet setup), er det bedste kabel (i det givede setup(uanset om det lyder godt eller ej)).

Det MIT Terminator jeg har mellem Holfi Power8'eren og ML Aerius i, er måske ikke det mest neutrale, men det er i hvert tilfælde "varmt og lækkert".

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes