Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvorfor skulle en brændt CD lyde ringere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 April 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Hvem siger at det ALTID vil være originalen der er lettest at læse?? Jeg tror IKKE CD fabrikanter bruger særlig fine rå-skiver... Der er sikkert ret standard.

Ja, købe-CD'er er bestemt af meget svingende kvalitet - ingen tvivl om det !
Holder man dem op imod lyset, kan man tit se at aluminiumsbelægningen er lemfældigt fordelt, og sikkert med forskellig tykkelse af laget.

En let olieagtig hinde, kan man også somme tider se, med farverige reflektioner.

Det værste skrammel jeg har set, er CD'er med boret centerhul, men de laves vist ikke mere (jeg har nogle stykker af dem).

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 April 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Torben skrev:

Hvis man ligger sine cd'er på harddisk. Vil der så komme jitter fra drev til harddisk, og vil der komme jitter hvis man afspiller fra harddisk til ekstern DAC?

Mvh
Torben

Hvis du ripper direkte til din harddisk, med EAC, til et lossless-format, og herefter kobler lydkortet til anlægget med et godtkendt digitalkabel, så skulle der være mulighed for en oplevelse der presser alle dråber vellyd ud af DAC'en.

Optisk overførsel med Toslink, er ikke så godt, da den ringe båndbredde giver jitter.
Et coax-kabel med BNC-stik i begge ender, er det bedste.

Det giver så desværre et elektrisk sammenkobling, hvor PC'ens PSU, er koblet på anlæggets stelvej. I nogle tilfælde er det direkte årsag til at en indgang på en forforstærker kan brænde af.

Jordforbinder du din PC' og alle komponenter, undgår du den slags.
Der kan stå 110V på stel af en PC's kabinet - så vær lige opmærksom på det, hvis du har en meget følsom, og kostbar forforstærker, eller en surroundting med en masse IC'er i (de kan være lidt skrøbelige).

Jeg har selv en Squeezebox. Og den virker på den måde at man har netværksforbindelse mellem Squeezeboxen og PC'er, og fra Squeezeboxen til ekstern DAC... så jeg må vel sådan set spille jitter frit? Og den lyder sådan set også godt! :)

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:
Jeg har selv en Squeezebox. Og den virker på den måde at man har netværksforbindelse mellem Squeezeboxen og PC'er, og fra Squeezeboxen til ekstern DAC... så jeg må vel sådan set spille jitter frit? Og den lyder sådan set også godt! :)

Hvilket digitalkabel sidder der fra Squeezebox til DAC ?
Det er kablet der kan introducere jitter i dit setup.

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Torben skrev:

Det er et AudioNote 75 ohm med phonostik SP/DIF. Der kan også tilsluttes toslink.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:
Spencer skrev:

Torben skrev:

Det er et AudioNote 75 ohm med phonostik SP/DIF. Der kan også tilsluttes toslink.

OK - så er det et godtkendt coax-kabel.

Der er lidt delte meninger om, hvorvidt RCA-stik er velegnet til digital overførsel, og især hvis de er monteret med lodning. Hvor langt den diskussion er, kan jeg ikke svare på, men i profbranchen er BNC med crimpet montering, meget udbredt.

Jeg kender ikke dit kabel, og kan udtale mig om dets kvalitet, men navnet antyder at det ikke er en hyldevare fra Elgiganten.

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Torben skrev:
Spencer skrev:

Torben skrev:

Noget andet jeg måske vil prøve på et tidspunkt, det er at der mange i USA som modificere Squeezebox med bl.a AES/EBU 110 ohm's digitalkabler... så det skal prøves nu når min DAC har den mulighed.

OK - så er det et godtkendt coax-kabel.

Der er lidt delte meninger om, hvorvidt RCA-stik er velegnet til digital overførsel, og især hvis de er monteret med lodning. Hvor langt den diskussion er, kan jeg ikke svare på, men i profbranchen er BNC med crimpet montering, meget udbredt.

Jeg kender ikke dit kabel, og kan udtale mig om dets kvalitet, men navnet antyder at det ikke er en hyldevare fra Elgiganten.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:
Noget andet jeg måske vil prøve på et tidspunkt, det er at der mange i USA som modificere Squeezebox med bl.a AES/EBU 110 ohm's digitalkabler... så det skal prøves nu når min DAC har den mulighed.

OK - hvis du bare har muligheden for at bringe den tilbage igen, hvis det ikke er godt.

Mht om AES/EBU lyder bedre end SP/DIF, der har jeg aldrig haft muligheden for at sammenligne.
Hvis jeg kunne konstatere at det lød anderledes, kommer så problemet at vurdere hvad der er bedst. Det er det evige problem med hifi.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 April 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvis jeg kunne konstatere at det lød anderledes, kommer så problemet at vurdere hvad der er bedst. Det er det evige problem med hifi.

Ikke nødvendigvis!
Men når signalet er digitalt kan det sagtens være et problem.
Prøv f.eks. at male grønne kanter på dine CDér.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Ikke nødvendigvis!
Men når signalet er digitalt kan det sagtens være et problem.
Prøv f.eks. at male grønne kanter på dine CDér.

Hehe - jeg har skam stadig den grønne tusch som jeg købte i Hifi-Klubben i sin tid.
Rigtig mange af mine CD'er har denne grønne kant påmalet, men idag kunne jeg kun finde på at male, hvis jeg ikke var tilfreds med lyden som udgangspunkt.

Nogle af mine gamle CD'er med Kate Bush, fik en tur, for at kurere de hvislende s-lyde, men jeg må konstatere at de s-lyde bare er der, og kommer fra kvindens egen mund.

Det nye dobbeltalbum med hende, er dog meget mørkt i lyden, så hun har nok ikke helt fået bugt med de s-lyde endnu.  (Gætter på at de har skruet lidt kraftigt på nogle knapper, for at kamuflere det).

Eneste korrekte måde at undgå de skarpe s-lyde på, er at en lydtekniker tør sige det til sangerinden, så hun selv bliver opmærksom på problemet.

Så kan damen vel lære det på et tidspunkt...

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hvis man brænder en original cd over på en anden cd, altså kopierer en cd i SAMMME FORMAT som den oprindelige, så vil jeg vove den påstand, at man IKKE kan høre forskel. Det kan godt være at der kan MÅLES en forskel, det ved jeg ikke, men jeg tror næppe at den kan høres, hvis altså den cd som man kopierer til er fejlfri.

Jeg har kopiereret mange cder i de seneste år, og jeg har ikke kunne høre en forskel.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hvis man brænder en original cd over på en anden cd, altså kopierer en cd i SAMMME FORMAT som den oprindelige, så vil jeg vove den påstand, at man IKKE kan høre forskel. Det kan godt være at der kan MÅLES en forskel, det ved jeg ikke, men jeg tror næppe at den kan høres, hvis altså den cd som man kopierer til er fejlfri.

Jeg har kopiereret mange cder i de seneste år, og jeg har ikke kunne høre en forskel.

Michael

Jamen, det er jo lige det folk kan, altså høre forskel...

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 April 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Torben skrev:

OK - hvis du bare har muligheden for at bringe den tilbage igen, hvis det ikke er godt.

Mht om AES/EBU lyder bedre end SP/DIF, der har jeg aldrig haft muligheden for at sammenligne.

AES/EBU lyder bedst i mine øre, mere ro og flere mikro detaljer som det for det meste er når vi taler om balanceret drift. Har testet det med identiske kabler.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 April 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Nogle gange lyder kopien faktisk bedre, andre gange opleves ikke nogen reel hørber forskel og igen noglegange er resultatet lidt mere mørkt og udynamisk.

Oftest dog er der en opblødning af lyden, der ikke decideret fornæmmes som manglende dynamik eller dataljer, men bare en mere "smooth" gengivelse der faktisk klæder rigtig meget musik..

Det afhænger meget af mediet der kopieres, (og faktisk også lidt kvaliteten af de brændbare skiver.)

Nu bruger jeg ikke Pc til at brænde men har en "rigtig" Pioneer audio brænder, (hele signalvejen i en Pc er så hifi mæssig ubrugbar at det får selv det ringeste digital kabel til at virke som highend!...dette MÅ have en negativ indflydelse iform af jitter og tab mm.  de anvendte komponenter der undervejs behandler signalet mm. er heller ikke af en kvalitet og specefikt tiltænkt denne funktion mm. som det vil være i et rigtigt audio produkt.. og det vil jeg tro forklare en del af den forringelse de fleste oplever selv med direkte cd. til cd. rip. når man gør det via Pc.

Så foregår det jo også reeal time (1x hastighed) hvilket måske kan have lidt at sige også.. der ER audio brændere der der er dual opbygget altså afspille og brænde drev, (sådan en har jeg også) der kan kopiere op til 4x.. men 1x lyder KLART! bedst!..

Her oplever jeg faktisk at det eneste reelt hørbare "fingeraftryk" der kommer er fra digitalkablet mellem drev og optager, samt selvfølgelig drevet, optageren i sig selv gør meget lidt, hvilket er tæstbart ved at afspille cd. fra optageren eller gennem optageren (fra drev gennem digital kabel) dual maskinen har så ikke dette, og her er der så olle digitalkablets indvirkning, men kun det drev der sidder i, og en relativ kort signalvej.

Igen ved sammenligning så lyder kopier fra dual maskinen nogle gange bedst og andre gange Pioneer  optageren...  så hvad der er mest rigtig og bedst generelt kan jeg sgu ikke sige!..??

Men alt i alt jeg finder at de brændinger er lang langt Pc brændte skiver overlegende...

Forskellene er under alle omstændigheder, så små og på en måde at jeg nyder musikken lige så godt fra disse som fra en original.. altså nor de er lavet på mine AUDIO brændere.. (Pc'n er fin til pop og andet "useriøst" musik MP3, skiver til bilen, I-Pod, musik til ungerne og lignende)

Men når det virklig gælder og skal være godt er der ingen kopi der kan erstatte en original, såden er det iøvrigt jo i bund og grund med næsten alt!.....

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
AES/EBU lyder bedst i mine øre, mere ro og flere mikro detaljer som det for det meste er når vi taler om balanceret drift. Har testet det med identiske kabler.

Jeg har mulighed for AES/EBU out fra mit drev, men alm coax ind på min DAC.
Vil der være nogen ide i at bruge et impedanstilpasset adapterkabel her, eller er der kun en hørbar gevinst, når det er AES/EBU begge steder ?

(Ved ikke om vi bevæger os for langt væk fra temaet i tråden)

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:

Vil der være nogen ide i at bruge et impedanstilpasset adapterkabel her, eller er der kun en hørbar gevinst, når det er AES/EBU begge steder ?

Det tror jeg ikke der vil være ide i , men du kan da prøve,men jeg tror en del af lydforbedringen betår i det 110 ohnms balanceret signal. Iøvrigt kan et godt toslink kabel gøre det ganske godt, har da været ude for at et sådan har slået mange coax kabler.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Spencer skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:

Det tror jeg ikke der vil være ide i , men du kan da prøve,men jeg tror en del af lydforbedringen betår i det 110 ohnms balanceret signal. Iøvrigt kan et godt toslink kabel gøre det ganske godt, har da været ude for at et sådan har slået mange coax kabler.

Ja, du har jo haft fingre i en DAC der var immun overfor jitter, men var den ikke nærmest ens i lyden, uanset kabeltype ?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Spencer skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:

Ja, du har jo haft fingre i en DAC der var immun overfor jitter, men var den ikke nærmest ens i lyden, uanset kabeltype ?

Jeg er dig svar skyldig lige her eftersom Bentsmart er min fars og her har vi kun haft mulighed for at prøve to forskelige coax kabler uden den store forskel på de kalber iøvrigt.

Mine ekperimenter er forgået på henholdsvis Denon DCD S1 brugt som drev til Proceed Dap & Proceed CDD til Dap og her har AES/EBU været bedst i begge tilfælde. Et MIT Toslink har dog slået deres egne (MIT) coax reference kabler til 4000 og 8000 kroner. Toslinken koster den nette sum af 900 kr og er efter min mening et af de absoludt bedste toslink kabler. Deres coax kabler vil der nok være delte meninger om.  

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:
rattanhuset skrev:

Michael

Så kan jeg vist lige så godt anskaffe mig en transistor radio, for så må eg være stok døv

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
KBAndersen skrev:
rattanhuset skrev:

Michael

Så kan jeg vist lige så godt anskaffe mig en transistor radio, for så må eg være stok døv

Tænker nogen gange selv sådan... .. Men hva'' så behøver vi måske ikke bekymre os så meget over "problemet"....

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 20 April 2006 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests