| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 06 April 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu der efterlyses en eller anden form for dokumentation af at nogen kan høre forskel på kabler, så kunne man passende kaste et øje på en artikel i Hifi+ (www.hifiplus.co.uk) Issue 34 (http://www.hifiplus.co.uk/issue34.html).
Her har nogle af de redaktionelle medlemmer (3-4 stk.) lavet en blindtest hvor de rent faktisk kan høre forskel. De kan ikke nødvendigvis udpege hvilket kabel det er de lytter på, men de kunne gennem forløbet graduere dem, og få det bekræftet ved at lave et gennemløb no. 2, hvor de lå nogenlunde ens ift. det første gennemløb.
En af personerne kunne dog ikke, hans gradueringer var all over the place 
Artiklen kan desværre ikke læses på nettet, men bladet kan bestilles.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 06 April 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Hurtig; hvad hedder det signalkabel til 200kr som jeg bør prøve? |
|
|
Jeg har ikke et konkret kabel i tankerne. Jeg ved bare, at de færreste ville købe det, hvis det kostede 200,-. De ville mene at det var for ringe, fordi det var for billigt.
Men sig mig.... Hvor mange af HiFi-kabel-producenterne tror du har deres egen kabel-fremstilling?? Jeg har givet mit bud, som er "ganske få".
Resten køber standard kabler hos bl.a. NKT, hvor de får trykt deres eget navn på. Og så hæver de prise til det 50 dobbelte. Hvad synes du om det?? Og hvordan kan de have succes med det?? Fordi godtroende kunder falder for deres reklamesnak. Bare lidt snak om fin teknologi, og så kan kunderne høre hvor godt det er. Jeg ved godt du vil benægte det, men sagen er bare, at mange såkaldte HiFi kabler er standard industrielle kabler, bare i fin forklædning. Om du kan lide det eller ej, så er det fakta! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 06 April 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
du har sikkert ret, men kan du nævne nogen konkrete ?
- selv danske NLE laver da selv kabler....på forholdsvis beskedne m2 - så sværere er det da heller ikke __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 April 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 06 April 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
jkjaers skrev:
| Jeg er en af dem der faktisk har brugt en slat penge på kabler. I sin tid blindtestedede jeg Audioquest, Kimber og Argento m.fl. og endte med faktisk at bruge penge på det. Om det var indbildning i min blindtest eller hvad det var er for mig ligegyldigt. Jeg er overbevist om at jeg har brugt mine penge rigtigt, men hvis man fuldt og fast mener at en rulle NKT fra Silvan er lige så godt... så fred være med det, men lad venligst være med at kalde alle andre døve snobber... Vi prioriterer forskelligt |
|
|
Jamen - så synes jeg da at "kabeltroende" skal undlade at påstå at andre ikke kan høre - og de skal undlade at bilde "uskyldige" spørgere ind, at der er forskel indtil de er istand til at dokumentere forskellene. Start evt. med:
- Hvorfor påstå, at der er forskel på kobberet - når det nu er det samme (99,9999% rent, OFC) som i ethvert andet NKT-kabel?
- Hvorfor ikke acceptere fænomenet "placebo", når det nu er accepteret af videnskaben alle andre steder?
- Hvorfor ikke gennemføre reelle, videnskabelige tests?
|
|
|
Jeg accepterer gerne fænomenet placebo, og jeg accepterer også gerne at der er plattenslagere indenfor enhver branche, men derfra til at sige at hele kabelbranchen pånær NKT er en flok svindlere der udelukkende lusker penge ud af sagesløse hifi-nødder er alligevel mere end jeg vil være med til.
I et andet ophidste indlæg er der en der udtaler om en forstærker: "jeg er ligeglad om der er en død fisk i den - bare den spiller godt". Jeg har det lidt på samme måde med kabler og andet hifi i øvrigt. Jeg er imeligt ligeglad hvordan tingene er skruet sammen så længe de virker. For mig virker kabler og jeg tvivler ikke et øjeblik å at der også her eren sammenhæng mellem pris og kvalitet. Det er korrekt at der findes brådne kar i branchen, men brug ørerne og find de rigtige.
Jeg er uinteresseret i at diskutere målinger og kobberkvalitet, det er ikke det væsentlige for mig, det væsentlige er at jeg kan høre positiv forskel på kablet i forhold til mit eksisterende.
Målinger og statistik har gjort meget få hifinørder glade. Tag bare Technics forstækerserie fra 80érne der blev lavet udelukkende på målinger... de lød
Var egentligt ikke ude på at gå voldsomt ind i denne diskussion, for det er ikke første gang den har været herinde, med samme resultat: To fronter der er meget uenige... sådan skal det åbenbart være (jeg beholder mine kabler)
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 April 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Timidus Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 05:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fo2graf1 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stakkels fyr, håber han snart får noget af det frække. (Eller sin morgen kaffe)
MVH
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
fo2graf1: kommenter venligst indholdet i indlæggene på dette forum, og spar os for den slags. Hvis du løber tør for argumenter, så er det fint nok. Det kan ske for enhver.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu kan man ikke anklage tråden for at være særligt saglig i det hele taget - grænsende til spild af tid.
- men var lige interesseret i at høre hvilke kabler der blot er NKT med anden kappe.... Hurtig må jo kende nogen....
vh
Dennis __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
fo2graf1 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman,
der er ikke noget indlæg, at kommentere på...det er et såkaldt link, til en gang øregas, af værste skuffe. Manden fremstår jo som om, at han er gud og derfor den eneste, som kender sandheden, om alt og alle, inden for hifi-verdenen.
Helt fint med mig, at han ikke kan høre forskel på "Harald Nyborg" kabler og Valhalla kabler, mener tilspilning af udstyr er en joke, rørforstærkere er noget skod og digitalteknikken er svaret på alt.
Jeg mener stadigvæk, at han som minimum, burde få trykket lettet (på en anden måde).
MVH
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Clauskok
Din far - han har sandsynligvis ingen hørelse tilbage efter år med tordenhøjt lydtryk fra lydtårnet (det kan jeg roligt sige efter en del år med samme beskæftigelse, mit er heldigvis mange år siden, så jeg har genvundet min).
Til hans opfattelse er der kun at sige - stol på DINE høre. Alle (næsten) elektrikere har meget svært ved at tro at kabler, og især de sidste 2 m fra stikkontakten, har så stor indflydelse på lyden, som de faktisk har. Men alle komponenter i et lydanlæg har deres virkning på lyden (det ved din far, hvorfor skulle man eller tale om forskellige pick-up's på en el-spade) - ALT.
Det er kun et spørgsmål om du kan lide lyden fra xx kabel eller yy kabel.
Slæb din far med til et lydtempel, hvor de er i stand til at formidle viden om det du søger, og kan demonstrere forskellige typer (og gerne 3 x 1,5 mm kabler i std udførelse også).
Hvorfor lyder HIFI bedst i off peak perioder f.eks. efter kl. 23? Hvorfor lyder DC drevne apparater bedre? Fordi l*** på el-nettet støjer og forurener vores høre gennem det "offentlige" net. 
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi4all....det bliver snart min farvorit legeplads. Man kan ALTID find en tråd som denne og file videre på.
Der er forskel på kabel, modstand, design, krybestrøm, strømfortrængning, indgangs / udgangs impedans . Men, ham der "far" har vel fat i noget. Der er ingen tvivl om der er forskel.....men jeg tror ikke vi altid kan analyserer forskellen, men kan digte lidt om forskellen !
Men sådan er der så meget i hifi-verden hvor man bliver flået fordi der skulle være noget teknologi. Idag knalder næsten alle deres logo på en wire......så er de kabel producenter. Jeg tror ikke ret mange er istand til at forstå kabel-teknolgi. Så er forfænglige hifi-nørder altså let at ramme på pungen! I mine øjne vil "rigtige" entusiaster selv lave deres egne kabler og reflekterer over lyden. Jeg har kablet jeg selv har lavet, andre købt udfra udsende og ikke en lytter. Jeg købte et Kimber-kabel for 500 kr. som jeg vil tro lyder rimlig skidt, men den havde fede stik på.
Jeg kan stadige huske ham gutten som fortalte om hans positive erfaringer med "monteringsledning" fra hus-installation i hi-fidelity i 80er.....kan købes i Silvan. Jeg mindes at det satte en masse tanker igang hos nogen entusiaster. Jeg kan kun sige at NKT kablet i silvan også kan anvendes til biwire!
Hifi-entusiaster er for nemme - radiomekaniker er døve.
God weekend
Peter - tidligere Argento medejer.
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
|
nu kan man ikke anklage tråden for at være særligt saglig i det hele taget - grænsende til spild af tid.
- men var lige interesseret i at høre hvilke kabler der blot er NKT med anden kappe.... Hurtig må jo kende nogen....
vh
Dennis
|
|
|
Nu vil jeg ikke "stikke" andre... Den slags skal man holde sig fra!! Men alligevel....
Kig eks på Acoustic Realitys netkabel, som jeg jævnligt har brugt som eksempel.... Dette voldsomt fine kabel, er ikke produceret hos AR. Man kan til gengæld købe samme type for omkring 20 kroner/meter hos den lokale installatør.
Når du fortæller mig, at en del små producenter selv fremstiller kabler.... Hvem var det du nævnte, der gjorde det på kun 2mm2?? Tænker du så nogensinde over, hvor meget forskning der ligger bag. Hvor mange midler har der mon været brugt, for at skabe så voldsomt fint et kabel?? Jeg tror det er ret begrændset... Formentlig er vedkomne bare startet med at producere efter bedste overbevisning. Dertil en historie om ædle metaller og fine fremstillingstraditioner, og så er kunderne solgt. Mere skal der ikke til for at imponere. Pyt med lyden skulle man tro. Og man snakker jo meget om renheden i materialerne i kabler... Hvor rent et miljø tror du sådanne små producenter har?? Trr du de har diverse luftrensning osv... Nope.
Tænk så på hvor mange kroner der bruges på udvikling af kabler hos de store producenter?? Det er ikke småting. Alligevel vil ingen acceptere, at de evt er OK. Nej, det skal være fra et lille firma, der er god til at fortælle historier, og hvor man kan få lov at betale en formue for denne historie, og samtidig være med til at finansiere en håbløs ineffektiv prodution osv. Pyt... bare historien er god, så står folk i kø! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig.... slap nu lidt af....
Du plejer jo kun konsekvent at være efter de store firmaer, nu er det også galt med de små...?
Og jeg finder det stadig enormt snævertsynet - at du skærer alle der ikke er enige med dine betragtninger over en kam....omvendt snobberi ?
jeg skrev i øvrigt beskende m2 - ikke andet... de 2mm2, må være noget dit "hurtige" blik selv har fundet på. NLE var blot et eksempel... som har haft stor succes.... __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle gange må man revidere sin opfattelse det har jeg måtte sande flere gange,det mest virkningsfulde er at man selv oplever tingene.
Har også nogle gange den opfattelse at de skeptikere sundt nok på sin vis,ikke gider prøve deres påstand af og måske heller ikke besidder et anlæg som kan vise tingene.Har ikke set det nævnt i tråden,men kvalitenen skal være på et vist nivo for at forskellene er tydlige.
Her er en oplevelse også med kabler bare noget NKT lign. til 230V forsyningen.Har prøvet 2,5Kv forsyningskabel her ville din far garanteret sige det var/er rigeligt,jeg ville egentlig også selv og højest have gættet på en yderst lille effekt og mest en psykologisk tilfredstillelse ved at øget tværsnittet til 5Kv ved dobbelt kabel.Jeg har også 20A audiophile sikringer.Har også forsøgt med bedre stik med mindre modstand,så mindre modstand var/er målet her.Der er flere detaljer til dette end her nævnt.
Men hvilken overraskelse nu er der mere dynamik bassen er ændret er blevet mere slagkraftig.
Man skal passe på med at spære sit eget udsyn,man kan tage så meget fejl.Alligevel falder man nogle gange i.
Måske skulle vi oprette en tråd noget lign. "jeg tog fejl....." tvivler dog på at ret mange vil deltage og være ærlige....dog kunne det være en sund ting.
Impedans eks, kan variere og det kan godt påvirke højtaleren i en eller anden retning,har eks. prøvet med Van Den Hul SCS2 her er der lav modstand da det er et temmelig kraftig kabel og er du gal hvor højtaleren reagere hurtigt dynamisk i forhold til et tyndere kabel i samme serie.Det koster bare desvære.....
I manualen anbefaler de også et kabel med lav impedans til højtaleren. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
|
Hurtig.... slap nu lidt af....
Du plejer jo kun konsekvent at være efter de store firmaer, nu er det også galt med de små...?
Og jeg finder det stadig enormt snævertsynet - at du skærer alle der ikke er enige med dine betragtninger over en kam....omvendt snobberi ?
jeg skrev i øvrigt beskende m2 - ikke andet... de 2mm2, må være noget dit "hurtige" blik selv har fundet på. NLE var blot et eksempel... som har haft stor succes....
|
|
|
Men du mener altså stadig, at NLE's produktionsfaciliteter er avancerede nok til, at kunen lave super fine, rene woodoo kabler!! Du tror altså at det er noget man lige snitter på køkkenbordet, ud af en blok kobber/sølv og lidt teflon???
Prøv dog at være lidt kritisk.. Spørg dig selv, om dette virker lidt for godt til at være sandt.... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et hurtigt spørgsmål:
Er det generelt at foretrække at have så stor en mm2 som muligt i kablet?
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scherer skrev:
Lige et hurtigt spørgsmål:
Er det generelt at foretrække at have så stor en mm2 som muligt i kablet?
|
|
|
Her mener jeg nej. Der er et fænomen der gør at de høje og lave frekvenser ikke bruger hele tværsnitarealet, og gør at diskanten holder sig i overfladen af kablet. Større tværsnit, giver større overflade, og dermed mulighed for at der er dele af diskantsignalet der ikke finder den korteste vej til målet. Det giver en lettere udtværet diskant, som nogle også vil kalde fnidder. Andre vil kalde det fasefejl, alt efter temperament. Men, så er der jo de store messingklodser der tit bruges som terminaler - både på forstærker og højttalere. De kan sagtens ødelægge lyden endnu mere, og gøre det svært at bedømme forskelle på kabler. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|