Forfatter |
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 08 April 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
ok keyvan
så må det have været nogen dårligt designede (og her tænker jeg på indmaden::) Det kan da godt være at det er derfor rørslæder du har hørt!
mvh/slowon |
|
|
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 08 April 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
ok keyvan
så må det have været nogen dårligt designede (og her tænker jeg på indmaden::) rørslæder du har hørt! BRAVO 
mvh/slowon |
|
|
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 08 April 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon: Kan du komme med et par forslag af rør forstærkere, som er fornuftig designet?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 08 April 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Her er en, Audio Note P3 den trækker 400wat fra lysnættet og afgiver 9 Wat, men man skal lige skifte nogle dele til bedre komponender.

|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 08 April 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4
jeg mener at kunne se 2 stk 300b effektrør der trækker max 36 watt stk - 2 stk 6sn7 plus formentligt 2 stk 5687 der alle max trækker 10 watt totalt - dertil kommer så et stk ensretterrør,sikkert 5u4 eller 5r4 der via tab og glød sveder ca 15 watt - med varmetab i trafo,drossel og glød til effekt og driver rør kan en P3 næsten ikke trække mere end 100 watt ialt.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 April 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Kan du komme med et par forslag af rør forstærkere, som er fornuftig designet? "
joo keyvan - men det er ikke mange...fx audio research,conrad johnson,dynaco renoveret af eksperter eller bygget om med nye kommercielle boards,BAT,lectron,opdaterede audio note som njh4`s og med opdaterede mener jeg ikke bare lidt black gate osv,men helst bedre drivertrin og strømforsyning...fælles for de nævnte mærker er gode udgangstrafoer,som sætter dagsordenen for den opnåelige lydkvalitet,uanset diverse modifikationer og tweaks.de kinesere jeg har hørt lider alle under dårlige udgangstrafoer,som er LANGT billigere at fremstille!
endelig skal det siges at 450/630 volt komponenter er dyre,og alt for mange "opdateringer" er ikke pengene værd! mvh/slowon
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 08 April 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slowon
Der er to ensretter rør, det store er et 5U4G, det lille rør 6X4, buffer rør 6SN7, og på hoved prændet enganga rør 5687 også 300B

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 April 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak nhj4
har checket diagrammet nu,og det er sund fornuft med det lille "ekstra" ensretterrør - men iflg ohms lov og tallene på dine specifikationer er 220 gange 1,25 = 275 watt når sikringen springer! samme trafo er opgivet til 100 volt med 1,6 amp,hvilket kun giver 160 watt!! så som ofte med audio note er specifikationerne overdrevne *GG*
den sidste jeg lavede brugte lidt ca 120 watt ved 2 gange 10 watt ud,men der sad 2 stk 5u4g i,og med variabel bias sat til 90 ma og lidt over 400 volt - som selvbyg med AN udgangstrafoer kostede den ca 8000 med rør.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 08 April 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
tak nhj4
har checket diagrammet nu,og det er sund fornuft med det lille "ekstra" ensretterrør - men iflg ohms lov og tallene på dine specifikationer er 220 gange 1,25 = 275 watt når sikringen springer! samme trafo er opgivet til 100 volt med 1,6 amp,hvilket kun giver 160 watt!! så som ofte med audio note er specifikationerne overdrevne *GG* så spare jeg jo lidt strøm men skidt med det den har godt styr på tengene og det er jo det det går ud på ikke 
den sidste jeg lavede brugte lidt ca 120 watt ved 2 gange 10 watt ud,men der sad 2 stk 5u4g i,og med variabel bias sat til 90 ma og lidt over 400 volt - som selvbyg med AN udgangstrafoer kostede den ca 8000 med rør.
mvh/slowon |
|
|
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 09 April 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanskeligt spørgsmål 
Men som een tidligere i tråden nævner (Hasselbaink) er der en meget kort signalvej => meget få aktive komponenter, hvilket jeg tror på også afspejler sig i lyden. Men det jeg kan lide er når en rørforstærker bliver presset er den ikke decideret væmmelig at lytte til hvorimod min JVC surround transistor forstærker, med samme pålydende effekt, lyder meget lidt charmerende (i samme set-up).
Generelt er det vel sådan at efter mikrofonen må der ikke bidrages med noget som helst andet end gain og enhver forstærker der afviger fra dette (dyr som billig) farver lyden i en retning som det ikke var tiltænkt indspilningen (varm, blød, fast, præcis, transperant, musikalsk, behagelig, etc...). Jeg høres så til dem der kun har haft rør grej (de sidste 21 år) og kan ikke huske hvordan "heftigt" transistor grej lyder (der hvor jeg bor, er der ikke mange audio freaks som jeg kan stemme lyden af med). Sidst men ikke mindst mener jeg at rør passer meget godt sammen med horn ladet højtalere.
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|