| Forfatter |
|
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se, nu begynder jeg at sidde og spekulere, det er ikke godt 
Jeg synes at kunne huske, at når man skaber at kunstigt midtpunkt som på anden tegning, så halverer man capaciteten på kondensatorerne, idet de jo reelt er serieforbundne.
Er det mig der husker helt skævt, eller.... ?
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo Ebbe44, ved serieforbindelse kan man sammenligne to ens kondensatorer med en, hvor pladen har den dobbelte afstand, og dermed den halve kapacitet.
1 = 1 + 1 + 1
Cx C1 C2 C3 ...
Fandt lige en gl. bog med ovenstående 
ps har lige set at det er en andens tråd, sorry __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes nok der var et eller andet der ringede, så er det da ikke helt spildt man har siddet med snudskaftet begravet i diverse bøger i sin tid 
Ergo kan man betragte de to kondnsatorer i eksempel to som værende ~5000uF, og da de kun lades op i den ene halvbølge er man faktisk nødt til at firedoble kapaciteten for at "ramme" den oprindelige opstilling. (cirka)
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ebbe44 skrev:
|
Jeg syntes nok der var et eller andet der ringede, så er det da ikke helt spildt man har siddet med snudskaftet begravet i diverse bøger i sin tid 
Ergo kan man betragte de to kondnsatorer i eksempel to som værende ~5000uF, og da de kun lades op i den ene halvbølge er man faktisk nødt til at firedoble kapaciteten for at "ramme" den oprindelige opstilling. (cirka)
mvh Ebbe |
|
|
Hvis det er rigtigt, kan der vist være noget fornuft i at smide en hundredelas efter en trafo mere, og så bygge en strømforsyning med 4 dioder i stedet. De er jo godnok meget billige, de ringkerner. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ebbe.
jeg tror kondensatorerne sidder mere i serie end de gør i løsningen med en diodebro. Der er jo som sådan ikke nogle "triks" i løsningen med 2 dioder. Vi udnytter bare de to halvdele af sinus-kurven til at lade på hver sin lyt.
Det eneste jeg lige kan se er at vi reelt kun lader på kondensatorerne halvt så ofte(50 gange pr sek mod 100 med en bro) som med en diodebro - måske derfor det kan opfattes som om man kun har halv kapacitet?
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brisse skrev:
|
Hej Ebbe.
jeg tror kondensatorerne sidder mere i serie end de gør i løsningen med en diodebro. Der er jo som sådan ikke nogle "triks" i løsningen med 2 dioder. Vi udnytter bare de to halvdele af sinus-kurven til at lade på hver sin lyt.
Det eneste jeg lige kan se er at vi reelt kun lader på kondensatorerne halvt så ofte(50 gange pr sek mod 100 med en bro) som med en diodebro - måske derfor det kan opfattes som om man kun har halv kapacitet?
|
|
|
Nej, den er god nok. Man skaber en kunstig nul ved det trick, og kond. er reelt serieforbundne, og det halverer capaciteten. Jeg var lidt vaklende i starten, men nu er jeg sikker. Men som du selv er inde på, så bruger vi osse kun den ene halvbølge til at lade med, og det vil selvfølgelig gi' større ripple ved et givet strømtræk, hvilket så må kompenseres for ved en større kondensator... Puha
Man kan næsten sige, at de gamle grå celler, som har ligget i dvale nogle år er blevet pustet liv i 
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
De sidder da ikke i serie. Hvordan kan de sidde i serie, når trafoens ene pol ("ledning") går til fællespunktet for lytterne (=stel) og den anden går til de to dioder ?
For at sidde i serie, skal begge lytter lades op eller afledes med den samme strøm. Det sker ikke i det kredsløb. Når strømmen løber den ene vej i trafoen, oplades den ene lyt - og vice verca. Og det sker netop, fordi der sidder dioder imellem trafoen og lytten.
Princippet i den type strømforsyning kan sagtens bruges. Din tilkoblede forstærker vil "se" de to lytter som værende på deres angivne værdi. Husk på, at når forstærkeren arbejder, så arbejder den også med vekselstrøm, dvs. først den ene lyt tappes lidt for strøm, indtil signalet passerer nul/stel - så tappes den anden for lidt strøm. Kun forstærkerens hvilestrøm tapper begge lytter samtidigt. Og mht. GainClone er denne part til at bort fra (LM3886: 50 mA) - IHMO.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret. Jeg har siddet og kløet mig i håret, og spekuleret som en gal. Jeg havde en formnemmelse af at noget var galt, og nu gik det endelig langt om længe op for mig, at det jeg har i tankerne er følgende opstilling:

Så er der fred i sjælen 
mvh Ebbe
Edit: Lægger link istedet.
http://putfile.com/pic.php?pic=4/9706503954.jpg&s=x10
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dårlig ide. Dér udnytter du kun den ene halvperiode fra trafoen. Så hellere den før omtalte - eller to trafoer og diodebro, som før nævnt.
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| Dårlig ide. Dér udnytter du kun den ene halvperiode fra trafoen. Så hellere den før omtalte - eller to trafoer og diodebro, som før nævnt. |
|
|
Lige præcis. Det var såmænd også blot for at illustrere hvad det var der havde spøgt i ho'det på mig.
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Ebbe44

Den ligner lidt det som jeg umiddelbart troede at den første tegning fra Brisse forestillede, men ikke gjorde alligevel. Jeg kunne ikke lure hvor lytterne var placeret i første omgang.
Hvis den kun udnytter trafoen halvt, er det ikke den løsning man skal gå efter. Så lærte jeg også lidt idag.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man smider en rigtig bro på den sidste tegning hjælper det lidt på det, men det er stadig ikke godt. Det er stadig et kunstigt nulpunkt man "opfinder"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brisse skrev:
| Hvis man smider en rigtig bro på den sidste tegning hjælper det lidt på det, men det er stadig ikke godt. Det er stadig et kunstigt nulpunkt man "opfinder" |
|
|
Ja, hvor fedt er det lige at spare et par hundrede på komponenter, hvis man efterfølgende må have en elektriker ud og installere et jordspyd, før det virker.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan nu godt lade sig gøre at lave et kunstigt nulpunkt, men man
slipper bestemt ikke så nemt om det som på tegningen! Det nulpunkt er
jo mere flydende end vand ved 20 grader celcius!
Vil man se et eksempel på et kunstigt nulpunkt i praksis kan man tage et kig på hovedtelefonforstærkeren PPAv2
http://www.tangentsoft.net/audio/ppa/amp2/
Nu er PPAv2's nulpunkt godt nok lidt kraftigt i forhold til at vi kun
snakker hovedtelefonforstærker, mindre kan dog også gøre det (alt på
bekostning af kvalitet, naturligvis!), hvilket tangent's andre
hovedtelefonforstærkere er eksempler på.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
FYI: Jeg glemte at gøre opmærksom på, at der kun kommer +/- 17V ud af den - ikke +/- 35V som vist.
Det er netop på grund af, at de to lytter under opladningen fra trafoen sidder i serie og derfor deler denne spænding. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, du opdagede det Det gik for sent op for mig, at jeg havde glemt at redigere. Normalt ville man osse ha' brugt to dioder mere, så man bruger de nu "ubrugte" halvbølger.
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemli'
Og så er der ingen misforståelser . . .
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 April 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 14 August 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt sent men jeg var faktisk af den opfattelse at man kunne lave det sådan her:  og så trække jord med som nul. Ideer udbedes da jeg skal igang med et par GC og har trafo'er liggende med een sekundær vikling.
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 14 August 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ingen som kender denne opbygning's fordele og ulemper?
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |