Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 01:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

EDIT: Hvis der ikke snart kommer forslag til en god CD, så bestiller jeg den nye med Katie Melua.

[/QUOTE]

Hæ...Det ligner en helgardering

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Spencer skrev:
EDIT: Hvis der ikke snart kommer forslag til en god CD, så bestiller jeg den nye med Katie Melua.

Jeg mener der var en anden tråd, hvor det blev sagt at Katie Melua ikke duede til at teste anlæg med.  

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Mik112 skrev:
Spencer skrev:

Jeg mener der var en anden tråd, hvor det blev sagt at Katie Melua ikke duede til at teste anlæg med.  

Netop  ....... men som de "voksne mennesker" vi er, er det nok bedst at komme tilbage til trådens emne .

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Spencer skrev:
Mik112 skrev:
Spencer skrev:

Netop  ....... men som de "voksne mennesker" vi er, er det nok bedst at komme tilbage til trådens emne .

Jeg er nødt til at have noget at teste med.
Men Patricia Barber og Sara K. er vist ok - og dem har jeg heldigvis noget med.
Bare synd at forslagene ikke kom fra dem der har de bedste ører.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Jeg ville hellere købe én med Patricia Barber og så tage en ganske almindelig sovetablet i stedet for K.M. 

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Hurtig skrev:

Ingen håneret.... Øv øv øv....

Ikke desto mindre, er det ret besynderligt, at man er totalt sikker i sin sag, men ikke vil dokumentere det for andre. Som om man lever i sin egen lille drømmeverden.

I øvrigt... Det med håneret... En intern joke fra mit gamle "firma". Man skulle nok have været der....

Hurtig; lav lidt korrektur fremover, - før du taster enter. Din sidste sætning med håneretten må være en fejl 40  . Der SKAL være plads til individuelle meninger her. Synes selv denne tråd er "langt udover" hvad man kunne forvente, og alligevel kan jeg ikke slippe den.

Mvh/Mik112

Jeps. Der skal være plads til individuelle meninger. Og hvis folk påstår at kunne høre forskel på tilspilning af netkabler, så er det for mig fint. Det kan de mene alt det de vil.
Men når man går ind i en diskussion omkring det, må man også være parat til at få lidt modspil. Hvis ikke man kan tåle det, skal man holde sig fra diskussioner... Det gælder ikke kun her, men helt generelt. Hvis man ikke tåler modspil, skal man ikke opsøge konfrontationer.

Men når nu folk påstår at kunne høre denne forskel, og endda har besluttet sig for at indgå i en diskussion, må de være ret stærke i deres overbevisning. Det ville jo være total fiasko, at begynde at påstå noget, som man ikke selv tror på.
Og når man går ind i en diskussion, er det typisk for at overbevise andre om at man har ret. Det er ligesom hele tanken bag en diskussion.

Folkenen der kan høre tilspilning af netkabler har MASSER af gribende beretninger om hvor stor forskel de kan høre, og deltager lystigt i diskussionen.
Men så snart man foreslår at droppe diskussionen, og i stedet eftervise de påstande vi hver især kommer med, så har disse folk travlt med at snakke udenom. Der er ikke det der ikke er galt for at lave en lyttetest, og for øvrigt er de lige pludselig blevet ligeglade med at overbevise andre. Pudsigt ikke... Så længe de kan nøjes med påstande, er de meget aktive, men så snart de skal eftervises bakker de ud.

Når man så samtidig ved, at der netop omkring kabel-området er EKSTREM meget woodoo-snak, hvor man fra branchen forsøger at bilde folk historier på ærmet, for at kunne sælge kablerne dyrere end de er værd... Tjaaee.. så lugter det lidt af, at folk inderst inde ikke er sikre i deres sag, men klamrer sig til et spinkelt håb om, at de fortsat kan overbevise sig selv om, at de ikke er blevet snydt.

Men kan vi ikke blive enige om noget?? Så længe vi kun har hinanden påstande mod hinanden, bliver vi aldrig enige. Skal vi så ikke stoppe diskussionen?? Den fører jo ingen steder.
Vi kan altid tage den op igen, når nogen er med på at lave en konkret eftervisning af de forskellige påstande. Ved en lyttetest. Jeg er klar... Er der nogen fra den anden lejr der tør???

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Angående den manglende fysikundervisning: det her er faktisk videnskab, uanset hvor meget man spræller.  Udsagnene kan be- eller afkræftes, men det sker ikke på basis af om troværdige folk udtaler sig positivt eller negativt. Der skal tal på bordet.

Jeg tror heller ikke Toftdahl ville bryde sig om at blive tilbudt en ny, eksperimentel medicinsk behandling, hvor det eneste jeg kunne sælge den med, var at "jeg har altså arbejdet med det her og det virker". Sådan er der osse solgt meget magnetisk vand.

Både tvivlere og de troende må vænne sig til, at middelalderen og inkvisitionen er væk. Når vi kan sende emails, skyldes det videnskab, tests, udvikling. Der er for mange smarte sælgere, for mange med for lidt forstand på sansepsykologi og for få valide tests i denne ormegård.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

At begynde alt det ævl om eksperimentel medicinske behandlinger, sansepsykologi og fysik, samt lange afhandlinger som kan gøre profeter misundelige, er jo bare et klart eksempel på niveau og en overfladisk indstilling til HiFi og lyd. 
Så måske vi kan opfordre jer til at arbejde lidt mere seriøst med emnet HiFi og kabler, sæt jer ind i tingene på et praktisk plan, istedet for at øse alt det teoretiske nonsens ud over tråden, da det tilsyneladende kun kan stamme fra jeres manglende arbejde med HiFi på et praktisk plan.
Lyt med ørerne og brug det imellem ørerne, det kan bruges til andet end teori og leg med fysik og ord.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Jamen Hr Toftdahl... nu hvor vi andre tydeligvis er dybt barnlige... Hvad så med at du viste os at du er den voksne, og tog imod tilbuddet om en lyttetest. Så kan du vise os alle sammen, at du har ret og kan høre mirakler, og at vi tager fejl.
I denne sammenhæng vil jeg mene, at det mest barnlige du kan gøre, er at snakke udenom. Kom nu. Lad os få afgjort hvem der har ret... Tør du??

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hurtig

Det er jo dig der har problemet, du må da løse dine egne problemer, hvorfor skulle jeg eller andre dog spilde vores tid med det nonsens af leg med ord og fysik. Hverken jeg eller andre, snakker uden om ang. emnet, tværtimod, vi har igen og igen forsøgt at forklare tingenes sammenhænge.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Berggren
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 23 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der kan komme med en forklaring på hvad der sker med et kabel under "indspilning".

For mig virker det som en gang hokus pokus. Jeg kan ikke se hvordan den smule strøm skulle kunne ændre kobberets struktur eller lyden i det hele taget. Det største scam jeg har set.  Var da Holfi havde en tour i HK med et sæt Dali Megaline som ht. De stod på 4 printplader, og det gjorde resten af anlægget også. Der var ingen der kunne komme med en forklaring på hvad det gjorde, men kun at det lød bedre. Vrøvl i mine øre.

Så så længe det kun er noget folk selv mener, og ikke noget man kan bevise. Så tror jeg ikke på det.

Fandt en fin artikel om de 10 største scams engang, men kan ikke finde den igen. Det havde ellers været fint med et link lige

Bergo

Thule IA255B
Sony DVP-NS930V Lclock X03
Dali Helicon 400
KEF KHT 2005.2
Sony KV32FQ80
Til top Vis Berggren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berggren

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Hurtig

Det er jo dig der har problemet, du må da løse dine egne problemer, hvorfor skulle jeg eller andre dog spilde vores tid med det nonsens af leg med ord og fysik. Hverken jeg eller andre, snakker uden om ang. emnet, tværtimod, vi har igen og igen forsøgt at forklare tingenes sammenhænge.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Toftdahl... i en test skal vi lige netop IKKE spilde tiden på leg med ord og fysik. Der skal vi bare lytte. Det er jo lyden det drejer sig om. Så du får det lige som du vil have det. Ingen snak, ingen fysik... kun ørernes evne til at høre effekten af tilspilningen. Hvad mere kan du ønske dig???
Jeg tør godt forsøge at demonstrere, at jeg ikke kan høre effekten af tilspilning. Spørgsmålet er om du tør demonstrere at du kan høre den???
Eller om du igen vil gemme dig bag et skjold af at du ikke har behov for at bevise noget... Det må du jo have, siden du har daltaget i diskussionen.
Man behøver vist ikke være nået meget længere end 2 semester på psykologi-studiet, for at konstatere hvad problemet i virkeligheden er: Du tror simpelthen ikke selv på, at du kan høre nogen forskel. Derfor tør du ikke stille op, men gemmer dig bag dit skjold....  Du lever i en drømmeverden, hvor du har bildt dig selv ind at du kan høre forskellen. Men inderst inde ved du godt, at det er ren fantasi. Derfor nægter du at deltage, så snart der kommer en mulighed for at demonstrere din særlige evner. En skam at du så ikke lige kunne nå den sidste erkendelse, og så indrømme overfor dig selv, at det er fantasi... Tror det kunne give dig og andre i samme situation den indre ro, som ville gøre at du kunne nyde musikken, i stedet for hele tiden at forsøge at finde noget der ikke er i orden...

Og hermed er jeg ude af denne diskussion. Gider simpelthen ikke denne fantasiverden længere. Sig til når en af jer har fået mod på en test, så vi kan eftervise om i drømmer, eller der er hold i jeres påstande.
"Vent-Slut!!"

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hr Hurtig; nu kunne man jo forestille sig, at den flinke hifipusher solgte disse hospitalskabler til præcis samme pris som elinstallatøren?! Øh-nå, ikke?

Vis mig lige et netkabel, hvor kun fase er en leder, og hvor nul og skærm er en og samme ting! (Nåh; der blev talt om signalkabler!)

Alle kabler har godt af at falde til ro og "brænde fast" på apparaternes stikforbindelse! Lad være med at bytte kabler ud i eet væk!

A/B-test hos vildtfremmede mennesker, på et helt ukendt set-up, en enkelt aften, er en svær opgave. Især hvis man skal have 10 ud af 10 rigtige! Men hvad kan man bruge det til, hvis kablet alligevel "performer" anderledes hjemme hos een selv?

At du (hr Hurtig) ikke mener at kunne spore den store forskel på Amager- og Tivolistænger, vil nok gøre en eller andet slikfabrikant lidt ked af det. Eller måske natholdet skal have en røffel?!  

Stemer; selvom min CD-spille er ligeglad med skærmede netkabler og netstøjsfiltre, så lyder den dog en kende renere, hvis FM-tuneren er slukket eller hvis sidstnævnte har et skærmet netkabel på!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Stemer; selvom min CD-spille er ligeglad med skærmede netkabler og netstøjsfiltre, så lyder den dog en kende renere, hvis FM-tuneren er slukket eller hvis sidstnævnte har et skærmet netkabel på!

Se her snakker vi ganske almindelig fysik - skærmning eller ikke skærmning.
Men mon ikke de skærmede netkabler der laves til industrimaskiner, kan gøre jobbet ?

Det er jo noget med en folieskærm, samt en flettet skærm i kombination, og så er dén klaret !
Ingen fancy ting som linolie og silke, eller andet der presser prisen op i hundredevis af kroner for et sølle kabel på 1-3m længde.

Stik koster lidt, og kan bringe prisen lidt op.
Apparatstikket der går i netbrønden bør måske være forgyldt, ligsom de 3 ben i netbrønden.
Så er der ikke noget korrosion der skal brændes væk ved kabelskift.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

At begynde alt det ævl om eksperimentel medicinske behandlinger, sansepsykologi og fysik, samt lange afhandlinger som kan gøre profeter misundelige, er jo bare et klart eksempel på niveau og en overfladisk indstilling til HiFi og lyd. Så måske vi kan opfordre jer til at arbejde lidt mere seriøst med emnet HiFi og kabler, sæt jer ind i tingene på et praktisk plan, istedet for at øse alt det teoretiske nonsens ud over tråden, da det tilsyneladende kun kan stamme fra jeres manglende arbejde med HiFi på et praktisk plan. Lyt med ørerne og brug det imellem ørerne, det kan bruges til andet end teori og leg med fysik og ord.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Prøv nu at sætte dig ind i lidt videnskabsteori, ikke.

