| Forfatter |
|
Silent Knight Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
gROoxY skrev:
Silent Knight skrev:
gROoxY skrev:
Silent Knight skrev:
|
Jeg er ikke specielt teknisk anlagt, men jeg kan høre tydelig forskel på mine brændte cd'er og de originale. Når jeg brænder fra pc'en til cd-rom bliver lyden for det meste dårligere (mere skinger & metallisk) men når jeg brænder fra min gamle Nakamichi MB-1 til min Philips CDR 950 cd-brænder (audio cd-er) bliver lyden som oftest bedre end på de originale skiver. Den bliver 'blødere' og mere behagelig at lytte til - hvorfor aner jeg ikke.
|
|
|
Jeg ved ikke om jeg er den eneste der synes at en udtalelse som denne her lyder helt vanvittig?
Enten er det indbildning eller også gør du noget galt når du kopierer. Du kan altså ikke få en cd til at lyde blødere ved en DIGITAL kopi.
|
|
|
For min skyld må du syntes det er lige så vanvittigt som du vil, jeg er faktisk temmelig ligeglad! ...og at sige jeg gør noget galt når jeg optager, når lyden bli'r bedre, er da mindst lige så vanvittigt! Jeg ved at jeg kan høre forskel - det som måske er problemet er at du i dine snævre rammer ikke kan forklare hvorfor det lyder bedre og det irriterer dig måske???
|
|
|
Det er jo ikke mig der kommer med nogle påstande jeg ikke overhovedet kan begrunde.
Du må da kunne forstå at hvis du kan få en digital kopi til at ændre sig, så har du jo ødelagt det oprindelige materiale. Det kan godt være det lyder anderledes hvis din proces på en eller anden måde ændrer dataene, men det er jo så ikke sådan det bør lyde. Og du må da være enig med mig i at det ikke kan passe at pladeselskaberne ville sende cd'er ud man sådan lige uden videre kan "forbedre" ?
|
|
|
Jeg ændre ikke noget ved dataerne eller piller ved indstillingerne for at ændre på lyden.
Jeg kan iøvrigt også høre forskel når jeg spiller den samme originale cd på enten min Nakamichi eller min Philips cd-afspiller - er jeg så også vanvittig??? __________________ http://www.myspace.com/sagaca
|
| Til top |
|
| |
gROoxY Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 11 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
gROoxY skrev:
| Jeg mener nu faktisk at lyden bør lyde som den er indspillet. Det er vel et af begreberne i Hifi?!? |
|
|
Definitionen 'som den er indspillet' er meget svær.
En studieproduktion er tit mixet på nogle meget potente monitors med store basenheder. Når du så efterfølgende hører det på dine egne håndolierede italienske, og meget dyre entusiasthøjttalere, vil jeg påstå at du ikke har en kinamands chance for at gætte hvordan det lød da det blev indspillet.
Der er ikke meget linolie og silke i en pladeproduktion, så mon ikke 'hifi' er temmeligt individuelt, og vi i stedet søger en lyd der passer til netop vores eget ideal ? |
|
|
Det kan du have ret i, og jeg forstår din pointe.
|
| Til top |
|
| |
gROoxY Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 11 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silent Knight skrev:
gROoxY skrev:
Silent Knight skrev:
gROoxY skrev:
Silent Knight skrev:
|
Jeg er ikke specielt teknisk anlagt, men jeg kan høre tydelig forskel på mine brændte cd'er og de originale. Når jeg brænder fra pc'en til cd-rom bliver lyden for det meste dårligere (mere skinger & metallisk) men når jeg brænder fra min gamle Nakamichi MB-1 til min Philips CDR 950 cd-brænder (audio cd-er) bliver lyden som oftest bedre end på de originale skiver. Den bliver 'blødere' og mere behagelig at lytte til - hvorfor aner jeg ikke.
|
|
|
Jeg ved ikke om jeg er den eneste der synes at en udtalelse som denne her lyder helt vanvittig?
Enten er det indbildning eller også gør du noget galt når du kopierer. Du kan altså ikke få en cd til at lyde blødere ved en DIGITAL kopi.
|
|
|
For min skyld må du syntes det er lige så vanvittigt som du vil, jeg er faktisk temmelig ligeglad! ...og at sige jeg gør noget galt når jeg optager, når lyden bli'r bedre, er da mindst lige så vanvittigt! Jeg ved at jeg kan høre forskel - det som måske er problemet er at du i dine snævre rammer ikke kan forklare hvorfor det lyder bedre og det irriterer dig måske???
|
|
|
Det er jo ikke mig der kommer med nogle påstande jeg ikke overhovedet kan begrunde.
Du må da kunne forstå at hvis du kan få en digital kopi til at ændre sig, så har du jo ødelagt det oprindelige materiale. Det kan godt være det lyder anderledes hvis din proces på en eller anden måde ændrer dataene, men det er jo så ikke sådan det bør lyde. Og du må da være enig med mig i at det ikke kan passe at pladeselskaberne ville sende cd'er ud man sådan lige uden videre kan "forbedre" ?
|
|
|
Jeg ændre ikke noget ved dataerne eller piller ved indstillingerne for at ændre på lyden.
Jeg kan iøvrigt også høre forskel når jeg spiller den samme originale cd på enten min Nakamichi eller min Philips cd-afspiller - er jeg så også vanvittig??? |
|
|
Det er jo ganske klart at hvis du bruger andet elektronik så vil det lyde anderledes, men det er heller ikke det vi snakker om. Men hvis ikke du ændrer dataene og det i øvrigt ikke er en ridset cd, så kan du vel selv høre at det ikke giver mening at du siger der er forskel.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, er vi nu noget dertil at "lyder det godt, er det underordnet om der er forskel på original og kopi?"
Kan jeg høre forskel?
Selvom der måske er forskel i lyden på original vs kopi, er jeg fuldtilfreds med kopien? Den lyder i mine ørere ligeså godt som originalen, måske anderledes men ligeså godt?
Er det sådanne spørgsmål vi er noget til?
__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
gROoxY skrev:
| Jeg mener nu faktisk at lyden bør lyde som den er indspillet. Det er vel et af begreberne i Hifi?!? |
|
|
Definitionen 'som den er indspillet' er meget svær.
En studieproduktion er tit mixet på nogle meget potente monitors med store basenheder. Når du så efterfølgende hører det på dine egne håndolierede italienske, og meget dyre entusiasthøjttalere, vil jeg påstå at du ikke har en kinamands chance for at gætte hvordan det lød da det blev indspillet.
Der er ikke meget linolie og silke i en pladeproduktion, så mon ikke 'hifi' er temmeligt individuelt, og vi i stedet søger en lyd der passer til netop vores eget ideal ?
|
|
|
Jamen det er jo så sandt så sandt , mange hifi entusiaster ville have godt af en tur i et pladestudie, så tror jeg hurtigt de ville finde ud af hvor meget det meste af det hifi grej man kan købe for penge egentlig farver til ukendelighed. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Spørg McAllan, jeg har altid kunne høre forskæld og fortrækker den orgonale, selv om der var to igår  |
|
|
Det skulle ikke være nødvendigt. Jeg har jo sagt der er forskel - om
ikke andet, så på den kopi og den original på den maskine jeg hørte der

Jeg har endnu ikke leget mere med det end jeg gjorde i går, hvor jeg
lavede et par forsøg for at finde ud af om de datamæssigt er
forskellige, hvilket ikke umiddelbart lader til at være tilfældet.
Når man som mig arbejder med EDB til dagligt, så kan man jo ikke uden
videre godtage sætninger som "lyd er lyd og ikke data, derfor lyder
originalen bedst". Det giver jo simpelthen ikke mening! Hvis ikke EDB
er så pålideligt at det i de fleste tilfælde kan kopiere uden fejl, så
ville windows sq have store problemer med bare at starte!
Men som sagt, mine forsøg tyder altså på kopi og original er
datamæssigt ens (og hvis ikke, så er det enten meget slidte drev, svært
læselige originaler el. dårlige brandbare), så det er altså andre
steder vi skal finde årsagen!
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
At jeg kan høre forskel på en brændt cd og en original, uanset om det er på min Denen DVD 3910, eller min Holfi Xaurus NFBRex, er en kendsgerning. At andre folk ikke vil acceptere det faktum, og i stedet beskylder en for at være overtroisk wooddo nørd, kan jeg ikke tage seriøst på nogen måde.
At jeg ikke kan foklare eller bevise hvorfor, er lige vand på de mistoiskes mølle. Ja, men lad dem om det, siger jeg bare. Så kunne jeg komme med en påstand om, at hvis man ikke kan høre forskel på kopi eller original, er ens hørelse ikke egenet til hifi. Det gør jeg dog ikke.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Jeg tror at det ligger i selve branderen, de brænder ikke lige så hårdt som de brænder som plade selskaberne bruger, jeg er ikke teknikker men det skulle da være muligt at der er nogen der kan forsøge sig med at få brændren til at brænde lidt håre, det var bare lidt her fra 
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
selv skiverne er jo også forskellig . Original er noget alu og dem til hjemmebrænderen noget plastik, mener jeg.
__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
jholesen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
|
Jeg tror at det ligger i selve branderen, de brænder ikke lige så hårdt som de brænder som plade selskaberne bruger,
|
|
|
Købe CD'er er vel slet ikke brændt com man kender det fra CD-R/RW, men derimod trykt inden de er støbt færdig? Sådan en proces kan man vel aldrig eftergøre med et brænderdrev.
MVH Jacob
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Mik112 skrev:
|
Hej, er der nogen herinde der magter at trække essensen ud af de mange meninger her i tråden?
Resultatet kunne være en Black-Book! |
|
|
Dybest set er det vel aldeles ligegyldigt om andre kan høre forskel ? Det der er sagen, er vel om man selv kan høre forskel, og det kan man ikke spørge andre om...

|
|
|
Det har du helt ret i. Selv behøver jeg ikke beskrivelser af noget, har min egen opfattelse af tingene her i livet og det kan have visse konsekvenser, som enten ryger ned i bagagen eller skrottes 
Men for folk der går op i manglende bits, eller ikke kan leve et liv uden en beskrivelse af deres anlæg og hvordan det yder/lyder, var ideen med en Black-Book måske interessant? Så er der da et holdepunkt!
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Spencer skrev:
Mik112 skrev:
|
Hej, er der nogen herinde der magter at trække essensen ud af de mange meninger her i tråden?
|
|
Dybest set er det vel aldeles ligegyldigt om andre kan høre forskel ? Det der er sagen, er vel om man selv kan høre forskel, og det kan man ikke spørge andre om...

|
|
|
Det har du helt ret i. Selv behøver jeg ikke beskrivelser af noget, har min egen opfattelse af tingene her i livet og det kan have visse konsekvenser, som enten ryger ned i bagagen eller skrottes 
Men for folk der går op i manglende bits, eller ikke kan leve et liv uden en beskrivelse af deres anlæg og hvordan det yder/lyder, var ideen med en Black-Book måske interessant? Så er der da et holdepunkt!
|
|
|
Hej Mik112
Jeg håber ikke det er mit sidste indlæg du hentyder til mht. "beskrivelse af deres anlæg og hvordan det yder/lyder, var ideen med en Black-Book ". For så har du misforstået mit budskab.
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 21 April 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Mik112 skrev:
Spencer skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|

|
|
|
Hej Mhansen, næh.... det har intet med dig at gøre.
Mvh/Mik112
|
|
|
Hej Mik112
Jeg håber ikke det er mit sidste indlæg du hentyder til mht. "beskrivelse af deres anlæg og hvordan det yder/lyder, var ideen med en Black-Book ". For så har du misforstået mit budskab.
Hilsen Michael |
|
|
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret