Emne: Benchmark review ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio - Kjær
Hvis anmelderen mener den e rfor dyr, så har han konkluderet det, det er jo et meget ærligt svar, og kræver vel ikke yderlig begrundelser eller konstateringer. Du kan lægge det i det du vil, og efetr en grundig afprøvning og test i forbindelse med dit eget evt. ønske om en dac, kan du jo drage dine egene konklussioner, begrundelser elelr konstateringer, som anmelderen meget tydeligt opfordrer til - det må være den enkletes vurdering og opfattelse.
Den tekniske gennemgang - den foregøjler ikke rigtig nogen noget, der bliver tilmed gjort opmærksom på og henvist til - De tekniske specifikationer er meget omfattende, men du kan finde dem alle i manualen her: Hvor ærlig skal anmelderen være, der er da tonet rent flag hele vejen rund, og ingen kan føle sig snydt elller ført bag lyset - ud over alt imellem 1 og 5% teknikprofessorer. Og fred være med dem, de overlever jo nok også, ud fra den betragtning at det er en hobby og ikke en kamp på liv og død, som man godt kunne få indtrykket af at nogle ønsker.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio-Kjaer skrev:
|
Til Toftdal.
Der er påpeget to ting ang. testen af DAC 1.
1. Fejl i den tekniske gennengang.
2. Lidt ukonkret konklusion på Pris/Kvalitetforholdet.
For min del savner jeg svar på, hvorfor den er for dyr.
" For Dyr " er ikke en begrundelse .....det er en konstatering.
Hvordan når anmelderen frem til det....det fremgår ikke af testen !
Der er ikke draget paralleller til andre DAc`s .... Kun en konstatering
af ,at den er bedre end Dacèn i MASTROEN.
Mvh.
|
|
|
Tak til "Audio-Kjaer" for den præcise opsummering. Der mangler svar på disse spørgsmål. Det er ikke nok at Toftdahl går i borgen for anmelderen... 
Man ser i hifi-blade ofte den (vattede) bemærkning: [..]men brug dine egne ører. Det er kun dig der kan afgøre [..] osv. osv. Det plejer at betyde, at 'testholdet' er noget forbeholdne, men man vil på den anden side heller ikke støde nogen (annoncører?). I dette konkrete tilfælde får Benchmark'en mange plus-ord og derefter anfører anmelderen at apparatet er for dyrt. Der knækker filmen. Anmelderen synes tilsyneladende vældig godt om apparatet... (Eller også har jeg bare misforstået det hele).
Anmelderen må ligeledes være klar over at hans gennemgang af det 'tekniske' sandsynligvis, af læseren, vil blive opfattet som en blåstempling af alt det 'højteknologiske' fnidder-fnadder som distributøren selv skriver. Hvis han [anmelderen] ikke magter at tage distributørens (og fabrikantens) egne lovord med en gran salt - burde han måske i fremtiden holde sig til produkter som er knapt så 'højteknologiske'. Alternativt (1) kunne man (hifi4all) hidkalde teknisk bistand inden en test offentliggøres? Alternativt (2) kunne man nøjes med rene subjektive beskrivelser af de lydmæsige aspekter ved en given komponent (og så nøjes med at henvise til fabrikantens hjemmeside). Der kan vi selv klikke os hen...medbringende saltbøsse og almindelig skepsis og nysgerrighed.
Med venlig hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau
Der mangler vel ret beset ikke svar på nogle spørgsmål, ud over de spørgsmål der er fremkommet ud fra nogle postulater. Den med prisen og dyrt, det er anmelderens egen opfattelse, så det kræver under ingen omstændigheder noget svar. Derudover er vel ikke nogen i anmeldelsen der påstår at det er et højteknilogisk vidunder, ligesom der absolut ikke er noget i anmeldelsen, der kan få læseren til at betragte det som anmelderen blåstempler produktets specifikationer, så måtte en evt. interesseret bruger / køber være en anelse for blåøjet, tværtimod henvises der også til de meget omfattende specifikationer. Det kunne jo også tænkes at ophavsmanden til tvilen og indskydelserne i begyndelsen, var lidt for og optimistisk og overvurderede hans egen kunnen, det har jo været antydet fra anden side, ligesom den synlige undertone til at angribe anmelderen også dukkede op.
Det sidste fra anmeldelsen: Jeg kunne fortsætte med at beskrive de mange små detaljer, som DAC-1 kan gøre for dit anlæg, men humlen er, at hvis du er i besiddelse af et virkelig godt kvalitetsanlæg, kan din digitale afspiller kun nyde godt af et møde med DAC-1. Den indeholder så meget godt både på de tekniske og musikalske parametre, at du er nødt til at opleve den selv. Har du allerede læst artiklen om lytning, så prøv at gennemføre nogle af de beskrevne øvelser med og uden DAC-1.
Jeg har faktisk ikke nogle kritikpunkter på lyden, men finder – trods den glimrende ydelse – at prisen er meget høj. Der skal således være tungtvejende grunde til at lægge 10.000 kroner til en ekstern konverter plus eventuelle udgifter til supplerende kabler. Har du anlægget og de digitale kilder til det, er der dog masser af ekstra god lyd at hente med DAC-1.
De tekniske specifikationer er meget omfattende, men du kan finde dem alle i manualen her:
Kigger man på det, er det jo ikke sådan at anmelderen er faldet pladask på R... over for produktet, og den er ikke for dyr som det bliver gentaget - men prisen er meget høj, og han er andetsteds også inde på, hvis man har superanlægget så er den fin.
Derfor kan jeg ikke tage kritikkerne helt alvorligt, det er i mine øjne et spørgsmål om ORD KNE..... hvis man læser det igennem, og ikke tillægger ordene sine egne særegne konklussioner ud fra at have en dybere teknisk indsig - overordnet er der intet galt med anmeldelsen, den sender ingen ud i vildfarelse og misforståelser, langt fra.
Med venlig hilsen
Jørgen toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Nilau
Der mangler vel ret beset ikke svar på nogle spørgsmål, ud over de spørgsmål der er fremkommet ud fra nogle postulater. Den med prisen og dyrt, det er anmelderens egen opfattelse, så det kræver under ingen omstændigheder noget svar. Derudover er vel ikke nogen i anmeldelsen der påstår at det er et højteknilogisk vidunder, ligesom der absolut ikke er noget i anmeldelsen, der kan få læseren til at betragte det som anmelderen blåstempler produktets specifikationer, så måtte en evt. interesseret bruger / køber være en anelse for blåøjet, tværtimod henvises der også til de meget omfattende specifikationer. Det kunne jo også tænkes at ophavsmanden til tvilen og indskydelserne i begyndelsen, var lidt for og optimistisk og overvurderede hans egen kunnen, det har jo været antydet fra anden side, ligesom den synlige undertone til at angribe anmelderen også dukkede op.
Med venlig hilsen
Jørgen toftdahl
|
|
|
Kære Jørgen Toftdahl... (jamen, dét mener jeg skam!) 
Hvis anmelderen skriver at apparatet spiller fantastisk osv. men synes designet er grimt - ja, så er det anmelderens helt egen subjektive designopfattelse der gælder. Basta! Og ingen yderligere forklaringer er nødvendige.
Men i dette tilfælde er anmelderen meget positiv hele vejen igennem og man sidder og venter på en positiv konklusion... Og så finder anmelderen at apparatet er lige lovlig dyrt! (Set i forhold til lydkvaliteten, går jeg ud fra?). Det er dybt forvirrende, synes jeg. Og jeg er jo heller ikke den eneste der sidder i dyb undren. Det kræver i høj grad en forklaring eller uddybning.
Jeg ved ikke hvad anmelderen tænker, når han ser alle disse skriverier i denne tråd. Men en eller anden eftertanke må der vel blive tale om? Det er dog ren spekulation.
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
....Jeg har faktisk ikke nogle kritikpunkter på lyden, men finder – trods den glimrende ydelse – at prisen er meget høj. Der skal således være tungtvejende grunde til at lægge 10.000 kroner til en ekstern konverter plus eventuelle udgifter til supplerende kabler. Har du anlægget og de digitale kilder til det, er der dog masser af ekstra god lyd at hente med DAC-1....
Strengt taget siger anmelderen ikke direkte at den er for dyr. Han synes prisen er meget høj på trods af dens ydelse. Det er min fornemmelse at han ikke mener at man skal fare ud og købe dac'en medmindre de øvrige komponenter i ens anlæg kan følge med. Det drejer sig vel især om forstærkere, højtalere og kabler. (I High Fidelity fandt de at dac'ens præstationer var ret uafhængige af det anvendte drev).
MVH
P.S. Jeg ved ikke om jeg må citere selve anmeldelsen - undskyld hvis jeg har overtrådt en regel???
|
| Til top |
|
| |
Audio-Kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdal...
OK! Du mener testen er 100 % iorden og
forsvarer den overfor alle , der mener noget andet !
----------------------------
Det ændrer ikke ved, at tilsyneladende mange andre
ikke forstår testens konklusion !
Mvh. __________________ VINYL ... For the Joy of Music !
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau
Jeg skal naturligvis ikke klandre dine meninger, absolut ikke, vores forskelligheder er jo en styrke.
Man kan nok mene det er forvirrende, men er det nu også det, jeg har slet ikke VALGT at se det sådan, men kun opfattet det som hans konklussion, og at jeg derudover nok aldrig ville sætte en ekstern dac imellem CD og forforstærker, men ville vælge en ren digital og komplet linie til effekten. Man kan stoppe op ved det og - nå ja og så er det bare det, det kan ikke få mig til at hoppe op på stolen og skrige ud over det hele, og få det til at have nogle betænkelige undertoner, som er set i et indlæg af bemeldte.
Men hvis og som du skriver, at det spiller fantastisk og er grimt, - BASTA, så kræver det ingen yderlig forklaring. Jamen så er det vel det samme, hvis den spiller godt og prisen er meget høj - så er det vel også basta og ingen yderlig forklaring, sådan ret beset.
Hvad anmelderen / redatøren sidder og tænker når han læser skriverierne i tråden - det samme som flertallet - rent ud i hampen at de gider at spille al den tid på sådan noget pladder.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio-Kjær
Nej ikke mang andre - men et fåtal.
Og til anmeldelsen, hvis man læser den grudigt, fejlkonkluderes der fra enkelte kritikeres side, de ønsker at læse det på deres måde og konkludere meget bombastisk. Man kan ikke entydigt konkludere, læse og forstå som de giver udtryk for.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Audio-Kjaer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Audio-Kjær
Nej ikke mang andre - men et fåtal.
Og til anmeldelsen, hvis man læser den grudigt, fejlkonkluderes der fra enkelte kritikeres side, de ønsker at læse det på deres måde og konkludere meget bombastisk. Man kan ikke entydigt konkludere, læse og forstå som de giver udtryk for.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
Prøv at læse Otto`s opstart af tråden .....
Jeg er af samme mening !
Og det blæser stadig i vinden !
Mvh.
|
|
|
__________________ VINYL ... For the Joy of Music !
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio-Kjær
Mener du en, to - mange . Det var nu bare rent sjov det svar, jeg ved godt der er tre .
Lad os nu bare stoppe der og være enige om - vi har lidt divergerende opfattelser af det vi læser, og det er fint med lidt debat og meningsudveksling, når det kan gøres på en ordentlig måde.
Tak for en god dac debat -
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Audio-Kjaer Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Audio-Kjær
Mener du en, to - mange . Det var nu bare rent sjov det svar, jeg ved godt der er tre .
Nej Vi er rigtig mange ! Og bare vent til testen bliver oversat til Arabisk...
* * * GOD PÅSKE * * *
Lad os nu bare stoppe der og være enige om - vi har lidt divergerende opfattelser af det vi læser, og det er fint med lidt debat og meningsudveksling, når det kan gøres på en ordentlig måde.
Tak for en god dac debat -
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
Mvh.
|
|
|
__________________ VINYL ... For the Joy of Music !
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der! Mon det egentlig ikke var denneher kreds, som satte det hele i gang? http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4103a/ak4103a. htmlHer kan man jo så selv læse, hvad det er AKM har proppet ned i sin reciever. Resten af DACén er helt sikkert fra Analog devices, og efterfulgt af NE5532. Og det er helt sikkert, at den kan en hel masse, som enhver topklasse DAC også bør kunne. Det er helt klart high end lyd skabt med små midler. Hvorvidt det bliver (k)ærlighed, må man jo selv afgøre. I mine øjne og ører aspirerer den til at være noget ud over det sædvanlige. Den har dog ikke fået mig til at mene anderledes end, at en rigtig DAC er en multibitter. Og at en rigtig DAC er diskret opbygget. Den er i sin lidenhed et godt bud på, hvor langt chipbaseret lyd anno 2006 kan nå., og så er den tilmed enkel at producere. Mit bud er, at blev den bygget sammen med et løbeværk og fik et smart navn, så kunne den såmænd bære en meget høj pris, uagtet at et løbeværk ikke er så vildt dyrt så det gør noget. Sammen med en CDMPRO MKII fra Phillips og så en pæn kasse, kunne den vel egentlig godt kandidere til verdens absolut bedste CD maskine anno 06. http://www.daisy-laser.com/images/products/CD/modules/cdpro2 /cdpro2a23terx500.jpg
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hej der!
Mon det egentlig ikke var denneher kreds, som satte det hele i gang?
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4103a/ak4103a. html
Her kan man jo så selv læse, hvad det er AKM har proppet ned i sin reciever. Resten af DACén er helt sikkert fra Analog devices, og efterfulgt af NE5532. Og det er helt sikkert, at den kan en hel masse, som enhver topklasse DAC også bør kunne. Det er helt klart high end lyd skabt med små midler. Hvorvidt det bliver (k)ærlighed, må man jo selv afgøre. I mine øjne og ører aspirerer den til at være noget ud over det sædvanlige. Den har dog ikke fået mig til at mene anderledes end, at en rigtig DAC er en multibitter. Og at en rigtig DAC er diskret opbygget. Den er i sin lidenhed et godt bud på, hvor langt chipbaseret lyd anno 2006 kan nå., og så er den tilmed enkel at producere. Mit bud er, at blev den bygget sammen med et løbeværk og fik et smart navn, så kunne den såmænd bære en meget høj pris, uagtet at et løbeværk ikke er så vildt dyrt så det gør noget.
Sammen med en CDMPRO MKII fra Phillips og så en pæn kasse, kunne den vel egentlig godt kandidere til verdens absolut bedste CD maskine anno 06. http://www.daisy-laser.com/images/products/CD/modules/cdpro2 /cdpro2a23terx500.jpg
|
|
|
No way, Kubik!...intet slår TEAC VRDS og en Audio Note DAC i den 'pæne' ende. 
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Jeppeknyberg
Der er jo slet ikke tale om at nogen bliver bundet en historie på ærmet - tværtimod og langt fra. Anmelderen skriver ikke noget der kan foranledige snyd og bedrag elelr historiemageri, anmeldelsen går på det lyttemæssige indtryk og udførelsen af produktet som helhed i sine rammer. Det er Hurtig der prøver at skabe en lang historie, ud fra hans personlge meninger og opfattelser om anmeldelser generelt, og derfor mener han tilsyneladende, at alle anmeldelser skal være ens og efter det samme (Hurtig) skema.
Og anmelderen skriver jo netop at den er for dyr - så det giver da brugeren / læseren en oplysning om, at man evt. skal kigge sig om efter noget andet, så man ikke står i en situation hvor man har betalt 10.000 for noget man kunne have fået lige så godt for 5.000, altså en ærlig anmelder, der ikke lefler pågældende producent eller hænger en historie på ærmet af nogen.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jeg kan slet ikke følge dig Toftdahl.... Det her handler ikke om, at jeg vil skabe en historie ud fra ine egne meninger osv. Det er jo netop det jeg kæmper imod!! Jeg forholder mig kun til den tekniske del af testen (resten lyder nemlig OK), og det tekniske har ikke ret meget med meninger at gøre. Det er ren og skær velunderbygget videnskab.
Du skriver, at der ikke er noget snyd osv i testen... Nå... Men den tekniske beskrivelse er så proppet med misforståelser og direkte fejl, at det nærmest skriger til himlen. Jeg kan så fornemme åp dig, at du ikke har tilstrækkelig teknisk indsigt til at kunne konstatere det. Du sluger det bare råt. For dig er anmelderens ord virkelighed, uanset hvor ukkorrekt det så end er. Og det er fint nok... hvis man vil leve i sin lille drømmeverden, hvor producentens reklameord er lov... Man skulle næsten tro du havde lidt personlig inteersse i et eller andet..... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
I mine øjne og ører aspirerer den til at være noget ud over det sædvanlige. Den har dog ikke fået mig til at mene anderledes end, at en rigtig DAC er en multibitter. Og at en rigtig DAC er diskret opbygget.
|
|
|
Hej Kubik, hvad siger du til opbygningen af den her: http://www.aqvox.de/products.html
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser nice ud, det eneste der bekynrer mig er SMPSén. Hvad laver den i en DAC?
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ser nice ud, det eneste der bekynrer mig er SMPSén. Hvad laver den i en DAC? |
|
|
Den sørger vel for en stabil, og forudsigelig spænding ?
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, med masser af HF-støj... 
Ellers ser det fornuftigt ud! På en eller anden vis er det meget cool, at der er USB-interface. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg synes den så fræk ud. Jeg har en USB-dims nu (M-audio audiophile USB) som jeg er ret glad for, men den der aqvox (eller tilsvarende) kunne jo give et ekstra løft og samtidig bruges som extern DAC til min X77ES (som ellers er ret god, synes jeg).
vH pH
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|