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Det tog sin tid, men endelig fik Spencer sidste guldkorn mig til at nikke, ja ja ja

Og derfra med skærmning osv finder man andre homemade, billige og bruglige kabler som får en til at tænke over hvor let det er i grunden 

God Weekend til alle

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Mik112 skrev:

Jeg ville hellere købe én med Patricia Barber og så tage en ganske almindelig sovetablet i stedet for K.M.

Hilsen

Nilau

Katie Meluas seneste CD er desværre ikke særligt godt indspillet, omend hendes stemme står rimeligt godt på nogle af numrene (og der er faktisk en del forskel på dette på de enkelte numre).

Ikke desto mindre var det uhyggeligt let at høre forskel på Katie før og efter, da et nyt netkabel af egen avl blev sat på CD-afspilningsapparatet her i huset

Om man så lide Katie Melua eller ej, er jo en helt anden snak

Jeg vil dog generelt sige, at hvis man skal teste i det hele taget, så går det bedre med et godt materiale i signalkilden, da halvdårlige indspilninger med f.eks. boostet bas, som det ofte opleves på diverse pop-plader, har en tendens til at forplumre lydbilledet, ligesom man som lytter godt kan blive lidt distraheret af de forskellige unoder, som indspilningen har.

I den forbindelse kan det nævnes er Patricia Barbers plader som regel ganske fremragende optaget - omend jeg ikke tror, at det er derfor, at Nilau sværger til hende

Og med fare for at stikke hånden i en hvepserede, kan jeg sige, at det ovenfor omtalte hjemmeavlede netkabel faktisk har været udsat for en slags blindtest. Det foregik på den måde, at der ved en lytteaften blandt nogle hifi-bekendte blev foretaget en udskiftning af netkabler fra nogle mere ordinære til det nye, hjemmeavlede. Udskiftningen blev foretaget på en sådan måde, at deltagerne ikke blev informeret om, at der blev lavet noget om - og altså ikke vidste, at der blev skiftet netkabler.

Det morsomme var, at efter ca. 5-10 sekunders afspilning af det samme musikstykke, som netop var blevet spillet, udbrød flere deltagere med måben i stemmen: "Hvad er der sket - hvor kom alt det rum fra" og kom med lignende udbrud.

Først på dette tidspunkt fik deltagerne at vide, hvilken ændring, der var blevet foretaget .......

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Clifton

Prøv nu at finde en anden tråd for din lomme videnskab, det er helt uinteressant i dette sammenhæng, her beskæftiger vi os med HiFi, HiFi hvor man lytter til musikken med ørerne, ikke via fysik og medicinske indtryk - vi holder af det ægte slutresultat. 
Måske det er sådan for dig og det HiFi du beskæftiger dig med - jamen stor respekt for det, intet galt i det, bare vi andre ikke skal underlægges disse bissare veje.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Kole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Det morsomme var, at efter ca. 5-10 sekunders afspilning af det samme musikstykke, som netop var blevet spillet, udbrød flere deltagere med måben i stemmen: "Hvad er der sket - hvor kom alt det rum fra" og kom med lignende udbrud.

Herren være lovet; snart kan vi se lyset! Endelig én med blindtesterfaring. Lad os nu sætte en ny seance op, så vi skeptikere kan blive overbevist!

Til top Vis Kole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kole Besøg Kole's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Først på dette tidspunkt fik deltagerne at vide, hvilken ændring, der var blevet foretaget .......

Du har vel slukket anlægget i den tid du skiftede netkabel ?
Det er jo præcis det lydteknikere gør fra tid til anden, for lige at hvile ørerne.

Du hæfter dig ved den hændelse, fordi den 'bekræfter' noget, som du selv tror på.
Husker du alle de episoder hvor ingen er brudt ud i overraskelse over en ændring, eller hvor de måske ligefrem har sagt at noget blev dårligere ?

Selektiv hukommelse, er noget mange forskere og videnskabsfolk også har, hvorfor mange videnskabelige 'resultater' ikke kan gentages af andre forskere, efter at det er publiceret i et tidsskrift. Kold fusion er lidt af en fuser, der blev til, grundet den slags useriøs sjuskeri fra forskning.

Den med at smide forskningsresultater væk, når de modbeviser noget, er der en del forskere der er blevet knaldet på. Specielt virkningen af medicin, er meget diskuteret på den konto.

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes