Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:
Som i alle metal kabler har den krystalinske struktur stor betydning for metallets lede evne. Denne struktur bliver påvirket af strøm og altså ændrer kablet egenskaber alt efter hvor meget/længe der er røget signal igennem. Denne forklaring har jeg iøvrigt fra en fysiker der ikke mente at der var teoretisk belæg for netkablers generelle indflydelse på et hifi anlæg men gerne ville støtte at kabler generelt ændrer egenskaber efterhånden som de påvirkes af strøm.

Ok - kablet bliver bedre ledende, efter tilspilning...
Men et højere tværsnitareal, giver jo også et bedre ledende kabel ?!

Hvorfor ikke bare bruge et kabel med et højere tværsnit ?

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Slowon dit forslag er sikker udmærket lydmæssig men det lyder lidt farlig det er vist ikke lige så sikkerhedsmæssig forsvarlig jeg håber at folk tænker sig om.

Hvorfor forholder ingen sig til matrialets beskaffenhed,Spencer du må da indrømme at eks. kobber og sølv ikke leder lige godt.Endelig er der også overgangen i kontakterne/stikkene der er flere ting i spil her. 

Som HiFi freak kan man stille spørgsmålet hvor er pengene givet bedst ud det behøver ikke nødvendigvis være på kabler.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 April 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

jrgw

ca sådan så kabler ud førhen - og hvis man undlader at vande dem,som man jo heller ikke vander moderne kabler,sker der intet galt.

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 April 2006 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Mht. til tilspilning så har jeg en kunde (som iøvrigt sikkert læser med her, hej) der har god erfaring med at serie forbinde sine netkabler og lade køleskabet tæske dem igennem et par dage inden de kommer på anlægget.

Mvh

Holmbye

Det er ligeledes min erfaring at netkabler skal "tilspilles" dvs trække godt med strøm inden de viser fuldt potentiale. Dog havde jeg et slattent og ligegyldigt hospitals-kabel på setupet i en periode, og dette udgjorde som mange andre en forskel, blot til den ubetinget dårlige side.

Hvis man vil motionere sit kabel, så smækker man det ind, hvor der trækkes godt med strøm, fx. som "led" til hele setupet. Ellers er en el-kedel udmærket hvis man er lidt tålmodig...

Så ja, netkabler skal "tilspilles".....

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Nu bliver jeg nødt til at blande mig

Spiller mærket af kedel så også ind, kunne jo være at en Braun var bedre end en fra Philips?

Var der ikke en der tidligere i tråden har skrevet, at når man tog stikket ud og satte det i igen, så var lyden i det pågældende kabel ikke den samme længere? Hvis det er tilfældet, hvad hjælper det så at lade et andet apparat tilspille kablet?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
netkabler skal "tilspilles".....

Sæt nu ens anlæg lyder bedst med nye kabler...
Så kan man ikke bestille andet end at skifte netkabler, hver gang de er spillet til.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Wizard

Det har du nok misforstået lidt - det man mener med at placere det i en anden opsætning (elkedel), er at placere det et sted med stor belastning, for at få det motioneret / tilspillet hurtigst og bedst muligt, efterfølgende er kablet på plads og i orden. 
Men derudover, når man har taget sit / sine kabler af, uanset om det er netkabel eller alle andre kabler, skal det / de have en tilpasningstid igen, hvilket kan tage fra en halv til et par timer - lidt på samme måde som når man har slukket helt for sit grej, så skal det spille førnævnte tid før det yder sit bedste, nogle siger endda meget længere tid, eller sluk aldrig.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Wizard

Det har du nok misforstået lidt - det man mener med at placere det i en anden opsætning (elkedel), er at placere det et sted med stor belastning, for at få det motioneret / tilspillet hurtigst og bedst muligt, efterfølgende er kablet på plads og i orden. 
Men derudover, når man har taget sit / sine kabler af, uanset om det er netkabel eller alle andre kabler, skal det / de have en tilpasningstid igen, hvilket kan tage fra en halv til et par timer - lidt på samme måde som når man har slukket helt for sit grej, så skal det spille førnævnte tid før det yder sit bedste, nogle siger endda meget længere tid, eller sluk aldrig.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Ovenstående er helt i teknisk/teoretisk overensstemmelse med den forklaring jeg tidligere har beskrevet altså, krystallerne i metallet lægger sig ved påvirkning af strøm mere jævnt eller man kunne sige at de retter sig i strøm retningen som et træ i vinden.

Har man så haft sit kabel af og bøjet eller flyttet på det så ændrer man på krystal strukturen i metallet.

Mvh

Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:
Har man så haft sit kabel af og bøjet eller flyttet på det så ændrer man på krystal strukturen i metallet.

Lad os så bare sige at kablet så ikke leder strømmen lige så godt, efter det har været bøjet...
Men hvad forhindrer at man kan vælge et stort tværsnitareal fra start, og have rigeligt at give af ?

Hvem bekymrer sig om at topfarten på en racerbil ikke længere er 350km/t men 'kun' 320km/t, når man kun skal køre bykørsel ?

Pointen er at et veldimensioneret kabel, ikke bør lade sig forstyrre af en forringelse i ledeevne på 10%.

Hvis det er så meget, kan det iøvrigt måles.
Så længe det ikke kan måles, eller påvises i blindtests, så ligger det i området med det paranormale.

Jeg tager til hver en tid, en blindtest på at jeg ikke kan høre forskel.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 27 April 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:
Toftdahl skrev:

Wizard

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Ovenstående er helt i teknisk/teoretisk overensstemmelse med den forklaring jeg tidligere har beskrevet altså, krystallerne i metallet lægger sig ved påvirkning af strøm mere jævnt eller man kunne sige at de retter sig i strøm retningen som et træ i vinden.

Mvh

Holmbye

Og hvad vej er det så lige strømmen løber når det er vekselstrøm?

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

henrik300

Nej man skal ikke bruge det samme kabel hele vejen. Der kan f.eks. et 5 kvadrat være en super god ide, og så bruger du 1,5 kvadrat til netkabler og stjernebokse. Det tekniske i det, tror jeg ikke mange kan forklare, men ved simpel lytning er der forskel og stor forskel. Der er f.eks. hørbar forskel om du bruger en 1,5 kvadrat fra separat gruppe fra måler, elelr om du bruger en 2,5 kvadrat. Derudover oplever man som du selv ved, forskellene i materialevalget, hvilket kan give et stort udslag på lyden. Derudover kan en skærm, alt efter hvordan den monteres udgøre en forskel.

Det samme med jordforbindelser, de kan være positive eller direkte ødelægge det hele. Strøm er jo heller ikke bare strøm, det afhæner af i hvilket område du bor, og hvor på strengen du bor, hvor meget støj og påvirkning der er i området. Så ud fra disse betragtninger, kan et hvilket som helst netkabels indflydelse også spoleres af disse omstændigheder.

Ordentlig lyd er afhængig af ordentlig strøm og masser af strøm, derfor har alle komponenter og områder betydning på kvaliteten af lyden - men strøm er jo lidt af en mystisk fætter i masser af sammehænge.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Har lige talt med min elektrikker og han oplyser at der ikke findes et 5 kvatrat men 6 kvadrat.

Jeg har nu bestilt en sep. gruppe til hifi og et 6 kvadrat kabel ned til musikrummet. Dertil laver han 6 stikdåser i tre grupper af 13 Ampere. Naturligvis jordet.

Han oplyser endvidere at en skinne er skidt i denne her sammenhæng da en sådan er serieforbundet. Derfor vil en stjerneboks eller 6 kontakter med lige meget strøm i hver være den bedste løsning.

Nu får vi at se om det har en betydning her i hytten, men forventninger er der helt klart

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Henrik300

Det bliver kanon spændende at følge dit projekt - når vi har talt om 5 kvadrat har det været i samenhænget 2,5 x 2, så defor forskellen. Men fint du er på vognen og optimerer det der kan optimeres - følges med spænding.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Holmbye skrev:
Toftdahl skrev:

Wizard

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Mvh

Holmbye

Og hvad vej er det så lige strømmen løber når det er vekselstrøm?

"dolph"

Ja altså nu er jeg jo hverken elektrikker, fysiker eller på anden måde særligt kvlificeret til at teoretisere over strøm. Men helt så enkelt som at sige at det er vekselstrøm og der derfor ingen retning er, den køber jeg ikke. Husk nu at dette bare er mine egne tanker og ideer og ikke bygger på fakta eller kvalificeret viden.

Hvis en forstærker bruger en given mændge strøm må denne strøm jo komme et sted fra? Altså må der løbe mere strøm fra elværket og til forstærkeren end den anden vej, altså må der være retning på strømmen. Hvis der løb lige meget strøm begge veje ville der vel ikke være noget strømforbrug? hvis forstærkeren sender strøm tilbage til elværket så vil jeg have penge for det, jeg vil ihvertfald ikke betale fuld pris for al den strøm de bilder mig ind at jeg bruger hvis jeg i virkligheden sende ligeså meget tilbage? kan du følge mig ?

Men nu syntes jeg at vi skal passe på at tråden endu engang ikke bliver en diskussion om forskel eller ej, særligt når nu der er så få af os egetnlig har særlig meget forstan på det teoretiske.

Lad os hellere udveklse erfaringer.

Mvh

Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:
Hvis en forstærker bruger en given mændge strøm må denne strøm jo komme et sted fra? Altså må der løbe mere strøm fra elværket og til forstærkeren end den anden vej, altså må der være retning på strømmen. Hvis der løb lige meget strøm begge veje ville der vel ikke være noget strømforbrug? hvis forstærkeren sender strøm tilbage til elværket så vil jeg have penge for det, jeg vil ihvertfald ikke betale fuld pris for al den strøm de bilder mig ind at jeg bruger hvis jeg i virkligheden sende ligeså meget tilbage? kan du følge mig ?

Dit strømforbrug, bliver faktisk omsat 100% til varme.
Den lille rest af strømmen, der bliver til lyd, og ikke bliver til varme i forstærkeren, ender faktisk også som varme, når lyden dør ud.

Altså får elværket ikke andet fra dig end dine penge (når skattevæsnet har været der).

EDIT: Ja, du betaler også for portoen, når de skal sende dig regningen.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Holmbye

Helt enig - jeg hælder også mere til de afprøvede og praktiske erfaringer, samt det at udveksle disse.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Sendt: 27 April 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

hvis returstrømmen ikke er 100% identisk i mængde,er der tale om en fejlstrøm - hvilket får hifirelæet til at reagere..

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 April 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Den tror jeg da gerne du "vinder".................

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Spencer skrev:

Indtil videre, har jeg ikke hørt om nogen der kunne høre forskel på netkabler i en blindtest.
Hvis nogen føler sig overbeviste om at de kan høre forskel i en blindtest, så bør de deltage i én.
Foreløbig er der kommet en del snak om hvorfor blindtest ikke duer, ved test af netkabler.

Enten står man ved at man kan høre forskel, og beviser det, eller også erkender man, at det kan man ikke.

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 27 April 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Enten står man ved at man kan høre forskel, og beviser det, eller også erkender man, at det kan man ikke.

Helt enig, men de er jo bange for, at de "ikke dur til deres embede"

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 27 April 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Spencer skrev:

Der er tilsyneladende flere der har foretaget "døvetest" af netkablers indflydelse på deres anlæg og konkluderet at de kan se forskel på lyden.

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum