Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Clifton Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Clifton
Prøv nu at finde en anden tråd for din lomme videnskab, det er helt uinteressant i dette sammenhæng, her beskæftiger vi os med HiFi, HiFi hvor man lytter til musikken med ørerne, ikke via fysik og medicinske indtryk - vi holder af det ægte slutresultat. Måske det er sådan for dig og det HiFi du beskæftiger dig med - jamen stor respekt for det, intet galt i det, bare vi andre ikke skal underlægges disse bissare veje.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Lille ven, prøv nu at forstå at dine udtalelse er varm luft og uden betydning når de ikke funderet i noget der er grænsende til videnskabeligt acceptable. Hvor meget du end forsøger kan man altså ikke opstille specielle regler for eksempelvis hifi eller auraterapi der unddrager sig gældende videnskabelig praksis og regler. Jeg kan godt forstå at du ikke ved bedre - min viden om videnskabsteori er pga. min uddannelse, men det ville være klædeligt om du forsøgte at lære noget nyt. Når jeg fortæller dig at du ikke kan høre forskel på et kabel til tiden 0 og til tiden en måned senere, er det fordi din hjerne ikke er i stand til at genkalde sig det præcise lydindtryk, samt at du er blevet moduleret af dine omgiverlser, din psyke og hvad ved jeg, dels i den tid der er gået og dels når du forsøger at lytte til tiden en måned. Det er ganske enkelt ikke muligt. At mene det er et falsum.
Det behøver ikke være mere videnskabligt end at man foretager en blindtest som Aksa beskriver.
[edit: Lommevidenskab? Hvad i alverdan taler du om?]
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
gunbox Forum Bruger


Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Clifton
Prøv nu at finde en anden tråd for din lomme videnskab, det er helt uinteressant i dette sammenhæng, her beskæftiger vi os med HiFi, HiFi hvor man lytter til musikken med ørerne, ikke via fysik og medicinske indtryk - vi holder af det ægte slutresultat. Måske det er sådan for dig og det HiFi du beskæftiger dig med - jamen stor respekt for det, intet galt i det, bare vi andre ikke skal underlægges disse bissare veje.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Dine argumenter er mine all-time-favourites. Tag nu imod det tilbud om en blindtest og vis at du har ret. Jeg aner ikke om man kan høre forskel på netkabler, men det ville da være rart hvis du eller andre kan vise at der er hørbar forskel. Som det er sagt tidligere, får du jo netop lov til at lytte og ikke lege med ord og fysik...men det er ikke tilfredsstillende? __________________ Mrs. Lindsay - "You certainly look cool." - Yogi Berra - "Thanks, you don't look so hot yourself."
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl sprællede: "alt det ævl om eksperimentel medicinske behandlinger, sansepsykologi og fysik, samt lange afhandlinger som kan gøre profeter misundelige, er jo bare et klart eksempel på niveau og en overfladisk indstilling til HiFi og lyd."
Det er ikke overflade, Toftdahl, det er dybde. Jeg er interesseret i musik. Jeg er osse interesseret i fysik. Jeg VED - ligesom Clifton - at psykologi osse er blandet ind. Det er ikke min "erfaring, fordi jeg har arbejdet med det" - det er fordi jeg har læst en bog, du ved. Hvis du ikke forstår, hvad det er, vi prøver at fortælle dig, så spørg i stedet.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Aksa skrev:
Det morsomme var, at efter ca. 5-10 sekunders afspilning af det samme musikstykke, som netop var blevet spillet, udbrød flere deltagere med måben i stemmen: "Hvad er der sket - hvor kom alt det rum fra" og kom med lignende udbrud. Først på dette tidspunkt fik deltagerne at vide, hvilken ændring, der var blevet foretaget ....... |
|
|
Du har vel slukket anlægget i den tid du skiftede netkabel ?Det er jo præcis det lydteknikere gør fra tid til anden, for lige at hvile ørerne.Du hæfter dig ved den hændelse, fordi den 'bekræfter' noget, som du selv tror på.Husker du alle de episoder hvor ingen er brudt ud i overraskelse over en ændring, eller hvor de måske ligefrem har sagt at noget blev dårligere ?Selektiv hukommelse, er noget mange forskere og videnskabsfolk også har, hvorfor mange videnskabelige 'resultater' ikke kan gentages af andre forskere, efter at det er publiceret i et tidsskrift. Kold fusion er lidt af en fuser, der blev til, grundet den slags useriøs sjuskeri fra forskning.Den med at smide forskningsresultater væk, når de modbeviser noget, er der en del forskere der er blevet knaldet på. Specielt virkningen af medicin, er meget diskuteret på den konto. |
|
|
Hi Spence,
Anlægget var slukket i ca. 30 sek., da netkabelskiftet var forberedt på den måde, at "udskiftningen" var klar med hanstikket sat i fordeleren. Jeg tror næppe, at nogen kunne nå at hvile ørerne ret meget.
Og jo, jeg har faktisk oplevet en del gange, hvor der blev lavet en ændring, som tydeligt gav dårligere lyd - også med netkabler. Min hukommelse er åbenbart ikke særligt "selektiv"
Og tag det nu blot helt roligt - jeg postulerer ikke, at denne lille episode er nogen som helst form for videnskabeligt bevis - eller at den er "forskning" i det hele taget. Jeg syntes bare, at det var en sjov lille hændelse, der kunne være en sjov hi-fi relateret kommentar til de sindssygt mange sider i denne tråd, der på børnehaveagtig vis handler om at slå hinanden i hovedet med argumenter af "du er dum"-typen.
Noget helt andet er, at en "blindtest" af denne type faktisk kan være langt mere værdifuld end en højrøvet, såkaldt "videnskabelig" test - fordi testobjekterne slet ikke vidste, at de blev testet. Og alligevel reagerede de prompte på ændringen af lyden ..... Det er da lidt tankevækkende, ikke! __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Spencer skrev:
Aksa skrev:
Det morsomme var, at efter ca. 5-10 sekunders afspilning af det samme musikstykke, som netop var blevet spillet, udbrød flere deltagere med måben i stemmen: "Hvad er der sket - hvor kom alt det rum fra" og kom med lignende udbrud. Først på dette tidspunkt fik deltagerne at vide, hvilken ændring, der var blevet foretaget ....... |
|
|
Du har vel slukket anlægget i den tid du skiftede netkabel ?Det er jo præcis det lydteknikere gør fra tid til anden, for lige at hvile ørerne.Du hæfter dig ved den hændelse, fordi den 'bekræfter' noget, som du selv tror på.Husker du alle de episoder hvor ingen er brudt ud i overraskelse over en ændring, eller hvor de måske ligefrem har sagt at noget blev dårligere ?Selektiv hukommelse, er noget mange forskere og videnskabsfolk også har, hvorfor mange videnskabelige 'resultater' ikke kan gentages af andre forskere, efter at det er publiceret i et tidsskrift. Kold fusion er lidt af en fuser, der blev til, grundet den slags useriøs sjuskeri fra forskning.Den med at smide forskningsresultater væk, når de modbeviser noget, er der en del forskere der er blevet knaldet på. Specielt virkningen af medicin, er meget diskuteret på den konto. |
|
|
Hi Spence,
Anlægget var slukket i ca. 30 sek., da netkabelskiftet var forberedt på den måde, at "udskiftningen" var klar med hanstikket sat i fordeleren. Jeg tror næppe, at nogen kunne nå at hvile ørerne ret meget.
Og jo, jeg har faktisk oplevet en del gange, hvor der blev lavet en ændring, som tydeligt gav dårligere lyd - også med netkabler. Min hukommelse er åbenbart ikke særligt "selektiv"
Og tag det nu blot helt roligt - jeg postulerer ikke, at denne lille episode er nogen som helst form for videnskabeligt bevis - eller at den er "forskning" i det hele taget. Jeg syntes bare, at det var en sjov lille hændelse, der kunne være en sjov hi-fi relateret kommentar til de sindssygt mange sider i denne tråd, der på børnehaveagtig vis handler om at slå hinanden i hovedet med argumenter af "du er dum"-typen.
Noget helt andet er, at en "blindtest" af denne type faktisk kan være langt mere værdifuld end en højrøvet, såkaldt "videnskabelig" test - fordi testobjekterne slet ikke vidste, at de blev testet. Og alligevel reagerede de prompte på ændringen af lyden ..... Det er da lidt tankevækkende, ikke! |
|
|
Ja, blindtest er lidt af et fyord.  Jeg spurgte iøvrigt hvad man skulle gøre, hvis man opdagede at ens kr. 10.000,- netkabel pludselig var 'defekt', og nu kun lød som et kr. 5000,- netkabel ? Intet svar endnu...  Hvis de to/tre ugers returret er overskredet er der nok ikke noget at gøre. Forbrugerombudsmanden tager ikke så latterlige klager alvorligt.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton
Jeg er heldigvis ikke din lille ven, din lommevidenskab og mangel på indsigt i netkabler og lyd, springer jo så tydeligt frem, det er rent overfladesnak du hælder ud i tråden, og har intet med at lytte til HiFi at gøre. Din uddannelse har tilsyneladende intet med HiFi og lyd at gøre - derudover aner jeg jo reelt ikke om du er uddannet som ekspedient, renovationsarbejder eller andet, men det synes ikke rigtigt at matche noget med lyd eller HiFi. Du har jo tydeligt ikke en dyt erfaring med lyd og forskelligehederne på netkabler, eller de lydmæssige forskelle på HiFi og kabler generelt. Jeg vil sætte pris på hvis tråden kunne handle om emnet, og ikke allehånde ligyldige uddannelser, som ikke er relateret til lyd eller produktion af HiFi. Derfor bør du nok bringe dine indlæg om din uddannelse i et andet forum eller tråd, det synes ikke rigtigt at høre hjemme i en tråd om lyd og forskellene på HiFi kabler. Ørerne og det imellem er ikke så dårligt at have med sig, hvis man skal lytte Hifi og bedømme tingene, ligesom erfaring med HiFi heller ikke er så dårligt, i forbindlese med test af de forskellige kabler / netkabler.
Med venlig hilen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer; hvis CD-afspilleren har godt af, at FM-tuneren har et skærmet netkabel, hvorfor er CD-afspilleren så ligeglad med det selv samme netkabel, når det sættes på CD-afspilleren?
Om man så sætter et af disse prisbillige netstøjsfiltre på (Brinck, P. Körner, LC-audio eller SEES), så er den banke-ligeglad!
De virker dog udmærket på (næsten) alle andre CD/DVD-afspillere!
Tuner-netkablet er iøvrigt et DIY, lavet af kabel til alarmsystemer med et sort LK-nes hanstik og et "toranaga-nagasama" IEC-stik. Nothing fancy, ca. 3 x 40 kroner!
Der var vist også en lille smutter i doktor Cliftons indlæg: ...der unddrager sig (for tiden) gældende videnskabelig praksis og regler...
Videnskaben udvikler sig jo hele tiden, og vi bliver vel kun langsomt klogere på, hvordan menneskehjernen modtager (aurale) perceptioner og bearbejder disse. Praksis laves tit om, også indenfor lægevidenskaben, eller?
Dagens gode råd: Op i lommen med findynamik og headroom; skru så højt op for svinet, at lyden er behagelig udenfor på altanen/terrassen (også for naboerne) og få så lidt sol på kroppen!
Go´week-end!
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Clifton
Jeg er heldigvis ikke din lille ven, din lommevidenskab og mangel på indsigt i netkabler og lyd, springer jo så tydeligt frem, det er rent overfladesnak du hælder ud i tråden, og har intet med at lytte til HiFi at gøre. Din uddannelse har tilsyneladende intet med HiFi og lyd at gøre - derudover aner jeg jo reelt ikke om du er uddannet som ekspedient, renovationsarbejder eller andet, men det synes ikke rigtigt at matche noget med lyd eller HiFi. Du har jo tydeligt ikke en dyt erfaring med lyd og forskelligehederne på netkabler, eller de lydmæssige forskelle på HiFi og kabler generelt. Jeg vil sætte pris på hvis tråden kunne handle om emnet, og ikke allehånde ligyldige uddannelser, som ikke er relateret til lyd eller produktion af HiFi. Derfor bør du nok bringe dine indlæg om din uddannelse i et andet forum eller tråd, det synes ikke rigtigt at høre hjemme i en tråd om lyd og forskellene på HiFi kabler. Ørerne og det imellem er ikke så dårligt at have med sig, hvis man skal lytte Hifi og bedømme tingene, ligesom erfaring med HiFi heller ikke er så dårligt, i forbindlese med test af de forskellige kabler / netkabler.
Med venlig hilen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Så du mener jeg lyver Jørgen? Du er sandelig et underholdende element.
Jeg ville ønske du ville prøve at undersøge, hvad jeg prøver at fortælle dig. Igen, det er ikke så svært, så du behøver ikke at blive intimideret og hidse dig op. Hvis du ikke forstår det er det helt ok, du kan bare spørge. Der er ikke nogen der tænker mindre om dig af den grund. Din patronisernede facon bider iøvigt ikke på mig, jeg synes blot du er morsom  Du må dog huske på, at du ikke for ret at råbe højere. Du husker måske historien om de tomme tønder...
Som jeg har prøvet at få frem, er det faktisk ikke hvorvidt "tilspillede" netkabler er bedre end nye jeg anfægter. Men, at det ikke er muligt at høre forskel over et givent tidsrum. Det er et falsum at man kan høre noget udvikle sig over f.eks en måned. At du ikke kan anerkende det er blot ærgerligt.
Men, det må du selv rode med. Jeg vil gå ud og nyde solen
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Spencer; hvis CD-afspilleren har godt af, at FM-tuneren har et skærmet netkabel, hvorfor er CD-afspilleren så ligeglad med det selv samme netkabel, når det sættes på CD-afspilleren? |
|
|
Den er ikke ligeglad... Den venter bare med at reagere, til liiige før du har tænkt dig at skifte igen.  (Det er nok FM-tuneren der støjer ind på forforstærkeren, og hindres i det, når den får et skærmet netkabel.) Mon ikke indførelsen af distriktspsykiatrien i sin tid, gav et kraftigt øget salg af dyrt hifi-tilbehør ? Nå... det er nok ikke værre end auralæsning og spøgelsesuddrivning. (Mon spøgelser har en aura ?)
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton
Det med solen, vi siger tak. Og de tomme tønder afspejler jo kun meget godt dit eget pladder, da du jo åbenbart ingen erfaring har med HiFi og de forskellige kablers betydning, og hvordan man bedst referencetester dem. At plastre en hel tråd til med nonsens og prøve at belære folk om, at de ikke kan høre forskel - pga. dit og dat fra en - men man skal bare gøre sådan. At folk ikke vil anvende andre netkabler er da fint for mig, men så må man bare holde lidt igen over for andre folk og deres ønsker. For der er trods alt en del mennekser her i tråden, som har mange års erfaring med HiFi og referencer. Hvorimod der på den modsatte side, er folk der bare udtaler sig uden at have arbejdet med netkabler og referencetest´s - så jo på et punkt giver jeg dig ret, der er nok en del tomme tønder i tråden.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikken da en gang ævl og kævl.... en masse støj på linien, som meget lidt har at gøre med emnet - hvis denne støj kan generaliseres, så er det i sig selv et bevis på SKÆRMEDE netkablers berettigelse 
Alt lige fra "mig-alene-vide" til "lånte" akademiske titler er inddraget i denne debat 
.... måske... vil denne test være af langt større vigtighed for debatten: http://www.aspergers.dk/ressourcer/systtest/eyes/dan/eyessta rt.php
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
lol mike tør ikke sige hvor mange rigtige jeg fik ud af 36,kunne være jeg er autist
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fantastisk ! Underholdning i verdensklasse ! 
Fascinerende som dette emne kan få følelserne i kog. Det virker indlysende på mig at der må ligge en skjult dagsorden, ellers giver f.e.k.s. Toftdahls åbentlyse irritation ikke mening.
Det er som om at nogen hifi entusiaster bliver "gnavne", når man påpeger at de virker meget styrede af "følelser". Det er ellers en meget almindelig almén menneskelig egenskab, specielt i forbindelse med musik ! Men det er åbentbart meget vigtigt at få sat disse "følelser" ind i et pseudo rationelt/videnskabeligt univers for at de er acceptable. Det p***er så igen Clifton/ingeniører/lydteknikere af, fordi det virker rimeligt forløjet. Det er vist ikke noget tilfælde at så få kvinder er hifi entusiaster, de behøver sjældent nogen rationel forklaring for at bruge sindsyge beløb/tid på ting uden umiddelbar funktion....
Igen: Underholdning i verdensklasse 
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Clifton
Det med solen, vi siger tak. Og de tomme tønder afspejler jo kun meget godt dit eget pladder, da du jo åbenbart ingen erfaring har med HiFi og de forskellige kablers betydning, og hvordan man bedst referencetester dem. At plastre en hel tråd til med nonsens og prøve at belære folk om, at de ikke kan høre forskel - pga. dit og dat fra en - men man skal bare gøre sådan. At folk ikke vil anvende andre netkabler er da fint for mig, men så må man bare holde lidt igen over for andre folk og deres ønsker. For der er trods alt en del mennekser her i tråden, som har mange års erfaring med HiFi og referencer. Hvorimod der på den modsatte side, er folk der bare udtaler sig uden at have arbejdet med netkabler og referencetest´s - så jo på et punkt giver jeg dig ret, der er nok en del tomme tønder i tråden.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Du overvurderer dine egne evner vildt, Toftdahl.
Det er virkeligheden.
Dine kabler kan du beholde. Who cares. De kan være din narresut.
Men det er svært at holde ud som du taler i klichéer og ringeagter andre totalt, nedgør deres lytteevner og kritiserer deres anlæg ned i laveste klasse.
Ville du bare være rar at forsøge at tilvejebringe en smule jordforbindelse..........ikke i dine el-installationer.........men i din egenopfattelse.
Og så vil jeg forresten ikke gentage min egen holdning til netkablers effekt på lyden.
Den er at læse tidligere i tråden.
Blot vil jeg sige at det ikke er muligt at få pro-netkabel folket til at overbevise os andre om deres påståede oplevelser af store forbedringer af lyden uanset hvor modtagelige vi andre er for at adoptere triks og tweaks som virker forbedrende på vores lyd.
Livet er for kort til den her debat, lokalaviser, offentlige transportmidler og Bilka kassekøer.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger


Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da irriterende at nogle mennesker kan ignorere facts og ævle og bævle løs om et fænomen der åbenlyst er skabt at useriøe kabelproducenter. Intet fact i hele verden kunne få dem til at indrømme at der ikke var forskel. Det er det der gør det så frustrerende at diskuterer med disse mennesker og på samme tid nytteløst.
God aften alle i true belivers 
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonzo skrev:
|
Det er da irriterende at nogle mennesker kan ignorere facts og ævle og bævle løs om et fænomen der åbenlyst er skabt at useriøe kabelproducenter. Intet fact i hele verden kunne få dem til at indrømme at der ikke var forskel. Det er det der gør det så frustrerende at diskuterer med disse mennesker og på samme tid nytteløst.
God aften alle i true belivers 
|
|
|
Og ligeså nytteløst er det at debatere med dem der mener det stik modsatte og som absolut ikke er lydhør for noget som helst der kommer fra dem der mener at der er en forskel - det gør det ligeså frustrerende den anden vej for nogle!!
Der er gået for meget person-fnidder i denne tråd og for lidt relevans i forhold til trådens emne, så vi slutter her!!! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|