Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Bio setup fra Strong (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Min Velodyne med 1250Watt forstærker har da heller ikke køleribber....
Mon ikke den nok skal komme af med varmen på en eller anden måde...?

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tale om basreflex kan jeg da se at man kan bruge vindflow, eller hvis man skruer godt op vindstød , til at køle forstærkeren ned.

Men ellers kan jeg sgu ikke lige greje den.

But hey, if it works, then who gives a sh*t?

Nosferatu

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Præcis
Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Så får jeg lagt gulvtæppe på Nedenunder kommer der et lag lydisolerene plader af en art, ved ikke helt hvad de er lavet af men de er 8mm tykke og grønne. Håber så meget på en mere kontroleret bas Af nyt på vej ud over tæppe, er der en center på trapperne. Det er en Infinity c360 der passer sammen med Beta 50 fronterne... billeder så snart centeren er på plads, tæppet er først om en måneds tid (skal så lige ha' fjernet alt fra rummet inden) Nå men godt man har lidt ferie til den tid, så er der tid til at skrue det ordentligt sammen igen

M.v.h. Strong

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Grunden til at de kraftige forstærkere ikke har (brug for) store køleribber er, at det er "klasse D" forstærkere ( PWM -typer - typisk kaldet "digitale" forstærkere - som dog ikke er en helt korrekt betegnelse, da de ikke behøver og nødvendigvis er digitale ).

Fidussen ved klasse D forstærkere, er at de har en meget høj effektivitetsgrad ( ca. 80 - 95 % ) kontra "traditionelle" forstærkere, som ligger på en ca. 50 -60 % - dette  betyder en masse overskuds effekt ( 40-50% af samlede effektforbrug), der "brændes" af som varme og afledes fra transistorene/udgangen  ved hjælp af køleribber ( eller blæsere eller en kombination ).

Da "klasse D" forstærkerne jo typisk kun har 5-15% effekt spild, kan de tit "nøjes" med selve monteringspladen som "køleribbe" - da de jo ikke skal omdanne særlig megen effekt til varme.

Giver det mening ?   

Lydmæssige fordele / ulemper er der ikke nævnt og taget med her

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Det giver da bestemt mening. Det er vel også derfor man kan få små forstærkere på f.eks. 6 x 100 watt og de så kun vejer 5 - 10 kg, da de ikke er monteret med kæmpe kølere. Bagpladen på mine subs bliver da også pænt lune, men ikke mere end "håndlune"

M.v.h. Strong

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

1 stk. rammelærred fra lissau bestilt idag Såvidt jeg har forstået er en lille gain (0.6) bedre end 1.1 m.h.t mere kontrast og farve? er det rigtigt forstået?

M.v.h. Strong

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Så kom centeren på plads...

Med front af metal

Uden

Sådan ser det så ud i sammenhæng...

Bagsiden med fod til at vippe højtaleren lidt nedad...

En ret robust sag Har ikke hørt den endnu men glæder mig helt enormt...

M.v.h. Strong

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

1 stk. rammelærred fra lissau bestilt idag Såvidt jeg har forstået er en lille gain (0.6) bedre end 1.1 m.h.t mere kontrast og farve? er det rigtigt forstået?

M.v.h. Strong

njaaaæææeeejjj ikke helt. Du får bedre kontrast og sortnivesu. Farverne bliver ikke bedre, da dugen er mere grå end en feks. 0.8. Så derfor kaster den heller ikke så meget lys tilbage, som en med et højere gain. Syntes umiddelbart 0.6 lyder lavt til den pj du har. Jeg har aldrig set et lærred med 0.6 i gain, så jeg ved ikke præcis hvor stor forskellen er.

Ellers er det jo ved at ligne en rigtig hjemmebio med alle de højttalere du får slæbt ind i hytten

MVH WRONG

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej Wrong.

Ja der er ved at være nok højtalere Iøvrigt også tillykke med dit snart færdige rum, var lige forbi tidligere, ser rigtigt lækkert ud M.h.t. til gain på lærredet så kunne jeg forstå på sælgeren ved Lissau at det var den "normale" gain til et plano 200 x 112... Kan være jeg lige skal ringe igen imorgen og forhøre mig om man ikke kan vælge lidt højere gain. Det jeg har idag er på 1.1 og fungerer rigtig godt, så måske 0.6 bliver for mørkt...

Centeren lyder kanon (har lyttet på den i en times tid), har valgt "large" på recieveren med det resultat at mine subber går i standby hvis der er lange dialoger i filmen. Før delte recieveren ved 120hz og holdte dermed "liv" i subberne konstant også ved dialog. Desværre kan jeg ikke deaktivere autostandby på dem. Ville det ikke være dumt at indstille centeren til "small" igen når den jo sagtens kan klare lidt bas? Måske man kunne vælge "small" og så vælge en lidt lavere skæringsfrekvens f.eks. 80hz? Men hvad så med baghøjtalerne der stadig kun kan magte ned til 120hz? Sker der noget ved at gå lidt længere ned end baghøjtalerne reagerer på?

Håber der er en der har en go' løsning

M.v.h. Strong

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Øhh, Strong/Wrong ...........ku´ikke lade være

Gain beskriver ikke umiddelbart noget om lærredet er gråt eller hvidt ( selv om det tit er relateret ), men udelukkende, om hvor meget lys lærredet "kaster" tilbage ( som Wrong også nævner  ), jo højere gain , jo mere lys output tilbage.  ( feks. har bla.  Stewart lavet et gråt lærred med over 1.0 gain ( 1.35 !?) - "firehawk" så vidt jeg husker´)

En gain på 1.0 betrages som "alm" og betyder, at den samme mængde lys, som projektoren projekterer ind på skærmen, kastes tilbage - 0.8 gain betyder 80% lys retur ´og feks. 1.3 betyder 130 % tilbage  ( laver ikke mere lys, men samler det mere, så lys outputtet bliver større midtfor, men betragningsvinklen bliver mindre / eller sagt anderledes: lys outputtet/gainen bliver mindre, nu mere skævt, man sidder for lærredet .  ).

0.8 er en lav gain / 1.0 - 1.3 nok mest brugt og fra ca. 1,5 - 2.0 og op er en høj gain.

"Højere" gain kan bruges til lyssvage projektorer ( feks.  typisk mindre CRTére ) og hvis man har brug for mere lys output pga.  feks. lys i lokalet.  Ulemper kan være: dårligere betragningsvinkler og uens farvetemperatur ( ikke ens hvidt, på en hvid skærm - specielt fra netop siderne  )    og "hotspotting" ( nærmest en lysplet, som var det fra en lommelygte ).

Som Wrong også nævner, får man normalt bedre sortniveau med et gråt lærred ( specielt ved lokaler med lys i ) , men du får IKKE bedre kontrast - da hvidniveauet også falder respektivt med det sorte  ( altså de hvide områder bliver mindre hvide og mere grå ).

Farverne bliver absolut ikke bedre med grå lærreder.

Jeg undskylder, hvis jeg røg lidt OT  og tillykke med centeren

NB

En måde ( et forsøg på  ) at holde subben tændt på, kan være ved at skrue op for sub outputtet på forstærkeren og så det samme ned på subben fysisk ( volumereguleringen på selve subben ) - lydniveauet vil så være det samme, men indgangssignalet til subben noget større og dermed vil dens kredsløb bedre "se" at der er et signal tilstede og holde sig tændt ! 

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Hej D.J.

Tusinde tak for den gode forklaring på gain Vil da også lige forhøre mig ved Lissau idag om ikke det er muligt med en højere gain til den ramme.

Vil prøve at skrue lidt op på forstærkerens udgang til subben, men det må da være skæringsfrekvensen og ikke mængden af signal der bestemmer signalvejen? Hvem ved måske virker det 

M.v.h. Strong

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået rettet det til en anden dug med 0.8 i gain istedet Så håber jeg bare det er nok Altid spændende når man køber noget man ikke har set

M.v.h. Strong

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Mit lærrede har som sagt et gain på 0.8- Vores PJere minder en del om hinanden så jeg er sikker på at 0.8 passer fint til din også

MVH WRONG

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtig godt Er du stadig tilfreds med din Optoma? Har ikke fortrudt købet af min Infocus, den bliver bare bedre og bedre. Har prøvet at indstille med DVE men er endt med fabriksindstilling igen

M.v.h. Strong

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Vil prøve at skrue lidt op på forstærkerens udgang til subben, men det må da være skæringsfrekvensen og ikke mængden af signal der bestemmer signalvejen? Hvem ved måske virker det     Nej, subbens auto tændkredsløb måler typisk på signalet styrke og hvis det ikke "ser" noget signal ( enten ikke er noget eller for lille/svagt ) , så vil det ikke blive aktiveret -  selvfølgelig hvis du sætter sub outputtet på forstærkeren meget lavt ( feks. 40 hz ) vil der jo generelt ikke komme ret meget signal hen til subben, men så bliver det bare endnu vigtigere, at signalet er kraftigt nok!  så skru meget op på sub-udgangssignalet på forstærkeren og langt ned på sub volumeknappen, det burde hjælpe

hvilken sub er det, du har ?  ( står sikkert i din tråd, men jeg har glemt det så  ).

M.v.h. Strong

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Er det Revel B12 ?  ( kender desværre ikke modellen ), nogle subber har ligefrem en knap til at justerer følsomheden på autotændkredsløbet  ( typisk high/low og off mulighed ).

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Det er Revel B12 ja... Den har ingen auto on/off knap desværre, men nu prøver jeg lige med at skrue op for dem på recieveren. Er også blevet rådet til at prøve "small" med skæringsfrekvens på 80hz. Rådet er fra min leverandør af revel subberne www.steensen.dk

Det skulle også gi' et godt resultat selvom de store højtalere så ikke for lov at få de frekvenser de reelt kan magte. Fik af vide at det er den skæringsfrekvens man arbejder med i THX målinger, men det må stå for hans regning. Mine baghøjtalere går kun til 120hz, så 80hz kan de jo ikke magte men det burde ikke gi' problemer har jeg fået af vide hos Steensen. Er dette korrekt???

Min reciever kan kun justere skæringsfrekvensen på alle højtalere på en gang desværre, så vil jeg ned til 80hz på de store fronter må de små altså også følge med så langt de kan

M.v.h. Strong

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Problemet er jo at dine bagkanaler ikke vil gengive den information der er under 120Hz. Først  når subben tager over ved 80Hz sker der noget. Det vil sige at du har et "hul" i lyden mellem 80-120Hz hvor dine bagkanaler ikke vil kunne sige noget næneværdigt. Mit råd. Få fay i nogle baghøjttalere de går ned til omkring 60Hz. Så er der lidt at "lege" med. Jo lavere du kan dele jo bedre. Jeg deler ved 80Hz pga. THX

MVH WRONG

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Ok endnu en investering Har nu skruet op for subsignalet på recieveren og rettet frekvensen til 120hz så der ingen "huller" bliver Front og center står til "large" og det ser ud til at virke med det forøgede signal til subben, så tak for det råd D.J. Nu skal der lige afregnes et lærred til 5 kilo inden længe så andre baghøjtalere må vente lidt endnu Men det bliver nok dipol modellen fra Infinity (ES250) når der er penge i kassen igen...

M.v.h. Strong

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum