| Forfatter |
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Min holdning er helt klart at man, med de økonomiske midler der skal til for at forandre lyden med netkabler og ændring af el installation, kan komme rigtig meget længere ved at kaste pengene i en anden retning på sit set up.
Fordi den forskel som net kabler og el installationen skaber er så forsvindende lille, og ikke nødvendigvis forbedrende, at det først begynder at få sin berettigelse når man har brugt adskillige millioner kroner på anlæget og vel at mærke har ramt rigtigt i sine køb så samspil og synergi fremelskes.
Herregud, hvis man har de midler, og det nægter jeg at tro at ret mange af de forherligede deltagere i nærværende tråd har, så skulle man måske overveje at ens liv også blev inspireret af andre impulser end loddeklatter og skærmstrømper. Ak....jeg skal selvfølgelig ikke dømme eller diktere.......jeg ytrer bare min holdning.
Og slutteligt vil jeg mene at alle interesser kan tage overhånd og gøre folk tilnærmelsesvis psykotiske. At ændre sin el installation til fordel for sin lydoplevelse ville svare til at jeg byggede mine egne racing tracks til mine motorcykler. Vel at mærke en bane til hver motorcykel for de kører jo forskelligt alle sammen. 
Hvornår stopper oplevelserne så med at være fede kan jeg kun spørge?
Venligst
"dolph"
|
|
|
Der er sikkert folk der har samme holdning til signalkabler og cd-spillere, men det betyder jo ikke at de har ret. Du skriver at den forskel netkabler og el-installation giver er forsvindende lille. Det er svært at tage seriøst når du samtidig skriver at du aldrig har prøvet det, og ikke kunne drømme om det. Personligt har jeg brugt ca 1500 på DIY netkabler, og det dækker matrialer til at lave mange endnu. Det har givet en stor forbedring ift prisen, synes jeg. Hvad angår el-installationen, så kan en separat fase til anlægget vist laves for 2-3000, har jeg forstået. Hvis det giver en hørbar forbedring, er det da alle pengene værd. Jeg vil mene at det er mere psykotisk at give 30-40000 eller mere for en forforstærker. De lyder jo alligevel ens allesammen 
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
|
Du skriver at den forskel netkabler og el-installation giver er forsvindende lille. Det er svært at tage seriøst når du samtidig skriver at du aldrig har prøvet det, og ikke kunne drømme om det.
Jeg vil mene at det er mere psykotisk at give 30-40000 eller mere for en forforstærker. De lyder jo alligevel ens allesammen 
/Præsten
|
|
|
Det du skriver at jeg skriver har jeg aldrig skrevet så det skal forstås som du skriver det og derfor må jeg hellere skrive det så du forstår hvad jeg mener når jeg skriver hvad jeg mener.
Jeg har aldrig ydet netkabler og el installationer i mit anlæg opmærksomhed.
Det er sandelig ikke det samme som at jeg aldrig har oplevet forskellen.
Jamen 40.000 kr. for en forforstærker er også næsten psykotisk. Det har jeg heller aldrig givet for en sådan.
Nu mener jeg at lige præcis forforstærkeren har rimelig væsentlig betydning for lyden næstefter højttalere og f.eks. pladespiller sammensætning (p.u. + arm + ophæng etc.).
Forforstærkere, generelt, lyder langt mindre ens end effektforstærkere og i særdeleshed end netkabler, el installationer, fællesantenneanlæg, transformerstationer og kraft/varmeværker lyder. 
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi
Du er jo helt galt på den, hvis du mener man skal smide 15.000 efetr en elektriker for at få ændret sin installation, det er jo helt ud i hampen og har tydeligvis ikke den nødvendige erfaring og indsigt i disse ting. Generelt strør du omkring dig med nogle vrangforstillinger, ikke mindst priser og hvad der er nødvendigt at investere i god lyd. Det minder mig lidt om niveauet du prioriterer HiFi på, er lidt for lavt - og lang fra det der kendetegner rigtig god lyd.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Når du siger:"så taler du mod bedrevidende"........... Nu ved ingen af os to hvem af os to der er bedrevidende. Så jeg vil have lov at fastholde at der her er tale om holdningsytringer og ikke videnskab."
hey dolf - det er ellers MEGET tydeligt at toftedal er bedrevidende,faktisk er samtlige indlæg begået af ham,gennemsyret af bedrevidenhed til det ulidelige. tag fx disse linier :
"Generelt strør du omkring dig med nogle vrangforstillinger, ikke mindst priser og hvad der er nødvendigt at investere i god lyd. Det minder mig lidt om niveauet du prioriterer HiFi på, er lidt for lavt - og lang fra det der kendetegner rigtig god lyd."
eller disse : "Har du intet positivt at tilføre, om aktuelle forsøg elller resultater, ud fra et relevant setup, kan det stærkt anbefales, at du helt undlader at fylde tråden med negativer og ligegyldigheder - dine muligheder i forbindelse med HiFi grej er tydeligvis på et minimum."
se sådan sætter han tingene i relief..og kan du bare ikke fatte det,er der mere af samme skuffe!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg ikke have lov at spørge dem der går op i netkabler, og mener at det gør en forskel, hvad I gør for at sikre jer at det ikke er indbildning?
For er der noget jeg ved med sikkerhed om det at lytte, så er det at ens subjektive indstilling til anlægget man lytter på, er yderst betydende for oplevelsen - og det kan man altså ikke altid lige selv detektere.
Derimod er der ikke rigtig noget jeg kan komme i tanke om, der taler for, at de sidste 2 meter kabel fra væggen og til apparatet, skulle have nogen som helst indflydelse i forhold til de mange kilometer og transformerstationer og hvad har vi, som ligger forud?
Hvordan kan I med sikkerhed sige, at det ikke er indbildning, hvis ikke I kan teste det på nogen måde? Øret vænner sig jo netop til nærmest hvad som helst, så det vil ALTID være sådan, at man kan synes noget lyder på én måde i starten og så efter nogen tid, så lyder det lige pludselig meget bedre/anderledes.... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Men måske er der nogle der vil opleve det positivt at se det fra en anden vinkel: "Aha.......måske skulle jeg skifte mine højttalere i stedet for at smide 10-15 kilo efter en elektrikker"
Dermed har de måske 1000 gange større potentiale for at ændre lyden til det de ønsker.
|
|
|
Hej Nik
Jeg kan følge dig et godt stykke hen af vejen. Dog er det sådan, at et givet setup ofte har gennemgået en form for evolution siden man købte sin første højttaler. For de fleste er det jo sådan, at man sætter mange penge til, hver gang man tror at en ny dims er bedre end den der står på hylden.
Hvis jeg f.eks. skulle finde noget andet istedet for mine Aerius i's, hvor mange kroner skulle jeg hoste op med for at finde noget bedre (hvis jeg f.eks. fik 10K for min ML'ere)? Nok en god sjat mere end hvad jeg skal give for en god fordeler dåse (evt. DIY) med nogle skærmede netkabler (igen DIY).
Og når jeg nu er så glad for mine ELS'ere, hvorfor så ikke kigge på områder der teoretisk set kan have betydning? Du skifter jo heller ikke motorcyklen ud, bare fordi vejgrebet er svigtende.
Så, kaster jeg en sjat penge efter renere strøm (enten ved at rydde op i ens elektriske installation, eller købe et godt netfilter (evt. med korrektion)), kan jeg måske forbedre flere led i min afspillekæde??
På den anden side: Shunyata Anaconda er heeelt ude i hampen. Køb plader for pengene!!
Også selv om man har penge som græs.
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo slet ikke logisk. Jeg kan garantere jer allesammen for, at i bliver taget ved næsen hvis i køber andet end de billigste apparatkabler.
Hvorfor iøvrigt ikke bare installere de påståede strømkrævende og fintfølende apparater direkte på husets elforsyning, med standard installationskabel, uden om stikkontakter osv.? Det er jo så rent man kan få det, i en alm. husstand!
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Må jeg ikke have lov at spørge dem der går op i netkabler, og mener at det gør en forskel, hvad I gør for at sikre jer at det ikke er indbildning?
For er der noget jeg ved med sikkerhed om det at lytte, så er det at ens subjektive indstilling til anlægget man lytter på, er yderst betydende for oplevelsen - og det kan man altså ikke altid lige selv detektere.
Derimod er der ikke rigtig noget jeg kan komme i tanke om, der taler for, at de sidste 2 meter kabel fra væggen og til apparatet, skulle have nogen som helst indflydelse i forhold til de mange kilometer og transformerstationer og hvad har vi, som ligger forud?
Hvordan kan I med sikkerhed sige, at det ikke er indbildning, hvis ikke I kan teste det på nogen måde? Øret vænner sig jo netop til nærmest hvad som helst, så det vil ALTID være sådan, at man kan synes noget lyder på én måde i starten og så efter nogen tid, så lyder det lige pludselig meget bedre/anderledes.... |
|
|
Det her spørgsmål er ofte blevet stillet af kritiske ryster. Ikke så meget på hvorvidt der er en forskel på de famøse kabler, men nærmere på hvordan man kan påvise den. Svaret er at man bare kan høre det, og hvis man ikke kan er ens anlæg for ringe. Blindtest og andet pjat man bruger i videnskab kan nemlig ikke bruges når det angår hifi, og i særdeleshed netkabler __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton
HiFi og det at beskæftige sig med lyd og HiFi, går alene ud på god lyd og kunne høre forskel. At blindteste eller udføre videnskabelige afhadlinger giver ingen mening, ud fra den betragtning - at hvis det videnskabeligt følger en i følge videnskaben korrekt kurve, men lyder rædselsfuldt, så har er det omsonst og absolut uden mening. God HiFi og lyd afgøres ved at lytte og lytte til forskellene, videnskab er ganske glimrende og nødvendigt i mange og andre sammenhænge, bare ikek til at afgøre hvad de rlyder godt og hvad forskellene er på lyd. Jeg skal ikke afvise videnskaben i noglesamenhænge omkring produktionen af HiFi, bare ikke i og omkring dte vi debatterer her i tråden.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon
Du tager igen og som sædvanlig fejl - og med en overskyggende lyst til at ændre debatten til personlige angreb. Jeg er på ingen måde ikke bedrevidende eller gør forsøg derpå. Men jeg har en lang erfaring med mange forskellige ting, i mange forskellige sammenhænge, og foranlediget af mange test´s på alle niveauer og prisklasser - hvilket jeg tillader mig at udtale mig ud fra, hvilket er noget helt andet end det du fremturer med.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår at hifi handler om lydkvalitet og en god lytteoplevelse, men tilspilning af netkabler og indkøb af dyre samme er ren og skær placeboeffekt!
- Og hvorfor er der ingen der svarer på mit spørgsmål om, hvorfor man ikke blot viderefører kablet fra væggen direkte til forstærkeren? Det er da om noget et billigt og åbenbart virkningsfuldt tweak!
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| At blindteste eller udføre videnskabelige afhadlinger giver ingen mening, ud fra den betragtning - at hvis det videnskabeligt følger en i følge videnskaben korrekt kurve, men lyder rædselsfuldt, så har er det omsonst og absolut uden mening. |
|
|
En blindtest er jo netop relevant i forhold til hifi, da man ikke i en blindtest lader sig påvirke af om fronten på forstærkeren er af børstet stål, eller om netkablet til 25.000,- ligger på gulvet og skriger af overtræk og dårlig samvittighed.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
|
Jeg forstår at hifi handler om lydkvalitet og en god lytteoplevelse, men tilspilning af netkabler og indkøb af dyre samme er ren og skær placeboeffekt!
- Og hvorfor er der ingen der svarer på mit spørgsmål om, hvorfor man ikke blot viderefører kablet fra væggen direkte til forstærkeren? Det er da om noget et billigt og åbenbart virkningsfuldt tweak!
|
|
|
Hej Kole
Nok fordi netkabel tweaking, (oftest) går ud på at hindre netkablet i at udstråle støj til dine signalkabler, såvel som hindre indstråling, som teoretisk skulle forstyrre strømforsyningen (hvordan det så ellers lader sig gøre med de ofte gigantiske lyt-banker vi har siddende deri).
M.a.o. Ren strøm er ikke et spørgsmål om at undgå kontaktovergange (hvad du vil opnå ved din metode), men at hindre at støj (og andre unoder) indføres i systemet. Som flere her har påpeget, er det ikke ualmindeligt, at ens anlæg lyder bedre om aftenen (hvor der angiveligt skulle være mindre støj fra omkringliggende industri).
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kole
Nej det giver ingen relevans om fronten på din forstærker har børstet stål eller ikke. For vi taler om at prøve / teste kabler på ens eget anlæg. Tester man det ikke på et anlæg man kender (eget), som man har kendt i længere tid giver det ingen mening, man bør kende alle sider af sit anlæg, inden man går ud i at afprøve kabler. Tager man det ikke i den rækkefælge, ville man jo kun meget svært have mulighed for at bedømme det / lyden og de forskelle nuancer i denne. Så focus er ikke på hvordan anlægget ser ud eller hvad det har kostet, når det er ens eget og kendte grej, det er et overstået stadie og vil ikke påvirke dine kabellytninger. I andre sammenhænge, hvor en blindtest kunne være relevant, kan jeg sagtens forstå dine argumenter.Jeg kunen også godt forestille mig dem der kunne foranlediges til at mene, at det meget skinnede og flotte kabel, som er meget dyrt automatisk spiller bedst, disse reaktioner støder man konstant på i mange sammenhænge.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Golfdane
Netbrønde fås i skærmede og uskæmede versioner. Så det med induktionsstøj ved kontaktfladerne, mener nogen altså er hørbart senere i systemet.
Det mener f.eks. de der har lavet Benchmark DAC'en, og det er et produkt hvor der ikke er tænkt woodoo fra første tanke, idet den var møntet på den professionelle branche i første omgang.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| Nej det giver ingen relevans om fronten på din forstærker har børstet stål eller ikke. |
|
|
Det var et eksempel på en ydre, ikke-relevant påvirkning i forbindelse med blindtests generelt. Ikke i forbindelse med test af kabler.
Men iøvrigt burde man kunne høre effekten af kablet på et hvilket som helst high-end anlæg under optimale lytteforhold, såfremt der er en effekt. Der er jo her tale om en forskel man hører og ikke et match, som hvis man eksempelvis skulle test en evt. ny CD-afspiller sammen med sin egen forstærker. Man ville f.eks. godt kunne høre forskel på to forskellige CD-afspillere i et lytterum der ikke er ens eget, men man ville aldrig kunne høre om de passer på ens egen forstærker/højttalere osv.
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
| M.a.o. Ren strøm er ikke et spørgsmål om at undgå kontaktovergange (hvad du vil opnå ved din metode), men at hindre at støj (og andre unoder) indføres i systemet. Som flere her har påpeget, er det ikke ualmindeligt, at ens anlæg lyder bedre om aftenen (hvor der angiveligt skulle være mindre støj fra omkringliggende industri). |
|
|
Væggene er jo stadigvæk fyldt med "støjudstrålende" ledninger; det samme er de omkringstående apparater. Hvad med radiobølger og jordstråler? Hvor ender vi?
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du skulle bare komme med tesen om at anlægget skal stå vinkelret på jordens magnetfelt, for at yde sit bedste, så skulle du høre skramlen og raslen i de små hjem. 
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kole
Der er i aller højeste grad tale om et match, hvis tingene ikke matcher hinanden, er man ude i evt. dårlig påvirkning og lyd. Netop derfor er der stor forskel fra fabrikaternes formåen og påvirkning af lyden, positivt som negativt - altså kan man høre forskel. Og ja, jeg håber da at man kan høre forskel på to forskellige CDspilelre i et givet lytterum, og ja du har ret, man ved ikke om den derfor passer i forbindelse med ens egen forstærker / setup.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke, der er nogen der besvarer mit meget enkle spørgsmål:
Hvordan kan I fastslå, at der ikke er tale om placeboeffekt? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |