Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Niklasthedolphi

Jeg ophøjer ikke mig selv til noget som helst, det er noget du ønsker at se det som - jeg henviser til at jeg håber at man gør det - ellers udtaler så mange personer sig da ikke så meget om så stopper mængder, derefter afslutter jeg med, at selvfølgelig har de da det.
Det er da ikke mig - men dem - og jeg har personligt tillid til at de har gjort det, og dem der plæderer for det, er dem der ophøjer sig selv, ved at de tror at andre er idioter og ikke har stillet deres ting ordentligt op - så kort, så præcist tog du fejl.

Og måske derfor har du ikke opdaget endnu, at tilspillede netkabler, i forskellige varianter har forskellig indvirkning på lyden, under hensyn til at du har kigget dig blind i indadgående retning og fornægter andres ønsker og erfaringer.
Men angående infalitet og opkast, herunder også dit sprogbrug og fremturen, så har jeg plads til meget, specielt din ophøjethed.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

For min skyld kan du synes at dit anlæg spiller bedst når naboen har gummitøj på .................... og jeg vil endda lade dig få ret ................. bare du undlader at ophøje dig selv som guru, bedrevidende, mere erfaren end pøblen og lignende tilnærmelsesvis HiFi-narcissistiske tendenser.

Jeg synes at det er ulækkert og søsygefremmende.

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Smuuter lige, har en eller anden lyd i øret, sådan en squiruirtzzzzzzzzzzzzzzzz lyd, må finde ud af hvor den kommer fra  .........................

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi

Er sandheden reelt ikke - at du ophøjer dig og bliver sur over at andre har en mening og adskillige andre også ved noget. På 20 sider har jeg ikke set dig være enig med en eneste, om bare den mindste ting, men du vil konstant bare have ret og alle andre er i dine øjne uvidende.
Jeg er ikke guru, jeg er ikke bedrevidende, jeg anser ikke nogen for pøbel - men lige netop sådan taler og skriver du i alt og alle kroge i denne tråd - ophøjet og nedladende over for alt og alle.

Men jeg tillader mig at deltage i tråden, jeg har nogen erfaring, jeg eksperimenterer med mange ting, som mange andre i forum og det tillader jeg mig at deltage med.
Og så synes jeg ikke mit anlæg spiller bedst, har aldrig haft den tanke, men det er spændende at arbejde med HiFi - det bedste anlæg findes i øvrigt ikke.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Please, kan vi ikke holde os til bolden og acceptere, at der faktisk er videnskabeligt belæg for, at også netkabler skal tilspilles, samt at de har en nogle gange væsentlig indflydelse på lyden...?

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Please, kan vi ikke holde os til bolden og acceptere, at der faktisk er videnskabeligt belæg for, at også netkabler skal tilspilles, samt at de har en nogle gange væsentlig indflydelse på lyden...?

Når du lige har sagt at det ikke kan måles, så er det ikke videnskab, men religion.
Ja, man kan vel kalde det filosofi.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

kunne være spændende at vide hvem der i denne tråd reelt har erfaring med netkabler og tilspilning af disse og hvem der fiser rundt med tomt luft?
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ghammel & Suhr skrev:

Når du lige har sagt at det ikke kan måles, så er det ikke videnskab, men religion.Ja, man kan vel kalde det filosofi.

Vist er det da videnskab. Blot kan det som sagt ikke måles på konventionel vis. Det er vidstnok noget med, at omme i Cern har de noget grej, der er en smule bedre, end de fleste andre steder

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
kunne være spændende at vide hvem der i denne tråd reelt har erfaring med netkabler og tilspilning af disse og hvem der fiser rundt med tomt luft?

Sjovt som ordet 'erfaring' bliver brugt, som om det er et kvalitetsstempel, og gør at man så ved noget om emnet.

Mon ikke Clifton har noget at tilføje her ?
Jeg tror at lægevidenskaben kommer ind over her, når folk begynder at høre ting der ikke er der.
I grelle tilfælde skal det medicineres, for at man kan have en tålelig hverdag.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Jeg vil mægtig gerne holde mig til bolden så længe vi kan bevare et kommunikationsniveau som afspejler etisk forsvarlighed og gensidig respekt.

Jeg vil dog ikke medgive at kabler har nævneværdig indflydelse på lyden. Omend det er dokumentérbart at de gennemgår en mekanisk forandringsprocess, må der være faktorer som overskygger denne forandring på det lydmæssige plan. Det er tidligere nævnt af respekterede deltagere i tråden at velbyggede strømforsyninger i vores gear kompenserer for svingende kvalitet og udsving i netforsyningen. Sidstnævnte underbygger mine oplevelser.

Måske er min hørelse skadet på en måde så det er andre kvaliteter i lyden jeg fokuserer på. Ligesom når man mister en sans og i samme moment styrker andre sanser.

Det kan være forklaringen på udeblivelsen af mine oplevelser af lydændringer ved skift/tilspilning af netkabler.

Men det kan ikke bortforklare den tekniske argumentation for at de ingen indflydelse skulle have.

Venligst

"dolph"

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
kunne være spændende at vide hvem der i denne tråd reelt har erfaring med netkabler og tilspilning af disse og hvem der fiser rundt med tomt luft?

Gnæk-gnæk... og gnæk

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

ok spencer sorry vil bestemt ikke lyde bedrevidende men omformulerer lige så.hvem har prøvet at sætte et af disse "specielle" netkabler i sit setup?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
ok spencer sorry vil bestemt ikke lyde bedrevidende men omformulerer lige så.hvem har prøvet at sætte et af disse "specielle" netkabler i sit setup?

De røde hospitalskabler, er der en vis hype omkring.
Søg på 'hospitalskabler', så dukker der en masse op.

Supra, er nævnt mange steder, og mest som noget negativt.
NO er vist nævnt et sted eller to.

Ved ikke præcist hvilket kabel du har i tankerne ?

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

dem du har lyttet på spencer

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

music 4 all

Ja det er jo et godt spørgsmål, men nogle skriver og udtaler sig under alle omstændigheder uden at have prøvet andre netkabler. Og andre fornægter dem fuldstændigt og aldeles. Så er der dem som bredt er kendt i trådene og HiFi kredse, hvor de tester sammen med andre. En del, herunder som f.eks KVK, G&S og andre er i den del, hvor der er en særlig teknisk indsigt og erfaring, som man nok ikke skal og kan betvivle.
Jeg tror vi må enes om, at dem der skriver her og meget ofte, og som er kendt i HiFi kredse, forholder sig rimelig ærligt til deres oplevesler og erfaringer med produkterne, og ligeledes den måde de håndterer dem på - modsat tror jeg det er meget gennemskueligt og nemt at afsløre, såfremt det var prut og tom luft???

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Ghammel & Suhr skrev:

Jeg vil mægtig gerne holde mig til bolden så længe vi kan bevare et kommunikationsniveau som afspejler etisk forsvarlighed og gensidig respekt.

Jeg vil dog ikke medgive at kabler har nævneværdig indflydelse på lyden. Omend det er dokumentérbart at de gennemgår en mekanisk forandringsprocess, må der være faktorer som overskygger denne forandring på det lydmæssige plan. Det er tidligere nævnt af respekterede deltagere i tråden at velbyggede strømforsyninger i vores gear kompenserer for svingende kvalitet og udsving i netforsyningen. Sidstnævnte underbygger mine oplevelser.

Måske er min hørelse skadet på en måde så det er andre kvaliteter i lyden jeg fokuserer på. Ligesom når man mister en sans og i samme moment styrker andre sanser.

Det kan være forklaringen på udeblivelsen af mine oplevelser af lydændringer ved skift/tilspilning af netkabler.

Men det kan ikke bortforklare den tekniske argumentation for at de ingen indflydelse skulle have.

Venligst

"dolph"

Vi er middelsvært til slemt uenige om, at kabler ikke har en nævneværdig indflydelse på lyden. Det harmonerer ganske enkelt ikke med de erfaringer jeg har gjort siden slutningen af 70'erne.

Når det så er sagt, så er vi helt enige om, at en velbygget strømforsyning er afgørende. Her er min erfaring også, at en velkonstrueret af slagsen delvist kan eliminere effekten af kabelvaria til noget næsten ubetydeligt. Når jeg her ikke siger "helt" men "delvist", så er det fordi de førnævnte variabler også spiller ind. Jeg har dog endnu til gode at høre et setup, hvor kawlerne ikke kan høres - men OK, nogle gange er det marginaler, vi taler om, andre gange store skridt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
dem du har lyttet på spencer

Jeg lytter altid kun på hele anlæg, og sjældent enkeltdele.
Netkablerne i mit setup er alle almindelige standardkabler, og spiller forrygende.

Nu har jeg også et sæt Martin Logan CLSII med næsten nye, og kun lige tilspillede membraner.
Der spiller selv lakridsbændler så man kommer i himlen, og glemmer at lytte til anlæg, men bare svømmer hen i musik.

Eksotiske netkabler har jeg hørt i andres anlæg, hvor det næppe var disse kabler der gjorde det store udslag. Gode anlæg, der sikkert er bedre end mit, men... jeg foretrækker lyden fra mit eget setup.

Mine 38k rør-monoblokke kører med helt almindelige netkabler til en halvtredser stk.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Mine 38k rør-monoblokke kører med helt almindelige netkabler til en halvtredser stk.

Du er sq da wild, Spencer

Jeg bruger også nogle standard netkawler, dog af lidt forskellige dimensioner (blandet 0.75 og 1.0 kvmm). Ingen af dem har kostet mere end 29,95. Skærmede kawler havde en værdi før jeg fik installeret en separat EL-gruppe, men ikke længere.

Har du i øvrigt prøvet med en stjernebox?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Spencer skrev:

Du er sq da wild, Spencer

Jeg bruger også nogle standard netkawler, dog af lidt forskellige dimensioner (blandet 0.75 og 1.0 kvmm). Ingen af dem har kostet mere end 29,95. Skærmede kawler havde en værdi før jeg fik installeret en separat EL-gruppe, men ikke længere.

Har du i øvrigt prøvet med en stjernebox?

Nej, ikke endnu, men det er jo billigt, og kan laves i træ.
Da jeg elsker at kigge på træting, så lokker det lidt, at bygge sådan en - om ikke andet så for ikke at skulle kigge på en plastik fordelerbox (som jeg vandt, da jeg skrev indlæg nr. 2000 i L.B.'s tråd - tak L.B. !)

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
niklasthedolphi skrev:

Ghammel & Suhr skrev:

Jeg vil mægtig gerne holde mig til bolden så længe vi kan bevare et kommunikationsniveau som afspejler etisk forsvarlighed og gensidig respekt.

Venligst

"dolph"

Vi er middelsvært til slemt uenige om, at kabler ikke har en nævneværdig indflydelse på lyden. Det harmonerer ganske enkelt ikke med de erfaringer jeg har gjort siden slutningen af 70'erne.

Når det så er sagt, så er vi helt enige om, at en velbygget strømforsyning er afgørende. Her er min erfaring også, at en velkonstrueret af slagsen delvist kan eliminere effekten af kabelvaria til noget næsten ubetydeligt. Når jeg her ikke siger "helt" men "delvist", så er det fordi de førnævnte variabler også spiller ind. Jeg har dog endnu til gode at høre et setup, hvor kawlerne ikke kan høres - men OK, nogle gange er det marginaler, vi taler om, andre gange store skridt.

Det var s'gisme da dejligt at høre, for så er vi stort set enige.

Dels i at kablerne har størst betydning hvis strømforsyningerne er ringe (≈ dårligt anlæg) og dels i at det nærmer sig det ikke hørbare   -   den forsvindende lille indflydelse på lyden   -   på et godt setup med veldimensionerede strømforsyninger.

Venligst

"dolph"

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Spencer skrev:

Du er sq da wild, Spencer Jeg bruger også nogle standard netkawler, dog af lidt forskellige dimensioner (blandet 0.75 og 1.0 kvmm). Ingen af dem har kostet mere end 29,95. Skærmede kawler havde en værdi før jeg fik installeret en separat EL-gruppe, men ikke længere. Har du i øvrigt prøvet med en stjernebox?

Nej, ikke endnu, men det er jo billigt, og kan laves i træ.Da jeg elsker at kigge på træting, så lokker det lidt, at bygge sådan en - om ikke andet så for ikke at skulle kigge på en plastik fordelerbox (som jeg vandt, da jeg skrev indlæg nr. 2000 i L.B.'s tråd - tak L.B. !)

Ja, tænk, hvad man kan vinde herinde

Du må ikke snyde dig selv for oplevelsen med stjerneboxen! (alu lyder dog klart bedst, synes jeg)

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes