| Forfatter |
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Spencer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Spencer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Min Proceed cdd er et modficeret cd rom drev der iøvrigt spiller alt, også brændte børger. Men det støjer nu ikke det mindste når det afspiller, det er lydløst og lækker mekanik. |
|
|
Jeg gætter på at dit Proceed drev er tungere end min Akai DVD-afspiller, som jeg har købt i Superbrugsen.  Min Akai blev i hvert fald temmelig meget tungere, da jeg satte 4 spikes under.
|
|
|

Tja, Hele apperatet vejer 15 kg og der er ikke andet end et enkelt printkort og en pæn stor trafo i. |
|
|
Hvordan så med sammenligningen imellem en original-CD og en kopi ? Hvordan lyder de på Proceed-drevet ? |
|
|
Tja... sådan en sammenligning har jeg egentlig aldrig lavet, de brændte børger jeg har er enten med mig selv( sagde hunden) eler også kontcerter downloudet lovligt fra nettet bla. med Mark Knopfler. De lyder ok, men dog ikke noget jeg ville sætte på til seriøst hifi lytning . Men jeg har sammnelignet datbånd brændt ned på cd via een en Marantz skæremaskine og her vinder dat båndet hver gang. Den brændte lyder godt , men er en anelse lysere i klangen og mangler en smule luft. Du skal dog lave direkte A/B test for at bemærke forskellen, så vi er ude i noget flueknepperi. .
Til gengæld har jeg altid oplevet det modsatte, hvis jeg optager en cd digitalt ned i min dat optager, her lyden kopien altså bedre.
|
|
|
Jeg tror altså at den forskel du oplever mellem din CD og din DAT maskine alene kan tilskrives D/A konverteringen internt i hver af maskinerne eller måske den analoge signalbehandling i samme. Jeg mener ikke at det kan tilskrives den digitale databehandling. Det kunne jo være sjovt hvis du en dag fik mulighed for at sammenligne en digital "ens" CD og DAT kilde på andet udstyr end dit eget......eller evt. ved at sende det digitale signal direkte gennem én ekstern D/A konverter fra de respektive maskiner.
|
|
|
Hej Dolpf
Jamen i det tilfælde du beskriver der er logik for burhøns , men jeg anvender aldrig konverten i dat optageren, jeg har næsten altid brugt løs konveter på den og stor set altid samme digital kalber. Så den er ikke sådan lige at løse, en ting jeg kan gætte på selv er at dat optageren har alverdens antijitter filtre siddende i sine ind og udgange (i følge sony selv og de plejer at vide hvad de laver) eller også sker der simplehen noget med dataerne når de kommer på bånd, de aflæses jo ikke af en laser mere, men af en tromle ligesom på videooptagere.. Det kan være sådanne ting der spiller ind, men elelrs kan jeg ikke forklare hvorfor , det har jeg ikke teknisk indsigt nok i til, men kan kun konstatere forskellende med mine gyldne øre. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Ikke Slipsefyr
Jeg tror at din DAT får flere bits med under aflæsning, og måske også har en bedre fejlkorrektion indbygget, med en mere tidssvarende logik.
En anden mulighed er, at den støjer mindre mht elektromagnetisk støj, der slipper ud, og kan forstyrre alle analogkredsløb i anlægget.
Jeg kan let se forskel på mit TV-signal (stueantenne), om min Akai DVD-afspiller er tændt eller ej. Den sender meget luftbåren støj ud. Mit Cambridge drev gør også, og for så vidt også min ældre surround forforstærker fra Parasound. Parasounden har endda kun analoge kredse, men kan altså ikke se sig fri for at støje alligevel.
EDIT: Hvis du har alle komponenter tændt samtidig, og laver en A/B-test, bør støjpåvirkningen kunne udelukkes som det der gør forskellen. Så skal der bare være to indgange på DAC'en af samme type, og så skiftes direkte imellem de to digitalsignaler.
Er testen udført på denne måde ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
MBAA Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
KBAndersen skrev:
|
Det er et godt emne I har gang i her..
Jeg er selv i tvivl om hvad der er sandt. Min bror, som ikke er specielt teknisk geni, kan høre forskel på original og kopi cd. Og han kan som sagt ikke beskrive hvorfor han kan høre forskel, men kun at der er forskel og han kan fortælle hvad han høre...
Men der MÅ da findes en logisk, teknisk og korrekt forklaring et sted..
|
|
|
Hva´ fa´en mener du med, at jeg ikke er et specielt teknisk geni 
MBAA
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
MBAA skrev:
KBAndersen skrev:
|
Det er et godt emne I har gang i her..
Jeg er selv i tvivl om hvad der er sandt. Min bror, som ikke er specielt teknisk geni, kan høre forskel på original og kopi cd. Og han kan som sagt ikke beskrive hvorfor han kan høre forskel, men kun at der er forskel og han kan fortælle hvad han høre...
Men der MÅ da findes en logisk, teknisk og korrekt forklaring et sted..
|
|
|
Hva´ fa´en mener du med, at jeg ikke er et specielt teknisk geni 
MBAA
|
|
|
Ups.... ... Du er jo ikke tekniker vel? Men ikke at du ikke har forstand på hifi grej, slet ikke...
__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nu kommet rigtig mange fine forklaringer og tekniske beksrivelser af problemet. Der er dog ikke kommet en reel total og entydig forklaring .. Og det kan der måske heller ikke rigtig....?
Dog kan jeg forholde mig til flere af forklaringerne og må nok derudaf, dráge min egen "konklution".. 
__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, er der nogen herinde der magter at trække essensen ud af de mange meninger her i tråden?
Resultatet kunne være en Black-Book!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hej, er der nogen herinde der magter at trække essensen ud af de mange meninger her i tråden?
Resultatet kunne være en Black-Book! |
|
|
Dybest set er det vel aldeles ligegyldigt om andre kan høre forskel ? Det der er sagen, er vel om man selv kan høre forskel, og det kan man ikke spørge andre om...

__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det der er sagen, er vel om man selv kan høre forskel, og det kan man ikke spørge andre om... "

mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj i Jeres små bure derude!
Jeg vil lige komme med en revision på min opfattelse af tingene
Jeg har d.d. været ude hos nhj4 til en hyggelig eftermiddag hvor ét af
formålene netop var at høre forskel på kopi og original. Det tog lige
en ny drejning må jeg sige! Jeg har aldrig lytte specielt efter det, og
har nok derfor aldrig opdaget det eller.... Men i hvert fald, så når de
blev spillet efter hinanden, så var der ikke tvivl. Forskel var der til
originalens fordel!
Jeg skulle også have haft en kopi med, men lige pludselig skulle jeg fange et tog og så kom originalen ikke med 
Det er jo altid bedst at have noget man helt selv har været inde over,
så man kender alle indstillinger i diverse programmer mv.
Nu her da jeg kom hjem kunne jeg ikke lade være med at lave kopi. Jeg
tog en uden alt det nye "beskyttelse". Ind i mit ASUS DVD drev, ind i
Nero og lave en kopi (lavede to, en med jitter korrektion og én uden).
Brænderen er en LiteOn DVD brænder. Derefter brugte jeg CDex til at
rippe et nummer fra de tre CD'er med ASUS drevet. Derefter ind i Cool
Edit Pro og sammenligne. Nu kan der jo godt være et par millisekunders
forskel i pausen, da man ifølge CD-standarden har svært ved at definere
et sted at starte et nummer, så derfor blev alle tre numre cuttet ved den
samme letgenkendelige peak. Derefter blev original sammenlignet med de to
kopier. 100% ens! Kein forskel what so ever! Og her har da ellers været
blandet både forskellige drev og software ind over, så det kan man ikke
brokke sig over.
Dvs. nu havde jeg desværre ikke min original CD med, men for mig at se
er der nu færre steder det kan gå galt. Enten ved ripningen af
originalen til harddisken, hvilket jeg dog ikke finder sandsynligt, med
mindre den ikke kan rippe originalen korrekt, men kopien fint. Det er
heller ikke brændingen, for så ville der igen være forskel på ripning
af kopi og original. Min eneste forklaring er at HiFi drevet ikke er så
glad for brændte CD'er. Dertil kræves jo så at man har forskellige
drev, så man kan sammenligne. Både drev individuelt og hhv.
original/kopi på hver sit drev.
Men igen, jeg ærgrer mig gul og blå over originalen smuttede i farten
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 06:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Nu er det jo sådan at McAllan altid kan komme igen når han har lavet nogle forsøg med de værse brændninger og så lige husker orginaler 
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Silent Knight Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke specielt teknisk anlagt, men jeg kan høre tydelig forskel på mine brændte cd'er og de originale. Når jeg brænder fra pc'en til cd-rom bliver lyden for det meste dårligere (mere skinger & metallisk) men når jeg brænder fra min gamle Nakamichi MB-1 til min Philips CDR 950 cd-brænder (audio cd-er) bliver lyden som oftest bedre end på de originale skiver. Den bliver 'blødere' og mere behagelig at lytte til - hvorfor aner jeg ikke. __________________ http://www.myspace.com/sagaca
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Mik112 skrev:
|
Resultatet kunne være en Black-Book! |
|
|
Dybest set er det vel aldeles ligegyldigt om andre kan høre forskel ? Det der er sagen, er vel om man selv kan høre forskel, og det kan man ikke spørge andre om...

|
|
|
Du har totalt ret... det er et spørgsmål om hvorvidt man selv kan høre forskel. Men du oh jeg ved begge, at MANGE hører ting der ikke eksisterer, bare fordi de selv tror på dem. Derfor bør man vel lave en blindtest, for vitterligt at kunne konkludere om man kan høre en forskel, eller man bare tror man hører den, fordi man tror den eksisterer. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
|
Hej der !
Nu er det jo sådan at McAllan altid kan komme igen når han har lavet nogle forsøg med de værse brændninger og så lige husker orginaler  |
|
|
Der var vel mindst 2 originaler den dag (men var de værd at lytte på ?).  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
gROoxY Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 11 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silent Knight skrev:
Jeg er ikke specielt teknisk anlagt, men jeg kan høre tydelig forskel på mine brændte cd'er og de originale. Når jeg brænder fra pc'en til cd-rom bliver lyden for det meste dårligere (mere skinger & metallisk) men når jeg brænder fra min gamle Nakamichi MB-1 til min Philips CDR 950 cd-brænder (audio cd-er) bliver lyden som oftest bedre end på de originale skiver. Den bliver 'blødere' og mere behagelig at lytte til - hvorfor aner jeg ikke. |
|
|
Jeg ved ikke om jeg er den eneste der synes at en udtalelse som denne her lyder helt vanvittig? Enten er det indbildning eller også gør du noget galt når du kopierer. Du kan altså ikke få en cd til at lyde blødere ved en DIGITAL kopi.
|
| Til top |
|
| |
Silent Knight Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
gROoxY skrev:
Silent Knight skrev:
|
Jeg er ikke specielt teknisk anlagt, men jeg kan høre tydelig forskel på mine brændte cd'er og de originale. Når jeg brænder fra pc'en til cd-rom bliver lyden for det meste dårligere (mere skinger & metallisk) men når jeg brænder fra min gamle Nakamichi MB-1 til min Philips CDR 950 cd-brænder (audio cd-er) bliver lyden som oftest bedre end på de originale skiver. Den bliver 'blødere' og mere behagelig at lytte til - hvorfor aner jeg ikke.
|
|
|
Jeg ved ikke om jeg er den eneste der synes at en udtalelse som denne her lyder helt vanvittig?
Enten er det indbildning eller også gør du noget galt når du kopierer. Du kan altså ikke få en cd til at lyde blødere ved en DIGITAL kopi.
|
|
|
For min skyld må du syntes det er lige så vanvittigt som du vil, jeg er faktisk temmelig ligeglad! ...og at sige jeg gør noget galt når jeg optager, når lyden bli'r bedre, er da mindst lige så vanvittigt! Jeg ved at jeg kan høre forskel - det som måske er problemet er at du i dine snævre rammer ikke kan forklare hvorfor det lyder bedre og det irriterer dig måske??? __________________ http://www.myspace.com/sagaca
|
| Til top |
|
| |
gROoxY Lukket konto

|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silent Knight skrev:
gROoxY skrev:
Silent Knight skrev:
|
Jeg er ikke specielt teknisk anlagt, men jeg kan høre tydelig forskel på mine brændte cd'er og de originale. Når jeg brænder fra pc'en til cd-rom bliver lyden for det meste dårligere (mere skinger & metallisk) men når jeg brænder fra min gamle Nakamichi MB-1 til min Philips CDR 950 cd-brænder (audio cd-er) bliver lyden som oftest bedre end på de originale skiver. Den bliver 'blødere' og mere behagelig at lytte til - hvorfor aner jeg ikke.
|
|
|
Jeg ved ikke om jeg er den eneste der synes at en udtalelse som denne her lyder helt vanvittig?
Enten er det indbildning eller også gør du noget galt når du kopierer. Du kan altså ikke få en cd til at lyde blødere ved en DIGITAL kopi.
|
|
|
For min skyld må du syntes det er lige så vanvittigt som du vil, jeg er faktisk temmelig ligeglad! ...og at sige jeg gør noget galt når jeg optager, når lyden bli'r bedre, er da mindst lige så vanvittigt! Jeg ved at jeg kan høre forskel - det som måske er problemet er at du i dine snævre rammer ikke kan forklare hvorfor det lyder bedre og det irriterer dig måske??? |
|
|
Det er jo ikke mig der kommer med nogle påstande jeg ikke overhovedet kan begrunde. Du må da kunne forstå at hvis du kan få en digital kopi til at ændre sig, så har du jo ødelagt det oprindelige materiale. Det kan godt være det lyder anderledes hvis din proces på en eller anden måde ændrer dataene, men det er jo så ikke sådan det bør lyde. Og du må da være enig med mig i at det ikke kan passe at pladeselskaberne ville sende cd'er ud man sådan lige uden videre kan "forbedre" ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
gROoxY skrev:
| Du kan altså ikke få en cd til at lyde blødere ved en DIGITAL kopi. |
|
|
Det der får original-CD'en til at lyde hård, kan være fejlretningskredsløbene, der arbejder hårdt, og sender digital støj ind på stelvejen, og forstyrrer D/A-konverterens analogkredsløb.
Man kan jo rippe med EAC, og dermed lade computeres software udføre fejlretning og interpolering af manglende samples, så aflæsningen af kopien kun forstyrres af de fejl der er lavet under selve brændingen ?
Man kunne også forestille sig at brændingen havde nogle fejl der fik lyden til at lyde bedre, men i teorien altså ukorrekt.
Men hvem bekymrer sig om ukorrekt lyd, hvis man syntes det lyder bedre ? Så ville meget rørgrej jo ikke bestå lytteprøven...
Hvis det er fejlretningskredsløbene der giver den hårde lyd, kan en jordforbindelse muligvis også løse problemet. Det er bare en dyr løsning, og måske også en dårlig investering, hvis man bor i lejebolig. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
gROoxY Lukket konto

|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
gROoxY skrev:
| Du kan altså ikke få en cd til at lyde blødere ved en DIGITAL kopi. |
|
|
Det der får original-CD'en til at lyde hård, kan være fejlretningskredsløbene, der arbejder hårdt, og sender digital støj ind på stelvejen, og forstyrrer D/A-konverterens analogkredsløb.
Man kan jo rippe med EAC, og dermed lade computeres software udføre fejlretning og interpolering af manglende samples, så aflæsningen af kopien kun forstyrres af de fejl der er lavet under selve brændingen ?
Man kunne også forestille sig at brændingen havde nogle fejl der fik lyden til at lyde bedre, men i teorien altså ukorrekt.
Men hvem bekymrer sig om ukorrekt lyd, hvis man syntes det lyder bedre ? Så ville meget rørgrej jo ikke bestå lytteprøven...
Hvis det er fejlretningskredsløbene der giver den hårde lyd, kan en jordforbindelse muligvis også løse problemet. Det er bare en dyr løsning, og måske også en dårlig investering, hvis man bor i lejebolig. |
|
|
Jeg mener nu faktisk at lyden bør lyde som den er indspillet. Det er vel et af begreberne i Hifi?!? Din teori vedr. fejlkorrektion kunne måske holde vand hvis vi snakker om cd'er med mange ridser o.lign.?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
gROoxY skrev:
| Jeg mener nu faktisk at lyden bør lyde som den er indspillet. Det er vel et af begreberne i Hifi?!? |
|
|
Definitionen 'som den er indspillet' er meget svær.
En studieproduktion er tit mixet på nogle meget potente monitors med store basenheder. Når du så efterfølgende hører det på dine egne håndolierede italienske, og meget dyre entusiasthøjttalere, vil jeg påstå at du ikke har en kinamands chance for at gætte hvordan det lød da det blev indspillet.
Der er ikke meget linolie og silke i en pladeproduktion, så mon ikke 'hifi' er temmeligt individuelt, og vi i stedet søger en lyd der passer til netop vores eget ideal ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |