Forfatter |
|
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
Sendt: 18 November 2003 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
De kan få ethvert mandfolk til at lyde som om de har bollerne i en skruestik.
Tilbage til subject
Jeg har i øvrigt to opamps, som jeg syndes er gode, MEN det kommer altså helt an på hvor og hvordan de bruges/konfigureres. Sådan har vi vel alle nogle favoritter.
Mvh,
Peter
|
Til top |
|
|
Dolkin Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
Sendt: 19 November 2003 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm - man skal godt nok holde tungen lige i munden her
Til jer der har svaret på mit indlæg: Jeg har sokler i afspilleren - den er lavet til at opgradere. Up-sampleren er bygget så den passer i soklerne til op-amps'ne - smart træk synes jeg - eller er det meget normalt?
Kommentaren tidligere om udgangsimpedansen på FET'erne er vel ækvivalent med at lavest mulige udgangimpedans ind i højest mulige indgangsimpedans giver det bedste resultat - er det rigtig forstået?
Når nu man spiller ind i en rør-udgang lyder det jo som om, at de bipolare op-amps vil have en fordel dér (F.eks. en vis harmonisering af den 'hårde' top!?), men jeg er i tvivl i forhold til 'miljøet' omkring op-amps'ne. (Og så er jeg lidt en 'sucker' for detaljer, selvom jeg har valgt at spille med rør på en HOLFI - er måske også lidt 'blød' i min lydsmag.)
Som det lyder for mig i 'Kubikkens' indlæg har det STOR betydning, hvilket miljø en op-amp skal fungere i. Da min afspiller er konstrueret af en ingeniør i Holland, som har bygget hele maskinen om, ville det jo være en oplagt mulighed at kontakte ham for nærmere detaljer. Hvilke aspekter i miljøet anser I for de vigtigste for en velfungerende op-amp?
Ja ja jeg ved godt at jeg selv skal igang med at lytte, men hold kæft hvor er det spændende at høre på kapaciteterne herinde - lidt tankespind har vist aldrig gjort nogen noget ondt - i hvert fald ikke hvis det er gjort med måde
Happy listening!!
__________________ MvH. Dolkin.
|
Til top |
|
|
ebbe Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 19 November 2003 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man tager det Norske Adyton så kombinerede de simpelthen tingene og lavede forstærkende trin som parallelkoblede fetter og transistorer.(Jeg har ikke desværre ikke diagrammer). Nu ti år efter de stoppede produktionen er det for mig stadig en reference, hvor sammenhæng, dynamik og musikalitet var mange klasser bedre end hvad jeg ellers har oplevet. (jeg har en Adyton Opera 50 W integreret og hvad den ikke har klasket af ML, Classe vitus mm.). Jeg har ikke oplevet opamp baserede løsinger (overhovedet) som besidder liv og dynamik i samme grad. En anden god konatruktion er Hiraga's 30 W som er baseret på Bipolare transistorer. Den kører Klasse A og kræver voldsom Trafo, Lytter og Køleplader. Den har om nogen forstærker en rolig klar og sammenhhængende top. Så måske hænger diskant gengivelsen også sammen med driften af forstækertrinet, så det hårde og metaliske der "kan" præge bipolære udgangstrin er et resultat af for lav bias??
Go Tråd 
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 19 November 2003 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Hmm - man skal godt nok holde tungen lige i munden her
Til jer der har svaret på mit indlæg: Jeg har sokler i afspilleren - den er lavet til at opgradere. Up-sampleren er bygget så den passer i soklerne til op-amps'ne - smart træk synes jeg - eller er det meget normalt? Blåt blink blåt blink. Upsampling skal ske FØR konvertering til et analogt signal. Opampsene skal sidde EFTER konverteringen. Der må være noget galt et sted.
Kommentaren tidligere om udgangsimpedansen på FET'erne er vel ækvivalent med at lavest mulige udgangimpedans ind i højest mulige indgangsimpedans giver det bedste resultat - er det rigtig forstået? Teoretisk ja - i praksis næppe. Det er netop derfor at FETS er blevet meget populære i indgangstrinnene på stort set enhver amp. Høj indgangsimpedans, stor båndbredde og næsten 0 forvrængning. Hertil kommer at det næste trin typisk ikke er særligt strømkrævende.
Når nu man spiller ind i en rør-udgang lyder det jo som om, at de bipolare op-amps vil have en fordel dér (F.eks. en vis harmonisering af den 'hårde' top!?), men jeg er i tvivl i forhold til 'miljøet' omkring op-amps'ne. (Og så er jeg lidt en 'sucker' for detaljer, selvom jeg har valgt at spille med rør på en HOLFI - er måske også lidt 'blød' i min lydsmag.) Det må man da gerne være, hvis det samtidigt skal være lyst, så er FET´s det rigtige.
Som det lyder for mig i 'Kubikkens' indlæg har det STOR betydning, hvilket miljø en op-amp skal fungere i. Da min afspiller er konstrueret af en ingeniør i Holland, som har bygget hele maskinen om, ville det jo være en oplagt mulighed at kontakte ham for nærmere detaljer. Hvilke aspekter i miljøet anser I for de vigtigste for en velfungerende op-amp? Jeg tror bestemt at miljøet gør meget for det endelige resultat, men jeg mener at klangkarakteristikaene er der med det samme, så dem skal du ikke forvente, at de ændrer sig radikalt. Asbjørn har erfaring med dette, idet han har fiflet med at fastlægge hvilestrøm i transer, hvor det ret tydeligt lader sig høre, om der anvendes den rette.
Ja ja jeg ved godt at jeg selv skal igang med at lytte, men hold kæft hvor er det spændende at høre på kapaciteterne herinde - lidt tankespind har vist aldrig gjort nogen noget ondt - i hvert fald ikke hvis det er gjort med måde Tankespinnet skal i første omgang forhindre, at man på forhånd udelukker noget. Og meget ofte ville de bipolare opamps ikke nå med i de indledende runder, fordi topmodellerne fra BB og AD ikke er bipolare, men FET baserede. Og det er de fordi de har klart de teoretisk bedste data. Nu viser det sig blot, at det sikkert er andre data der skal lægges vægt på end dem der er forsøgt optimeret i disse SOTA Opamps. Måske det kan siges meget enkelt i virkeligheden, jeg kunne nemlig ikke drømme om, at skifte mine gode gamle NE5534 ud med Opa627 eller andre af den slags. Det skulle i stedet gå i retning af diskrete komponenter i umodkoblet, DCkoblet klasse A drift med en fornuftig båndbredde og transerne skulle IKE være FET´s
Happy listening!!
 |
|
|
|
Til top |
|
|
Dolkin Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
Sendt: 20 November 2003 kl. 05:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar Kurt!
Hader at ødelægge et godt skænderi - fortsæt endelig D'herrer
 __________________ MvH. Dolkin.
|
Til top |
|
|
Asbjørn Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 26 November 2003 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er de grove undersøgelser af fetter vs bipolare afsluttet. Jeg prøver lige at svare på mit eget indlæg.
Asbjørn skrev:
JFet vs bipolar ...
Nå, men når jeg putter jfetten i får jeg umiddelbart en følelse af at der mangler et eller andet "i midten" og får derfor lyst til at skrue lidt op - knapt så godt. Dynamikken er ligesom adskildt på en eller anden måde. Det næste jeg bemærker er en meget glansbillede agtig og detajle fokuseret lyd, hvor især diskanten bliver smurt ind i et eller andet lækkert (ingen digitallyd) og det er der bare hele tiden. Bunden lyder lidt ligeså og et eller andet sted imidten føles det bare som om der opstår et tomrum - grundtonerne bliver ligesom sat lidt i baggrunden. Jfet: Lækker, glat, detajleret, rar, "fremme i top og bund" = lidt adskildt lyd. |
|
|
Well ja ok, den er altså ikke detajleret. Det der lyder som detajler er i virkeligheden en form for egenlyd. Dette afslørede sig da jeg fik gang i nogle gode indspilninger af rigtige instrumenter.
Asbjørn skrev:
Den bipolare medfører straks en lettelse. Dynamikken ligger ligesom mere naturligt og glansbilledet forsvinder, og fokus ryger mere i retningen af grundtone området. Tilgengæld er der også noget tyndt over toppen. Shh lyder bliver mere spidse og "digital" lyd introduceres til stor irritation på visse plader (tænker det er sådan rør freaks har det). Bunden går isoleret set ikke nær så dybt, men virker alligevel mere magtfuld, naturlig og dynamisk. Bipolar: Dynamisk, god grundtone, sammenhængende, spids diskant, lidt grumset lyd. |
|
|
Egentlig er bipolare ikke grumsede eller spidse (eller jow, nogle har lidt digital lyd over sig), men de gode af dem er afslørende, og det går ikke så godt på dårlige indspilninger.
Er der iøvrigt nogle der kender nogle gode bipolare transistore?
Mvh Asbjørn
|
Til top |
|
|
Asbjørn Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 29 November 2003 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Svend Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 04 December 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opamps til D/A konverter m.m.
Et godt bud på en opamps der tilgodeser de fremførte argumentationer og som undertegnet også selv har konstateret, er:
TLE 2227 EXCALIBUR LOW-NOISE HIGH-SPEED PRECISION DUAL OPERATIONAL AMPLIFIER.
Den er netop med bipolare halvledere og meget mere.
Der findes en udmærket teknical PDF fra TEXAS Instrument.
Er ved at montere dem i et mindre High-End studio setup.
Med venlig hilsen
Svend
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 04 December 2003 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow, meget interessant tråd der køres her  Det er jo rent gud for øregangen at lytte til sådan en diskution om erfaringer. Og ganske interessante iagttagelser! Jeg går udfra at I lytter på det udstyr som I har opført i jeres anlægsliste herinde? Eller?
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 04 December 2003 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Dolkin skrev:
Som det lyder for mig i 'Kubikkens' indlæg har det STOR betydning, hvilket miljø en op-amp skal fungere i. Da min afspiller er konstrueret af en ingeniør i Holland, som har bygget hele maskinen om, ville det jo være en oplagt mulighed at kontakte ham for nærmere detaljer. Hvilke aspekter i miljøet anser I for de vigtigste for en velfungerende op-amp? Jeg tror bestemt at miljøet gør meget for det endelige resultat, men jeg mener at klangkarakteristikaene er der med det samme, så dem skal du ikke forvente, at de ændrer sig radikalt. Asbjørn har erfaring med dette, idet han har fiflet med at fastlægge hvilestrøm i transer, hvor det ret tydeligt lader sig høre, om der anvendes den rette.
 |
|
|
|
|
|
Hej Asbjørn.
Forsøgene med at fastlægge en optimal hvilestrøm er meget interessant. Har du nogle erfaringer som du vil dele ud i forumet ?
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 04 December 2003 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asbjørn skrev:
Så er de grove undersøgelser af fetter vs bipolare afsluttet. Jeg prøver lige at svare på mit eget indlæg.
.
.
.
Er der iøvrigt nogle der kender nogle gode bipolare transistore?
Mvh Asbjørn |
|
|
Nævner lidt i flæng dem, som jeg kender til:
BC550 / BC560
2SA970 / 2SC2240
Kender flere - kommer senere . . .
Da du udførte dine tests med FETs kontra BJTer (BJT = Bipolar Junction Transistor), hvordan så kredsløbet ud og blev komponenterne bare skiftet ud? Har du prøvet at kigge på databladene for transerne for at prøve at finde det optimale arbejdspunkt? Dette bør du næsten prøve både for FET og BJT.
MVH
Bo
|
Til top |
|
|
Asbjørn Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 30 Maj 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Kurt Kubik skrev:
Dolkin skrev:
Som det lyder for mig i 'Kubikkens' indlæg har det STOR betydning, hvilket miljø en op-amp skal fungere i. Da min afspiller er konstrueret af en ingeniør i Holland, som har bygget hele maskinen om, ville det jo være en oplagt mulighed at kontakte ham for nærmere detaljer. Hvilke aspekter i miljøet anser I for de vigtigste for en velfungerende op-amp? Jeg tror bestemt at miljøet gør meget for det endelige resultat, men jeg mener at klangkarakteristikaene er der med det samme, så dem skal du ikke forvente, at de ændrer sig radikalt. Asbjørn har erfaring med dette, idet han har fiflet med at fastlægge hvilestrøm i transer, hvor det ret tydeligt lader sig høre, om der anvendes den rette.
 |
|
|
|
|
|
Hej Asbjørn.
Forsøgene med at fastlægge en optimal hvilestrøm er meget interessant. Har du nogle erfaringer som du vil dele ud i forumet ? |
|
|
Hov, havde helt overset disse indlæg. Men ja det har jeg. Det er ret hørbart når man rammer det optimale punkt. Det der ændrer sig mest vil jeg sige er opløsning, forvrængning og dynamik.
boholm skrev:
Asbjørn skrev:
Så er de grove undersøgelser af fetter vs bipolare afsluttet. Jeg prøver lige at svare på mit eget indlæg. . . .
Er der iøvrigt nogle der kender nogle gode bipolare transistore?
Mvh Asbjørn |
|
|
Nævner lidt i flæng dem, som jeg kender til: BC550 / BC560 2SA970 / 2SC2240 Kender flere - kommer senere . . .
Da du udførte dine tests med FETs kontra BJTer (BJT = Bipolar Junction Transistor), hvordan så kredsløbet ud og blev komponenterne bare skiftet ud? Har du prøvet at kigge på databladene for transerne for at prøve at finde det optimale arbejdspunkt? Dette bør du næsten prøve både for FET og BJT.
MVH Bo |
|
|
Fine forslag, kommer der flere?
Ang mine tests af en BJT vs en anden BJT så blev komponenterne bare skiftet ud ja. Det optimale arbejdspunkt har ikke det store at sige når man skal høre om en transistor har potentiale eller ej, bare det ligger sådan ca der hvor det skal være. Mangler en transistor fx bas, ja så får den det heller ikke bare fordi man ændrer lidt på arbejdspunktet. Derfor er det ikke noget man behøver bekymre sig om hvis man fx lige skal lytte 20 forskellige igennem i forbindelse med en grov sortering.
Ang mine tests af BJT vs FET har jeg selvfølgelig prøvet at optimere arbejdspunktet iflg datablade hos begge typer. Men igen - FETs lyder bare på en måde og BJT på en anden, og du kan ikke slippe af med FET lyden uanset hvad du gør eller hvor i signalvejen du bruger den.
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 30 Maj 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups. Den havde jeg helt glemt.
Nå, men her er i hvert fald et sæt:
2sc2705 / 2sa1145
Ellers gå over i www.diyaudio.com og læs lidt rundt omkring. En gang imellem er der nogen, der diskuterer komponenter.
Ang. dine tests og arbejdspunkt er jeg ikke helt enig. Men hvis der har løbet mere end 1mA. gennem dem, så vil jeg slappe lidt mere af. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|