Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 April 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"Hvorfor en blindtest, alle kan høre og er enige om, at det Supra kabel ikke spiller optimalt og aldrig kommer til det"

Der var også en tid, hvor alle var enige om at åreladning var en god kur mod mange forskellige sygdomme. Men det holdt ikke stik. Alle er enige om, at det alle er enige om, ikke er noget, man kan blive enige om

Det passer faktisk ikke helt. Der årelades stadig, dog ikke mennesker da vi i dag har alternativer. Men det gøres stadig i dyreverdenen! Off-topic sorry!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 April 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Den længste tilspilningstid jeg har oplevet, er på amerikanske film.
Man skal godt nok se dem mange gange, før de bliver gode.

Mange film er stadig dårlige, selv efter at man har set dem, både ti og femten gange.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

The never ending (cabel) story?

Det er skægt med kabler. Jeg vil stadige påstå, vi KAN høre forskel.....men vi kan ikke forklare forskellen! Der er mange teorier om dit og dat. Måske er netbrønde noget skidt, og direkte montering af netkablet på trafo´en er bedre end lodninger og lodninger. Store flottekabler, der er opstået en hel industri på noget vi ikke forstår, men det kan være et spørgsmål om forfænglighed. Men der er mange som lytter på tingene og har også gjort sig nogle erfarringer. Hvorvidt disse erfaringer kan bidrag til andret end mere ævl, det er svært at sige. Jeg kan ikke forstille mig at 2 meter netkabel som skal forsyne en trafo med 5 km viklinger kan ændre lyden! Men erfaringen fra højttalere siger den ledning som skal forsyne en spole med strøm, har betydning for lyden. Så med min egen logik bør der være forskel - også med netkabler.

Det andet debat?

Engang talte man meget om jord, jordforbindelse, og "snavs" i strømmen. F.eks. hvorfor lyder mit anlæg bedre om aften/natten end om dagen.....svaret kunne være industien har lukket og pumper ikke noget l**t i EL-nettet. Men det er ikke sikkert, men sandsynligt.....skilletrafoer, netstøj filter. Det virker som om at fokus er blevet på netkablet. Jeg tror dog på tilspilning og at krystalerne i kablerne skal finde sig tilrette.....(= mindre modstand) .

Min bror spurgte mig om der er forskel på højre og venstre højttalere kabel. Jeg sagde umiddelbart nej, men efterhånden som jeg tænkte over det, måske er der der forskel, hvor skulle der IKKE være forskel ? Det virker helt logisk at afvise tanken, men DER ER forskel, så man kan ikke bytte "right" højtalerekabel med "left", så vælter hele lydbilledet.

Mvh

Bradford

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 April 2006 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kristjan

Der er nok ikke nogen der kan præcisere det tekniske omkring af tilspilningen af netkabler. Den tekniske forklaring er jo i sig selv også ligegyldig, sålænge forskellene LYDMÆSSIGT kan verificeres. Og som udtalt før, så må man nok rette sig efter de mange erfaringer med lyd og hiFi, hvilket tæller lang mere end data og alen lange tekniske udredninger - hvilket opleves igen og igen med lyd og HiFi. 

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jooh... kan noget verificeres, er det jo godt nok, og så er der jo ingen grund til at finde den tekniske forklaring.

Dog undrer det dog lidt, at du tidligere i tråden afviser, netop at verificere det.. da én foreslog en blindtest..

Til F.Christians: Sådant et kosmisk dekade er ikke så lang tid trods alt. Jeg ser at der på netop førnævnte netkabel fra Supra (som sjovt nok netop har været på tilbudslisten), har været ydet en garanti på 2 år fra forhandlerens side! Hvad kan man udlede heraf mht. levetiden på kablet..?

hilsen
Søren

Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 15 April 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Universet er "nået" til sin 10. kosmiske dekade; 10 milliarder år! (10-15 milliader?)

Den 11. kosmiske dekade indtræffer, når universet når en alder af 100 milliarder år!

En kende mere end den af forhandleren lovede 2 års garantiperiode, en kende mere!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 15 April 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej folkens...

Jeg har brug for at få 'tilspillet' et (løst) netkabel, og orker ikke at vente i meget lang tid på det. Kablet skal afprøves på mit cd-drev og det kan jo tage evigheder inden det viser sit (eventuelle) potentiale!

Er der en god metode man kan bruge, hvis det skal gå lidt hurtigere. Min effektforstærker er ikke nogen effektsluger, så det skal være en endnu mere effektiv metode. Har nogen prøvet virkelig at give et løst netkabel 'tæsk' med fuld power over en periode? Og hvad var resultatet?

Helt konkret drejer det sig om et Supra LoRad 2.5 netkabel. Dette kabel har jeg (ved afprøvning på flere apparater) omgående diskvalificeret, da lyden bliver mørk, diffus og...for at sige det rent ud....røvkedelig!  Det er faktisk så slemt, at jeg kun kan forestille mig dette kabel brugt i sammenhænge, hvor man virkelig skal ha' tæmmet en lys og skinger lyd! Men er jeg nu retfærdig i min 'bedømmelse'? Måske skal det spilles til i meget lang tid? Jeg har desværre ikke kunnet holde lyden ud i mere end én time....så røg det af igen.

Altså: Turbo-tilspilning af netkabel...hvordan gør man?

Med venlig hilsen

Nilau

Hopla Nilau

Mens diskussionen om tilspilning tiltager, kan du passende knalde kablet til en elkedel, og koge i omegnen af 37 tusind liter vand. Kedlen skal have max effekt, dvs ca 2.5Kwatt , og herefter yder kablet garanteret positiv respons, for hifigruppen. 

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Sendt: 15 April 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Universet er "nået" til sin 10. kosmiske dekade; 10 milliarder år! (10-15 milliader?)

Den 11. kosmiske dekade indtræffer, når universet når en alder af 100 milliarder år!

En kende mere end den af forhandleren lovede 2 års garantiperiode, en kende mere!  

En margin på 5.000.000.000 år, vil jeg kalde væsentlig. Hvordan skal jeg som forbruger sikre mig mod supernovaer m.m. i det tidsrum? Nå, det hører vel ind under Force Majeure.. så trækker vi igen det korteste strå.

Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 15 April 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Jeg kan lige se et brev fra Energi Danmark.

Kære nye kunde.

Tak fordi du valgte os som din el-udbyder, vi kan hermed konstaterer at vi er færdige med dine nye el installationer.

Vi vil dog gøre opmærksom på at du i de første 14-21 dage, kun vil have ca. 200 volt til rådighed da kablerne endnu ikke er tilkørte, men de vil gradvist åbne sig og du vil få den fulde udnyttelse på 230 volt til rådighed.

Med venlig hilsen

Energi Danmarks kundeservice

TDC-internet har kørt med denne i LANG tid,,, problemet er at den aldrig kommer op på den bestilte hastighet.  (selv om en venter i 14 dage)

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 April 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Dyre kabler kan godt have en indflydelse på lyden.

Som regel karakteriseres de dyre kabler af en af følgende faktorer:

• For høj DC modstand
  • For høj kapasitans
  • For høj induktion

Ved at fifle lidt med de to sidste faktorer kan lyden påvirkes, f.eks. ved en lettere afskæring af diskanten, fordi kablet påvirker med en stigende impedans ved høje frekvenser. Det betyder at en kabel til 2000 kr. meteren kan lyde mere behageligt end et billigt fra harald nyborg, men mere korrekt det bliver det ikke.

Hvorvidt netkabel producenterne har fundet muligheder til at påvirke lyden negativt ved jeg ikke, men teknisk forekommer det nu nærmest umuligt at påvirke lyden negativt, selvom der er penge til det. Tilspilning kan jeg ikke helt se.

Alle de dyre kabler påvirker lyden, men teknisk kan det kun blive til den dårlige side. (og nej her taler vi ikke om at sammeligne med ringklokke kabler, men alm standard ht kabler f.eks. 1,5 & 2,5mm2 fra harald n.)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Dyre kabler kan godt have en indflydelse på lyden.

Som regel karakteriseres de dyre kabler af en af følgende faktorer:

• For høj DC modstand
  • For høj kapasitans
  • For høj induktion

Ved at fifle lidt med de to sidste faktorer kan lyden påvirkes, f.eks. ved en lettere afskæring af diskanten, fordi kablet påvirker med en stigende impedans ved høje frekvenser. Det betyder at en kabel til 2000 kr. meteren kan lyde mere behageligt end et billigt fra harald nyborg, men mere korrekt det bliver det ikke. Det er du nødt til at bakke op med nogle målinger samt - endnu vigtigere - lytteindtryk før dine ord får den vægt, du vil, de skal have. Adskillige uvidenskabelige lytninger fortæller nemlig mig, at der er overodentlig STOR forskel på kabler. Men hvad er "korrekt"???

Hvorvidt netkabel producenterne har fundet muligheder til at påvirke lyden negativt ved jeg ikke, men teknisk forekommer det nu nærmest umuligt at påvirke lyden negativt, selvom der er penge til det. Tilspilning kan jeg ikke helt se.

Alle de dyre kabler påvirker lyden, men teknisk kan det kun blive til den dårlige side. (og nej her taler vi ikke om at sammeligne med ringklokke kabler, men alm standard ht kabler f.eks. 1,5 & 2,5mm2 fra harald n.)

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

1. Målingerne på kablerne viser det jeg har beskrevet. Prøv evt. selv at sammenligne. Tallene skal være så små som muligt. Korrekt er korrekt. Det er meget enkelt, det er så lille påvirkning af signalet som muligt. Hvis fabrikanten ikke opgiver målinger, kan du tænke dine egne tanker - eller hva ? (VDH er f.eks. i den "seriøse" kategori af svindlerne :)

2. Blindtest viser at der ikke lyttemæssig er forskel. Så måske er det faktisk alligevel svært, at smadre lyden med de dyre kabler. Emnet har været oppe før og der er givet links.

Den lytteforskel der er ved at ændre klangen i sit rum er til gengæld temmelig voldsom, det er mange db forskel vi taler om her - efterklangstid, reflektion, spredning. Tæpper, dybe lænestole, gardiner for vinduerne. Hvis man vil forbedre sin lyd, skal man enten arbejde med sit rum, typisk gøre det mere dæmpet (gjalder den høje mellemtone ?), evt. bruge rumkorrektion og alle burde anvende højtalere der kobler sig bedre på rummet spredningsmæssigt og ift. efterklangstiden - men det er undtagelsen :)

Netkabler er perception, religion og kold forretning. Nida nada.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 16 April 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Den margin på henved 5 milliarder år, må du tale med Holger Beck Nielsen om! Jeg holder på at universet er 10 milliarder år gammelt, plus minus et forår!

Gammaglimt, supernovaer og kraftige soludbrud er slet ikke farlige for netkabler; de skal bare være med skærm, meget kraftig skærm! Har kablet ikke skærm, så gemmer man det bare inde på maven under udbruddet!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg holder på at universet er 10 milliarder år gammelt...

Er det noget med rumfornemmelse ?
Før den tid var der bare sort baggrund ? 

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 April 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

"Den tekniske forklaring er jo i sig selv også ligegyldig, sålænge forskellene LYDMÆSSIGT kan verificeres"

- men det er jo ikke sket, vel? Udover "min moster kunne høre det"-niveauet!

Bortset fra det, læste jeg i mine gamle hifinews i påsken og snublede over en artikel af Ben Duncan, der hævdede at ht-kabler inducerer forskellige grader af niveau-afhængig faseforskydning, uanset LCR-parametre. Men ingen har nogensinde eftervist det, og Duncan er sådan en fyr, der kunne finde på at sælge magnetisk vand, såeh...

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne vide noget nyt ud over LCR ? - er der en nærmere mere teknisk forklaring ?

Niveau afhængig faseforskydning - er det noget med at stigetiden på HT kablet ikke kan følge med højtalerenheden ?  - mon ikke han i stedet skulle se lidt på den niveaumæssige faseforskydningerne ift. spredningen af hans ht - (sikkert med basrefleks i øvrigt ha-ha).

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
...er det noget med at stigetiden på HT kablet ikke kan følge med højtalerenheden ?
Mon ikke det er prisstigningen der ikke kan følge med udviklingstiden - eller omvendt ?

jon_vanløse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Niveau afhængig faseforskydning !?!

Det må betyde at kablet er ulineært. Hvis kablet ses som en spole så opbygges der f.eks mindre B-felt når der løber større strøm (altså ingen proportionalitet mellem strøm og B-felt). Jeg vil dog klart mene at det er i ubetydelig størrelsesorden i audio-området. Måske begynder det at få betydning ved 1MHz+ alt efter kabellængde og om man kan fornæmme overtoner helt deroppe, det tror jeg ikke.

Jeg tror at forskellene i de fleste tilfælde skabes af vores hjerne. Jeg mente engang at kunne høre forskel på to forskellige sølvkabler med forskellig isolering der sad mellem drev og dac. Jeg tror ikke helt på det i dag 

Til top Vis jon_vanløse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jon_vanløse

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 17 April 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

jon_vanløse skrev:

Jeg tror at forskellene i de fleste tilfælde skabes af vores hjerne. Jeg mente engang at kunne høre forskel på to forskellige sølvkabler med forskellig isolering der sad mellem drev og dac. Jeg tror ikke helt på det i dag 

Du har ret. De 'indsamlede' lydindtryk bearbejdes naturligvis i hjernen. Og jeg tvivler ikke et øjeblik på, at der vil være en lydmæssig forskel på to 'ens' digitalkabler med forskellige slags isolering. Der er enormt stor (lydmæssig) forskel på forskellige digitalkabler. Muligvis endda større end på alm. signalkabler! Det er min erfaring.

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 23 April 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej Taupe...

Det kan sgu' godt være, at det er en smule nørdet, men jeg kan garantere dig at netkablers indflydelse ikke er 'indbildning'! Der findes naturligvis mange Hokus-Pokus-kabler, men forskel det er der...

Jeg tør godt love at enhver, også uden den fjerneste interesse for hifi, ville kunne høre at det omtalte Supra-kabel fjerner enhver gnist fra musikken. Du ville ikke skulle bruge mere end 10 sekunder for at finde ud af dét. Lydmæssigt ville du sikkert kunne opnå samme effekt ved at kaste vattæpper over dine højttalere!

Hilsen

Nilau

PLEASE, kan vi ikke nok aftale en dag, hvor vi laver en blindtest af det der?

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hvis netkabler kan konstateres på det strømmæssige, så beviser det vel at strømforsyningen er underdimensioneret ?

Argumentet med at det skulle høres på eksempelvis elektrostaters strømforsyning, tror jeg ikke på.

Det svarer jo lidt til at sige at tælleapparaterne i Tivoli spolerer oplevelsen, fordi det tager tid at komme derind.

Mon ikke de fleste støvsugerledninger kan oplade en plastmembran med statisk elektricitet ?
Det trækker bestemt ikke de store strømstød, når de tændes.

Så skulle det have noget med skæmning eller ikke skærmning at gøre, men det er vel ikke tilfældet med Supras kabler, at de er skærmet forkert, og giver noget induktion i kablet, der ikke bør være der ? (træghed i hurtige strømtræk).

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes