Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
Sendt: 09 December 2003 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
Andre skrev:
Foldning af bånd skal laves på langs af bånd. Fredsborg
indkøbscentral har lange bølgepapsmaskiner. Er neodymimums-
magneter for dyre, kan feritmagnter anvendes 40*25 mm
på disse kan man sætte halvrundtjern. Herved kan man undgå
at lyden pigponger mellem magneterne. Husk at lime båndet
fast til magneterne. se fremstilling bånd i første indlæg.
Er der overhovedet nogen der der vil prøve at lave disse bånd,
eller hur ??. Jeg stiller spørgsmålet fordi det ville være rart at vide,
om andre kan bruge det skrevene til noget
Hej Andre
Det er ikke utænkeligt at jeg vil kaste mig ud i et lignende projekt så det er ikke helt forgæves at du vidergiver dine erfaringer.
Du skriver: Husk at lime båndet fast til magneterne..
Jeg kunne ikke se at du har limet båndet fast til magneterne. Er det i siden du mener ? Jeg havde nemlig tænkt på at lave bånd på samme måde(lime dem i siden).
Så vidt jeg forstår er det ikke et lukket kabinet du bruger men et åbent hvor bagsideudstrålingen er dæmpet er det rigtigt ?
Sendt: 09 December 2003 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
Andre skrev:
Så er båndet afprøvet,og det virker efter hensigten.Den største forskel
i forhold til bånd , der er normalt ophængt, er at det selv ved forholds-
vis høje lydniveauer står fyldstændigt stille (visuelt).Båndet blev afprøvet
med 10 uf kondensator i serie, impedans ca. 3 ohm.
håber på at have billeder klar fredag. Grunden til at båndet står stille,
formoder jeg, skyldes at jeg ikke længere har kortslutning af lyd-
bølgerne, mellem forside og bagsiden af båndet. hvor godt båndet er
kan jeg ikke sige endnu, da jeg kun har hørt på det en halv times tid.
Men at det er meget godt, er jeg ikke i tvivl om.
Grunden til at båndet står stille er vel at resonansfrekvensen er flyttet opaf i frekvens/eftergivenheden er blevet mindre. Derved mindskes udsvingene ved lave frekvenser..
Eller har du et meget lille lukket bagkammer bag båndet ? så vil det også være med til at begrænse udsvingene?
Det bliver spændende at høre det lydmæssige resultat når filteret bliver trimmet ind o.s.v. Jeg tror at du går i den rigtige retning, mindre bvægelse i membranen må alt andet lige give bedre arbejdsforhold for denne.
Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
Sendt: 13 December 2003 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
Mine bånd var alle 180 cm og ophængt i top og bund, så jeg havde lidt svært ved at teste et vandret setup selv.
De høje bipolare linesource bånd har åbentbart en meget retningsbestemt spedningskarakteristik. Hvis ikke jeg sad midt i stolen faldt lydbilledet fra hinanden. Jeg endte med at smide håndklædet i ringen mht. båndhøjtalere netop pga. spedningskarakteristiken.
Hvis jeg kunne skaffe lidt af det her 4 my Alu, så gik jeg selv igang igen. Er det noget nogen kunne hjælpe mig med?
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
Sendt: 20 December 2003 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
Hej Andre
Jeg har lavet et enkelt bånd på 52 cm. jeg gjorde en fejl, som bære folie brugte jeg toiletpapir. det duer ikke fordi alu`en knækker de steder hvor papirstykkerne hængersammen (der hor man river fra rullen) surt show og spild af tid. Det gode er dog at jeg har prøvet at lave det i et langt bånd, og det kan lade sig gøre. koblingen med to bånd må man gøre med små ledninger.
Det kan godt være at 15 cm bånd er vejen frem, det er så bare såørgsmål om hvor mange der skal bruges, "hvor stort membran areal man vil have".
Jeg vil prøve en gang til med det lange, men på en serviet. Lykkedes det ikke bliver det 15 cm bånd.
Sendt: 20 December 2003 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
Hej.
Godt at se at der er gang i selvbyggeriet, og igen godt projekt du har startet her Andre.
Hvorfor vil du lave båndet så langt Eriek? vil du dele dybt ?
Godt at se at det lukkede kabinet bærer frugt. Underligt at det ikke er brugt kommercielt. Jeg kan ikke helt se hvad bagudstrålingen i modfase skulle føre med sig af positive egenskaber. Eller hvorfor man lader båndene "kortlutte" ved ikke at lukke af i siden.
Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
Sendt: 20 December 2003 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
Andre skrev:
Næste forsøg skal være at placere to bånd ved siden af hinanden.Disse bånd får et magnetsys. der er bygget op som det kendes fra normale dynamiske enheder. dette skal bare trækkes ud til magnetlængden på 15 cm.Dette gør at jeg kan bruge det ekstra bånd til returledere.Kig på mit nuværende bånd, og forstil jer at returlederne er et bånd......
Jeg har overvejet det samme; men forestiller mig at det må give uheldige fase- (kamfiltereffekt off-axis) og spredningsproblemer i toppen da membranen bliver meget bredere end bølgelængden ved de høje frekvenser.
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
Sendt: 20 December 2003 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
Hej.
Ja Jens man ved jo aldrig, foreløbig er det blevet til en 15 cm og en 52 cm. Det lange bånd kan jeg dog kun bruge som lametta på juletræet. Måske et patent forude "båndlametta".
Jeg vil gerne helt ned et sted mellem 200- 400 Hz. så den kan dele med en 10" altså et tovejs system. Båndets areal skal svare til en 7"- 8" enhed.
André Jensen Lukket konto Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
Sendt: 21 December 2003 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
Jeg har overvejet det samme; men forestiller mig at det må give uheldige fase- (kamfiltereffekt off-axis) og spredningsproblemer i toppen da membranen bliver meget bredere end bølgelængden ved de høje frekvenser.
Har du forudset dette?
Boye
Ja men jeg tror ikke det er et stort problem.Se på martin logans
bredde,her bliver de ca.50mm. De lange bånd bliver delt i 3
sektioner, med svag bue set fra siden
Til LGgrau: det er brugt kommercielt før.EBEN båndet er lukket.
Proac bruger et lukket bånd lavet som mit. Dog i mini størrelse.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum