Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Gør i også sådan (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hephaistos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 April 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Rattanhuset du siger at:

"engang imellem er man nød til at droppe moralen og handle som man er bedst tjent med"

Det med at droppe moralen er jo et valg man foretager og ikke noget man "er nødt til". Du valgte at tage røven på dem der havde været og se på det du havde til salg, det er jo hvad det er, men når du prøver at få det til at se ud som om det var du nødt til så er du da for langt ude.

Bare min mening...

Mvh John 

Til top Vis Hephaistos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hephaistos

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 April 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
rattanhuset skrev:
jensen skrev:

Er dette noget alle dansker gør .

Nu har det ikke så meget at gøre med hifi , med en handel og hvordan man handler .

Jeg så en bil på bilbasen til 45000kr , jeg ringet til ham og snakket lidt med ham om den og sagde den nupper jeg kom ned med den og du får de 45000kr , men imens vi snakket så jeg den i den Blå til 40000kr sagde også det til ham , men sagde pyt jeg giver de 45000kr , men han havde lovet den væk til en anden til de 40000kr , det var ok for mig , men jeg sagde hvis han ikke henter den så ring så nupper jeg den .

Nå så ringet han idag og sagde , ham den anden havde været der og ville have den , men han hadvde sagt til den anden at der var en der viller give 45000kr , så sagde jeg var ? , glem det makker du bruger ikke mig til at presse prisen så tag din bil og stop den op i .....

Men gør i også sådan når i handler om det er hifi eller biler eller andet .

Har folk ikke pli

Hej Jensen

Jeg er ikke SIKKER på jeg forstår dit indlæg helt, men som jeg forstår det så handler det om at du er sur over at "forhandleren" havde brug dig til at presse prisen op på denne bil som han havde til salg.??

Jeg kan i og for sig godt forstå dig, men på den anden side så ikke alligevel tror jeg. Jeg forstår da godt som forhandler at vedkommende vil have så meget ud af sin "vare" som muligt. Og hvis du havde budt 45K for den, så er det vel også meget rimeligt at han informerere den anden køber om at han har fået et bud der er højere end den var sat til?

Jeg har selv stået som sælger engang af noget møblement, som jeg havde sat til 25K et sted, der kom nogle og kiggede på det, de forsøgte med det samme at presse prisen hvilket jo så fortæller mig at de 25K er det absolutte de ønskede at give for varen. Vi aftalte at de skulle tage hjem og snakke om det og så melde tilbage. I mellemtiden bliver jeg så kontaktet af en person vil ville have det og som var villige til at give 35K i stedet for, altså en "fortjeneste" på 10K og hvad gør man så....?

I og for sig havde jeg det ikke godt med det, men jeg følte mig ikke sikker på at vedkommende der var her i første omgang overhovedet var villige til at give de 25K på det tidspunkt, så det endte med at de røg for det bud der hed 35K i stedet for. Jeg må indrømme at jeg ikke havde råd til at miste 10K....Om det er uetisk eller ej ved jeg ikke, men engang imellem er man nød til at droppe moralen og handle som man er bedst tjent med.

Michael

Nu var det en privat mand .

Hvis den er solgt så er den solgt lige meget prisen , sådan er livet .

Kunne være sjovt hvis vi hifi dealer gjore sådan .

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 April 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

En handel er en handel. Hvis en ting er lovet til den pris så "skal" den også sælges til den pris.
Ellers er det jo helt fair, at meddele køber at man lige venter og ser om der kommer flere bud og at man så vender tilbage, dermed har man ikke lovet noget.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 15 April 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Tja, du sætter jo også sælger i en træls situation. Han har lovet den væk for 40K, men du vil give 45K. Som jeg forstår dit indlæg, så vil du kun betale 40K, hvis den anden ikke vil have den - eller har jeg misforstået noget?

Men ja jeg er generelt enig. Hvis den er lovet væk til 40K, skal han bare bide det 45K bud i sig og sælge den med et smil til 40K. Det med at presse prisen op er svineri, men desværre ses det oftere og oftere.

F.eks. et eller andet hifi-apparat med en værdi på ca. 10K sættes til salg for 3K, man ringer til sælger, men han siger, at han er blevet budt 5K. "OK" tænker man, og byder 6K. Men inden man får set sig omkring er der gået Ebay i den og "vinderen" ender med at betale mere end produktet er værd. Det er en f**ked up måde at handle på, men ebay er desværre bevis for at metoden virker.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 April 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Tja, du sætter jo også sælger i en træls situation. Han har lovet den væk for 40K, men du vil give 45K. Som jeg forstår dit indlæg, så vil du kun betale 40K, hvis den anden ikke vil have den - eller har jeg misforstået noget?

Men ja jeg er generelt enig. Hvis den er lovet væk til 40K, skal han bare bide det 45K bud i sig og sælge den med et smil til 40K. Det med at presse prisen op er svineri, men desværre ses det oftere og oftere.

F.eks. et eller andet hifi-apparat med en værdi på ca. 10K sættes til salg for 3K, man ringer til sælger, men han siger, at han er blevet budt 5K. "OK" tænker man, og byder 6K. Men inden man får set sig omkring er der gået Ebay i den og "vinderen" ender med at betale mere end produktet er værd. Det er en f**ked up måde at handle på, men ebay er desværre bevis for at metoden virker.

Nej Nej

Jeg så den til 45k og ringet på den efter det , imens vi snakket så jeg den i den blå til 40k og sagde det også , men sagde jeg giver de 45k f**k det , men han sagde den var lovet væk til en anden , men ikke til hvad pris , så sagde jeg hvis han ikke tager den så ring og jeg smider 45k på din konto , han ringet så for at høre om jeg ville have den , for den anden skulle kun give 40k , og hvois jeg ville have den og give 45k ville han sige det til den anden .

Så sagde jeg f**k dig og stop din bil op i ..... (ikke pænt sagt ) men der er sgu grænser for hvor frække man kan være , godt for ham jeg ikke var ham der mødte op for at købe .

Men hvad nu køber jensen en bil på tyske plader , er dernede så tit så det kan godt gå

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 15 April 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
David skrev:

Nej Nej

Jeg så den til 45k og ringet på den efter det , imens vi snakket så jeg den i den blå til 40k og sagde det også , men sagde jeg giver de 45k f**k det , men han sagde den var lovet væk til en anden , men ikke til hvad pris , så sagde jeg hvis han ikke tager den så ring og jeg smider 45k på din konto , han ringet så for at høre om jeg ville have den , for den anden skulle kun give 40k , og hvois jeg ville have den og give 45k ville han sige det til den anden .

Så sagde jeg f**k dig og stop din bil op i ..... (ikke pænt sagt ) men der er sgu grænser for hvor frække man kan være , godt for ham jeg ikke var ham der mødte op for at købe .

Men hvad nu køber jensen en bil på tyske plader , er dernede så tit så det kan godt gå

Så kan du måske få den M5 alligevel

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 15 April 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:
jensen skrev:
David skrev:

Nej Nej

Så kan du måske få den M5 alligevel

Haugaard

Næ nu er der skifter til M6

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 15 April 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Man kan finde sådan en til en slem god pris i tyskland

Og lade den stå ved grænsen

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 15 April 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Jaja og så køre med samme priser som resten af branchen .....

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 15 April 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:
jensen skrev:

Jaja og så køre med samme priser som resten af branchen .....

Haugaard

Hehe .

Ja hvis der skal danske plader på .

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 April 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu enig med dig Jensen,griskhed er en grim ting.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
jensen skrev:

Er dette noget alle dansker gør .

Nu har det ikke så meget at gøre med hifi , med en handel og hvordan man handler .

Jeg så en bil på bilbasen til 45000kr , jeg ringet til ham og snakket lidt med ham om den og sagde den nupper jeg kom ned med den og du får de 45000kr , men imens vi snakket så jeg den i den Blå til 40000kr sagde også det til ham , men sagde pyt jeg giver de 45000kr , men han havde lovet den væk til en anden til de 40000kr , det var ok for mig , men jeg sagde hvis han ikke henter den så ring så nupper jeg den .

Nå så ringet han idag og sagde , ham den anden havde været der og ville have den , men han hadvde sagt til den anden at der var en der viller give 45000kr , så sagde jeg var ? , glem det makker du bruger ikke mig til at presse prisen så tag din bil og stop den op i .....

Men gør i også sådan når i handler om det er hifi eller biler eller andet .

Har folk ikke pli

Hej Jensen

Jeg er ikke SIKKER på jeg forstår dit indlæg helt, men som jeg forstår det så handler det om at du er sur over at "forhandleren" havde brug dig til at presse prisen op på denne bil som han havde til salg.??

Jeg kan i og for sig godt forstå dig, men på den anden side så ikke alligevel tror jeg. Jeg forstår da godt som forhandler at vedkommende vil have så meget ud af sin "vare" som muligt. Og hvis du havde budt 45K for den, så er det vel også meget rimeligt at han informerere den anden køber om at han har fået et bud der er højere end den var sat til?

Jeg har selv stået som sælger engang af noget møblement, som jeg havde sat til 25K et sted, der kom nogle og kiggede på det, de forsøgte med det samme at presse prisen hvilket jo så fortæller mig at de 25K er det absolutte de ønskede at give for varen. Vi aftalte at de skulle tage hjem og snakke om det og så melde tilbage. I mellemtiden bliver jeg så kontaktet af en person vil ville have det og som var villige til at give 35K i stedet for, altså en "fortjeneste" på 10K og hvad gør man så....?

I og for sig havde jeg det ikke godt med det, men jeg følte mig ikke sikker på at vedkommende der var her i første omgang overhovedet var villige til at give de 25K på det tidspunkt, så det endte med at de røg for det bud der hed 35K i stedet for. Jeg må indrømme at jeg ikke havde råd til at miste 10K....Om det er uetisk eller ej ved jeg ikke, men engang imellem er man nød til at droppe moralen og handle som man er bedst tjent med.

Michael

Der er to ting i din beskrivelse.

1. I den branche jeg kommer fra må man ikke oplyse en andens bud (uanset om det er over eller under prisen). Det kommer jo ikke en anden køber ved. Vil man købe må man byde på varen og hvis sælger siger ja så har man en handel. Længere er den ikke.

2. Den første køber til dine møbler havde ikke sagt til dig at de vil købe og så har du frit spil med mindre du havde reserveret møblerne til dem. De 10K ekstra er jo helt fint så længe der ikke er indgået en anden aftale.

CosmoKramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 16 April 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Der var absolut intet umoralsk i at Rattanhuset solgte sit møblement til de 35.000 kroner, der forelå jo ingen accept af det oprindelige tilbud fra den først interesserede. Det er ikke at tage røven på folk, hvis der ikke er givet accept. Mundtlige tilbud skal accepteres straks, ellers bortfalder de, som også Henrik300 fremhæver.

Indenfor området findes to lovgivninger: Købeloven og Aftaleloven. Købeloven omhandler områder som sælger og købers indbyrdes forpligtigelser, hvorimod Aftaleloven ser på, om der overhovedet er indgået en aftale. Lovene kan læses på retsinfo.dk

En mundtlig aftale er jo i princippet lige så gyldig som en skriftlig, MEN det er den part der hævder, at en mundtlig aftale er indgået som skal løfte bevisbyrden. Altså skal der gerne være et uvildigt vidne til stede, ellers har man ingenting at komme med i et søgsmål. Jensen kunne i eksemplet med bilsalget godt betegnes som uvildigt vidne.

Sætter man derimod noget til salg i DBA til en bestemt pris, er det kun en OPFORDRING til at gøre tilbud til de som måtte læse avisen, og sælger kan altså godt senere ændre på prisen, hvis nogen ringer på annoncen. Det hænger sammen med, at opfordringen er sendt ud til en større forsamling og ikke en enkeltperson. Jvf. Aftaleloven §9.

Her vil Klogeåge lige citere Danske Lov fra 1683 fra Chr. V tid, som endda stadig er gældende ret

"Alle Contracter, som frivilligen giøris af dennem, der ere myndige og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskift(bytte af fast ejendom, hvis nogen skulle være i tvivl), Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet, ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saa som de indgangne ere".

I bund og grund vil jeg give Jensen ret i, at sælgeren af bilen var ude på tynd både retlig og moralsk is, men jeg havde i Jensens sted nok matchet de 40.000 og i hvert fald ikke budt over, sælger har jo tydeligvis haft en intention om at sælge til 40.000, måske endda mindre endnu! Salgspris bør efter min mening altid forhandles, som de siger i reklamerne - det er dumt at betale for meget...

Til top Vis CosmoKramer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosmoKramer

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 April 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

CosmoKramer skrev:

Salgspris bør efter min mening altid forhandles, som de siger i reklamerne - det er dumt at betale for meget...

Det har du jo som sådan ret i.. hvis det ellers antages at salgsprisen er sat for højt! I det nævnte tilfælde var prisen på de 40.000 jo bestemt rimelig sat, siden der var 2 mulige købere hvoraf mindst én ville betale endnu mere for varen.

Når jeg sælger ting, giver jeg yderst sjældent afslag.. med den baggrund at jeg sætter prisen realistisk til at starte med. mod-reaktionen til altid at prutte om priser, er jo at sælger har tendens til at sætte den lidt højere til at starte med... hvad er bedst? *shrug*

Enhver handel hvor både køber og sælger er tilfredse, må siges at være en god handel, og så ellers op i r*veren med hvad naboen har købt et tilsvarende produkt til - nå nej, det er jo Danmark

mvh
Søren
Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 16 April 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

CosmoKramer skrev:

I bund og grund vil jeg give Jensen ret i, at sælgeren af bilen var ude på tynd både retlig og moralsk is, men jeg havde i Jensens sted nok matchet de 40.000 og i hvert fald ikke budt over, sælger har jo tydeligvis haft en intention om at sælge til 40.000, måske endda mindre endnu! Salgspris bør efter min mening altid forhandles, som de siger i reklamerne - det er dumt at betale for meget...

Ja .

Når jeg ser noget til en pris , og jeg har bestemt mig for at ringe på det , så giver jeg næsten altid prisen , for jeg ringer ikke før jeg er sikker på jeg vil have det .

Men f**k det der er en masse biler der ude , nu var denne lige noget for mig , en som jeg har nu bare med en større motor .

Men jeg vil næsten gætte på han ringer igen indefor de næste 3 dage , for der er ikke mange der vil køre i en Benz sluger i dag .

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 April 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

har du da tænkt dig at købe den hvis han ringer igen???????

hvis du har tænkt dig at købe hvis han ringer igen havd var så formålet med denne tråd????

og lige til sidst  hvorfor tror du han ringer igen når du har fortalt ham at han kunde stikke den op i R***N sidst i talte sammen

mvh

chillipepper

Til top Vis chillipepper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chillipepper

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 16 April 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

chillipepper skrev:

har du da tænkt dig at købe den hvis han ringer igen???????

hvis du har tænkt dig at købe hvis han ringer igen havd var så formålet med denne tråd????

og lige til sidst  hvorfor tror du han ringer igen når du har fortalt ham at han kunde stikke den op i R***N sidst i talte sammen

mvh

chillipepper

Nej .

Forbi sådan er nogle mennsker .

Og sådan er det også indefor brugt hifi handel , jeg har snart prøvet det mange gange .

Også at nogle byder over , hvis noget er solgt , men er nu aldrig hoppet i .

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 16 April 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu af den holdning at en muntlig aftale er mindst lige bindende som en skriftlig, også får man heller bare passe på med hvad man siger.

Mit motto har alltid været; Hold det du lover, lov mindst muligt

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

CosmoKramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 16 April 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kommer lige i tanke om et passende ordspil, som nogenlunde går på, at hvis du ikke kan finde ud af, hvem fjolset i en handel er, så er det nok dig selv.  

Ordsproget er bestemt ikke møntet på nogen, men illustrerer meget rammende, at man selv bliver nødt til at varetage egne interesser - personen du handler med gør det nok sjældent.

Som privat sælger prisfastsætter man (jeg) altid en given vare efter hvad der forventes at den øverste del af køberfolket vil punge ud, der er jo ingen grund til at forlange så lav en pris at flere hundrede ringer på varen. Sker det, er varen sat for lavt til salg, og bør genindrykkes til en højere pris, såfremt man ikke allerede har lovet den væk naturligvis. Den høje prisfastsætning giver et spillerum til forhandling, hvis og såfremt at køberen har sin argumentationsteknik i orden og kan påpege hvorfor prisen bør være lavere.

Selvfølgelig skal man også være reel når man handler - det er jeg fuldt ud enig i, Man skal bare ikke naivt forvente at andre er det i samme grad. Forhandling er en del af gamet, hvad end man kan lide det eller ej - og af den danske handelskultur - affødt af, at priser er et yderst flydende begreb i såvel civilt salg som erhvervsmæssigt forretning.

Mange steder kan man komme ud for, at sælgeren nærmest slår flere tusinde kroner af den vejledende pris allerede ved antydningen af den mindste interesse er vist. 

På den anden side kan jo siges, at man i princippet aldrig betaler mere end den ting man er interesseret i har af værdi for en, så hvis for eksempel Jensen giver 5000 kroner mere for bilen er det jo fordi den er så meget mere værd for ham, og det er jo en dejlig effekt af de frie markedskræfter.

Til top Vis CosmoKramer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosmoKramer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes