Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
| Du må ikke snyde dig selv for oplevelsen med stjerneboxen! (alu lyder dog klart bedst, synes jeg) |
|
|
Det giver vel ikke mening med en skærmet fordelerbox, hvis ikke kablerne er skærmede ? Jeg kører med uskærmede netkabler, og for så vidt også et par uskærmede signalkabler (dog snoede, hvilket giver en form for skærmning).
Brumproblemer har jeg ingen af. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi
Jamen nøjagtigt det er blevet skrevet adskillige gange i tråden, at det er under hensynet til strøm og trafoer, herunder hensynet til det enkelte setup og kablernes virkning??? flere har nævnt det.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
niklasthedolphi
Jamen nøjagtigt det er blevet skrevet adskillige gange i tråden, at det er under hensynet til strøm og trafoer, herunder hensynet til det enkelte setup???
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Nej.
Præcisering:
Du og nogle andre "netkabeltilhængere" har plæderet for at netkablers indflydelse måske kun var hørbare på de guddommelige anlæg i klasse med anlæg som du selv har haft adopteret og at dårlige anlæg nok var årsagen til at os dødelige ikke havde haft fornøjelsen at at opleve forskellene.
Jeg har hele tiden fastholdt min holdning om at mine oplevelser var at netkablernes indflydelse var forsvindende lille og at jo bedre anlæg ( ≈ jo bedre strømforsyning ) jo mindre indflydelse havde netkabler.
Ellers må du jo prøve at læse tilbage i tråden så du genkalder dine egne holdninger og gerne også mine holdningsytringer.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
| Du må ikke snyde dig selv for oplevelsen med stjerneboxen! (alu lyder dog klart bedst, synes jeg) |
|
|
Det giver vel ikke mening med en skærmet fordelerbox, hvis ikke kablerne er skærmede ?Jeg kører med uskærmede netkabler, og for så vidt også et par uskærmede signalkabler (dog snoede, hvilket giver en form for skærmning).Brumproblemer har jeg ingen af. |
|
|
Nu ryger vi vidst lidt OT her, men så må Nilau banke os oven i hovedet med et sæt udtjente elektrostater, hvis det bliver for slemt
Jeg har prøvet både træ, plast og alu. Materialets densitet spiller klart ind (mere "jeg-er-der-lyd") grundet færre mikrovibrationer, ligesom indstråling i konnektorer også spiller ind (mindre diffust over/undertone forhold = større klarhed). Alu er godt nok noget vanskeligere at arbejde med, men jeg synes bestemt resultatet er den ekstra indsats værd.
EDIT: Ret så væsentligt at få med er, at valget måske også bør foretages i lyset af den slags musik, man hører. Alu vil f.eks. nok være lige i overkanten til heavy metal, hvor det til akustiske instrumenter er rendyrket guf.
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi
Jeg tillod mig lige at klippe ud hvad jeg skrev tidligere - det er da det samme?
Rolifiboy
Nej jeg føler mig ikke ramt af noget, jeg konstaterer bare - at erfaring og arbejde med tingene, giver lidt større grundlag end endeløs teori og fysik på et stykke papir - og derfor er tilspillede netkabler af meget forskellig ydelse, hvad strøm angår, hvorfor det også har lydmæssig indflydelse, set ud fra hvordan de enkelte apparater ser hinanden, og hvorfra så vejen bliver lettest, måske genereret af det enkelte apparats konstruktion eller mangel på samme.
Så kan der da ikke være så megen uenighed og fornægtelse af netkabler, såfremt nogen ønsker sådanne. Jeg tror aldrig der er nogen der har sagt det var evigt saliggørende og det gav en halv jetjager.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Spencer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
Det giver vel ikke mening med en skærmet fordelerbox, hvis ikke kablerne er skærmede ?Jeg kører med uskærmede netkabler, og for så vidt også et par uskærmede signalkabler (dog snoede, hvilket giver en form for skærmning).Brumproblemer har jeg ingen af.
|
|
|
Nu ryger vi vidst lidt OT her, men så må Nilau banke os oven i hovedet med et sæt udtjente elektrostater, hvis det bliver for slemt
Jeg har prøvet både træ, plast og alu. Materialets densitet spiller klart ind (mere "jeg-er-der-lyd") grundet færre mikrovibrationer, ligesom indstråling i konnektorer også spiller ind (mindre diffust over/undertone forhold = større klarhed). Alu er godt nok noget vanskeligere at arbejde med, men jeg synes bestemt resultatet er den ekstra indsats værd. |
|
|
Hmm... mikrovibrationer synes jeg ikke at have problemer med, men der er somme tider en fugl der støjer lidt, ude på taget, når den roder i tagrenden. Måske skulle jeg lave nedløbsrøret strømførende. Det med stemmegengivelsen, ved jeg ikke om det også gælder stemmerne inde i hovedet ? Skal man høre dem mere klart, for at det viser at man er på rette vej ? 
Nej, foreløbig går jeg meget op i at have kvalitetsøl til min bluesmusik, og her er Superbrugsen lige den rigtige musikformidler.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Spencer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
Det giver vel ikke mening med en skærmet fordelerbox, hvis ikke kablerne er skærmede ?Jeg kører med uskærmede netkabler, og for så vidt også et par uskærmede signalkabler (dog snoede, hvilket giver en form for skærmning).Brumproblemer har jeg ingen af. |
|
|
Nu ryger vi vidst lidt OT her, men så må Nilau banke os oven i hovedet med et sæt udtjente elektrostater, hvis det bliver for slemt Jeg har prøvet både træ, plast og alu. Materialets densitet spiller klart ind (mere "jeg-er-der-lyd") grundet færre mikrovibrationer, ligesom indstråling i konnektorer også spiller ind (mindre diffust over/undertone forhold = større klarhed). Alu er godt nok noget vanskeligere at arbejde med, men jeg synes bestemt resultatet er den ekstra indsats værd. |
|
|
Hmm... mikrovibrationer synes jeg ikke at have problemer med, men der er somme tider en fugl der støjer lidt, ude på taget, når den roder i tagrenden. Måske skulle jeg lave nedløbsrøret strømførende. Det med stemmegengivelsen, ved jeg ikke om det også gælder stemmerne inde i hovedet ? Skal man høre dem mere klart, for at det viser at man er på rette vej ? Nej, foreløbig går jeg meget op i at have kvalitetsøl til min bluesmusik, og her er Superbrugsen lige den rigtige musikformidler.  |
|
|
Stemmerne inde i hovedet klarer vi andre med en foldet hat af staniol. Det kraftige stegefolie (også fra Super Brugsen) holder ikke kun stemmer, men også diverse pippen helt ude af hovedet, så musikken kan nydes helt uforstyrret
Dog er der dage, hvor selv Super Brugsens kraftige folie ikke kan følge med, så her er der ikke andet at gøre, end at foretage et radikalt, midlertidigt kønsskifte. Nemli'! Svaret er cross dressing. Iførelse af diverse dameklæder forvirrer både stemmer og andet pip så tilpas meget, at de ikke når at aklimatisere til den nye og uventede situation
Mikrovibs/materialedensitet er der efterhånden kommet fokus på hos fabrikanterne - er det for meget "cutting edge" til et par rør-børger, synes du?
Nej, har skiftende prøvet med de tre boxe over godt en måneds tid, og der er klart forskel på dem (helt ens konstruktion, ens længde på interne kabler etc.). Smag og behag er som sædvanligt en afgørende faktor, men jeg var nu ikke spor i tvivl.
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Mikrovibs/materialedensitet er der efterhånden kommet fokus på hos fabrikanterne "
yeah men plastic er stadig noget skidt i hifi og undertøj imho!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
niklasthedolphi
Jeg tillod mig lige at klippe ud hvad jeg skrev tidligere - det er da det samme?
Rolifiboy
Nej jeg føler mig ikke ramt af noget, jeg konstaterer bare - at erfaring og arbejde med tingene, giver lidt større grundlag end endeløs teori og fysik på et stykke papir - og derfor er tilspillede netkabler af meget forskellig ydelse, hvad strøm angår, hvorfor det også har lydmæssig indflydelse, set ud fra hvordan de enkelte apparater ser hinanden, og hvorfra så vejen bliver lettest, måske genereret af det enkelte apparats konstruktion eller mangel på samme.
Så kan der da ikke være så megen uenighed og fornægtelse af netkabler, såfremt nogen ønsker sådanne. Jeg tror aldrig der er nogen der har sagt det var evigt saliggørende og det gav en halv jetjager.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jeg gentager lige mig selv:
Du og nogle andre "netkabeltilhængere" har plæderet for at netkablers indflydelse måske kun var hørbare på de guddommelige anlæg i klasse med anlæg som du selv har haft adopteret og at dårlige anlæg nok var årsagen til at os dødelige ikke havde haft fornøjelsen at at opleve forskellene.
Jeg har hele tiden fastholdt min holdning om at mine oplevelser var at netkablernes indflydelse var forsvindende lille og at jo bedre anlæg ( ≈ jo bedre strømforsyning ) jo mindre indflydelse havde netkabler.
Og så må jeg jo læse tilbage i tråden for at genskabe din erindring med citater fra dine indlæg:
Du, Toftdahl, skriver......jeg citerer:
"Selvfølelig skal netkabler spilles til, det er 100% sikkert, det er kun et spørgsmål om at have hørt det, prøvet en masse forskelligt grej, grebet tingene rigtigt an, ligesom det så også kræver et anlæg der er i stand til at gengive de små forskelle - hvadenten det er tilspilning eller forskellene på andre tweaks / udskiftninger.
Ja netop, tilsilning af netkabel. Hvis man beskæftiger sig tilstrækkeligt med HiFi og de forskellige produkter, så finder man let ud af at der kræves en tilspilningstid - anderledes er det som ikke. Men naturligvis kræver det et setup, som er i stand til at gengive tingene i detaljer og i de forskellige områder.
Og som Nilau skriver, kan man høre forskel på de enkelte kabler - hvis man har et setup som er i stand til at gengive detaljer og de forskellene, hvilket man absolut ikke kan forvente af en del setup´s.
Jamen det er da ikke ensbetydende med at netkabler ingen betydning har, at din vens anlæg ikke lyder godt, men dit gør. Jeg har testet masser af anlæg som lyder bragende godt på standardkabler, helt bestemt. Personligt har jeg testet mange anlæg som lyder ringe, lige meget hvad man gør og hvilke kabler man anvender, og ved et sådan anlæg tror jeg man kan forsøge at "ringe månen ned", uden at det hjælper den mindste smule.
I virkeligheden fremstilles og sælges der mangt og megen dårligt lydende HiFi, hvor man kan forsøge sig ihjel. Dernæst kan man også være uheldig at få sammensat nogle uheldige enheder, så synergien "går i vasken".
Og tror at man kan rette afgørende op på et dårligt spillende / lydende anlæg / setup, ved at skifte f.eks et netkabel, kan man også godt glemme. Kan man ikke få det til at lyde godt i standardtrim / opsætning, så kan man godt glemme alt om et vellydende anlæg.
Det minder mig lidt om niveauet du prioriterer HiFi på, er lidt for lavt - og lang fra det der kendetegner rigtig god lyd."
Sådan var dine ord, Toftdahl..............Citat slut.
Nu spørger jeg så igen..............synes du at dit og mit budskab er det samme?
Jeg opfatter det relativt modsætningsfyldt.
Men godt ord igen.
Jeg ønsker ikke at skændes med nogen om sådanne ubetydeligheder (som netkablers indflydelse på lyden ved i forvejen vellydende anlæg er).
Dette er der jo nu flere "netkabeltilhængere" som har erklæret deres enighed i (selvom vejen til enighed for nogle af "netkabeltilhængerne" var lang, kompleks og trang).
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 06:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
niklasthedolphi skrev:
Rolfiboy skrev:
|
Det har stadigvæk intet med fysikken bag et netkabels indvirkning på lydudstyr at gøre, eller for den sags skyld noget du kan bruge inden for elektronikkens verden i det sammenhæng, så har intet med det jeg skriver
|
|
|
Du må meget undskylde....... men uanset at du så mener at der ikke kan forskes mere i netkablers indvirkning på lyd, så tager du fejl.
Det betyder ikke at jeg er af den holdning at netkabler har nogen relevant betydning for lyden.
Men forskningsområdet er langt fra udtømt........og bliver det nok aldrig.
I særdeleshed bliver forskningsområdet ikke afdækket førend man har fundet metoder til at måle det som mange almindelige mennesker kalder "Der er mere mellem himmel og jord...."; altså det jeg før retteligt kaldte matematikkens 9. dimension.
"dolph"
|
|
|
forkert, fysikken bag ledere er noget af det simpleste der findes om du kigger på et atomart plan eller ej, fysikken omkring ledere, er ikke muligt at beskrive mere, dog har i åbnet et nyt kapitel som hedder superledere, og der kan du hive fat i "fysikkens 9. dimension" da der er nogle ting der ikke er blevet muligt at belyse endnu.
|
|
|
Hvorfor al den selvmodsigelse. Så i stedet for at skrive at jeg tager fejl så erkend dog at jeg lige havde fat i en dimension som du helt havde udefrosset i din betragtning.
"dolph"
|
|
|
HAHA modsiger du nu dig selv, hvis det er ubeskrevet hvordan kan du så sige jeg tager fejl?
|
|
|
Kommenterer du nu dine egne associationer?
"dolph"
|
|
|
du er ærligtalt lidt dum at høre på nu, en hver kan komme og sige "der er sikkert noget mere, vi har bare ikke fundet det endnu" men det kan du jo ikke bruge som argument, eftersom det ikke er en sikker faktor, man bliver nødt til at holde sig til fakta, alt andet kan ikke bruge som argument da det ikke er beviseligt.
Udover det kan du være ganske rolig, der er ikke mere "imellem himmel og jord" når vi snakker ledere end vi allerede har fundet ud af, iværtfald intet der har nogen indflydelse, på spæning, strøm og modstand, osv. ellers havde vi ikke den nymodens teknologi og kunne presse millioner af transistorer ned på en meget lille silicium plade, i det tilfælde spiller alle disse faktore nemlig en meget stor rolle og det ville ikke kunne lade sig gøre hvis man ikke havde styr på alt ang en enkelt leder(undskylder for stave fejl er på vej i seng)
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 06:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Rolfiboy skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Halløj og pænt godaften i tråden, 19 siders polemik om nogle sk*de netkawler og hvor svaret tidligere er givet her i forum'et... Hvorfor ikke bare omdøbe tråden til "Welcome to Flat Earth Society"? Nu er det altså bare sådden, ja det er så, at forskellige kawler får det samme hifi komponent til at opføre sig elektrisk forskelligt med forskelligt lydmæssigt resultat som følge heraf. Allerede dér er der forskel på netkawler. Og jo, kvadratet/modstanden er her også afgørende Og tilspilning? Uhadadadada Et enkelt eksempel kunne være, at en dansk grossist, som i øvrigt er ganske grundigt uddannet indenfor elektronik, for et par år siden til en hifi messe fik smækket en række dugfriske kawler på sit monster setup. Vedkommende havde på forhånd mere eller mindre afvist, at der skulle være tale om fænomener som "tilspilning". Men sund, som denne grossists indstilling også er, så lod han det komme an på en prøve. Nærværende Sürhling postulerede frejdigt (på baggrund af utallige erfaringer), at den primære tilspilningstid for de nævnte kawler er ca. 14:20 min:sek. Efter dette tidsinterval, hvor lyden i mellemtiden er temmelig kaotisk, kan man ligefem høre, hvordan lydbilledet falder på plads foran én. Den før lidt skeptiske importeur bankede underkæben durk i dørken. I løbet af de næste 10 minutter faldt lyden så meget på plads, at der i den efterfølgende times tid fremkom en lavmælt strøm af småvæmmelige ord fra den ellers meget velopdragne importeurs mund Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også: I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder. Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials"). Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer. Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén Det er der også mere om i den førnævnte tråd. Og kan man ikke høre forskellene på forskellige netkabler (eller kabler i øvrigt), så vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om det benyttede setup er godt nok - eller om en øreskylning kunne være påkrævet Derudover findes der også mennesker, der ikke kan høre forskel på en gemen prut og et veltrimmet symfoniorkester, men alligevel har et skræmmende dyrt setup Summa Summarum: Også netkabler skal tilspilles. Med høflig kabelaftenhilsen G&S |
|
|
Ok jamen et bedre kabel vil self være bedre, men du overser ligesom pointen med det, hele, forbindelsel mellem dit anlæg og det kraftværk der levere strømmen, vil aldrig være bedre end det dårligste led, så kan det godt være du har et 100000kr kabel imellem din stik kontakt og dit anlæg, men hvad hjælper det når det er nogle skod kabler der er resten af vejen op til kraftværket, og hvad med alle dit transformato stationer på vejen? |
|
|
Yeps, en kæde er ikke stærkere, end det svageste led.
Men, medmindre der er tale om en helt ny installation hele vejen fra EL-værket og hjem i stuen, så er forbindelsen nok forlængst tilspillet
EDIT: Æv, hvor unfair, du har tilføjet noget mere:
Rolfiboy skrev:
|
og det du har beskrevet er hvorfor der er modstand i et kabel og hvorfor denne kan ændre sig, dette kan ikke have indflydelse på netsiden, en modstand er et passivt komponent, og der vil altid være modstand i et netkabel, modstanden skulle meget gerne ikke have noget at sige, kan iværtfald på ingen måder se hvordan den skulle have noget at sige
|
|
|
Prøv med hhv. 1.5 og 2.5 kvmm multicore netkawel på din power amp
|
|
|
må hellere svare bedre sent end aldrig
det er klart hvis du bruger en underdimensioneret ledning til din forstærker i forhold til den strøm du skal trække så vil spændingsfaldet blive større og din strømforsyning bliver belastet mere(med mere ripple spænding tilfølge), det er self klart, men er stadigvæk meget skeptisk overfor din teori, navnligt når man tænker på hvor meget den AC spænding som kommer ud af stikkontakten i forvejen ændre sig , ja stort set konstant 10-20v(op til 30v), og det er trodsalt mere end hvad netledningerne vil have indflydelse på(hvis de self ikke er underdimensioneret)
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
|
Jeg tager til hver en tid, en blindtest på at jeg ikke kan høre forskel.
|
|
|
Den tror jeg da gerne du "vinder"................. |
|
|
Indtil videre, har jeg ikke hørt om nogen der kunne høre forskel på netkabler i en blindtest. Hvis nogen føler sig overbeviste om at de kan høre forskel i en blindtest, så bør de deltage i én. Foreløbig er der kommet en del snak om hvorfor blindtest ikke duer, ved test af netkabler. 
Enten står man ved at man kan høre forskel, og beviser det, eller også erkender man, at det kan man ikke. |
|
|
Jeg er da også helt overbevist om at du, med din holdning, vinder enhver blindtest omkring netkabler, og det overrasker vel egentlig ikke nogen.... Vil du med samme logik overfører din skråsikkerhed på tests omkring ht-kabler og signal-kabler...? |
|
|
Min holdning til højttalerkabler, og signalkabler, finder du nok tidligere i tråden. Men her mener jeg også at blindtest kan afsløre om et kabel med flot strømpe, og lækre stik, vinder grundet udseendet.
Sjovt nok var der en trend på et tidspunkt, med at højttalerkabler skulle have højt tværsnitareal. Da den trend døede ud, kunne folk pludselig høre at kabler med lavere tværsnit var gode. 
Hifi-Klubbens 4 kvadrat solgte godt dengang, og jeg har stadig et sæt.
|
|
|
Din holdning er altså tro-basert, med tilhørende lødighedsværdi... men som opfølgning kan du finde test en masse, der bekræfter eller afkræfter din tro, i tidligere hifi-test omkring ht og signal-kabler , med andre ord , man kan få præcist den dokumentation man måtte ønske. Det kræver blot lidt tålmodighed.
Mht blindtest og kablernes udseende for lyden, hænger det igen ikke sammen for dig. En blindtest udelukker i sagens natur kablets udseende...!!
Mht. tværsnittet er der som altid delte meninger. Mange sværger til stort snit, andre sværger til flere ledere med lille snit . Der er frit slag...
Et er dog uomtvisteligt. Netkabler har betydende indflydelse, og de skal tilspilles....!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi
Jeg synes du er så lang ude, det er det bedste jeg kan skrive, og du har bestemt ikke en dyt indblik i tingene omkring Hifi og netkabler. Netkabler skal SELVFØLGELIG tilspilles, har SELVFØLGELIG indflydelse på et setup, og det må SELVFØLGELIG kræves at setup er i en kvalitet, så det er i stand til at kunne gengive tingene i de enkelte områder, og jo bedre et givent anlæg er til det, jo større er chancen SELVFØLGELIG for at høre det og få et bedre resultat - SELVFØLGELIG kort og præcist.
Men jeg vil SELVFØLGELIG gerne gentage, andre netkabler som tweak, er SELVFØLGELIG ikke en betingelse for at man kan høre ordentlig musik, det er der ikke en eneste der har påstået, men det er en god hjælp på vejen til bedre / opymering af lyd - SELVFØLGELIG afhængig at forarbejdet og det øvrige setup, rum m.m. - ganske som tweak og arbejdet med HiFi og lyd i almindelighed har.
Har du ikke forståelse for det, er du ikke enig i det, har du ikke forståelse for at det er det tråden handler om, så har jeg som andre nok forståelse for, at du finder en anden tråd at skrive i, idet denne tråd handler om tilspilning af netkabler og derfor for folk der anvender netkabler eller ønsker at gøre det. Så bryd venligst ikke emnet mere og lad dem der vil det, have en debat om emnet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kom de så tydeligt, kan man ikke se klæderne, har man ikke og jeg citerer "en dyt indblik i tingene omkring hifi og netkabler"
De troende hænger sig ved bombastiske sætninger :"Et er dog uomtvisteligt. Netkabler har betydende indflydelse, og de skal tilspilles....!"
Der gives udtryk for harme overfor realisterne/teoritikerne og Mercury mener de skal komme ud og opleve...det på trods af at der flere gange er budt op til dans.
Der sværmes højt og helligt om forskelle, men ingen har nosser til at komme ud og bevise de kan identificere kablet i en test...det siger alt! Kejseren har intet tøj på!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
mammon
Men det er jo ikke så spændende at danske med en tonedøv partner der halter.
Derudover handler det nok heller ikke så meget om nosser, som det handler om at undgå ligegyldigheder og tidsspilde, da relevansen skal ses i et helt andet perspektiv.
Derudover kræver hobbyen HiFi, at man har et ordentligt indblik og forståelse for at gøre tingene i den rigtige rækkefølge, hvis man vil have optimal lyd ud af sit anlæg.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også: I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder. Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials"). Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer. Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén Det er der også mere om i den førnævnte tråd. Og kan man ikke høre forskellene på forskellige netkabler (eller kabler i øvrigt), så vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om det benyttede setup er godt nok - eller om en øreskylning kunne være påkrævet Derudover findes der også mennesker, der ikke kan høre forskel på en gemen prut og et veltrimmet symfoniorkester, men alligevel har et skræmmende dyrt setup Summa Summarum: Også netkabler skal tilspilles. Med høflig kabelaftenhilsen G&S |
|
|
Det lugter stadig lidt af http://en.wikipedia.org/wiki/Technobabble
vH pH
|
| Til top |
|
| |
JoLa Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm d.v.s. at flytter man ind i en nyopført bolig, så lyder ens anlæg mindre godt indtil kablerne i væggen har været brugt i en rum tid? For de skal vel også spilles til i så fald? Synes det lyder lidt underligt, for hvis strømforsyningen får 220 volt så skulle det vel være ok, der findes vel ikke god og dårlig strøm eller kvalitetsniveauer, man kunne forestille sig variationer i spændingen, men i så fald ville en UPS vel være en bedre investering? Nå "men hvad ved bønder om agurkesalat?" Jeg har ikke råd til så dyre kabler og ville nok under alle omstændigheder vælge det fra, så jeg kan vel egentlig ikke udtale mig om emnet.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Det er jeg slet ikke enig med dig i. Ikke engang i dynamikken, som ellers er ved at være de digitale fortaleres sidste argument, er det digitale lydformat det analoge format overlegent.
"dolph"
|
|
|
Det er jo så i hvert fald noget sludder. Nutidens konvertere har en dynamisk spændvidde på >110dB - det er langt over hvad nogen analog båndmaskine nogensinde har kunnet prale af. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
| ...med andre ord , man kan få præcist den dokumentation man måtte ønske. Det kræver blot lidt tålmodighed. |
|
|
Det er denne dokumentation, som jeg, og mange andre efterlyser.
Ingen kan høre forskel på om netkabler et tilspillede eller ej, når de testes. Så dokumentation, har du ingen af.
Alle de udtalelser fra uafhængige personer, der hver især har set Loch Ness uhyret, beviser ikke dets eksiststens. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
I har slet ikke komenteret kommenteret på den med menneskers forskellighed det skulle ikke undre mig hvis du spillede det samme stykke musik for 3 mennesker på det samme anlæg og bagefter spurgte hvad de syntes om musikken og hvorfor så vil du sikkert få 3 forskellige forklaringer.De ville måske have lagt mærke til 3 forskellige ting.
Hvis nu eks. nogle personer lyttede på et symfoniorkester og de lavede en mindre fejl tror i så at alle ville opdage dette???
En anden ting er stik jeg tror ikke på at et standard stik er noget særligt mht. matrialer og overgangsmodstand.De er fine nok til lamper og andre husholdningsting.Løsningen er IKKE nødvendivis et dyrt stik Neutrik Powercon kunne også være en løsning.
Jeg tror ikke på at en standard indstallation med 1,5kv og evt. forlængerstik fra supermarkedet er det optimale på et godt anlæg. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|