Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 14:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sonus Faber Concerto Home hjælp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 September 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

For mit vedkommende en ret sjov tråd det her, da jeg selv har haft mere eller mindre alle de apparater Lectron nævner. Jeg har selv haft Sonus Faber Concerto Home- hamrende flot højttaler som jeg i flere år bildte mig selv ind lød godt (uha- kommer vist til at træde nogen over tæerne her......) Jeg har dog kun hørt den spille ordentligt og afbalanceret med min kammerats store Meridian effekttrin, jeg selv prøvede med Classé, Audio Innovations og alt muligt andet- uden held. Puklet frekvensgang, skrigende top og dårlig bas var det eneste jeg fik ud af det.

Jeg har også haft Snell K2 som i min terminologi er fremragende- og klasser mere musikalsk end Sonus Faber. Jeg brugte en i kombination med Sugden A28 som bare spiller noget der lyder som musik og ikke hifi!

Nu har jeg så en Sugden A48III som også er fremragende og den spiller sammen med et par renoverede Snell JIII. Et anlæg der ikke koster ret meget men giver mig utrolig mange glæder.

Så Lectron- jeg håber af hele mit hjerte at du mener at Musica´en fungerer sammen med Concerto´erne. Men hvis du inderst inde synes det hele ikke fungerer- og bruger ALT for mange kilojoule på at gå og finde de rigtige kombinationer, så få for alt i verden de Sonus ud af døren og find noget andet! I øvrigt kan jeg slet ikke forstå at du nu sværger til sonus når du kender Snell/Sugden kombinationen- det er jo en helt anden verden som (imho) er meget meget sjovere :-) Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne- bare mine bitre erfaringer med Sonus som jeg helst vil skåne andre for!  

Mvh Nicolai

Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan tilslutte mig det med at det er svært at finde DEN rigtige forstærker, når man vel og mærke ikke vil købe SF s "egen" forstærker. Jeg har prøvet en del SF ere (Minima, Signum og EA2) og skiftede forstærkere så det føg, men fik dem aldrig til at "synge". Eller som Nicolai skriver det, så syntes jeg inderst ikke at det "fungerede" super. Til sidst solgte jeg Sf erne og siden har det været lettere at få ting til at synge her i casa.

Nå, det skal jo ikke få dem der synes SF bare er det vildeste til at fortvivle, slet ikke. Mine bemærkninger skal alene ses som at det ER svært, og det er ikke en selv som er helt idiot hvis man synes der lissom mangler noget med SF. Ja hvis man altså synes det, for der er jo en del som bare synes det er det bedste. Se eks den danske klub for mærket.

Som jeg har læst utallige brugerrapporter på nettet og autoriserede reviews, så sker der først rigtig noget når man køber en ret stor effektforstærker til dem, selv de små to-vejs. Men når det skal til for at få dem op, så mener jeg det er lidt overkill at skulle bruge mange penge på store trin, så ku man lisså godt købe en lettere dreven HT og spare penge på forstærkeren. Sådan ser jeg det.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 September 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Nicolai skrev:

For mit vedkommende en ret sjov tråd det her, da jeg selv har haft mere eller mindre alle de apparater Lectron nævner. Jeg har selv haft Sonus Faber Concerto Home- hamrende flot højttaler som jeg i flere år bildte mig selv ind lød godt (uha- kommer vist til at træde nogen over tæerne her......) Jeg har dog kun hørt den spille ordentligt og afbalanceret med min kammerats store Meridian effekttrin, jeg selv prøvede med Classé, Audio Innovations og alt muligt andet- uden held. Puklet frekvensgang, skrigende top og dårlig bas var det eneste jeg fik ud af det.

Jeg har også haft Snell K2 som i min terminologi er fremragende- og klasser mere musikalsk end Sonus Faber. Jeg brugte en i kombination med Sugden A28 som bare spiller noget der lyder som musik og ikke hifi!

Nu har jeg så en Sugden A48III som også er fremragende og den spiller sammen med et par renoverede Snell JIII. Et anlæg der ikke koster ret meget men giver mig utrolig mange glæder.

Så Lectron- jeg håber af hele mit hjerte at du mener at Musica´en fungerer sammen med Concerto´erne. Men hvis du inderst inde synes det hele ikke fungerer- og bruger ALT for mange kilojoule på at gå og finde de rigtige kombinationer, så få for alt i verden de Sonus ud af døren og find noget andet! I øvrigt kan jeg slet ikke forstå at du nu sværger til sonus når du kender Snell/Sugden kombinationen- det er jo en helt anden verden som (imho) er meget meget sjovere :-) Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne- bare mine bitre erfaringer med Sonus som jeg helst vil skåne andre for!  

Mvh Nicolai

Hej Nicolai,

Jeg kan til dels give dig ret i dine betragtninger af Sonus Faber Concerto Home. Det baserer udelukende på at jeg kun har hørt mine højtalere med den føromtalte MingDa, og så deres egen Musica forstærker. Jeg kan dermed ikke udtale mig om de "dur" med andre forstærkere eller ej, uden at skulle give en herregård for at få det til at "spille". Men i samspil med Musica'en er jeg overbevist om at det kan noget særligt, som mine tidligere anlæg ikke har kunnet. Jeg har selv kørt med kombinatinen med Snell K2 og Sugden A48MKIII. Det er sandsynligvis dig der købte netop min Sugden A48III, på benzin tanken lidt uden for Horsens...har jeg ret? :-) Så vidt jeg husker kørte både du og jeg Saab dengang. Og ja det er en fantastisk forstærker du fik dig der. Jeg husker mange laaaange lytteaftener hvor den ene cd efter den anden røg på spillen, grundet den fede lyd det havde. Men det samme sker for mig idag, med SF sættet. Forskellen fra dengang til nu, er at jeg føler det spiller mere "korrekt" forstået på den måde at jeg ikke har nogle tydelige "boost" diverse steder i frekvenskurven. Det ødelagde dog som sagt ikke lytteglæden ved Snell/Sugden kombinationen, men når man nu kan få samme oplevelse med SF og i tilgift få endnu flere detaljer, såsom rum, perspektiv osv, ja så må jeg sige at jeg er solgt!

MVH Brian Sørensen

Til top Vis Lectron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lectron

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 September 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Jeg kan tilslutte mig det med at det er svært at finde DEN rigtige forstærker, når man vel og mærke ikke vil købe SF s "egen" forstærker. Jeg har prøvet en del SF ere (Minima, Signum og EA2) og skiftede forstærkere så det føg, men fik dem aldrig til at "synge". Eller som Nicolai skriver det, så syntes jeg inderst ikke at det "fungerede" super. Til sidst solgte jeg Sf erne og siden har det været lettere at få ting til at synge her i casa.

Nå, det skal jo ikke få dem der synes SF bare er det vildeste til at fortvivle, slet ikke. Mine bemærkninger skal alene ses som at det ER svært, og det er ikke en selv som er helt idiot hvis man synes der lissom mangler noget med SF. Ja hvis man altså synes det, for der er jo en del som bare synes det er det bedste. Se eks den danske klub for mærket.

Som jeg har læst utallige brugerrapporter på nettet og autoriserede reviews, så sker der først rigtig noget når man køber en ret stor effektforstærker til dem, selv de små to-vejs. Men når det skal til for at få dem op, så mener jeg det er lidt overkill at skulle bruge mange penge på store trin, så ku man lisså godt købe en lettere dreven HT og spare penge på forstærkeren. Sådan ser jeg det.

Det er en udbredt opfattelse at SF-højtalere generelt kræver store forstærkere for at yde optimalt, men dette er efter de tilbagemeldinger vi får en sandhed med modifikationer. Der er enkelte modeller som er notorisk kendte for at være ægte WATT-kannibaler (her tager SF Extrema den ultimative pris), men langt de fleste modeller har vist sig super veldrevne med eks. en velbygget SE rørforstærker. Jeg tror nærmere det kommer an på konstruktionen af det pågældende udgangstrin.

Hvad angår forholdet imellem højtaler og forstærker, så er det jo lidt op til den enkelte hvorledes der skal prioriteres. Skal man gå efter kontrasts (GamuTs) model, så bør man også holde sig fra GamuT's egen L3. -Det er en WATT-sluger af rang.

Lecton >

Tillykke med dit udstyr. Det lyder som hifi-glæde i højeste potens, og så kan det i min bog ikke blive bedre!

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 September 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Lecton >

Tillykke med dit udstyr. Det lyder som hifi-glæde i højeste potens, og så kan det i min bog ikke blive bedre!

Det ER hifiglæde eller nærmere musikglæde i højeste potens! Blot et lille eksempel på min tilfredshed er når jeg smækker Genesis cd'en fra 1983 på og hårene rejser sig på armene hele nummeret "MAMA" igennem. En ikke særlig godt indspillet plade, som i mange opsæt skriger og er trukket let tilbage. Men ikke her...der er drøn på trommerne, og Phil Collins stemme står klippefast i front af musikken med vanvittig dynamik, uden at det på nogen måde lyder skinger. Det får lige én til at stryge ud i køleskabet og hente en bajer eller to. Se det kalder jeg glæde ved at have et stereo anlæg. En anden ting jeg ikke har rost SF sættet for, er at jeg ikke føler at det har de hersens "downperioder" rent strømmæssigt. Selvføgelig er der nogle sjældne dage hvor det måske ikke spiller helt på højde med andre, men aldrig er det sket at jeg føler at jeg ligeså godt kunne slukke, eller tænde for fjernsynet, da det ville lyde bedre! Af en eller anden grund ender jeg altid med at smile, og/eller stå og spille luftguitar! Nu vil jeg daffe ud efter en til af de kolde, og skrue rigtig godt op igen.

MVH Brian

Til top Vis Lectron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lectron

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Lectron skrev:
shras skrev:

Lecton >

Det ER hifiglæde eller nærmere musikglæde i højeste potens! Blot et lille eksempel på min tilfredshed er når jeg smækker Genesis cd'en fra 1983 på og hårene rejser sig på armene hele nummeret "MAMA" igennem. En ikke særlig godt indspillet plade, som i mange opsæt skriger og er trukket let tilbage. Men ikke her...der er drøn på trommerne, og Phil Collins stemme står klippefast i front af musikken med vanvittig dynamik, uden at det på nogen måde lyder skinger. Det får lige én til at stryge ud i køleskabet og hente en bajer eller to. Se det kalder jeg gæde ved at have et stereo anlæg. En anden ting jeg ikke har rost SF sættet for, er at jeg ikke føler at det har de hersens "downperioder" rent strømmæssigt. Selvføgelig er der nogle sjældne dage hvor det måske ikke spiller helt på højde med andre, men aldrig er det sket at jeg føler at jeg ligeså godt kunne slukke, eller tænde for fjernsynet, da det ville lyde bedre! Af en eller anden grund ender jeg altid med at smile, og/eller stå og spille luftguitar! Nu vil jeg daffe ud efter en til af de kolde, og skrue rigtig godt op igen.

MVH Brian

Lyder hyggeligt...

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 September 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Helt enig med at L3 er en watt-sluger som ex EA2. Dermed er det osse sagt at min favorit ikke er L3 men nærmere de ny Phi-serie som kommer til syns på messen i KBH. De er lette at drive.

Jeg giver nu ikke meget for den med en SE-rørbørge på any SF, er det ikke bare fordi formanden har det, at det så er okay?

Istedet for at søge det ultimative i hjørnerne er jeg begyndt at lede på inde midten. Det giver mere end man forestiller sig!

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Jeg giver nu ikke meget for den med en SE-rørbørge på any SF, er det ikke bare fordi formanden har det, at det så er okay?

Næ, for du har hverken hørt hans eller andre medlemmers setup... Selv med din nye 'branchemedlem' profil taler du ud af den blå luft.

Formanden er forresten langtfra den eneste der benytter SE rørtrin foran sine SF.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Helt enig med at L3 er en watt-sluger som ex EA2. Dermed er det osse sagt at min favorit ikke er L3 men nærmere de ny Phi-serie som kommer til syns på messen i KBH. De er lette at drive.

Det er da rart at vide at repræsentanter GamuT selv foretrækker deres billige højtalere...

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 September 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver vist læst forkert med vilje her, så jeg afklarer lige for en god ordens skyld og fortrækker iøvrigt fra tråden, som ser ud til at blive en tråd hvor man kun må please SF.

Jeg har skrevet og ment, at grundet det pænt store behov for mange watt - hvis man vil have alt ud af en L3 - har jeg den ikke, da jeg ikke vil bruge mange penge på mange watt. Jeg vil køre "middle of the road" og min bemærkning om at der er liv på midten, fremfor ude i de skæve hjørner, skal i klartekst forståes sådan, at hvis bare midtergrej er lavet ordentligt, spiller det så man ikke mangler noget.

Der er, heldigvis for producenter som Gamut, mennesker som vil have det ekstreme. Jeg kan nemt klare mig med mindre, og véd at selv de prisbillige Gamutting kan basalt de samme ting som de dyrere; lav forvrængning, høj præcision og akkurat gengivelse af kildematerialet.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 September 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Så blev en Sonus Fabertråd, med snak om forstærker der passer, pludselig lavet om til en GamuTtråd. Jeg tror ikke der er mange, der gider læse om mine erfaringer med VA, og hvor godt det er, i en tråd om hvilken forstærker der passer til SF Concerto Home.

vh. Henrik

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 September 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Nå, men så slipper vi da for at læse om det! 

Og hvis du lige gider lægge mærke til det, så er det ikke mig som bringer G ind på banen!

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jeg håber ikke, jeg har skrevet det er dig, der har bragt G ind i tråden.  Jeg kan ikke se det nogen steder. Gider du lægge mærke til det???

vh. Henrik

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige dette tangerer ren reklame!

Først en mindre nedgørelse af trådens forfatters ht-valg, derefter promovering af GamuT's egne fortræffeligheder.

Der forsøges helt redeligt at give nogle input omkring forstærkervalg til SF-højtalere. Får derefter at vide at min mening er baseret på en anden persons valg. At tale åbent om andre mærker er åbenbart mere und du kan håndtere!

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Jeg vil sige dette tangerer ren reklame!

Først en mindre nedgørelse af trådens forfatters ht-valg, derefter promovering af GamuT's egne fortræffeligheder.

Der forsøges helt redeligt at give nogle input omkring forstærkervalg til SF-højtalere. Får derefter at vide at min mening er baseret på en anden persons valg. At tale åbent om andre mærker er åbenbart mere und du kan håndtere!

Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 September 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Ja- tilbage til trådens oprindelige emne!

Lectron- det er rigtigt at det var mig der købte Sugden A48III af dig. Den bliver brugt rigtig flittigt og jeg nyder hver dag godt af dens utrættelige musikalske formåen. Jeg tror måske den er en af de eneste eksemplarer i DK- jeg har ALDRIG set andre til salg (hvorfor mon????)

Det glæder mig at du har fået Sonus´erne til at spille- og i min granskning af denne højttalers formåen kom jeg lige i tanke om en rigtig god oplevelse jeg havde med dem:

Accuphase DP-55, Audio Innovations 300 og Sonus Faber concerto home. Og så Diana Kralls stemme.......der skete der noget helt magisk! Selv kæresten faldt i svime! På trods af alle odds med en besværlig Sonus Faber og sølle 2x10 watt klasse A, havde Diana Krall bare en stemme SÅ nærværende og kælen som jeg hverken før eller siden har hørt mage til.

Dette setup var desuden grunden til at den gode Vindbjerg her fra forummet optrævlede sit naim grej og købte en lille Audio Innovations 300. Efterhånden så han også lyset, og gæt hvad han spiller på nu- Snell K2 og Sugden A28..............

Men tak for handelen med A48´eren- den bliver her!

Mvh Nicolai

Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 September 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Dengang jeg faldt over www.audio-asylum.com, der var et seriøst afspring af www.audio-review.com, mindes jeg en fyr der kaldte sig selv Hyperion. Han lod til at have en masse erfaring udi forstærker-højttaler kombinationer, så derfor bringer jeg lige dette på banen, uden nogensinde at have hørt hverken eller...

Han havde et sæt Sonus Faber højttalere der blev drevet af en Conrad Johnson effektforstærker på vist nok omkring de 75 watt. Jeg kan ikke huske modelbetegnelserne på nogen af dem (de næst-billigste SF standerhøjttalere og CJ-11 vist nok), men han syntes i hvert fald at de "sang" som det hedder på datidsdansk. Hermed sagt at SF sagtens kan med rør, og jeg har også indtryk af at de mange gange anvendes med rør fordi det giver en god symbiose.

Nogle af SF'erne virker til at være ganske effekthungrende, mens andre er knap så kritiske - ikke nogen lige linie må man sige.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej Lectron!

Dejligt at min gamle SF Musica er kommet til en der sætter pris på den - og den kan spille på SF højttalerne. Det har jeg om nogen været overbevist om i længere tid. Jeg brugte den på SF Extrema, som nu er solgt til Sverige. Det var en rigtig god kombination!

Dog må jeg jo også krybe til korset og sige at jeg måtte kæmpe ret meget med mine Extremaer for at få dem til at "synge". Det fik jeg dem til med LAMM, 2 x Accuphase A60 og med mit Mark Levinson udstyr - men prisen.  På den forkerte side af ...... Men så lød det også rigtig godt.

Da jeg så solgte Extremaerne til fordel for Wilson Watt må jeg erkende at den lille Musica ikke sang længere - slet ikke som med Extremaerne. Det var her vi handlede Musica-Nordic Ming Da.

Det sjove var at den lille 13 watter bare spiller som en drøm på Wilson. Synagi, som da Extrema og Musica spillede sammen. Tilfældigheder eller held???

Men et er sikkert og det er at SF højttalerne kan li´ den lille Musica som makker - men de er vist også lavet til hinanden. Det ved SF klubben formentlig meget mere om eller også vil de sikkert sætte en ære i at finde ud af det tror jeg!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2006 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

mr highend skrev:
Det sjove var at den lille 13 watter bare spiller som en drøm på Wilson. Synagi, som da Extrema og Musica spillede sammen. Tilfældigheder eller held???

SF (Franco Serblin hedder han vist) har i hvert fald muligheden for at afstemme sine højttalere og sin forstærker til hinanden, så det må give en fordel. Mange gange hører man også om audiofiler der køber f.eks. forstærker efter hvad højttalerproducenten har brugt til at voice højttaleren med, så er man også langt. Og så er synergi og mangel på samme er vel nærmest den bedste forklaring på at det bedste af det bedste ikke altid spiller godt sammen

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Franco Serblin  Ja bliver sjvot at se hvad han finder på nu når han er næsten uden af SF .

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes