| Forfatter |
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans bas runger. Det er problemet! Og det er det, vi prøver at hjælpe ham med.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at trække nogle sorte skraldesække over dine HT og lyt.. det burde give svaret.
en bedre metode er at tage en f.eks rockfonplade og gå rundt med denne i horisential ørehøjde. Uden plastic vil du opleve en fornemmelse af propper i ørene, denne fornemmelse forsvinder hvis du kommer en plasticpose omkring den. Det er faktisk nemt at lytte sig til et egnet materiale på denne måde.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
-jan- skrev:
prøv at trække nogle sorte skraldesække over dine HT og lyt.. det burde give svaret. |
|
|
Prøv at fortælle mig helt præcis, hvad der sker, når man gør det. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
[QUOTE=-jan-]
prøv at trække nogle sorte skraldesække over dine HT og lyt.. det burde give svaret.
Prøv at fortælle mig helt præcis, hvad der sker, når man gør det.
|
|
|
Det kan jeg ikke, da jeg aldrig har prøvet det i praksis. Akustikteknikerne hos rockfon har oplyst at pladerne mister deres effekt med ca. 80% hvis de overmales med en plastic maling. Derfor må de indelysende miste mere effekt hvis de lukkes helt af med plastic.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
-jan- skrev:
boholm skrev:
[QUOTE=-jan-]
Prøv at fortælle mig helt præcis, hvad der sker, når man gør det. |
|
|
Det kan jeg ikke, da jeg aldrig har prøvet det i praksis. Akustikteknikerne hos rockfon har oplyst at pladerne mister deres effekt med ca. 80% hvis de overmales med en plastic maling. Derfor må de indelysende miste mere effekt hvis de lukkes helt af med plastic. |
|
|
Aha, men det kan jeg. Plastikken fungerer som en membran og vil dæmpe ved frekvenser, der er afhængig af afstanden mellem en fast flade og plastikken - 1/4 bølgelængde. Desuden spiller det ind, hvor hårdt plastikken er spændt op.
Mine højttalere har plastik på begge sider af sig, og de spiller udemærket. Det er Quad ESL-63, og de har en beskyttende folie på begge sider for at holde støv osv. ude. Hvis plastik dæmper, så ville mine højttalere slet ikke spille. Jeg håber, du kan se en hvis pointe.
Plasticmaling er en helt tredie boldgade, da det tørrer ind til en tyk og stiv overflade, som ingen eftergivenhed har sig - modsat an plastikpose. Så ja, i denne situation kan og skal man ikke bruge plastik. Hvilket egentligt beviser, plastik ikke "bare" er plastik.
Men tilbage til Mr. MBGs problem: Bassen runger. Flere gode ideer, eller skal han lige prøve de indtil videre givne tips? __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja.. det var jeg også sikker på du kunne, derfor omkringelerede jeg svaret tilbage til det oprindelige spørgsmål for ikke at komme ud i knidderfnidderrier om plasticposer...
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nok anbefale ham at gøre det enkelt. Køb nogle af de grå flytte tæpper i plaidstørrelse hos Jyske. De koster ikke ret meget, brug dem som testmateriale på diverse vægge, det koster ikke meget at købe en 5-10 stykker af dem. Jeg har haft masser af problemer i min lejlighed, men anvendte som indledning disse tæpper for at gøre enkeltområder og vægge døde. De er efterfølgende anvendelige til meget andet. Derefter har jeg som tidligere nævnt, købt for et større antal rigtige malerier og udplaceret på de mest strategiske steder. Klart at tæpperne gav det bedste reultat, men det er jo ikke synsmæssigt holdbart i mere end få timer / dage.
Som vi alle har oplevet det - jo mere man tømmer sin lejlighed / stue for møbler, billeder og interiør, jo mere runger det. Så få det indrettet godt og supler med et par kønne vægtæpper, lidt malerier, evt. lav det som beskrevet med en smart indfarvning på egne maleri rammer - det kan laves rigtig flot og det fungerer, og ikke mindst er det integreret så man kan holde ud at kigge på det, og det er lige så væsentlig en ting.
Klart at plastikmaling og andre ting som overflade ikke virker 100% optimal, som ekstremt dyre akustik løsninger gør - men gør man ingenting går det ca. 100% galt. Som beskrevet her +/- og alt efter rum samt indsats, vil jeg mener at det lydmæssigt forbedres 60 - 70 %, men husk gulvtæpperne, uden dem og i alt det beton, går det helt galt. Skal man bo og leve i det, bør det også laves så det er til at holde ud at kigge på, skal man bo der i mange år længe, kan man lave rammer med Rockwool og filt samt alverdens fremspring, for at gøre det endnu mere perfekt, ingen tvivl om det.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis tæpper på væggene skal have en god effekt ved dyb bas så skal de have lidt afstand bagved. Prøv evt. med 5-7 cm til en start! Ellers ender et hele med en overdæmpet mellemtone og faktisk ikke megen dæmpning af det der lyder til at være problemet - rungende bas!
Held og lykke med projetet - eller projekterne lyder det vist mest som 
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm
Det er korrekt, de hænger bedst løst / frit som gardiner. Men nogle få vægtæpper hist og pist, er ganske udmærket, når bare man ikke dekorerer en hel væg på den måde. Ja det er et større projekt, og man bliver aldrig helt færdig, for det griber meget ind i resten af indretning og dekoration, ligesom det er en anseelig opgave. Det er næsten ligemeget hvor man kommer rundt og kigger, så gør folk stort set ikke noget ved det, og det er synd, for der kan hentes rigtig meget.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Mickey BG Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1206
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror bare jeg starter med nogen gode stor malerier... har fundet et stort flot et på 111cm. x 85cm. som skal sider over sofaen, altså modsat af højttalerne, og så har jeg et godt maleri på 34cm. x 38cm. som skal side på den væg overfor vinduet... og så har jeg fundet nogen gode tykke gardiner... __________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |