Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det godt at vi har så mange sjove ting i hifi !
Netkabler, og korkfødder og...... ja.... ja, jeg kunne blive ved. 
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
Toftdahl skrev:
|
Rolfiboy
Det er netkabler vi taler om, og den vej et apparat evt. henter strømmen, så du er helt galt på den. Der er stor forskel på de enkelte netkablers indflydelse på lyden, afhængigt af måden de er produceret på.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
hehe jamen så find du lige en undersøgelse, evt en formel der viser at der er forskel på netkabler, andet end kvadraten og modstanden(som ikke har effekt på lyden, men effekt tabet i ledningen), det er meget sjovt at du kommer med de postulater uden at komme med nogle hårde fakts, og det sjoveste er at nogle kan påstå at deres netkabel er bedre end andres, uden der ligger noget videnskabeligt til grund for det, og tjene kassen på det. jeg ville også forsvare mit valg så groft hvis jeg var taget så hård i r...n, men nu har jeg heldigvis alt den fornødne viden til at dette ikke er muligt og er et af de største fupnumre i HIFI verdenen, denne verden er desværre også plaget af meget psykisk fanatisme(man tror på at at der en forskel, fordi en anden siger der er, som nævt før i denne tråd, tror man på noget stærkt nok og i nok tid bliver det muligt(ihvertfald for en selv, realismen forsvinder og man ser og høre ikke klart kun det man vil høre)), med et meget simpelt udtryk: paranoia
|
|
|
Rolfiboy
Har du selv prøvet at lytte til flere forskelige netkabler?
|
|
|
Nej da jeg ikke er så dum at jeg vil bruge tid på det, men hvis du insistere kan jeg da nok nok finde lidt fritid til det.
Havde selv en elektronik lærer, som nok må betegnes som lidt af en HIFI guru, som selv rystede på hovedet af at der skulle være forskel på netkabler, men ok han havde jo også indsigt i fysikkens love
|
|
|
Hvordan skal man tage dine inlæg seriøst, når du taler om noget du aldrig har hørt.
|
|
|
Haha du mener at man kan tage indlæg som modsiger fysikkens love mere seriøse?
|
|
|
i sin tid mente man at jorden den var flad. Sådan var de fysike love dengang.
|
|
|
Ja men nu skriver vi år 2006 og heldigvis er blevet klogere, og det gælder også inden for dette område, der er ikke noget hokuspokus omkring kabler, vi ved godt hvad der får en el pære til at lyse når vi tænder på kontakten, selvom der åbenbart er nogle der ikke har fuldt helt med i udviklingen, vi har afløret alt inden for fysikkens love på dette område om du vil det eller ej. forskellen skal findes i nogle audiophiles hjerner.
|
|
|
Wrong.
Der er stadig masser af fysik (metafysik) i matematikkens 9. dimension som endnu ikke er målbart.
"dolph"
|
|
|
Prøv lige at læse hvad jeg skriver igen.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
spencer
jeg ser gerne du holder afkoblende fødder ude af sammenligning med netkabler - idet visse populære rør som fx ecc88 meget ofte lider af/under mikrofonisk overfølsomhed - hvilket igen tildels kan afhjælpes med absorberende underlag!.det samme gør sig i høj grad gældende for grammofoner,hvor aftastningen bare ikke må forstyrres af dårlige vibs fra plintens underlag.
netkabler har i mine ører en mindre påvirkning end stort set alle andre tweaks - men jeg lytter jo også på noget der forvrænger 10 gange mere end transistorer..iflg specs!
at det faktum ikke spolerer min glæde ved musik,eller får mig til at savne diverse tidligere ejede elektrostater,klasse A transistordimser mv. er jo mit valg - et valg afgjort af den højere grad af emotionelt involverende lyd jeg har idag.
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Rolfiboy
Man kan stadig ikke tillade sig at bruge ordet DUM i sin hentydning til andre, specielt ikke når man ikke har tilstrækkelig erfaring med test og det at anvendte forskellige netkabler, herunder at vide, at de enkelte netkabler kan ændre lyden, alt efter materialevalg og produktionsmåde- Ikke mindst skal de være tilspillet i en periode, inden man reelt kan bedømme kablet indflydelse på det lydmæssige. Kablernes indflydelse er afhængig at apparaternes opbygning og hvilke af dem der ser hvilket - og derfor hvorfra et givent apparat måtte / kan / evt. trækker strømmen fra, hvilket kablers dimention længde og materiale kan have indflydelse på.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
hehe føler du dig da ramt? hvis du lige læser det jeg skrev igen vil du se at jeg skriver "jeg"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
spencer
jeg ser gerne du holder afkoblende fødder ude af sammenligning med netkabler - idet visse populære rør som fx ecc88 meget ofte lider af/under mikrofonisk overfølsomhed - hvilket igen tildels kan afhjælpes med absorberende underlag!.det samme gør sig i høj grad gældende for grammofoner,hvor aftastningen bare ikke må forstyrres af dårlige vibs fra plintens underlag.
netkabler har i mine ører en mindre påvirkning end stort set alle andre tweaks - men jeg lytter jo også på noget der forvrænger 10 gange mere end transistorer..iflg specs!
at det faktum ikke spolerer min glæde ved musik,eller får mig til at savne diverse tidligere ejede elektrostater,klasse A transistordimser mv. er jo mit valg - et valg afgjort af den højere grad af emotionelt involverende lyd jeg har idag.
mvh/slowon |
|
|
Jeg savner lidt en tweakliste, så man kan undgå at lave to geniale tweaks, der bare ophæver hinanden. Mon en sådan liste findes ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolfiboy skrev:
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
Toftdahl skrev:
|
Rolfiboy
Det er netkabler vi taler om, og den vej et apparat evt. henter strømmen, så du er helt galt på den. Der er stor forskel på de enkelte netkablers indflydelse på lyden, afhængigt af måden de er produceret på.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
hehe jamen så find du lige en undersøgelse, evt en formel der viser at der er forskel på netkabler, andet end kvadraten og modstanden(som ikke har effekt på lyden, men effekt tabet i ledningen), det er meget sjovt at du kommer med de postulater uden at komme med nogle hårde fakts, og det sjoveste er at nogle kan påstå at deres netkabel er bedre end andres, uden der ligger noget videnskabeligt til grund for det, og tjene kassen på det. jeg ville også forsvare mit valg så groft hvis jeg var taget så hård i r...n, men nu har jeg heldigvis alt den fornødne viden til at dette ikke er muligt og er et af de største fupnumre i HIFI verdenen, denne verden er desværre også plaget af meget psykisk fanatisme(man tror på at at der en forskel, fordi en anden siger der er, som nævt før i denne tråd, tror man på noget stærkt nok og i nok tid bliver det muligt(ihvertfald for en selv, realismen forsvinder og man ser og høre ikke klart kun det man vil høre)), med et meget simpelt udtryk: paranoia
|
|
|
Rolfiboy
|
|
|
Nej da jeg ikke er så dum at jeg vil bruge tid på det, men hvis du insistere kan jeg da nok nok finde lidt fritid til det.
Havde selv en elektronik lærer, som nok må betegnes som lidt af en HIFI guru, som selv rystede på hovedet af at der skulle være forskel på netkabler, men ok han havde jo også indsigt i fysikkens love
|
|
|
Hvordan skal man tage dine inlæg seriøst, når du taler om noget du aldrig har hørt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja men nu skriver vi år 2006 og heldigvis er blevet klogere, og det gælder også inden for dette område, der er ikke noget hokuspokus omkring kabler, vi ved godt hvad der får en el pære til at lyse når vi tænder på kontakten, selvom der åbenbart er nogle der ikke har fuldt helt med i udviklingen, vi har afløret alt inden for fysikkens love på dette område om du vil det eller ej. forskellen skal findes i nogle audiophiles hjerner.
|
|
|
Wrong.
Der er stadig masser af fysik (metafysik) i matematikkens 9. dimension som endnu ikke er målbart.
"dolph"
|
|
|
|
|
|
Det har jeg så gjort men får stadig samme betydning ud af det?
Du skriver: "vi har afløret alt inden for fysikkens love på dette område om du vil det eller ej"
Måske misforstår du mig?
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolifiboy
Nej jeg føler mig ikke ramt af noget, jeg konstaterer bare - at erfaring og arbejde med tingene, giver lidt større grundlag end endeløs teori og fysik på et stykke papir - og derfor er tilspillede netkabler af meget forskellig ydelse, hvad strøm angår, hvorfor det også har lydmæssig indflydelse, set ud fra hvordan de enkelte apparater ser hinanden, og hvorfra så vejen bliver lettest, måske genereret af det enkelte apparats konstruktion eller mangel på samme.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
mhansen skrev:
Rolfiboy skrev:
Toftdahl skrev:
|
Rolfiboy
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
|
|
|
Rolfiboy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wrong.
"dolph"
|
|
|
|
|
|
Det har jeg så gjort men får stadig samme betydning ud af det?
Du skriver: "vi har afløret alt inden for fysikkens love på dette område om du vil det eller ej"
Måske misforstår du mig?
"dolph"
|
|
|
Det har stadigvæk intet med fysikken bag et netkabels indvirkning på lydudstyr at gøre, eller for den sags skyld noget du kan bruge inden for elektronikkens verden i det sammenhæng, så har intet med det jeg skriver
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Rolifiboy
Nej jeg føler mig ikke ramt af noget, jeg konstaterer bare - at erfaring og arbejde med tingene, giver lidt større grundlag end endeløs teori og fysik på et stykke papir - og derfor er tilspillede netkabler af meget forskellig ydelse, hvad strøm angår, hvorfor det også har lydmæssig indflydelse, set ud fra hvordan de enkelte apparater ser hinanden, og hvorfra så vejen bliver lettest, måske genereret af det enkelte apparats konstruktion eller mangel på samme.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
det er simpelthen for dumt det du sidder og siger, men du kan vel også høre om det er en atomreactor, kraftvarmeværk eller en dæmning du får strøm fra, for det burde du hvis du kan høre hvilket kabel du bruger, det er jo det der er tilsluttet i den anden ende af dit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj og pænt godaften i tråden,
19 siders polemik om nogle sk*de netkawler og hvor svaret tidligere er givet her i forum'et...
Hvorfor ikke bare omdøbe tråden til "Welcome to Flat Earth Society"?
Nu er det altså bare sådden, ja det er så, at forskellige kawler får det samme hifi komponent til at opføre sig elektrisk forskelligt med forskelligt lydmæssigt resultat som følge heraf. Allerede dér er der forskel på netkawler. Og jo, kvadratet/modstanden er her også afgørende
Og tilspilning? Uhadadadada
Et enkelt eksempel kunne være, at en dansk grossist, som i øvrigt er ganske grundigt uddannet indenfor elektronik, for et par år siden til en hifi messe fik smækket en række dugfriske kawler på sit monster setup.
Vedkommende havde på forhånd mere eller mindre afvist, at der skulle være tale om fænomener som "tilspilning". Men sund, som denne grossists indstilling også er, så lod han det komme an på en prøve.
Nærværende Sürhling postulerede frejdigt (på baggrund af utallige erfaringer), at den primære tilspilningstid for de nævnte kawler er ca. 14:20 min:sek. Efter dette tidsinterval, hvor lyden i mellemtiden er temmelig kaotisk, kan man ligefem høre, hvordan lydbilledet falder på plads foran én.
Den før lidt skeptiske importeur bankede underkæben durk i dørken. I løbet af de næste 10 minutter faldt lyden så meget på plads, at der i den efterfølgende times tid fremkom en lavmælt strøm af småvæmmelige ord fra den ellers meget velopdragne importeurs mund
Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også:
I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder.
Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials").
Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd
Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer.
Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén
Det er der også mere om i den førnævnte tråd.
Og kan man ikke høre forskellene på forskellige netkabler (eller kabler i øvrigt), så vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om det benyttede setup er godt nok - eller om en øreskylning kunne være påkrævet
Derudover findes der også mennesker, der ikke kan høre forskel på en gemen prut og et veltrimmet symfoniorkester, men alligevel har et skræmmende dyrt setup
Summa Summarum: Også netkabler skal tilspilles.
Med høflig kabelaftenhilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolifiboy
Vi diskuterer heller ikke det du skriver, vi diskuterer tilspilning af netkabler, og indvirkningen på lyden. Det er der du sætter dig ved siden af målet og meningen, ved at ændre temaet og ikke selv have afprøvet det - så den del er jo slet ikke relevant her i tråden. Endeligt, da det har indflydelse om de er tilspillet eller ej, kan vi give pokker i fysik, bare målet bedre lyd blev opnået.
Med evnlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt over denne lille anmeldelse:
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?rcabl&113616272 7&read&3&4&
Her har vi en fyr, der er lettere afvisende overfor fænomenet. Han modtager kablet som en del af en byttehandel. I forbindelse med noget skift af grej, smider han den på sin Threshold effektforstærker. Han mener at kunne detektere en mindre forskel, men synes ikke den kunne retfærdiggøre 188$ (hvilket jo er fornærmende billigt i sammenligning med hvad der har været vist her i tråden). Da han efter en måneds tid beslutter sig for at sælge kablet, får han sig lidt af et chock, da han afmonterer det. Nu er der jo ikke længere tale om placebo, cashebo eller hva'?
(ikke at dette er noget bevis for noget som helst).
PDAS, jeg synes mange her er usandsynlig hurtige til at drage konklusioner, tilsyneladende uden egentlig at have foretaget egne experimenter. Dog vil jeg også give de der advokerer, at man foretager en akustisk revurdering af ens miljø, fremfor at købe eksotiske netkabler, klart ret i, at der her er større potentiale for forbedringer. Der er IKKE noget netkabel der kan rette op på et dårligt lytterum (eller for den sags skyld på en dårlig optagelse). Dog synes jeg ikke, at studiets udstyr skal ligge til grund for hvilket udstyr vi nu vælger at lytte på. I så fald, vil jeg nok vælge Abbey Roads nye Classé/B&W setup.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Golfdane
Måske pågældende er ham - der ikke kan høre forskel på en prut og et symfoniorkester.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
G&S
Hej, rart at høre fra dig, hvor har du dog været i så lang tid, du har været savnet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolfiboy skrev:
|
Det har stadigvæk intet med fysikken bag et netkabels indvirkning på lydudstyr at gøre, eller for den sags skyld noget du kan bruge inden for elektronikkens verden i det sammenhæng, så har intet med det jeg skriver
|
|
|
Du må meget undskylde....... men uanset at du så mener at der ikke kan forskes mere i netkablers indvirkning på lyd, så tager du fejl.
Det betyder ikke at jeg er af den holdning at netkabler har nogen relevant betydning for lyden.
Men forskningsområdet er langt fra udtømt........og bliver det nok aldrig.
I særdeleshed bliver forskningsområdet ikke afdækket førend man har fundet metoder til at måle det som mange almindelige mennesker kalder "Der er mere mellem himmel og jord...."; altså det jeg før retteligt kaldte matematikkens 9. dimension.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Golfdane Måske pågældende er ham - der ikke kan høre forskel på en prut og et symfoniorkester. Med venlig hilsen Jørgen Toftdahl |
|
|
Gnæk-gnæk, ja, det er i sandhed en grim, lille historie
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
G&S Hej, rart at høre fra dig, hvor har du dog været i så lang tid, du har været savnet. Med venlig hilsen Jørgen Toftdahl |
|
|
Jamen, føj-da  Er ved at grave en ny voldgrav, som står klar her i næste uge, så tiden går derudaf
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
|
[snip]
I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder.
Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials").
[snip]
Summa Summarum: Også netkabler skal tilspilles. |
|
|
Når du skriver "forstyrrer den uhindrede fremdrift af strøm", så må du vel mene at der er tale om en modstand i kablet ? En modstand, er en målbar størrelse.
Hvor stor mener du denne modstand er, i et netkabel, før og efter tilspilning ? Måske mener du der er tale om en særlig modstand, der ikke kan måles, men alligevel høres ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
|
|
|
|
Du må meget undskylde....... men uanset at du så mener at der ikke kan forskes mere i netkablers indvirkning på lyd, så tager du fejl.
Det betyder ikke at jeg er af den holdning at netkabler har nogen relevant betydning for lyden.
Men forskningsområdet er langt fra udtømt........og bliver det nok aldrig.
I særdeleshed bliver forskningsområdet ikke afdækket førend man har fundet metoder til at måle det som mange almindelige mennesker kalder "Der er mere mellem himmel og jord...."; altså det jeg før retteligt kaldte matematikkens 9. dimension.
"dolph"
|
|
|
forkert, fysikken bag ledere er noget af det simpleste der findes om du kigger på et atomart plan eller ej, fysikken omkring ledere, er ikke muligt at beskrive mere, dog har i åbnet et nyt kapitel som hedder superledere, og der kan du hive fat i "fysikkens 9. dimension" da der er nogle ting der ikke er blevet muligt at belyse endnu.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Halløj og pænt godaften i tråden,
19 siders polemik om nogle sk*de netkawler og hvor svaret tidligere er givet her i forum'et...
Hvorfor ikke bare omdøbe tråden til "Welcome to Flat Earth Society"?
Nu er det altså bare sådden, ja det er så, at forskellige kawler får det samme hifi komponent til at opføre sig elektrisk forskelligt med forskelligt lydmæssigt resultat som følge heraf. Allerede dér er der forskel på netkawler. Og jo, kvadratet/modstanden er her også afgørende
Og tilspilning? Uhadadadada
Et enkelt eksempel kunne være, at en dansk grossist, som i øvrigt er ganske grundigt uddannet indenfor elektronik, for et par år siden til en hifi messe fik smækket en række dugfriske kawler på sit monster setup.
Vedkommende havde på forhånd mere eller mindre afvist, at der skulle være tale om fænomener som "tilspilning". Men sund, som denne grossists indstilling også er, så lod han det komme an på en prøve.
Nærværende Sürhling postulerede frejdigt (på baggrund af utallige erfaringer), at den primære tilspilningstid for de nævnte kawler er ca. 14:20 min:sek. Efter dette tidsinterval, hvor lyden i mellemtiden er temmelig kaotisk, kan man ligefem høre, hvordan lydbilledet falder på plads foran én.
Den før lidt skeptiske importeur bankede underkæben durk i dørken. I løbet af de næste 10 minutter faldt lyden så meget på plads, at der i den efterfølgende times tid fremkom en lavmælt strøm af småvæmmelige ord fra den ellers meget velopdragne importeurs mund
Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også:
Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd
Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer.
Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén
Det er der også mere om i den førnævnte tråd.
Og kan man ikke høre forskellene på forskellige netkabler (eller kabler i øvrigt), så vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om det benyttede setup er godt nok - eller om en øreskylning kunne være påkrævet
Derudover findes der også mennesker, der ikke kan høre forskel på en gemen prut og et veltrimmet symfoniorkester, men alligevel har et skræmmende dyrt setup
Summa Summarum: Også netkabler skal tilspilles.
Med høflig kabelaftenhilsen G&S
|
|
|
Umiddelbart fremstår det jo som et plausibelt postulat i den kontekst du fremfører det.
Men jeg vil vælge at tiltænke manglende opvarmning af udstyret det kaos der oplevedes i lydbilledet fremfor tilspilning af kablerne.
Måske havde endelig placering af højttalere endda betydning.
Der kunne nemt være andre faktorer der spillede ind.
Omend din kemiske forklaring lyder overbevisende, så har mine oplevelser ikke kunnet underbygge dette.
Manglende opvarmning tror jeg at de fleste herinde kan relatere til afprøvede egne erfaringer som en faktor der har stor indflydelse på lyden.
Venligst
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|