Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolfiboy skrev:
Mik112 skrev:
|
Hej kabelfreaks,
Efter alle disse 14 sider ønsker jeg fact's. Og fact's for mig er en beviselig hørbar forskel! Og en gangbar hørbar forskel for mig er lig med en BLINDTEST, hvori mindst 5 personer deltager og de fire er enige om resultatet. Mener at nogen/nogle her i denne tråd bør melde sig selv, så os endnu ikke-troende kan få en afklaring på tesen og det faktuelle.
På forhånd tak.
|
|
|
Ikke muligt der er intet inden for videnskaben der understøtter deres påståede vås, andet end en psykisk lidelse/tilstand kaldet paranoia.
Et godt kabel med meget lidt modstand og afskærmning osv. vil ikke gøre nogen forskel når man sætter det i enden på et virvar af kabler transformatore osv, er spredt ud over hele kloden, faktisk kan ohms lov give et svar på det, som er den simpleste formel inden for elektronik verdenen, det sjove er at man jo netop bruger afskærmede strømforsyninger i diverse hifi udstyr med meget meget lav Vrms og meget store lytter netop for at net spændingen ikke har nogen indflydelse.
|
|
|
Her er så en af forklaringerne på at jo ringere en strømforsyning er bygget op, jo større er chancen for at man kan høre forskel på netkabler selvom forskellen måske er uendelig lille.
Kort oversat: Jo dårligere anlæg, jo større chance for at netkabler eller andre tweaks på strømsiden gør en forskel.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
|
Jeg arbejder både live og i studiet, og hvad sidstnævnte angår, er jeg fuldt bevidst om vigtigheden af gode konvertere og en ren signalvej.
Men det er omsonst at tro, at et signal - lad os sige en elguitar - først har vandret gennem pickup'er, gennem guitarkabel, gennem en gammel guitarforstærker (med helt almindeligt netkabel), gennem en billig mikrofon (en Shure SM57 er en af de mest brugte mikrofoner til guitaroptagelse. Ikke min foretrukne, men alligevel mest brugte) til 800 kr, gennem en preamp, gennem en converter (to sidstnævnte forhåbentlig af høj kvalitet), gennem endnu en converter, gennem en mixer, gennem en EQ og muligvis gennem en kompressor, gennem endnu en kompressor, gennem en converter mere (den sidste i mixfasen), ud af en converter (til mastering) ind i en EQ, en kompressor, muligvis flere af disse, gennem ENDNU en converter og til slut ned på CD, skulle kunne gavne af en tilspilning af netkablet.
INGEN af disse mange apparater har været tilsluttet lysnettet med netkabler til over 100 kr, og det er ligemeget om det er et kæmpestort amerikansk studie, eller et hvilket som helst hjemme/projektstudie.
Wake up to reality, kære venner!
|
|
|
Du har lige beskrevet med al tydelighed, at det meste musik der bliver produceret i dag, lyder som det er mast ud igennem et lille beskeden højtaler der endnu ikke er pakket ud.
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
| Der er ikke økonomi i at forøge kvaliteten i indspilningsfasen eks. uanset hvad vi tror og reklamen fortæller os er det gennemsnitlige produkter vi får i de fleste tilfælde.Profit er det som verden drejer sig om sådan er det uanset om vi kan lide det eller ej. |
|
|
Atter engang er jeg nødt til at gøre jer opmærksom på, at indspillet musik er en kunstigt skabt virkelighed. Kvaliteten i indspilningsstudier er utroligt høj, langt højere end jeres 44.1 khz/16 bit CD-afspillere kan præstere. Og netop for at musikken skal kunne høres i jeres ikke-akustikregulerede stuer ud over jeres konsumerstandard-apparater, bliver musikken traditionsmæssigt indspillet på en sådan måde, at den tilfredsstiller alle.
Desuden er rytmisk musik i sig selv en kunstigt skabt virkelighed (sangere der synger på niveau med trommer, elektriske guitarer, effekter, keyboards osv.), hvilket jo betyder at genren i sig selv ikke fordrer naturtro gengivelse.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg kan kun bakke dig op mhansen, det var netop svar nok på det hele, og det efterfølgende indlæg gjorde det kun mere tydeligt og værre, måske klart, at vi bevæger os himmelråbende langt væk fra HiFi og god lyd.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Du har lige beskrevet med al tydelighed, at det meste musik der bliver produceret i dag, lyder som det er mast ud igennem et lille beskeden højtaler der endnu ikke er pakket ud.
|
|
|
Bortset fra converterne, er det fuldstændigt samme indspilningskæde som i 50-60'erne. Her optog man blot på andre medier. Ringere medier, blot for en ordens skyld.
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt kunne jeg godt tænke mig at høre, hvilket musik skeptikerne lytter på derhjemme.
Belys venligst, hvilke højdefinitionsoptagelser i mener har gavn af de omtalte netkabler. Det er vel ikke fuglekvidder og vindstøj (luftkasteller?) i lytter på hele tiden? 
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
|
Jeg arbejder både live og i studiet, og hvad sidstnævnte angår, er jeg fuldt bevidst om vigtigheden af gode konvertere og en ren signalvej.
Men det er omsonst at tro, at et signal - lad os sige en elguitar - først har vandret gennem pickup'er, gennem guitarkabel, gennem en gammel guitarforstærker (med helt almindeligt netkabel), gennem en billig mikrofon (en Shure SM57 er en af de mest brugte mikrofoner til guitaroptagelse. Ikke min foretrukne, men alligevel mest brugte) til 800 kr, gennem en preamp, gennem en converter (to sidstnævnte forhåbentlig af høj kvalitet), gennem endnu en converter, gennem en mixer, gennem en EQ og muligvis gennem en kompressor, gennem endnu en kompressor, gennem en converter mere (den sidste i mixfasen), ud af en converter (til mastering) ind i en EQ, en kompressor, muligvis flere af disse, gennem ENDNU en converter og til slut ned på CD, skulle kunne gavne af en tilspilning af netkablet.
INGEN af disse mange apparater har været tilsluttet lysnettet med netkabler til over 100 kr, og det er ligemeget om det er et kæmpestort amerikansk studie, eller et hvilket som helst hjemme/projektstudie.
Wake up to reality, kære venner!
|
|
|
Lad os lige komme tilbage til basis her Mr. Kole
Der er flere debatter i denne tråd og den du taler om er beretigelsen af net kabler og dennes virkning på musikken.
Den lyd der er på indspildningen variere faktisk en del, der er gode og der er mange dårlige. Dette er et faktum som nok de fleste herinde er enig med mig i.
Når vi nu taler om strøm så drejer det sig om at alle maskinerne i et hifi/high end anlæg skal have den strøm som de behøver. Det er et faktum at belaster du en sikringsgruppe så får alle delene ikke den strøm som de skal have og derved kan de ikke preforme 100% som de skal. Dette for man med en seperat gruppe til sin hifi. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
mhansen skrev:
|
|
|
|
Bortset fra converterne, er det fuldstændigt samme indspilningskæde som i 50-60'erne. Her optog man blot på andre medier. Ringere medier, blot for en ordens skyld.
|
|
|
Inspildninger fra dengang der kun var 4 eller 8 spor, og meget primitv teknik, kunne de lave lyd som var indlevende overskuelig at lytte til. Ikke alt det fnider der bliver lagt på i dag.
Har man 148 spor i dag, så sider jeg med en fornemmelse at de skal f... også bruges. Hvilket resultere over produceret lyd. Det må du sgu da give mig ret i...
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Rolfiboy skrev:
Mik112 skrev:
|
Hej kabelfreaks,
Efter alle disse 14 sider ønsker jeg fact's. Og fact's for mig er en beviselig hørbar forskel! Og en gangbar hørbar forskel for mig er lig med en BLINDTEST, hvori mindst 5 personer deltager og de fire er enige om resultatet. Mener at nogen/nogle her i denne tråd bør melde sig selv, så os endnu ikke-troende kan få en afklaring på tesen og det faktuelle.
På forhånd tak.
|
|
|
Ikke muligt der er intet inden for videnskaben der understøtter deres påståede vås, andet end en psykisk lidelse/tilstand kaldet paranoia.
Et godt kabel med meget lidt modstand og afskærmning osv. vil ikke gøre nogen forskel når man sætter det i enden på et virvar af kabler transformatore osv, er spredt ud over hele kloden, faktisk kan ohms lov give et svar på det, som er den simpleste formel inden for elektronik verdenen, det sjove er at man jo netop bruger afskærmede strømforsyninger i diverse hifi udstyr med meget meget lav Vrms og meget store lytter netop for at net spændingen ikke har nogen indflydelse.
|
|
|
Der er helt klart forskel på kabler! Noget er beregnet til eksv. LF og andet til HF, forskellige impedanser osv. - ingen tvivl herom. Men lydmæssige forskelle i korrekt dimensionerede 2,3KW 230VAC-50Hz kabeltræk bør bevises! - specielt det der foregår efter stikkontakten, thi det er her i de løse enders land der tjenes millioner på få meter, og de fleste af os selv kan gøre en lovlig indsats! På den anden side af kontakten skal man have en installatør rendende rundt (de må have et ret morsomt job) a' 500kr/t. + materialer.
|
|
|
JA korrekt men hvis man nu bruger hovedet lidt og har bare lidt indsigt i fysik, ved man også at et kabel/en form for overførsel af en spænding aldrig kan blive bedre end den dårligste del i overførsels ledet.
hvis du tager en superleder på 0 ohm og kobler sammen med et alm kabel vil den samlede modstand jo ikke være på 0 ohm.
Med hensyn til LF og HF kabler osv, har det intet at sige for netspænding, når vi snakker HF (over flere Mhz) render spændingen og strømmen i bølger uden på kablet(kobber overfalden, relativt til den anden leder, derfor man skærmer og sørger for impendanstilpasning fordi ellers ville der ikke nå noget signal frem) men nu snakker vi LF og der har det ingen betydning, fordi bølgelængden er mange Km, og derfor har intet at sige, udover det er strømforsygningen(hvis den er konstrueret korrekt) skærmet for HF og filtreret altså alle frekvenser er dæmpet stort set uendeligt i udgangs spændingen, så selve netspændingen kan ikke have nogen indflydelse, ud over at den ikke kan være tilstrækkelig.
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og iøvrigt Kole
SÅ TAL PÆNT OG SOBERT ELLER SKRID FRA TRÅDEN __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
mhansen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Her må jeg erklære min uenighed.
En god spolemastermaskine kan ikke slås af banen af noget som helst digitalt optageudstyr på hjemme- eller studieplan.
Det var heldigvis analoge optagelser man lavede i "gamle dage" og de allerbedste optagelser der findes i dag stammer fra denne analoge æra.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolfiboy
Hvis man nu havde lidt erfaring med HiFi og tænkte over vejen de enkelte apparater evt. snupper / henter strømmen, så fandt man ud af at teori og praksis er to forskellige ting - og netop derfor sker der det at kvaliteten af en leder og udførelsen, kan have indflydelse på lyden. Det med HIFi og lyd i det hele taget, opfører sig ikke altid på den måde som mangen en professor havde tænkt sig, derfor produceres der også så forholdsvis meget grej, der ikke spiller ordentligt.
Så professorafhandlinger og gyldne fysiske forelæsninger, er ikke ensbetydende med god lyd, hvilket lang erfaring og hård arbejde vil afsløre.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
Mik112 skrev:
|
Hej kabelfreaks,
På forhånd tak.
|
|
|
|
|
|
Her er så en af forklaringerne på at jo ringere en strømforsyning er bygget op, jo større er chancen for at man kan høre forskel på netkabler selvom forskellen måske er uendelig lille.
Kort oversat: Jo dårligere anlæg, jo større chance for at netkabler eller andre tweaks på strømsiden gør en forskel.
"dolph"
|
|
|
Edit, teksten skulle stå her:
Ligegyldigt, det er samme anlæg der skal testes på!!!!
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
| Når vi nu taler om strøm så drejer det sig om at alle maskinerne i et hifi/high end anlæg skal have den strøm som de behøver. Det er et faktum at belaster du en sikringsgruppe så får alle delene ikke den strøm som de skal have og derved kan de ikke preforme 100% som de skal. Dette for man med en seperat gruppe til sin hifi. |
|
|
Det er jo slet ikke det jeg taler om. Naturligvis har foranstaltninger som egen sikringsgruppe, netstøjfilter osv. en indvirkning på lyden - støj osv. Jeg taler om 2 meter lange "super"-kabler til flere tusinde kroner der angiveligt skulle kunne forbedre lyden så let som ingenting.
mhansen skrev:
| Inspildninger fra dengang der kun var 4 eller 8 spor, og meget primitv teknik, kunne de lave lyd som var indlevende overskuelig at lytte til. Ikke alt det fnider der bliver lagt på i dag.
Har man 148 spor i dag, så sider jeg med en fornemmelse at de skal f... også bruges. Hvilket resultere over produceret lyd. Det må du sgu da give mig ret i... |
|
|
Det giver jeg dig med glæde ret i, men det er jo musikkens skyld og ikke teknikken! - Og da slet ikke netkablernes...
Henrik300 skrev:
|
Og iøvrigt Kole
SÅ TAL PÆNT OG SOBERT ELLER SKRID FRA TRÅDEN |
|
|
Jeg har talt pænt gennem hele diskussionen. Derimod synes jeg dit indlæg bærer præg af frustration og afmagt, siden du er nødt til at både råbe og tale grimt.
niklasthedolphi skrev:
| En god spolemastermaskine kan ikke slås af banen af noget som helst digitalt optageudstyr på hjemme- eller studieplan. |
|
|
Det var jo heller ikke hvad man brugte dengang... Båndmaskiner kan lyde utroligt godt, men der er her tale om en farvning der gør lyden behagelig. De er ikke gengivelsesmæssigt på højde med de bedste convertere man kan få idag.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
| Og iøvrigt Kole
SÅ TAL PÆNT OG SOBERT ELLER SKRID FRA TRÅDEN |
|
|
Jeg kan ikke umiddelbart se hvor han har brugt bandeord. Det var vist mig, blandt flere, der kom til at sige 'blindtest'. 
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
Mik112 skrev:
|
Hej kabelfreaks,
På forhånd tak.
|
|
|
|
|
|
"dolph"
|
|
|
vil ikke sige du kan høre netkablerne, men 50hz fra netspændingen(sammen med alt muligt andet støj som ligger på lysnettet fra forskellige apperater) vil muligvis kunne slippe igennem, og doblet til 100hz og harmoniske frekvenser af diodebroen og med nogle alt for underdimensioneret lytter og uden et ordentligt filter i udgangen, vil meget slippe igennem strømforsyningen og dermed også slippe ud til forstærker og signal veje osv, hvilket er skidt, man siger også altid at strømforsyningen er en af de mest kritiske punkter i en ordentligt forstærker, det er jo trodsalt den der skal forsyne det hele
men ok en ledning virker jo som en spole, så egentligt kan man godt sige der er lidt forskel, men det afhænger nok mest af længden, og hvordan ledningen er langt, om den er krøllet sammen eller den ligger lige ud, eller om den er afskærmet, men tvivler på at der kan høres forskel på den lille netledning, når man tænker på hvor mange km ledning/spole(som også fungere som antenne for diverse støj/signaler) der ligger i serie med den,
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Rolfiboy
Hvis man nu havde lidt erfaring med HiFi og tænkte over vejen de enkelte apparater evt. snupper / henter strømmen, så fandt man ud af at teori og praksis er to forskellige ting - og netop derfor sker der det at kvaliteten af en leder og udførelsen, kan have indflydelse på lyden. Det med HIFi og lyd i det hele taget, opfører sig ikke altid på den måde som mangen en professor havde tænkt sig, derfor produceres der også så forholdsvis meget grej, der ikke spiller ordentligt.
Så professorafhandlinger og gyldne fysiske forelæsninger, er ikke ensbetydende med god lyd, hvilket lang erfaring og hård arbejde vil afsløre.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
muligvis men signalkabler og højtaler kabler er en ting! netkabler er en anden og fysikkens regler gælder stadigvæk for HIFI, HIFI har indtet med magi/voodoo/hoodoo/heksedoktor osv at gøre
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole
Jeg ved ikke hvor du får det med at hav etalt pænt hele tråden igennem - du har brugt et meget forkert og ubehøvlet sprog flere steder.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| Jeg ved ikke hvor du får det med at hav etalt pænt hele tråden igennem - du har brugt et meget forkert og ubehøvlet sprog flere steder. |
|
|
Jeg savner eksempler. Både på mit påståede grimme sprog og på musik i lytter til.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolfiboy
Det er netkabler vi taler om, og den vej et apparat evt. henter strømmen, så du er helt galt på den. Der er stor forskel på de enkelte netkablers indflydelse på lyden, afhængigt af måden de er produceret på.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|