Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 11:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør eller Transistor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 08 April 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

ok keyvan

så må det have været nogen dårligt designede (og her tænker jeg på indmaden::) Det kan da godt være at det er derfor   rørslæder du har hørt!

mvh/slowon

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

ok keyvan

så må det have været nogen dårligt designede (og her tænker jeg på indmaden::) rørslæder du har hørt! BRAVO

mvh/slowon

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 April 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

slowon: Kan du komme med et par forslag af rør forstærkere, som er fornuftig designet?
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 April 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Her er en, Audio Note P3 den trækker 400wat fra lysnættet og afgiver 9 Wat, men man skal lige skifte nogle dele til bedre komponender.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 April 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

nhj4

jeg mener at kunne se 2 stk 300b effektrør der trækker max 36 watt stk - 2 stk 6sn7 plus formentligt 2 stk 5687 der alle max trækker 10 watt totalt - dertil kommer så et stk ensretterrør,sikkert 5u4 eller 5r4 der via tab og glød sveder ca 15 watt - med varmetab i trafo,drossel og glød til effekt og driver rør kan en P3 næsten ikke trække mere end 100 watt ialt. 

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

"Kan du komme med et par forslag af rør forstærkere, som er fornuftig designet?"

joo keyvan - men det er ikke mange...fx audio research,conrad johnson,dynaco renoveret af eksperter eller bygget om med nye kommercielle boards,BAT,lectron,opdaterede audio note som njh4`s og med opdaterede mener jeg ikke bare lidt black gate osv,men helst bedre drivertrin og strømforsyning...fælles for de nævnte mærker er gode udgangstrafoer,som sætter dagsordenen for den opnåelige lydkvalitet,uanset diverse modifikationer og tweaks.de kinesere jeg har hørt lider alle under dårlige udgangstrafoer,som er LANGT billigere at fremstille!

endelig skal det siges at 450/630 volt komponenter er dyre,og alt for mange "opdateringer" er ikke pengene værd!
mvh/slowon

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 April 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hej Slowon

Der er to ensretter rør, det store er et 5U4G, det lille rør 6X4, buffer rør 6SN7, og på hoved prændet enganga rør 5687 også 300B

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

tak nhj4

har checket diagrammet nu,og det er sund fornuft med det lille "ekstra" ensretterrør - men iflg ohms lov og tallene på dine specifikationer er 220 gange 1,25 = 275 watt når sikringen springer! samme trafo er opgivet til 100 volt med 1,6 amp,hvilket kun giver 160 watt!! så som ofte med audio note er specifikationerne overdrevne *GG*

den sidste jeg lavede brugte lidt ca 120 watt ved 2 gange 10 watt ud,men der sad 2 stk 5u4g i,og med variabel bias sat til 90 ma og lidt over 400 volt - som selvbyg med AN udgangstrafoer kostede den ca 8000 med rør.

mvh/slowon

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 April 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

tak nhj4

har checket diagrammet nu,og det er sund fornuft med det lille "ekstra" ensretterrør - men iflg ohms lov og tallene på dine specifikationer er 220 gange 1,25 = 275 watt når sikringen springer! samme trafo er opgivet til 100 volt med 1,6 amp,hvilket kun giver 160 watt!! så som ofte med audio note er specifikationerne overdrevne *GG* så spare jeg jo lidt strøm  men skidt med det den har godt styr på tengene og det er jo det det går ud på ikke

den sidste jeg lavede brugte lidt ca 120 watt ved 2 gange 10 watt ud,men der sad 2 stk 5u4g i,og med variabel bias sat til 90 ma og lidt over 400 volt - som selvbyg med AN udgangstrafoer kostede den ca 8000 med rør.

mvh/slowon

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 April 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Vanskeligt spørgsmål

Men som een tidligere i tråden nævner (Hasselbaink) er der en meget kort signalvej => meget få aktive komponenter, hvilket jeg tror på også afspejler sig i lyden. Men det jeg kan lide er når en rørforstærker bliver presset er den ikke decideret væmmelig at lytte til hvorimod min JVC surround transistor forstærker, med samme pålydende effekt, lyder meget lidt charmerende (i samme set-up).

Generelt er det vel sådan at efter mikrofonen må der ikke bidrages med noget som helst andet end gain og enhver forstærker der afviger fra dette (dyr som billig) farver lyden i en retning som det ikke var tiltænkt indspilningen  (varm, blød, fast, præcis, transperant, musikalsk, behagelig, etc...). Jeg høres så til dem der kun har haft rør grej (de sidste 21 år) og kan ikke huske hvordan "heftigt" transistor grej lyder (der hvor jeg bor, er der ikke mange audio freaks som jeg kan stemme lyden af med). Sidst men ikke mindst mener jeg at rør passer meget godt sammen med horn ladet højtalere.

Hilsen Flemming

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes