Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Vedr. squeezeboxen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:
AM-E skrev:
Det her lyder måske dumt, men er det muligt at modtage DR's netradio (og andre danske radiokanaler) via SB?? 

Torben skrev:

Du kan godt få alle DR netradio. Hvis du går ind på http://www.dr.dk/netradio/afspillere.asp og højre klikker på link, og kopi'er URL.

I slimserver går du så i Radio Tune In og sætter linket ind, og gemmer det... så ligger det under gemte playliste.

Her vil jeg godt slå et lille slag for Alien BBC

Det er et radio plugin til SB'en som har alle DR's kanaler "indbygget". De alm. og DAB kanaler.

Installeres det, kommer det op under Internet Radio i menuen og man slipper for at sidde og lave 20-30 playlister.

Hvis der er nogle af jer som kaster jer over installationen, så lad mig vide det, da DR menu filen skal opdateres i.f.t. den der kommer med Alien BBC. Jeg har en virkende version som jeg kan maile til jer.

For lige at tage denne op også.....!

Credde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:

Hej igen....

Heller ingen problemer med DR stationer......på den måde får man sig jo også en DAB radio !!

Generelt kan du regne med at alle de stationer du kan streame fra nettet (på din PC), også kan streames i Squeezebox'en.

Jeg lytter lige så meget til radiostationer på min SB3 som jeg lytter til andet musik.

Fik min SB3 i dag og den er bare lækker, installationen gik jo som en leg. Har også fået installeret plugin'en, så jeg har DR's kanaler. Jeg må indrømme, at jeg kan dog ikke finde ud af at hive www.nrj.de (ja ved godt det er tysk radio) ned så jeg kan lytte via SB3. Nogen som ved, hvordan jeg får fat på streaming url'en ?

Til top Vis Credde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Credde Besøg Credde's Websted

roende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:
roende skrev:

Er der nogen som har anvendt Internet Radio i SB'en - udover de kanaler, som er indstillet default. Er det nemt at sætte den op til at afspille DR's net-radio kanler og f.eks. Radio100FM (som jeg letsindigt har lovet min kæreste, at den kan afspille )

Hej roende

Emnet har været oppe før i denne tråd, prøv at se på side 4

Jeg ved at tråden er ved at blive lang, men kig på omtalte side, der finder du svar på dit spørgsmål.

Jeps det er en lang tråd - og jeg havde overset den side. Tak for hjælpen!

Rotel RCD-1070
Linn Axis
Audio Analogue Puccini (forst.)
System Audio 2070
Til top Vis roende's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roende

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Credde skrev:

Fik min SB3 i dag og den er bare lækker, installationen gik jo som en leg. Har også fået installeret plugin'en, så jeg har DR's kanaler. Jeg må indrømme, at jeg kan dog ikke finde ud af at hive www.nrj.de (ja ved godt det er tysk radio) ned så jeg kan lytte via SB3. Nogen som ved, hvordan jeg får fat på streaming url'en ?

Hej Credde

Du skal finde den streaming url som stationen bruger. Der er hjælp at hente her. Et gratis program skræddersyet til opgaven.......

Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

For s*tan altså, jeg må lige af med noget glæde!!

Har lige opgraderet til SlimServer 6.5, og ny firmware i SB'en, og sh*t det virker altså bare.

Podcast funktionen er GENIAL!

Prøvede også for første gang RANDOM MIX, og det er da også top-genialt...

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

http://slashdot.org/article.pl?sid=06/10/18/2229206&from =rss f**k nu ødelægger Logitech sikkert squeezeboxen fuldstændig og laver den til et crap plastic consumer produkt
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Håber de lader Sqeezebox / Transporter blive High end. Jeg har haft Squeezebox 2 i snart 2 år, så jeg skulle måske hamster nogen SB3, så jeg er sikret ordentlig lyd i fremtiden?  
Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Standard SB3 vil jeg ikke kalde high-end. Der skal modificering til, før den kan konkurrere med de dyrere cd-afspillere - dog lyder den stadig godt umodificeret. Bolder-Cable laver nogle glimragende mods til Squeezeboxen, så det er bare med at komme i gang. Ellers er der jo Transporteren, men jeg finder dets design usmagelig - Så hellere en modded SB3

Ps. opgradering af firmware kan faktisk godt gøre lydkvaliteten ringere, da SB'en er software styret. Der er flere som har oplevet dette. "Lyd-nørderne" sværger derfor til den noget ældre firmware (kan ikk' huske version) samt en ældre SlimServer

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Standard SB3 vil jeg ikke kalde high-end. Der skal modificering til, før den kan konkurrere med de dyrere cd-afspillere - dog lyder den stadig godt umodificeret. Bolder-Cable laver nogle glimragende mods til Squeezeboxen, så det er bare med at komme i gang. Ellers er der jo Transporteren, men jeg finder dets design usmagelig - Så hellere en modded SB3

Ps. opgradering af firmware kan faktisk godt gøre lydkvaliteten ringere, da SB'en er software styret. Der er flere som har oplevet dette. "Lyd-nørderne" sværger derfor til den noget ældre firmware (kan ikk' huske version) samt en ældre SlimServer

Når jeg bruger min SB, så er det via ekstern DAC, og der den high-end i forhold til min 13k cd afspiller via samme DAC. Så der er jeg ikke enig med dig

Og hvor meget skal nået koste før det er high-end

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Torben: jeg vil umiddebart tro det er det samme der kommer ud af CDen og SBens SPDIF udgange, og ind i converteren, så det undrer mig hvis du mener du kan høre forskel på de 2...

Uanset hvad er det i hvert fald nemt at bekræfte at SBen laver bit-perfect streaming via SPDIF, da den jo kan spille fx. DTS encodede WAV filer direkte til en surround forstærker

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
Torben: jeg vil umiddebart tro det er det samme der kommer ud af CDen og SBens SPDIF udgange, og ind i converteren, så det undrer mig hvis du mener du kan høre forskel på de 2...

Uanset hvad er det i hvert fald nemt at bekræfte at SBen laver bit-perfect streaming via SPDIF, da den jo kan spille fx. DTS encodede WAV filer direkte til en surround forstærker

Det kan godt være det er de samme bit som kommer ud af cd'en. Men der nu forskel i mine øre...! Man laver vel heller ikke et cd drev til 80.000 kroner med SP/DIF, hvis man kunne nøjes med kunne nøjes med et cd drev til 1000 kroner med SP/DIF?

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Vis mig en måling som viser at det ikke er de samme bits der ryger ind i DACen uanset om du bruger din Squeezebox og din CD afspiller - hvis ikke de bits der ryger ind i DACen er forskellige, er der heller ingen forskel at høre!

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

I en cd afspiller er der mulighed for jitter, og i dyre cd afspiller er der for det meste mindre jitter. Jitter kan give lyd forskel. I en Squeezebox er der ikke nogen roterene dele, og derfor er der bl.a mindre jitter. Men alligevel kan et dyrt drev lyde bedre end en standard SB.

Og hvorfor det... det er ikke noget jeg kan forklare. Jitter er en verden for sig www.jitter.de

Dette her burde måske diskuteres i en anden tråd som f.eks http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3768&KW =jitter

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
Vis mig en måling som viser at det ikke er de samme bits der ryger ind i DACen uanset om du bruger din Squeezebox og din CD afspiller - hvis ikke de bits der ryger ind i DACen er forskellige, er der heller ingen forskel at høre!

Der er ingen grund til at måle man kan høre forskellen har en ven der har en net afspiller hvor man  både kan spille cden normalt eller man kan vælge at gøre som med squeesboxen hvor den uploader directe fra harddisken

Og der ingen tvivl det lyder temeligt meget bedre når det kommer fra hardisken

Men noget helt andet er at alt det der med lav jitter ryger lige ud af vinduet når der er støj

Netop derfor kan man stadigvæk finde drev der udkonkurer hardisk baseret signal kilder

Men der er ingen tvivl om at cd afspilleren snart bliver totalt udkonkuret og pakket sammen.  teknologien bag de hardisk baseret systemer  er stadig på fødestatiet men bare vendt et par år

mvh

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:

amokk skrev:

Der er ingen grund til at måle man kan høre forskellen har en ven der har en net afspiller hvor man  både kan spille cden normalt eller man kan vælge at gøre som med squeesboxen hvor den uploader directe fra harddisken

Og der ingen tvivl det lyder temeligt meget bedre når det kommer fra hardisken

Men noget helt andet er at alt det der med lav jitter ryger lige ud af vinduet når der er støj

Netop derfor kan man stadigvæk finde drev der udkonkurer hardisk baseret signal kilder

Men der er ingen tvivl om at cd afspilleren snart bliver totalt udkonkuret og pakket sammen.  teknologien bag de hardisk baseret systemer  er stadig på fødestatiet men bare vendt et par år

mvh

Jeg er i og for sig enig med dig omkring det sidste afsnit du skriver ovenfor. Faktisk arbejder jeg selv lidt på at kyle CD afspilleren ud til fordel for afspilling fra en hd. Det eneste problem som jeg pt ser, er det der hedder PLADS!

Skal man have sin musik liggende FLAC eller bare rimelig kvalitet, så skal man immer væk bruge en del plads. Harddiske er efterhånden nede i en fornuftig pris, men hvis man feks skal bruge 1 teabyte (det er meget) så skal man enten have én disk på denne størrelse, som endnu er temmelig dyr, eller os skal man have et ordentlig skrummel af et tower stående, hvori man så kan proppe flere diske. Det sidste tror jeg ikke der er mange som ønsker.. jeg gør i alle tilfælde ikke. Og en ordentlig stor disk, til musik og film er endnu forholdsvis dyr.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt en 320 GB TrekStor USB HDD for 1000 kr. Det skulle også kunne tilfredsstille dine lagerbehov et par måneder - det er hårdt arbejde at bruge den kapacitet. Du kan jo købe et par stykker hvis en ikke er nok. Plads er ikke et problem. Selv skal jeg ha en til da jeg udelukkende bruger min som backup enhed.

Jeg tror selv på at asynkron dataoverførsel er vejen frem. Squeezeboxen oa Wi-Fi enheder er progressive fremadrettede produkter.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Jeg har lige købt en 320 GB TrekStor USB HDD for 1000 kr. Det skulle også kunne tilfredsstille dine lagerbehov et par måneder - det er hårdt arbejde at bruge den kapacitet. Du kan jo købe et par stykker hvis en ikke er nok. Plads er ikke et problem. Selv skal jeg ha en til da jeg udelukkende bruger min som backup enhed.

Jeg tror selv på at asynkron dataoverførsel er vejen frem. Squeezeboxen oa Wi-Fi enheder er progressive fremadrettede produkter.

Deri kan jeg ikke være uenig, det er vejen frem, i alle tilfælde for "alm" mennesker efterhånden som vores hjem bliver mere og mere digitaliserede. Men jeg tror bare at det er lidt for tidigt for mange at fuldende dette pga priserne på forskellige isenkram. Sådan har jeg det i alle tilfælde lidt selv. Skulle jeg falde over nogle store hd, så springer jeg til. Men jeg kan se, feks som jeg gør det nu, hvor jeg optager via vi feks "Finn og jacob" show fra i aften, så fylder det ret meget, selv bare i en RIMELIG kvalitet.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
xo skrev:

Deri kan jeg ikke være uenig, det er vejen frem, i alle tilfælde for "alm" mennesker efterhånden som vores hjem bliver mere og mere digitaliserede. Men jeg tror bare at det er lidt for tidigt for mange at fuldende dette pga priserne på forskellige isenkram. Sådan har jeg det i alle tilfælde lidt selv. Skulle jeg falde over nogle store hd, så springer jeg til. Men jeg kan se, feks som jeg gør det nu, hvor jeg optager via vi feks "Finn og jacob" show fra i aften, så fylder det ret meget, selv bare i en RIMELIG kvalitet.

Nej men nu har videooptagelser af Jacob og Finn jo ikke så meget med hi-fi at gøre. Skæg og snot for sig.

MPEG/4 og DivX kan anbefales til video.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

harmonic:

Okay - men jeg forstår så ikke, hvorfor et CD-rom drev til 200 kr kan rippe en CD så det lyder bedre end en CD afspiller til mange tusinde... Well det er også en helt anden diskussion

rattanhuset:

en 320 GB disk giver der plads til ca. 1000 CDer i FLAC format - og du piver over at det er dyrt at opbevare? Det er ca. 1 kr pr album - som du i forvejen har betalt måske 100 kr for, pr album...

Og så fylder en PC med alt musikken på, altså langt fra så meget som alle CDerne, hvis du har så mange albums at de ville fylde 1 TB i FLAC format

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
harmonic:

Okay - men jeg forstår så ikke, hvorfor et CD-rom drev til 200 kr kan rippe en CD så det lyder bedre end en CD afspiller til mange tusinde... Well det er også en helt anden diskussion

rattanhuset:

en 320 GB disk giver der plads til ca. 1000 CDer i FLAC format - og du piver over at det er dyrt at opbevare? Det er ca. 1 kr pr album - som du i forvejen har betalt måske 100 kr for, pr album...

Og så fylder en PC med alt musikken på, altså langt fra så meget som alle CDerne, hvis du har så mange albums at de ville fylde 1 TB i FLAC format

Oki var ikke klar over at FLAC fyldte så lidt, idét at jeg har kunne læse flere gange at mange mener at FLAC er nærmest lige så god lyd som en oprindelig, så derfor troede jeg at den fyldte nogenlunde det samme. Jeg har langt alt mit ind i mp3 (fy fy) 192. Fordi det i sammenligning ikke fylder ret meget. Derfor har jeg plads til det. Men jeg "hylte op" fordi jeg troede at FLAC krævede mere plads end det åbenbart er tilfældet

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes