Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
| Det undrer mig tit at hifi-folket kan bruge titusindvis af kroner på hundedyre højttalerkabler, når en simpel - men yderst sjældent foretaget - akustikregulering af lytterummet ville give den hundrededobbelte effekt. |
|
|
Hifi-Klubben solgte for nogle år siden, nogle basregulator-rør, fremstillet af VM-Acoustics - såkaldte 'Black Holes'.
Jeg har selv et sæt af disse stående, og kan fortælle at det ikke er woodoo. Men... de forhandles ikke længere af Hifi-Klubben, grundet for lidt salg, sagde de til mig. Interessen var simpelthen for lav. 
De kan iøvrigt laves ret let, hvis man er fingernem. Vejledning her
Men... måske pynter de ikke i de små hjem, og hvad vil gæsterne ikke sige... Små diskrete netkabler derimod. Dem kan man købe uden at kæresten opdager det. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen af dem med statistisk indsigt forholder sig sikkert for meget til dette, og mangler den lange og grundige erfaring, derfor påberåber de sig ret til, at alle skal indtage samme mangelfulde standpunkt, som man er nået til via mangelfuldt arbejde og materiale.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kabelfreaks,
Efter alle disse 14 sider ønsker jeg fact's. Og fact's for mig er en beviselig hørbar forskel! Og en gangbar hørbar forskel for mig er lig med en BLINDTEST, hvori mindst 5 personer deltager og de fire er enige om resultatet. Mener at nogen/nogle her i denne tråd bør melde sig selv, så os endnu ikke-troende kan få en afklaring på tesen og det faktuelle.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Nogen af dem med statistisk indsigt forholder sig sikkert for meget til dette, og mangler den lange og grundige erfaring, derfor påberåber de sig ret til, at alle skal indtage samme mangelfulde standpunkt, som man er nået til via mangelfuldt arbejde.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Hvis man kan opnå den samme musikglæde, langt billigere, ved mangelfuldt arbejde, er det klart vejen frem ! Ingen grund til at hoppe over hvor gærdet er højest, og ovenikøbet skulle betale for det... __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
|
Jeg tager til hver en tid, en blindtest på at jeg ikke kan høre forskel.
|
|
|
Den tror jeg da gerne du "vinder"................. |
|
|
Indtil videre, har jeg ikke hørt om nogen der kunne høre forskel på netkabler i en blindtest. Hvis nogen føler sig overbeviste om at de kan høre forskel i en blindtest, så bør de deltage i én. Foreløbig er der kommet en del snak om hvorfor blindtest ikke duer, ved test af netkabler. 
Enten står man ved at man kan høre forskel, og beviser det, eller også erkender man, at det kan man ikke.
|
|
|
Jeg er da også helt overbevist om at du, med din holdning, vinder enhver blindtest omkring netkabler, og det overrasker vel egentlig ikke nogen.... Vil du med samme logik overfører din skråsikkerhed på tests omkring ht-kabler og signal-kabler...?
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm nu er det jo ikke en ny diskution her på fora,ej heller ide'en om blindtest er den ikke foretaget før,var der ikke noget med kubikken og hospitalskabler(og andre) hjemme i hans domicil?svend p var vist også med undskyld til de nævnte hvis jeg tager fejl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
|
|
Indtil videre, har jeg ikke hørt om nogen der kunne høre forskel på netkabler i en blindtest. Hvis nogen føler sig overbeviste om at de kan høre forskel i en blindtest, så bør de deltage i én. Foreløbig er der kommet en del snak om hvorfor blindtest ikke duer, ved test af netkabler. 
Enten står man ved at man kan høre forskel, og beviser det, eller også erkender man, at det kan man ikke. |
|
|
Jeg er da også helt overbevist om at du, med din holdning, vinder enhver blindtest omkring netkabler, og det overrasker vel egentlig ikke nogen.... Vil du med samme logik overfører din skråsikkerhed på tests omkring ht-kabler og signal-kabler...? |
|
|
Min holdning til højttalerkabler, og signalkabler, finder du nok tidligere i tråden. Men her mener jeg også at blindtest kan afsløre om et kabel med flot strømpe, og lækre stik, vinder grundet udseendet. Sjovt nok var der en trend på et tidspunkt, med at højttalerkabler skulle have højt tværsnitareal. Da den trend døede ud, kunne folk pludselig høre at kabler med lavere tværsnit var gode.  Hifi-Klubbens 4 kvadrat solgte godt dengang, og jeg har stadig et sæt. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hej kabelfreaks,
Efter alle disse 14 sider ønsker jeg fact's. Og fact's for mig er en beviselig hørbar forskel! Og en gangbar hørbar forskel for mig er lig med en BLINDTEST, hvori mindst 5 personer deltager og de fire er enige om resultatet. Mener at nogen/nogle her i denne tråd bør melde sig selv, så os endnu ikke-troende kan få en afklaring på tesen og det faktuelle.
På forhånd tak.
|
|
|
Ikke muligt der er intet inden for videnskaben der understøtter deres påståede vås, andet end en psykisk lidelse/tilstand kaldet paranoia.
Et godt kabel med meget lidt modstand og afskærmning osv. vil ikke gøre nogen forskel når man sætter det i enden på et virvar af kabler transformatore osv, er spredt ud over hele kloden, faktisk kan ohms lov give et svar på det, som er den simpleste formel inden for elektronik verdenen, det sjove er at man jo netop bruger afskærmede strømforsyninger i diverse hifi udstyr med meget meget lav Vrms og meget store lytter netop for at net spændingen ikke har nogen indflydelse.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må lige komme med endnu en bemærkning i dette indlæg.
Jeg har nu læst det meste af hvad der er skrevet.
Efter at været rimelig aktiv i forumet her på HiFi4All, og "kender" en del af dem som også har skrevet i dette indlæg, må jeg sige at jeg sgu efterhånder begynder og tro at jeg har taget fejl af folk. Det irritere mig at folk som ikke kan høre forskel, og har en helt klar mening om, at netkabler absolut ikke kan forbedre lyden i et givent anlæg, og skal håne, og på det nærmeste svine folk til, som kan.
Jeg troede at folk herinde var seriøse med deres hobby, og accepterede folks meninger og erfaringer. Dette har vist sig ikke at holde stik. I stedet, er det gået hen og blevet lidt af en børnehave, med diverse beskyldninger til folk som har gode resultater med netkabler, at hvis de ikke kan bevise det, eller ikke "tør" stille op til en blindtest, ja så er men bare for langt ude.
Hold K.ft en gang L..t
Det er indlæg som denne, der for mig til at tænke på at droppe min fremtidig deltagelse i HiFi4All forum. Jeg bliver sgu skuffet over folk nedladende komentarer, til dem man ikke ening med.
Mit tidligere indlæg blev ikke besvaret. Jeg håber dette vil.
MVH Michael
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
|
|
Enten står man ved at man kan høre forskel, og beviser det, eller også erkender man, at det kan man ikke.
|
|
|
Jeg er da også helt overbevist om at du, med din holdning, vinder enhver blindtest omkring netkabler, og det overrasker vel egentlig ikke nogen.... Vil du med samme logik overfører din skråsikkerhed på tests omkring ht-kabler og signal-kabler...?
|
|
|
Helt rigtigt gl.jas.
En test som denne kan ikke lade sig gøre. Os med højtudviklet hørelse, har tabt på forhånd.
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
lol mhansen har selv prøvet lidt mere diplomatisk,igen hvis jeg ikke kan høre forskel og han kan men ikke videnskabeligt bevise det har jeg ret sådan er det hehe,nå men lige et link til kubikens og hans gæsters oplevelser hin aften http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25540&K W=netkabler&PN=0&TPN=4 ser ud til NKT var vinderen(hospitalkablet til et par hundrede meteren) sådan set lige meget hvem der vandt men de kunne høre forskel,men øh bøh "det er jo ikke videnskabeligt nok"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@mhansen
Jeg kan da godt forstå, at du er ked af at ingen har kommenteret dit indlæg, hvor du har oplevet en forskel.
Men måske har ingen haft netop den oplevelse som dig - hvor de først kunne høre forskel, og senere ikke kunne. Sammenligningen med Cola er meget fin her.
Når jeg forlanger beviser, er det fordi det er meget let at slynge et postulat ud i luften, og sige at man kan høre forskel. Jeg kender personligt tre personer der siger at de kan høre forskel, og gerne stiller op til en sammenligningstest.
Jeg tvivler dog stærkt på at Toftdahl kan høre forskel, idet han undviger enhver form for test. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er der forskel på højttalerkabler og signalkabler, men netkabler?
Forestil dig, at du får dit højttalersignal et sted 300 km væk. Tror du virkelig, at du kan forbedre lyden på nogen måde, ved at forlænge det 300 km lange højttalerkabel af standardkvalitet med hundedyre 2 meter til 20.000,- ???
Vorherrebevares.
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
spencer, måske toftdahl ikke mener han har noget at bevise?bruger selv "speciele" netkabler og jeg skal da ikke bevise overfor nogen om jeg kan høre forskel eller ej,at du ikke kan og mener at os som kan har smidt penge ud af vinduet er helt fint med mig,vær du bare glad du har sparet de penge til netkabler så
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolfiboy skrev:
Mik112 skrev:
|
Hej kabelfreaks,
På forhånd tak.
|
|
|
Ikke muligt der er intet inden for videnskaben der understøtter deres påståede vås, andet end en psykisk lidelse/tilstand kaldet paranoia.
Et godt kabel med meget lidt modstand og afskærmning osv. vil ikke gøre nogen forskel når man sætter det i enden på et virvar af kabler transformatore osv, er spredt ud over hele kloden, faktisk kan ohms lov give et svar på det, som er den simpleste formel inden for elektronik verdenen, det sjove er at man jo netop bruger afskærmede strømforsyninger i diverse hifi udstyr med meget meget lav Vrms og meget store lytter netop for at net spændingen ikke har nogen indflydelse.
|
|
|
Der er helt klart forskel på kabler! Noget er beregnet til eksv. LF og andet til HF, forskellige impedanser osv. - ingen tvivl herom. Men lydmæssige forskelle i korrekt dimensionerede 2,3KW 230VAC-50Hz kabeltræk bør bevises! - specielt det der foregår efter stikkontakten, thi det er her i de løse enders land der tjenes millioner på få meter, og de fleste af os selv kan gøre en lovlig indsats! På den anden side af kontakten skal man have en installatør rendende rundt (de må have et ret morsomt job) a' 500kr/t. + materialer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
|
Selvfølgelig er der forskel på højttalerkabler og signalkabler, men netkabler?
Forestil dig, at du får dit højttalersignal et sted 300 km væk. Tror du virkelig, at du kan forbedre lyden på nogen måde, ved at forlænge det 300 km lange højttalerkabel af standardkvalitet med hundedyre 2 meter til 20.000,- ???
Vorherrebevares. |
|
|
Jeg har været inde på at der kan være en forskel i selve stikket der går i netbrønden - at det er for løst lavet. Her er kabler til hospitalsbrug, formentlig lavet ordentligt. Det vil i så tilfælde kunne måles, hvis man prøver det på en elkedel, og tager tid på hvor længe den er om at koge en liter vand.
Alle de pseudovidenskabelige ideer om at man kan høre at kobberets krystaller er vendt, vil jeg se bevist igennem en blindtest.
Det mener jeg virkelig ikke er for meget at forlange. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112
Det behøves ikke at være dyrt, køb stik og forskellige typer kabel og materiale, monter og behand disse kabler på forskellig måde, forskellige dimentioner, så kan man opnå ganske fine resultater, og der er stor forskel på de enkelte man fremstiller - så nej det behøves ikke at være dyrt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole
Skru nu ned for blusset, det er jo ikke noget relevant snak du kommer med, det oser jo lang væk af manglende erfaring og arbejde med emnet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@mhansen
Jeg kan da godt forstå, at du er ked af at ingen har kommenteret dit indlæg, hvor du har oplevet en forskel.
Men måske har ingen haft netop den oplevelse som dig - hvor de først kunne høre forskel, og senere ikke kunne. Sammenligningen med Cola er meget fin her.
Når jeg forlanger beviser, er det fordi det er meget let at slynge et postulat ud i luften, og sige at man kan høre forskel. Jeg kender personligt tre personer der siger at de kan høre forskel, og gerne stiller op til en sammenligningstest.
Jeg tvivler dog stærkt på at Toftdahl kan høre forskel, idet han undviger enhver form for test.
|
|
|
spencer.
Jeg er ikke ked af at folk ikke svare på mine indlæg.
Jeg tror du har læst forkert. Jeg har ikke først kunne høre forskel , og bagefter ikke. Jeg kan høre forskel hver gang, jeg skifter mine netkabler ud med alm. standard kabler. Jeg er klar til at blive haglet ned nu, af alle som skulle have lyst. Jeg er snart så ligeglad med det her emne, at det er ligefør jeg stiller op til en blindtest. Men igen den er svær at vinde.
Min holdning til kabler er, at hvis man ikke kan høre forskel, så ryger de ud igen. Men man skal give dem en chance. 10 min. lytning er ikke nok. For mig i hvertfald.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
| Jeg er snart så ligeglad med det her emne, at det er ligefør jeg stiller op til en blindtest. Men igen den er svær at vinde. |
|
|
Så længe det gælder at høre forskel på billige og dyre netkabler, er den vel ikke svær at vinde ? Du kan jo kun gætte rigtigt i 50% af tilfældene.
Får du 75% rigtige i en stor mængde forsøg, så har du jo vist at du kan høre forskel. Hvis du kan gentage det, bliver det endda videnskab, da det må accepteres som et reelt bevis.
Men du har da ret i at emnet ikke er det mest spændende indenfor hifi. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|