| Forfatter |
|
Bager Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S: Jeg har eksperimenteret lidt med det. Bruger osse EAC og FLAC. Det virker fint så vidt jeg kan fornemme. Det eneste jeg mangler er at få titel og kunsternavn til at stå ved filnavnene og så selvfølgelig finde mine cd'er så jeg kan få rippet nogle flere cd'er. Selvom jeg ikke har rippet så meget endnu, kan man sagtens fornemme bedre musikkvalitet som du påpeger.
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezebox'en har behov for en del timers tilspildning før den begynder at lyde ordentligt. Min var også meget lys i starten. Jeg kan dog ikke genkende problemet med manglende bas. Generelt mener jeg sagtens lydkvaliteten kan konkurrerer med CD afspillere i 5000 kr. klassen.
I dag spiller jeg igennem en OnTech Dac, hvilket giver lyden et væsentlig løft efter min mening. Lydkvaliteten er dog meget afhænging af, at det er lossless filer der afspilles (jeg bruger Flac). MP3 filer lyder stadig forfærdeligt.
Jeg har prøvet at spille med Squeezebox'en direkte i effektforstærkeren, hvilket er ok til netradio m.m., men til kritisk lytning skal der en forforstærker imellem. __________________ SA2K, Kimber 8tc, GamuT D200, AKSA GK1, OnTech Dac og Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bole: Jeg var lige inde på slimdevices.com som du linkede til. Der faldt jeg over en tråd hvori der var flg. indlæg:
"Over time I've been lucky enough to assemble what I think is a pretty
decent sounding hi-fi system, Sonus Faber Grand Piano walnut/leather
speakers, Musical Fidelity A5 amp, Roksan Caspian CD, Denon 2900
SACD/DVD-Audio, 'special' pre-release Genesis speaker cable, Van den
Hul interconnects, Merlin mains cables.
Well I've had an SB3 for months now and I've been overjoyed with it, I rarely touch the cd player anymore.
I havn't bothered to rip my 11500+ tracks to FLAC, I use 320k mp3 and
you know what, I find it extremely hard/nigh impossible to tell the
difference between cd and SB3 playback. Yeah, SACD and DVD-Audio sound
a bit better but not normal cd's. I use the analogue outputs of my SB3
too.
And to add the icing to the cake, last night I finished my PowerOne psu
upgrade for SB3. I wasn't expecting much to be honest but for the £45
it cost to assemble I thought it was worth a go.
On powering up I was shocked, the bass was MUCH more powerful and
everything just sounded sweeter. Badly produced albums can sound
rougher but then that's not a fault with the equipment but the
producers.
Over the easter weekend I hope to do more comparisons but so far it's
been worth every penny, and don't forget I'm only using MP3.
Rob"
Det hælder jo unægtelig benzin på bålet om at det er PSU'en, der er syndebukken. Jeg tror sgu jeg skal intensivere jagten på en god PSU, men hvor dælen starter man med at lede? Det er jo ikke en helt alm. PSU man skal have fat i.
Projectorfreak: Efter min mening så synes jeg at der er en stor forskel på mp3-kvalitet. FLAC lyder bedre selvfølgelig, men jeg vil vove og påstå at et nummer i FLAC-format, der er dårligt produceret lyder væsentlig dårligere end et godt produceret nummer i mp3-format.
|
| Til top |
|
| |
bole Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg har forstået, skal det være en linær (der findes åbenbart både linear og switch mode - hvad forskellen er, aner jeg ikke) 5V DC strømforsyning, men hvor meget strøm den skal kunne levere, er der delte meninger om. Nogle siger at 1,5A er rigeligt og andre vil have mere.
Jeg har desværre ikke en dyt forstand på el, men jeg tror jeg vil prøve med den her - den er på 1,5A og færdigsamlet i modsætning til nogle af de dyrere alternativer: http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=11 76267&N=401
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
IN-LINE - betyder det den er lineær? Hvad skulle foreskellen være på den der og så den, der er med Squeezeboxen rent specifikationsmæssigt? Under alle omstændigheder gider du så ikke poste din oplevelse af den herinde?
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
bole Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du klikker på Datablad, kan du se at den er linær.
Den originale Squeezebox3 strømforsyning har følgende specs: 5V DC, 1A, Switch mode.
Men som sagt har jeg ikke modtaget min SB endnu, så jeg venter lige med at købe en ny psu til det hele kører.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et spørgsmål ang. "loseless"
Kan man sammenligne loseless formatet (som f.eks. FLAC) med WAV filer? Altså bliver ALLE de digitale data'er konverteret ved FLAC?? Eller minder FLAC om MP3 bare med bedre kvalitet? Har downloaded FLAC, men må indrømme, at den virker noget avanceret ved første øje kast.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bole: Hm, nu har jeg altså lavet en tråd om en europæisk PSU inde på slimdevices.com. Det kan jo være de kender en model, der med sikkerhed kan klare tricket. Ellers kan det være jeg bestiller den du linker til.
Link: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=107426#post10 7426
AM-E: Så vidt jeg har forstået, så er FLAC bare lyd-filer (i dette tilfælde WAV-filer), der er blevet komprimeret uden nogen form for tab. Dette giver en bedre musikkvalitet. Prøv at følg nogle af disse links for at sætte EAC og Flac op: http://forums.danomac.org/viewtopic.php?t=27 http://www.avsforum.com/avs-vb/archive/index.php/t-500337.ht ml
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 05 Maj 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Lige et spørgsmål ang. "loseless"
Kan man sammenligne loseless formatet (som f.eks. FLAC) med WAV filer? Altså bliver ALLE de digitale data'er konverteret ved FLAC?? Eller minder FLAC om MP3 bare med bedre kvalitet? Har downloaded FLAC, men må indrømme, at den virker noget avanceret ved første øje kast.
|
|
|
Du kan sammenligne hvad FLAC-komprimering gør ved WAV-filer med hvad WinZip gør ved filer. Data'en bliver simpelthen bare komprimeret, så den fylder mindre (men der skal så bruges mere CPU-kraft, når filen skal afspilles, da den jo skal pakkes ud igen). Hvis du vil have et håndfast bevis for, at de faktisk er det samme data, kan du lave en CRC-check på en WAV-fil, derefter komprimere filen til FLAC, for så at 'udpakke' den til WAV igen og lave en CRC-check. CRC-værdierne er så de samme ... det blev måske lidt teknisk, men sådan bliver det når nørder leger med hifi  __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
SoundMan Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Blander mig lige i denne tråd igen........vedr. strømforsyning. Jeg har selv en SB3 og overvejer også at skifte strømforsyningen til fordel for en bedre. Her lidt forklaring: Det vi skal have fat i er en reguleret strømforsyning. Dvs. en strømforsyning der, under alle forhold, sender de 5 V ud. Vores lysnet (spændingen i vores kontakter i hjemmet) er ikke altid 230 V. Den varierer hen over døgnet. En reguleret strømforsyning sørger dog for altid at sende den korrekte spænding ud. Andre ord for reguleret strømforsyning: linær, regulated, stabiliseret, stabilized. Switch mode er den måde hvorpå strømforsyningen "laver" sekundær spændingen (den spænding der kommer ud), og har ikke noget med stabiliteten at gøre. En switch mode strømforsyning "hakker" indgangsspændingen i stykker før den bliver sendt ud på sekundær siden. Her er et par muligheder: DANBIT DC5V fås i både 1,2 og 2 A udgave til 131,- kr. + moms (tror jeg!) Håber I kan bruge ovenstående.......
__________________ MVH Allan
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Soundman: Det ser da godt ud, men er der nogen, der rent faktisk har prøvet at skifte strømforsyning? Har det nogen reel effekt? Og passer det stik til at gå ind i en squeezebox?
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en linæer strømforsyning til min SB2. Det er en som jeg har købt hos Brinck. Man kan vælge 4,5 volt eller 6 volt, desværre ikke 5 volt. Men jeg har målt på den når den er sat til 4,5 volt og der levere den 4,7 volt og det er ikke noget problem for SB... ellers skulle jeg vælge at sætte den til 6 volt og sætte en diode på så den kommer ned på ca. 5 volt. Den swich-mode som følger med SB levere 5,3 volt! Diskanten er blevet lidt strammer, men ikke noget voldsomt... det er måske fordi det er en billig linæer strømforsyning, eller måske fordi den ikke er spillet til endnu.
Den jeg har købt er en http://www.funk-shop.de/31_Kleinnetzteile/31_MWS9125GS.htm
Men ellers kender jeg en som er ved at opgradere sin SB3 med bl.a anden clock, opamp og vil lave den med batteri strømforsyning. Når jeg har nogen flere detaljer vil jeg skrive nærmere om det.
Mvh Torben
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ubl_ skrev:
|
Garanti.. der er 1 års garanti, men lige en advarsel. Min gik død.. (støj + mærkelige tik tik lyde) og så skulle den retur.
Jeg fik sgu et chok da jeg undersøgte hvor meget det kostede at sende den retur. DHL tager ca 1300 + moms  UPS ville have ca 1100 kr  PostDK tog ca 230kr (med det minus at de kun ville forsikre den for op til 950 kr hvis den blev ødelagt/forsvandt) Jeg valgte så postDK og venter nu spændt på om den kommer frem til destinationen
|
|
|
Update: Så har jeg fået en ny retur, det lykkedes dog dem at give mig en forkert adresse, så den røg et forkert sted hen. De tog den dog på deres skuldre og sendte mig en ny istedet. Rart endelig at få gang i SB2 spilledåsen igen, for den har bare været savnet i mit setup.
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bager skrev:
Soundman: Det ser da godt ud, men er der nogen, der rent faktisk har prøvet at skifte strømforsyning? Har det nogen reel effekt? Og passer det stik til at gå ind i en squeezebox?
VH Bager
|
|
|
Ja til en anden switchmode forsyning, som jeg havde liggende, med gode specs. og 3 ampere. (prisen var vist lidt over 500 kr + moms). Og nej jeg kunne ikke høre forskel. (gjorde det bare for sjov, for at se om der var noget at komme efter)
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ubl_: Det kan være det skal være en lineær PSU for at det giver noget. Men det kan da osse være det ingen effekt har alligevel. Det kunne være sjovt hvis der var en, der, som sagt, havde prøvet at skifte sin PSU ud med en lineær, kunne komme med sin erfaring.
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min dårlige tålmodighed koster mig nu endnu flere penge. Jeg har netop sendt bud efter en linær PSU fra Danbit (model: DC5V/2A-R). Så må vi få denne diskussion på plads én gang for alle.
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
SoundMan Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bager Lyder spændende.....kunne du bestille som privat person ved Danbit eller er det sket gennem et firma? Jeg ville også gerne have fingre i sådan en strømforsyning, men har ikke lige et firma at bestille igennem....
__________________ MVH Allan
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
De sælger ikke til private, men heldigvis kender jeg et firma, jeg kan bestille igennem. Jeg giver selvfølgelig respons når jeg har testet den.
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej..........! så er det stik, der kommer med lige en tak for stor til at gå ind i squeezeboxen. Man kan vel ikke lege elektrikker og så sætte stikket fra den originale squeezebox-PSU på den her uden det påvirker udgangseffekten?
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
SoundMan Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bager skrev:
Man kan vel ikke lege elektrikker og så sætte stikket fra den originale squeezebox-PSU på den her uden det påvirker udgangseffekten?
VH Bager
|
|
|
Hej Bager Dammmnnn..........  .....sådan kan det gå.....  Jo du kan godt sætte det andet stik på, uden at det går ud over det der kommer ud af strømforsyningen. Disse stik kan også købes i løsdele.....er der ikke en biks i nærheden af dig hvor du kan købe elektronikdele? Du skal have fat i et power stik med flg. data: 2.5mm invendig diameter, 5.5mm udvendig diameter, 11mm lang. Det koster 10,- kr. hos Brinck. HUSK dog hele tiden at holde styr på plus og minus !!! __________________ MVH Allan
|
| Til top |
|
| |